ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
I dag ble Verona (8) og nyfødt lillesøster kastet ut av Norge Sendt ut fredag sammen med foreldrene som har bodd i Norge i ni år. - Det er hjerterått, mener lokalpolitiker. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-12/verona680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-12/verona680.jpg

680 388

Ble KASTET UT: Åtte år gamle Verona og henne fem uker gamle lillesøster ble hentet av politiet i Rjukan torsdag morgen. Fredag ble de sendt til Bosnia. Foto: Privat / ABC Nyheter

I dag ble Verona (8) og nyfødt lillesøster kastet ut av Norge

Sendt ut fredag sammen med foreldrene som har bodd i Norge i ni år. - Det er hjerterått, mener lokalpolitiker.

Etter ni år i ble Damir Delic, mor Ana Kvakic og deres to døtre fredag sendt ut av Norge og til Sarajevo i Bosnia.

Åtte år gamle Verona er født i Norge og går i tredje klasse, mens det yngste barnet i familien er fem uker gammelt.

Familien Dacic ble klokken åtte torsdag morgen hentet fra hjemmet sitt i Rjukan og fraktet til politiets utlendingsinternat på Trandum.

– Jeg kan bekrefte at vi har hentet familien på Rjukan, sier Cecilie Johansen, kommunikasjonssjef i Politiets utlendingsenhet (PU), til ABC Nyheter torsdag.

– Pågripelsen gikk etter planen, selv om det aldri er enkelt å hente en barnefamilie, for noen av partene.

– Familien ble hentet av oss fordi de ikke har overholdt utreiseplikten. De er nå på vei til transittmottaket på Trandum. Når utreise vil skje kan jeg ikke si noe om, sier Johansen videre.

Fredag ettermiddag ble det likevel kjent at den lille familien ble sendt med flyet på vei til Sarajevo i Bosnia.

- Familien er underveis til Bosnia. De lander i Sarajevo i ettermiddag, sier Magne Løvø, politioverbetjent ved Politiets utlendingsenhet, til Dagbladet.

Les også: – Lettere å sende ut barnefamilier enn kriminelle

– Uviss fremtid i møte

SV-lederen i Tinn kommune, Sanja Pasovic, har kjent familien siden den kom til Rjukan for ni år siden. Om utkastelsen har hun bare en ting å si.

Det er hjerterått.

Pasovic er også med i en støttegruppe for familien.

– Familien sendes til Bosnia. Der har de ikke bodd på ni år. De har ingenting og sosialtjenester eksisterer ikke der. Jeg er redd for at de går en uviss fremtid i møte, sier Pasovic til ABC Nyheter.

Les også: Regjeringen viker ikke i asylpolitikken

Fikk gratis advokat

Familien som kastes ut har fått gratis advokathjelp. Advokatforeningen ser på saken som spesielt interessant, fordi den har ment at utkastelsen er lovstridig.

I 2010 uttalte advokat Gøran Møller Christiansen til NRK at staten ikke tar hensyn til FNs barnekonvensjon.

– Den har forrang i forhold til norske lover. Barnekonvensjonen sier at det skal legges særlig vekt på barnets beste. Det er et ufravikelig vilkår.

Hvis ikke Utlendingsnemnda og Utlendingdirektoratet bryr seg om dette, er det et brudd på FNs barnekonvensjon.

ABC Nyheter har ikke fått kontakt med advokatene som har vært involvert i saken.

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-03-22T12:48:28

Rune Willem Rune Willem

22. mars 2012 - 13:48

.. Jeg trodde...

.. at hvis man blir født i Norge at man da fikk automatisk norsk statsborgerskap. Blir man født i USA og får amerikanske fødselspapirer, så blir man amerikaner. I dette tilfellet med disse to barna der begge er født i Norge og bodd hele livet i Norge, da er man jo født norsk og har rettigheter som enhver annen nordmann. Hvis foreldrene har bodd i Norge i hele 9 år uten at staten har gjort noe som helst, da må jo staten ta på sin kappe at det ikke har blitt gjort noe ifht foreldrenes ulovelige opphold. Med hensyn til barnas tilfelle der begge er født norske, så må "lovverket" i Norge vike mht barna som ikke kan leve uten sine foreldre. Barn har rett til å ha foreldre. I dette tilfelle så må staten gjøre om vedtaket slik at barna på en måte søker om foreldre gjenforening for sin mor og far. Hvem skal ta seg av barna..? Hvorfor skal barne utvises..? de er jo borgere av Norge.
2012-03-22T15:01:12

Knut Amundsen Knut Amundsen

22. mars 2012 - 16:01

Rune Willem

Det er en god del du ikke har skjønt når det gjelder asylsøkere og deres rettigheter.
Jeg vil anbefale deg og sette deg inn i disse før du synser om noe som helst.
2012-03-22T15:49:34

