ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Anders Behring Breivik,AUF,massedrap,NBPD,Olav Sønderland,POD,politiet,regjeringskvartalet,terror,Utøya,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Overså en times massakre Politimannen skulle observere og rapportere det som skjedde på Utøya, men brukte en time på å skjønne at ungdommene systematisk ble myrdet. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/nbpd_799_0.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-13/nbpd_799_0.jpg

680 402

Politimannen tok i mot et av de første nødanropene fra Utøya, han var først på landsia og skulle observere det som skjedde, men først klokken 18.30 skjønte han at ungdommer målrettet ble skutt - alt ifølge sin egen forklaring. Illustrasjonsfoto: Scanpix
22. juli ved Utøya:

Overså en times massakre

Politimannen skulle observere og rapportere det som skjedde på Utøya, men brukte en time på å skjønne at ungdommene systematisk ble myrdet.

Ordren til den første politipatruljen som kom til Utvika kai skal ha vært å observere det som hendte på Utøya 22. juli.

Først en drøy time etter at han fikk en av de første desperate telefonene fra ei ung jente på Utøya (klokken 17.25), oppfattet betjenten at det ble skutt målrettet mot ungdommene.

Det hevder han i et intervju med den interne evalueringsgruppen hos Nordre Buskerud politidistrikt (NBPD).

Den overraskende påstanden kommer i politidistriktets interne granskningsrapport.

Her står det at betjenten, som har fått benevnelsen «P30b», i intervjuet forteller «at han først kl. 18.30 oppfattet at en person skjøt målrettet mot menneskene på øya».

Politibetjenten sier også at han først på det tidspunktet vurderte å ta seg over til øya for å stanse den pågående massakren. Men dette slår han fra seg fordi:

«Han tenkte at det ville vært uheldig å ankomme øya rett før, eller likt med BT (beredskapstroppen, red.anm.) all den tid BT ville se etter en person i en slags politiuniform».

Han legger også til at kollegaen, P30a, gikk i sivile klær under sitt verneutstyr.

«Koker ganske heftig»

I lydlogger som evalueringsgruppen også har gjennomgått, viser det seg altså at samme betjent besvarer et av de første nødanropene fra Utøya.

Klokken 17.25 snakker han med ei ung jente som sier at hun hører mange skudd over hele øya.

I samtalen sier P30b til henne at «det var mange som ringte og at de skulle samle styrken og komme så fort de kunne. P30b bad jenta om å søke dekning».

Jenta opplyser at hun selv ikke har sett noe konkret. Samtalen varer i to minutter og 21 sekunder, heter det.

Lydlogger viser også at det er P30b som klokken 17.28 ringer til fungerende politimester for å be om bevæpningsordre.

Politimesteren blir da informert om at «det ringer flere personer .. skudd avfyrt på Utøya. Koker ganske heftig der».

P30b opplyste at «skudd avfyrt» og var ikke mer konkret på antall gjerningspersoner eller annet. Konstituert politimester beordrer at saken blir tatt på største alvor med tanke på bombeeksplosjonen i Oslo et par timer før, og gir ordre til bevæpning med to- og enhåndsvåpen.

Denne samtalen varer i ett minutt og 36 sekunder.

Ifølge oversikten er P30a og P30b den første patruljen som rykker ut fra politistasjonen i Hønefoss.

De kjører ut allerede klokken 17.32 og er fremme ved Utvika fergekai klokken 17.51, ifølge denne rapporten. Tidligere har det vært nevnt andre tidspunkt, og det har vært satt spørsmålstegn ved at patruljen bruker hele 19 minutter på ferden.

Les også: Politiets forklaringer spriker

I intervju med NBPDs interne gruppe sier begge at de ikke så noen båter da de kom til fergekaia, annet enn en robåt som lå fortøyd 20 til 30 meter fra land. Men siden de ikke kan se om det er årer i båten, ble det ikke vurdert som hensiktsmessig å forsøke å svømme ut etter båten.

Mens de står på kaia ser de trebåten «Reiulf» som padles over sundet, en observasjon som er registrert i lydlogg klokken 17.57. Ungdommene som padler i frykt har i intervjuer også fortalt at de ser de to betjentene stående på landsida.

