ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Inga Marte Thorkildsen,Politikk,SV,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Inga Marte kan bli sjef når Jens er borte SV-nestleder Inga Marte Thorkildsen kan rykke opp som Jens Stoltenbergs stedfortreder om hun blir statsråd. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-11/ingamarte680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-11/ingamarte680.jpg

680 435

SVs Inga Marte Thorkildsen kan bli Stoltenbergs stedfortreder i perioder dersom hun blir statsråd. Foto: Erlend Aas / SCANPIX

Inga Marte kan bli sjef når Jens er borte

SV-nestleder Inga Marte Thorkildsen kan rykke opp som Jens Stoltenbergs stedfortreder om hun blir statsråd.

Dette skal ifølge Dagens Næringsliv komplisere den nye statsrådskabalen.

SVs sjef i regjering er også Stoltenbergs stedfortreder og dermed den fremste i statsråd på Slottet hver gang Stoltenberg er på reise eller skulle bli syk. Med SV-leder Audun Lysbakken ute av regjeringen må partiet finne en annen.

Særlig nyvalgt nestleder Inga Marte Thorkildsen blir av mange i SV sett på som aktuell til å gå inn i regjering. Hvis Thorkildsen blir statsråd, ligger det an til at hun går inn i underutvalget i regjeringen. Om ikke Stoltenberg velger å endre på rangordningen i regjeringen, vil den ferske SV-nestlederen rykke opp som nummer to i regjering.

Les også: Audun Erobreren

Stortingets visepresident Per-Kristian Foss (H) sier han tar det for gitt at Stoltenberg ikke kan leve med en fersk nestleder uten statsrådserfaring som stedfortreder.

– Regjeringen vil ikke bli tatt på alvor hvis Inga Marte Thorkildsen blir fungerende statsminister i Stoltenbergs fravær. Da tror jeg ikke Stoltenberg vil våge å reise ut av landet på en lengre tur, sier Foss til Dagens Næringsliv.

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-03-14T07:43:40

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

14. mars 2012 - 8:43

SKREMMENDE!

Norges dummeste politiker fra et av landets minste partier som "varastatsminister", hvor mye større kan politikerforakten bli?
2012-03-14T08:04:56

Thore Stoveland Thore Stoveland

14. mars 2012 - 9:04

Vel.

Norges peneste også kanskje. Ikke glem det.
2012-03-14T08:07:55

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

14. mars 2012 - 9:07

Re: Vel.

Hvis man liker dumme blondiner muligens.
2012-03-14T08:15:40

Knut Amundsen Knut Amundsen

14. mars 2012 - 9:15

Haaaaaalo Tore Stoveland

Skaff deg briller.
2012-03-14T12:05:46

Steinar Stigum Olsen Steinar Stigum Olsen

14. mars 2012 - 13:05

Dummere enn Lysbakken?

Min politiske sympati ligger svært langt fra SV, men jeg må jo vedgå at hadde landsmøtet heller valgt Inga Marte T. som leder, ville dette partiet hatt en viss mulighet for avansement på meningsmålingene. Kanskje det blir resultatet neste gang når man oppdager at suksessen uteblir? Smak og behag kan vanskelig diskuteres, men denne damen er da i alle fall den peneste i SV (eksteriøsmessig) og kanskje også på hele Tinget (selv om akkurat det ikke skal så mye til)?
2012-03-14T13:57:26

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

14. mars 2012 - 14:57

Rettere sakt:

DUM OG DEILIG??
2012-03-14T16:49:57

Jan van Wageningen Jan Van Wageningen

14. mars 2012 - 17:49

??

Ta vekk spørsmålstegnene og sett på utropstegn ! ! !
2012-03-14T16:09:33

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

14. mars 2012 - 17:09

Smak og behag kan som kjent

ikke diskuteres. Når hun har brukt en time eller to på fasadeoppgradering er hun ikke stygg, men Norges peneste , ja ja du er ikke akkurat godt vant om du mener det. Folkevalgte får se ut akkuart som de er , om bare de forvalter den tilliten de er gitt i sine oppgaver. Det bemerkelsesverdige med Inga M er at når hun snakker om sine hjertesaker, spleiselagsplaten er nr 1 på hennes top ten, så varer den innlærte argumentasjonen litt over 2 setninger . Deretter detter hun rett uti og avslører hvor lite hun egentlig kan og hvor svak argumentasjon hun egentlig bringer med seg på Stortinget. Ja, da er det godt for henne at noen synes dette stankelbeinet er pen, for noe særlig mer har hun ikke å fare med, i alle fall ikke som kan klassifiseres som kunnskapsrik realpolitikk. Svadapolitisk hønsekakkel er en mer presis betegnelse for hva hun utgyder. Varastatsminister: å herregud.for ikke å si fruegud.
2012-03-14T16:45:10

Jan van Wageningen Jan Van Wageningen

14. mars 2012 - 17:45

Speil, speil, . .

Speil, speil, hvem er den vakreste i regjeringen?

Jensemannen vant vel ikke pga politikken, det ser vi jo, men det var vel for han var sjarmenrende. Er det da ikke like greit en vakker blondine kan ta plassen for sjarmøren?
2012-03-14T08:13:54

John Bang John Bang

14. mars 2012 - 9:13

SKREMMENDE!