Vildehilde Vildehilde

22. mars 2012 - 16:49

Alle har lov å synse

Jeg og alle andre kan synes hva vi vil, vi behøver ikke sette oss inn i noen rettigheter for å ha lov til å synse vel?
2012-03-22T17:06:44

Johannes Berg Johannes Berg

22. mars 2012 - 18:06

Spørs

Det er vel bare heltidssynseren Knut og hans mørkeblå venner som har lov til å synse noe her...
2012-04-20T10:30:48

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

20. april 2012 - 10:30

Hvorfor lar de mennesker som

Hvorfor lar de mennesker som ikke har rett på opphold bo her i hele 9 år før de sendes tilbake?

At Norge ikke kan ta på seg ansvaret for alle verdens 5 milliarder fattige mennesker bør selv diehard raddiser skjønne. Det er imidlertid måten dette gjøres på som er noe påtagelig. UD virker om mulig enda mer tungrodd og ineffektivt enn resten av det offentlige Norge. Noe som skaper mengder av menneskeskjebner som dette.
2012-03-22T18:09:28

Nick Sand Nick Sand

22. mars 2012 - 19:09

Ikke pent

Ikke alle kan / vet alt, og hvis du kan / vet bedre, betyr det ikke at du må si ting på en overliggende måte..
2012-03-22T19:58:36

Merete Torsteinsen Merete Torsteinsen

22. mars 2012 - 20:58

Statsløse barn

Barn som fødes i Norge av utenlandske foreldre får ikke automatisk norsk statsborgerskap. I Norge blir man norsk statsborger hvis en av foreldrene er det.
Enkelte land har samme system som USA og den som blir født der blir landets statsborger.
Flere av asylantbarna norske myndigheter er på vei til å sende ut nå risikerer å bli statsløse. De blir heller ikke regnet som statsborgere i det landet deres foreldre er født!
Siden Norge både har ratifisert menneskerettighetserklæringen, og barnekonvensjonen, bør vi ta til vett og la disse barna få bli!
2012-03-23T18:59:23

Niri Baklid Niri Baklid

23. mars 2012 - 19:59

Helt enig

Verona er født i Norge, snakker norsk, har bare norske venner og er derfor blitt norsk. Det steinkalde mennesker som vil ha henne ut.
2012-03-23T20:07:33

Ronny Pettersen Ronny Pettersen

23. mars 2012 - 21:07

Fornuft...

Det er foreldrene som skal ut, ikke barna.
Men hvem skal ta seg av barna når de ikke har foreldre?
Er det riktig av flyktningene å skaffe seg barn for å prøve å skaffe seg et statsborgerskap, ved å bruke barna som en driver.
Da må staten skille damene fra mennene i det de entrer landet som flyktninger for å hindre dem i å få barn, noe som ville skapt enormt uro.
Synsere har jo aldri noe fornuftig løsning å komme med, bare personkritikk og tull.
2012-03-23T21:16:22

Knut Amundsen Knut Amundsen

23. mars 2012 - 22:16

Niri Bkalid

Ja jeg kjener jeg er kald på bena.
2012-04-18T21:17:13

Christian Teigen Christian Teigen

18. april 2012 - 21:17

Ikke en menneske rett for resursterke og bli Norske statsborgere

De som kommer til Norge har noe resurser til disposisjon til flyreise betaling til meneske smuglere etc.
Men jeg synes det er en meget stor urimelighet når 25 millioner barn i 3 verden dør av sult og manglene vaksiner
Mens vi lar oss forføre av velskrevene stykker i dagsavisene for å la flykninger bli Norske statborgere de fleste flykninge familier koster Norske skattebetalere enorme summer gratis møblert bolig norsk kurs sosialhjelp etc for samme summen kunne vi reddet enormt mange barn fra sultdøden. Sosialister tenker ikke langt
Redde flest mulig menneske liv burde være målsettningen
Da vil jeg mye heller bli kalt kald og kynisk av korttenkte sosilister
Om jeg hadde kunne brukt samme resursene i 3 verden og reddet mange flere mennesker ville jeg kunne se meg selv i speilet og være
lykkelig over og gjort riktig valg med de begresede resurser vi tross alt besiter i dette landet.
2012-03-22T12:48:50

Terje Rønning Terje Rønning

22. mars 2012 - 13:48

Fra Arbeiderpartiet til Miljøpartiet De Grønne.

Med denne avgjørelsen har jeg fra dags dato byttet fra Arbeiderpartiet til Miljøpartiet De Grønne.
2012-03-23T20:10:12

Ronny Pettersen Ronny Pettersen

23. mars 2012 - 21:10

Bra!