P30b fortalte i intervju at han regnet med at de ville fått ordre om å ta seg over til øya om det hadde vært båt tilgjengelig. Begge har fortalt at de følte seg hjelpeløse da de ble stående på kaia uten å kunne gjøre noe.

Ordre om båter

I samtalen klokken 17.57 får patruljen i oppdrag å ta imot «Reiulf» og samtidig jobbe med å skaffe båter til Beredskapstroppen:

«Om nødvendig måtte de ta sivile båter for å forsøke å få start på dem».

Det er P30b som bekrefter at oppdraget er mottatt.

Men så forlater han kaia og går 30-40 meter opp på veien for å skaffe klar bane for Beredskapstroppen når Storøya blir bestemt som nytt oppmøtested, noe som meddeles over sambandet klokken 18.01.

ABC Nyheter har tidligere publisert deler av den rapporten som første patrulje skriver, ført i pennen av P30a.

Les også: Les politipatruljens første rapport

I intervju forteller P30a og P30b at de ikke oppnådde kontakt med hverandre verken på samband eller mobiltelefon da de på dette tidspunkt var borte fra hverandre.

Men klokken 18.19 viser lydloggen at P30b er tilbake ved kaia. Han forteller nå om den sølvfargede kassebilen som gjerningsmannen har parkert ved fergeleiet.

Etter at P30a har sendt båter til Storøya møtes de to politibetjentene igjen ved kaia.

«Det kom etter hvert inn private båter med evakuerte ungdommer fra sjøen rundt Utøya til kaia på landsiden», sier han så i følge NBPDs rapport.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-27T11:13:36

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

27. mars 2012 - 11:13

"Overså en times massakre"

Som med resten av befolkningen stod heller ikke alle politiansatte "først i køen", dette må vi desverre bare akseptere.
2012-03-27T11:06:51

Aleksander Angel Ænørås Aleksander Angel Ænørås

27. mars 2012 - 11:06

Jeg blir oppgitt..

Det nytter visst ikke å ringe politiet å si at man blir skutt på, når dem bruker en time på å fordøye det.
2012-03-27T11:18:15

Paul Oskar Rosenquist Paul Oskar Rosenquist

27. mars 2012 - 11:18

Får nesten lyst til å kommentere,

men det er vel best å ikke skrive for mye om betjenten som bare stod der mens campingturistene hørte skuddene og tok båtene sine ut for å hjelpe.
De hadde både ører- kikkert- båter med bensin i tankene:)
Og så visste campingturistene at de ikke skulle ha 15 man i en 13 foter:)
2012-03-27T11:41:51

Terje bergsvåg Terje Bergsvåg

27. mars 2012 - 11:41

Hva med alle småbåtene som

Hva med alle småbåtene som kom inn med livredde og skadde ungdommer. Regner med at de hadde plass til å frakte disse 2 politimennene til Utøya, når de i sine heltemodige tokter med fare for egne liv seilte tomme tilbake å hentet skadde ungdommer som var lagt på svøm. Var det ingen som lurte på hvor M/S Torbjørn var blitt av ? Det var jo tross alt fergen som var bindeleddet mellom øya og fastlandet. Kunne ikke de 2 politifolkene som stod på kaien som bl.a. hadde fått oppdrag å skaffe transportmiddel ut til øya når beredskapstroppen kom, sjekket ut dette. Prøvde de noengang å kontakte skipperen for å høre om fergen var i nærheten og kunne benyttes. Det ville tatt seg bedre ut og vært en sikrere løsning for beredskapstroppen med fergen, enn den oppblåsbare røde gummibåten. Det at noen svært få (har lest 8 stk.) rømte med fergen, har blitt dysset kraftig ned. Den kunne nok endret utfallet på liv & død for mange, i den lange ventetiden, for de som lå i dekning på øya. Klar over at de fikk panikk når de stakk av med fergen, men på vei til Hønefoss, og langt utenfor skuddhold, må da noen ha tenkt tanken at 6 til 700 tilbake på øya trenger vår hjelp. Det jeg finner mest oppsiktsvekkende her, er at i alle evalueringsrapporter som skal prøve å finne ut hva som kunne vært gjort annerledes så blir dette aldri nevnt.........
2012-03-27T12:04:58

Christen Krogvig Christen Krogvig

27. mars 2012 - 12:04

Båt og helt

Det er litt uklart for meg om disse betjentene som sto på Thorbjørnskaia hadde noen tilgjengelig båt? Hva hadde de gjort dersom de hadde kunnet bruke stålbåten Thorbjørn?