Da kan du jo redde verden!
2012-03-22T12:49:06

Helen Netland Helen Netland

22. mars 2012 - 13:49

Retur

Familien ble ikke kastet ut.
De fikk gratis billett til sitt hjemland, pluss en del penger.
Nå må vi snart stoppe all synsing og godta norsk lov.
2012-03-22T12:52:13

Rune Willem Rune Willem

22. mars 2012 - 13:52

Helen Netland

.. barna er jo norske....!! De har rett til å være her!!!!!
2012-03-22T12:57:00

Helen Netland Helen Netland

22. mars 2012 - 13:57

Rune

Barna er ikke norske.
Foreldrene var klar over utkastelsen før de fikk barn
Nå må vi snart slutte, Hva med alle de 30 000 etnisk norske barn som trenger hjelp?
Men det er ikke in.
2012-03-22T12:59:39

Rune Willem Rune Willem

22. mars 2012 - 13:59

Helen Netland

så du mener at hvis man er født i Norge, da er man ikke norsk? Da er vel ikke jeg norsk heller som er født i Svolvær og bodd hele livet i Norge.
2012-03-22T13:27:56

Arnt Landre Arnt Landre

22. mars 2012 - 14:27

Nope

Fordi om du er født i Norge så er du ikke automatisk norsk med mindre foreldrene har norsk statsborgerskap. Du får ikke vanlig personnummer når du blir født her, du får et d-nummer.
2012-03-22T13:44:45

Rune Willem Rune Willem

22. mars 2012 - 14:44

A.y:

.. da bør dette innføres.. for det har man i andre land..
2012-03-22T14:17:44

Arnt Landre Arnt Landre

22. mars 2012 - 15:17

Hvordan tror du det ville ha blitt da?

Hvis barn som er født her automatisk skulle få norsk statsborgerskap, så er det jo ingen hjelp i det hvis ikke foreldrene får det også, men blir utsendt. Hvis det da var så enkelt at foreldre skal få norsk statsborgerskap automatisk fordi man får barn i dette landet, ja hvordan tror du det ville bli her da. Alle som kommer hit får norsk statsborgerskap bare de føder barn her i landet.....
Jeg jobber selv på asylmottak og vet at folk er her ofte 2-3 år før saken om opphold blir avgjort. Og selv om de får avslag kan de være her 2-3 år etter det også, fordi det ikke er trygt å sende de ut enda. Det er jo lang tid å få barn på, og hvis det skulle kvalifisere til automatisk statsborgerskap så skjønner du vel hvilke signaleffekt det vil gi....det ville bli mange her, selv om det ikke er noe annet grunnlag for at de skulle få opphold i Norge, utenom at de har fått barn her.... Da blir det jo fritt frem for alle som vil bo her, uansett hvor de kommer fra.
2012-03-22T15:04:19

Unni Pedersen Unni Pedersen

22. mars 2012 - 16:04

Hvis det ikke er trygt for

Hvis det ikke er trygt for folk å reise tilbake når de har fått avslag, betyr ikke det at de har behov for asyl = beskyttelse og burde fått det? Det er på ingen måte snakk om at alle som får barn i Norge skal få opphold. Men det må være, og er etter min mening, mulig å behandle sakene slik at de som har bedt om asyl ikke må vente så lenge på svar at de må utsette kjærlighet, ekteskap og familieliv i årevis, kanskje til det blir for sent. Mange av de vi har hørt og lest om i pressen er mennesker som er godt integrert, har jobbet og betalt skatt i årevis. Vi trenger arbeidskraft og mange har gjort god innsats og bidratt til utvikling av samfunnet vårt. Dette gjelder i stor grad innvandrerbarn som ofte oppnår bedre resultater i utdanningsystemet enn norske barn. Hva er problemet med at de får leve her "uansett hvor de kommer fra". Er det noen som kommer fra steder på jorda som ikke gir dem rett til et godt og trygt liv?
2012-03-22T19:44:12

Johannes Berg Johannes Berg

22. mars 2012 - 20:44

Helt enig!