For øvrig tror jeg Norge behandler helter på en måte som ikke akkurat oppmuntrer folk til å risikere eget skinn for andre. Heltene i Afganistan måtte for eksempel tåle skarp kritikk fordi de ropte norrøne kamprop...
2012-03-27T12:10:44

Karlene Grinnell Karlene Grinnell

27. mars 2012 - 12:10

Til Daniel, Aleksander+Paul Oskar:

"Dette må vi bare akseptere"..."Jeg blir oppgitt"....og "det er vel best å ikke skrive for mye...." [ikke skrive /sie for mye?...hvorfor? Fordi Regjeringen satser på å kvele kritikk ved å komme med "Ytringsfrihet MED ANSVAR"...Hva med å REGJERE MED ANSVAR?!!]
FAN!! Jeg er langt forbi nivået av "aksept"...Oppgitthet"...og "ikke skrive for mye!! Og hadde jeg nå vært en av pårørende som i løpet av denne TIMEN mistet barn derute på Utøya, så hadde jeg vært SÅ RASENDE SINT (kommet mye lengre enn bare gråten)!

Jeg er så SINT på den taffatte regjeringen vi har; det er jo DEN som ikke forstår at et (LIKSOM) moderne land som norge skal være, ikke er rustet med Politifolk som kan 'tenke selv' (og rapportere tilbake OM hva de antar skjer, hva de må ha på stedet for å FUNGERE), utstyr som er til disposijon og trenges i ALLE tenkelige terror/kriminelle handlinger! Og OM slike som rett og slett forsømmer norges befolkningen blir stemt inn igjen (av til eks. de pårørende familiene)--DA fatter jeg ikke den norske (Vikinge)-mentaliteten lenger!

Utad i verdenen tror alle at norge er både et rikt land og et moderne land...Innad så bør folket begynne å SE at det er bare løgn og bedrag! Korrupte ledere i andre land får flere midler (våre skattepenger) til å sløse med/kose seg med...mens norge satses ikke lenger på. Det har vært *forbudt* i lengre tid nå å si noe styggt om Ap &Co. etter den 22. juli i fjor, men NÅ ER DET PÅ TIDEN det BLIR sagt sannheten...Og overmodent for at de byttes UT med folk som vil ta vare på folket som bor her i landet. Er det for mye å forlange?
2012-03-27T12:29:24

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

27. mars 2012 - 12:29

Re: Til Daniel, Aleksander+Paul Oskar:

Selv om det er minimale bevilgninger fra regjeringen som er årsaken til politiets manglende beredsskap er det ikke forbudt for den enkelte politimann å tenke selv "Karlene"!
2012-03-27T12:42:31

Jorunn Layla Salberg Jorunn Layla Salberg

27. mars 2012 - 12:42

Karlene

Du har så rett! Foreldre, pårørende til alle de som ble drept, såret og psykisk skadet bør stille slike spørsmål som du gjør her og vende de rød-grønne ryggen ved neste valg. Det er en skam hvordan myndighetene skaper et inntrykk av at vårt land er et Soria Moria!
2012-03-27T18:01:43

Hans Christiansen Hans Christiansen

27. mars 2012 - 18:01

Men Karlene da.

Du må da forstå at politikerne er hentet fra folket, like smarte som resten av befolkningen. De er ingen supermennesker som gjør ting bedre enn andre. De gjør også feilvurderinger og mangler av og til en forståelse for sammenhengene i et komplisert samfunn.

Det samme gjelder politifolk, og andre som feks lærere, som har viktige oppgaver i samfunnet. Alle har nærmest krav på å få bli det de har lyst til selv om evner og personlige egenskaper ikke alltid helt strekker til.

I tillegg så vet du vel også at nordmenn er en del over gjennomsnittlig naive og det gjelder alle lag av befolkningen. Konskvensene av naiviteten, og manglende dyktighet, blir selvsagt store når man har ansvar for viktige samfunnsfunksjoner.

Vi liker ikke elitetenknng i Norge, at noen skal være bedre,flinkere eller tjene mer enn andre på noen måte, alle skal være mest mulig like, sånn er det bare, på alle nivåer.
2012-03-27T12:37:07

Terje bergsvåg Terje Bergsvåg

27. mars 2012 - 12:37

Hurtigst mulig til øya.

Jeg tror at dersom ABB hadde observert bevæpnede politifolk på vei til øya, om de så bare var 2, så ville han straks overgitt seg. Han var aldri klar til kjempe mot de, i frykt for selv å bli skadd eller drept. Han ringte jo også flere ganger til politiet og sa han ville overgi seg, men når ingenting skjedde, så fortsatte han skytingen, Han overga seg jo uten kamp straks det var kommet politifolk på øya. Så hadde de bare kommet seg ut, enten med fergen eller småbåter, ville massakren antagelig vært over.
2012-03-27T12:46:33

Reidar Johnsen Reidar Johnsen

27. mars 2012 - 12:46

Hvem har hovedansvaret .....

Hvem har hovedansvaret for bevillinger til politi og beredskap ....Hvem har hovedansvar for at opplæring og trening er tilfredstillende .... Hvem har hovedansvar for at telefon og nødrop ikke bryter sammen ... Kan ikke forstå annet enn at det må være regjeringen og ledende politikere som sitter med ansvaret ....
I en hvilken som helst større virksomhet er det lederen som sitter med ansvaret ....Det har vært lite skrevet og sagt noe om dette ....noe som er underlig i en så alvorlig sak ....
2012-03-27T12:47:33

Vanja kartrud Vanja Kartrud

27. mars 2012 - 12:47

Er det mulig?

Det hjelper jo ikke med verken bedre beredskap eller utstyr, når man sender en patrulje som er både døv og blind.
Hva i alle verden var det disse tjenestemennene trodde foregikk? At ungdommene hadde svømmekonkuranse? Hva med alle de flere hundre skudd som ble avfyrt i løpet av den timen. Trodde de de hadde med en ufarlig våpendesperado som kun skøyt i lufta? Eller hva med alle nødanropene. Trodde de det bare var hysteriske, dumme ungdommer?
Dette henger ikke på greip, når man har hørt at frustrerte helsepersonell ble holdt unna kaia, fordi det var forbundet med livsfare. Hvordan er det mulig hvis de ikke oppfattet at ungdommene var i livsfare?
Nå nei, dette er kun et forsøk på å bortforklare sin egen feighet og udugelighet.
2012-03-27T12:51:27

June Karlsen June Karlsen

27. mars 2012 - 12:51

Ingen unnskyldninger for politiet

Det har kommet fram at politiet har en egen innstruks for skyting pågår.Da skal de straks gripe inn. Dette har vært nevnt sværet lite. Er vel litt ubehagelig for politiet som sto en time og så på massakren.Er bare ett ord for sånt. SKANDALE !!!!
2012-03-27T13:13:42

Grete Karlsen Grete Karlsen

27. mars 2012 - 13:13

Heia Norge

Enig med alt du skriver Karlene. Mye viktigere for våre politikere å vise stormannsgalhet i utlandet enn at våres eget land faktisk fungerer. Ikke rart resten av verden tror alt er så bra i Norge, når vi sender så mye penger ut av landet, mens alt råtner på rot her hjemme. Av alle de rike landene som finnes, tør jeg påstå at Norge er det landet som fungerer dårligst. Kan nevne i fleng, rettsvern (som omhandler denne saken), eldreomsorg, skoler som råtner opp, veier vi betaler oss ihjel på som ikke ser ut, helsevesen, osv osv. Det er flaut å være Norsk.
2012-03-27T13:38:09

Peter Hagen Peter Hagen

27. mars 2012 - 13:38

Affæren med M/S Torbjørn

Det er påfallende hvordan affæren med M/S Torbjørn så gjennomført
blir dysset ned. Skal det være en statshemmelighet hva som egentlig
skjedde? Ferga, med sin robuste konstruksjon, kunne muligens ha berget svært mange av ungdommene. Hvis dette skal unndras media
og offentlighet, er det bedre å si dette, enn å la folk spekulere.
2012-03-27T13:46:38

Vincent hovden Vincent Hovden

27. mars 2012 - 13:46

Alle har ansvar for alt som

Alle har ansvar for alt som skjer.
Vi har ett antihumanistisk, korrupt, overfladisk(pengestyrt), falskt samfunn.
Folk har ikke virkelige verdier eller moraler lenger, og alt går sakte men sikkert til H.
Han er ett produkt av dette samfunnet, er noe vi selv skapte.
Så vi kan peke hvor vi vil, men det ender opp på oss selv til stutt.
BNP er ikke= lykke, statistisk sett er det motsatt.
2012-03-27T18:33:58

Hans Christiansen Hans Christiansen

27. mars 2012 - 18:33

Du setter det litt på spissen.