Bra skrevet.
2012-03-22T15:35:46

Edel johnsrud Edel Johnsrud

22. mars 2012 - 16:35

du er inne på noe her,. det

du er inne på noe her,. det gjør vondt å lese om asylbarna, som blir utsatt for slikt! men de jeg blir forbannet på, og som faktisk har ansvaret for at slikt skjer med dem, er og blir foreldrene! hvorfor kan de ikke vente med å få barn før de vet sikkert om de får opphold? de må være klar over nå, hvor lang tid ud bruker på å behandle saker! og om ikke, så bør de bli opplyst om dette når de ankommer landet
2012-03-22T16:28:24

Vildehilde Vildehilde

22. mars 2012 - 17:28

For noe vrøvel

Du kan ikke for alvor mene at de skulle ha ventet i ni år med å få barn?
Vi har alle (i hvertfall normalt) et behov for å "føre slekten videre" når vi finner noen vi elsker. Enkelte kan heller ikke klare å hindre at de blir gravide siden de er så fertile, mener du da at disse skal ta abort?
For meg vil det være underlig hvis du har barn, for jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen som har opplevd foreldre lykken kan mene at det faktisk er mulig å sette livet sitt på vent i år etter år etter år etter år osv. En gang må en jo bare gå videre å gjøre det en har lyst til.
Det blir for dumt å be folk vente med å få barn til de får opphold.
2012-03-22T17:38:50

Edel johnsrud Edel Johnsrud

22. mars 2012 - 18:38

klart de kan velge å få barn

klart de kan velge å få barn når de vil, det er det faktisk ingen andre enn de som har noe med! men så lenge de ikke vet om de får bli her, så må og ta med i betraktningen at de risikerer å bli sendt ut, så lenge reglene for å få opphold er som de er her i landet!
2012-03-23T19:01:32

Kristin Vidtsten Kristin Vidtsten

23. mars 2012 - 20:01

Vel, vel...

De ventet ikke i ni år på å få vite at de ikke skulle være her. De valgte å bli her ulovelig. Det er mange år siden noen fra bosnia har hatt behov for beskyttelse.
2012-03-22T16:49:00

Unni Pedersen Unni Pedersen

22. mars 2012 - 17:49

Se på bildet av Verona og

Se på bildet av Verona og søsteren hennes. Mener du å si at grunnen til at disse ungene er født og lever på jorden skyldes en uansvarlig handling fra foreldrene deres ? At vi, eller noen, har grunn til å være "forbanna" på foreldrene deres fordi de ikke har latt være å få dem? Har du barn? Hvordan ville du følt det om man hadde beskyldt deg for det samme? Tror det er hjertskjærende for foreldre også som ikke får muligheten til å få barn som kan vokse opp i trygge omgivelser. Det finnes desverre tusenvis av barn som blir født til krig, fattigdom og en usikker framtid. Men det hadde ikke behøvd å bli slik for disse barna.
2012-03-22T17:40:51

Edel johnsrud Edel Johnsrud

22. mars 2012 - 18:40

så lenge reglene er slik de

så lenge reglene er slik de er, så må de faktisk følge dem!
2012-03-22T19:15:51

Vildehilde Vildehilde

22. mars 2012 - 20:15

Ikke reglene vi snakket om her

Akkurat nå er det ikke om å følge reglene vi reagerte på, men at du mente de skulle vente med å få barn til de fikk opphold. Og så vidt jeg vet er det ikke noen regler mot det.
2012-03-23T20:19:52

Lona D Lona D

23. mars 2012 - 21:19

Jeg er virkelig sjokkert over hvordan enkelte tenker!!!!!

At det går ann å si noe sånt, skal man liksom vente å få barn bare fordi foreldrene ikke har oppholdtilatelse i Norge. Edel Johnsrud er du klar over at det er alle pars ønske å få barn???? Så derfor ro deg ned og ikke bli forbannet på disse foreldrene, isteden for de bli forbannet på norske lover som ikke er likt for alle...

Jeg er faktisk gift med en som har bod i Norge i 10 år først nå i 2012 han for utvisning på 5 år. Fordi UNE mener at han har opphold seg ulovlig her i noen år selv om han var gift med meg. Vi har ikke fått barn og har vært gift i snart 5 år. Så alle som tror at utlendinger lager barn for å få lov til å bli i Norge tar nok feil. Vi kunne også ha fått barn, og da hadde han iverstefall ikke fått 5 år utvisning men at han reiser ut og kommer inn igjen uten problem. SIDEN VI IKKE VALGTE Å BRUKE BARN TIL Å FÅ OPPHOLD OG IKKE VILLE LURE NORSKE MYNDIGHET FIKK VI SOM BELØNING 5 ÅRS UTVISNING. nå må han reise ut i 5 år alene, da vil de 5 årene og de 5 år vi har vært gift bli 10 år. Er det rettferdig? Forresten jeg er NORSK STATSBORGERSKAP, ikke født her men oppvokst i Norge. Vi kan ikke bare reise tilbake til hjemmelandet og bo der, jeg vil bo i Norge vil at barna mine skal vokse her og studere her. Men vet ikke om jeg får det en dag.. Jeg forventer faktisk ikke at noen skal vise sin forståelse her, fordi jeg ser hvor umenneskelig enkelte er i kommentarene sine dessverre.