Du har imidlertid et godt poeng. Vi, det norske folk, har selv valgt våre politikere. Vi velger de samme gang på gang, med små variasjoner, uavhengig av hvordan de har styrt landet i forrige periode. I tillegg er de fleste av oss (ihverfall veldig mange) på et eller annet vis en del av stat og kommune (arbeid, tillitsverv, osv).

Vi oppdrar selv våre barn til å bli slik de blir, eller velger å overlate til samfunnet å gjøre det gjennom barnehager, SFO og skolesystemet.

Ja, vi er alle kollektivt ansvarlige for det samfunnet vi har.

Etterpåklokskap og kritikk hjelper lite. Det kan føre til at færre dyktige mennekser ønsker seg til samfunnsviktige jobber.
2012-03-27T13:57:09

Roar Kristiansen Roar Kristiansen

27. mars 2012 - 13:57

M/S Torbjørn

Noen som vet hvor båten ble av ??
hvorfor prøvde de ikke få tak i denne, når dette er slik transporten ut dit vanlig vis foregikk ??
2012-03-27T18:17:58

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

27. mars 2012 - 18:17

Re: M/S Torbjørn

Båten evakuertre AUF-leder Eskil Pedersen, hans "rådgiver" og 7 andre inkludert båtens kaptein.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7727697
2012-03-27T15:26:15

Terje bergsvåg Terje Bergsvåg

27. mars 2012 - 15:26

Det viktigste som gikk galt ?

Uttøyamassakren
Det er klart at fergen "Torbjørn" kunne gjort nytte for seg, den lange tiden mens de ventet på hjelpen skulle komme. Det hadde vært mulig å seile runder rundt øya hele tiden, for å plukke opp mennesker som lå i vannet. Den ville også vært nyttig for politiet når de skulle fraktet mannskaper til øya. Det ville sett bedre og sikrere ut med denne, enn den røde gummibåten. Da jeg har sett på bilder at fergelemmen kan stå rett opp og ned, ville det minnet mere om innvasjonen på Normandie, med politifolkene bak denne skuddsikre fergelemmen. All honnør til alle de sivile som gjorde en kjempeinnsats med fare for sine egne liv i de små åpne "ikke skuddsikre" glassfiber båtene sine. Skjønner også de som fikk panikk og rømte med fergen, men når de fikk noen minutter i sikkerhet, burde de forstått at det var mange tilbake på øya som trengte deres hjelp. Det virker som "motorstoppen" på gummibåten var beleilig. Da en gummibåt på vei mot øya for å ta en eller flere desperadoer som skyter på alt mulig virket som en høyrisikosport når en tenker på hvor hjelpeløse politifolkene ville vært om de hadde blitt liggende i vannet. Med skuddsikre vester, hjelmer og våpen ville de hatt store problemer å redde seg selv fra å drukne. Regner med at kommisjonen konkluderer med, at fergen "Torbjørn" kunne med sikerhet ha endret utfallet av denne ufattelige tragedien som har rammet så mange uskyldige. Kan det være fordi Stoltenberg's høyre hånd var en av de som dro, at det blir dysset ned ?
2012-03-27T16:05:19

Thore Stoveland Thore Stoveland

27. mars 2012 - 16:05

Dette er jo bare tull.

Å koke sammen en troverdig forklaring på at man ikke har gjort noe er vanskelig når det er mange involverte. Da får man slike tullehistorier som dette. Den fulle sannheten får man antagelig aldri.
2012-03-27T17:17:47

Knut Myrebøe Knut Myrebøe

27. mars 2012 - 17:17

Den fulle sannhet?

Jeg kjenner til at flere medier kronologisk kompilerer alle de utrolige tabber som nærmest daglig har haglet innover oss. Alle de utrolige unskyldningene som paralellt er blitt servert gjør saken enda mer dramatisk! Norge hadde ingen beredskap! I Norge forsøker man å bagatellisere tabbene og sier at "dette skal vi lære av"! Utenlandske medier vil bli nådeløse i løpet av Rettssaken! De har forlengst forstått at dette ikke var et angrep på Norge, men på Arbeiderpartiet alene! Hvorfor får vi sikkert vite! Selv om sannheten ikke passer Stoltenberg? Og det gigantiske og sendrektige byråkratiet han er så stolt av! Biskop Stålset's hyllest til Stoltenberg etter tragedien: "Han er en gave fra Gud"! Hva tenker de rammede om slikt skuespill?

Hilsen en som har mange års erfaring med Kvaltetssikring, Risiko/Sikkerhetsanalyser og Kvalitetsrevisjoner.
2012-03-27T17:34:02

Roar Kristiansen Roar Kristiansen

27. mars 2012 - 17:34

Norge hadde ingen beredskap!

Skremmende at du med erfaring , støtter det mange av oss har fryktet,
hvilken som helst organisasjon kan sette Norge ut av spill,
eller en stor natur katastrofe, for da senere å legge skylda på hverandre.
Gleder meg til noe slik skjer , slik at folk får opp øya litt mer enn de så vidt har klart.
Jordskjelv i Oslo , vil få fatale skader på de gamle bygningene, trolig halvparten vil rase sammen.
Brann , Ambulanser og Politiet vil ikke ha tid til å hjelpe alle, noe som vil skape full panikk.
2012-03-27T17:26:51

Paul Oskar Rosenquist Paul Oskar Rosenquist

27. mars 2012 - 17:26

Mange har ymtet innpå det med fegen

og en AUF leder som bare "plutselig" var ombord og så rømte i sikkerhet! Hvor det ble av ferga etter det? ja det nevnes aldri!!!
Hver gang noen tar det opp, så blir kommentarene systematisk slettet!
Det må jo tolkes som at pressen har en underhånden avtale om å dysse dette ned!!
Tar ikke lang tid før dette innlegget også blir sensurert bort!
2012-03-27T17:30:40

Magne Brakestad Magne Brakestad

27. mars 2012 - 17:30

MS Torbjørn 22.7.2011

Jeg forstår heller ikke hvor det ble av MS Torbjørn etter at skytingen var begynt. Merkelig at de som var ombord under flykten heller ikke skal vitne. Noe holdes av den grunn skjult, men hvorfor?? Etter veitrafikkloven er det straffbart å kjøre bort fra et sted med skadede liggende igjen. Hva med påtale her??
2012-03-27T17:57:10

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

27. mars 2012 - 17:57

Link

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7727697
2012-03-27T20:32:51

Ann Karin Sivertsen Ann Karin Sivertsen

27. mars 2012 - 20:32

M. Brakestad,

Hvem var det som var ombord, da...? Lukter svidd av hele saken, synes jeg!
2012-03-27T17:43:13

King kong King Kong

27. mars 2012 - 17:43

Kan de være disse?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/26/politimenn-fikk-ikke-ordre-om-dra-til-utoeya

Disse får vel heder og ære mens han som fattet mistanke og ble skutt ble regnet som utenfor tjeneste. Det virker merkelig i en uendilig rekke av merkelige avgjørelser
2012-03-27T19:39:04

June Karlsen June Karlsen

27. mars 2012 - 19:39

Ferga

Vi vet jo hva de på fergen gjorde senere.Det har de forklart. Redde for egen sikkerhet tøffa de avgårde og gjemte seg bak en annen lita øy.De sa de ikke torde gå på land heller da Norge kunne være innvadert av en fremmed makt:)jo jo. Hvor har det blitt av vikingen i oss.
2012-03-27T21:28:25

Torbjørn Morka Torbjørn Morka

27. mars 2012 - 21:28

Og i mellomtiden..

kan det virke som et norskt politisk parti, representert ved sine ungdommer, opplevde nesten en "partiutrenskning" !

"Helten" overstyrte kapteinens eventuelle innsigelse til å vise sjømannskap og dermed forble de nettopp der de var. Man kan ofte stille spørsmål om "veien til maktens korridorer" er så edel og renhårig bestandig ?