Helt enig med deg. Dette er veldig SKREMMENDE!. Er ikke SV snart på sperregrensen. Og så med Norge dummeste på toppen av det helle. Vi kan ikke forvente at våre politikere skal gjøre noen ting for deg og meg. De gjør alt til seg selv. Passer på seg selv og sine.
2012-03-14T12:07:27

Hans Ullstein Hans Ullstein

14. mars 2012 - 13:07

Helt enig

Bedre kan det ikke sies! Tenk at et parti på sperregrensen skal ha så mye makt! Ikke rart vi må sette spørsmålstegn ved demokratiet enkelte ganger!
2012-03-14T13:36:25

Per Jan Langerud Per Jan Langerud

14. mars 2012 - 14:36

Velgernes feil

Vi bør nok heller stille spørsmålstegn ved hva velgerne tenker på når de går til valg, og velger inn så mye udugelige politikere på tinget.
2012-03-14T09:43:19

Johannes Berg Johannes Berg

14. mars 2012 - 10:43

Men, du derimot

er sikkert en veldig smart fyr? Må da være et kjedelig liv å sitte å spre eder og galle på ABC.
2012-03-14T13:10:00

Per Bur Per Bur

14. mars 2012 - 14:10

Flink

Jeg synes ikke hun er så ille. Hun har klare politiske synspunkter og står for den ideologien hun tror på. Tror nok hun vil vokse med oppgavene og gjøre en god jobb hvis hun havner i regjering.
Vi som ikke er enige med SV's politikk stemmer på et annet parti.
(Men ikke FRP)
2012-03-14T07:34:39

Jarl waage Jarl Waage

14. mars 2012 - 8:34

Fri og bevare og....

Måtte Gud være med oss.
2012-03-14T07:41:04

Ove Jan Ludvigsen Ove Jan Ludvigsen

14. mars 2012 - 8:41

DET ER!

Vel bare et spørsmål om, når tid "TÅRNENE" faller!
2012-03-14T07:55:26

Sigmund Abusland Sigmund Abusland

14. mars 2012 - 8:55

Jens er tydeligvis engstlig

for SV under sperregrensen. Derfor er det viktig å gjøre et forsøk på å hjelpe dem opp av Lysbakken uføret.
Men det var nok et poeng å be gud bevare oss nordmenn, siden regjeringen ikke gjør det.
2012-03-14T07:51:10

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

14. mars 2012 - 8:51

SJEF

Sjef ???????????????????. Jeg bare spør.



JILL
2012-03-14T08:50:55

Inger Vibeke Haugen Inger Vibeke Haugen

14. mars 2012 - 9:50

Sjef ja!

På Cat Walken (er det riktig skrevet?) En sånn arena hvor hvor høye damer går med tomme blikk og sier ingenting, fordi de har ingenting å si. Skal hvis være pene?
2012-03-14T09:45:15

Johannes Berg Johannes Berg

14. mars 2012 - 10:45

Er det

ei som er sjalu og bitter mon tro?
2012-03-14T07:51:40

Robin Andersen Robin Andersen

14. mars 2012 - 8:51

Meget skremmende. Og, ja. gud hjelpe

Nå begyner det og rakne ja. Visst ikke folk stemmer anderledes ved neste valg, da er det ikke håp. Da vill signal effekten være att vi godtar alle regelbrudd og det som verre er.
Jeg vet hva jeg skal når det blir valg, iallefall.
2012-03-14T07:51:46

Harald Haha Harald Haha

14. mars 2012 - 8:51

Hun har ikke gjort noen grove feil.

Det er bare resten av SV som har dummet seg ut.
2012-03-14T08:34:05

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

14. mars 2012 - 9:34

Re: Hun har ikke gjort noen grove feil.

Nei, hun har bare vist sin inkompetanse i sine uttalelser gjennom flere år. SV har heldigvis ikke bedre "ledere".
2012-03-14T11:48:15

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

14. mars 2012 - 12:48

Ikke så grove feil, nei....

Det blir vel slik til slutt at den som gjør minst feil, blir statsminister... hehe.
2012-03-14T18:34:09

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

14. mars 2012 - 19:34

Godt sagt

hvis og når hun blir minister må hun markere seg. Hun skal i så fall ikke ha deltatt i mangene debatter før det går opp for de fleste at den nye keiserinnen ikke har klær på seg, selv om hun kommer til å mase høl i hue på alle som gidder å høre på`a med alle sine politiske floskler som hun like gjerne kunne spilt inn på bånd og latt det svive og gå.
2012-03-14T07:52:40

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

14. mars 2012 - 8:52

Det betyr vel svært lite

I den regjeringen er de vel alle ganske like, så hvem som styrer betyr svært lite.
2012-03-14T08:03:23

Olai marton jacobsen Olai marton Jacobsen

14. mars 2012 - 9:03

Hahahah

Tragikomisk. !!!!!!
Det er så gale at det finnes ikke ord lenger.
2012-03-14T08:05:12

Olav Halvorsen Olav Halvorsen

14. mars 2012 - 9:05

Erfaring

De er ikke lettskremte da de tar på seg slike oppgaver og har så liten erfaring. Rent beredskapsmessiig i forhold til katastrofer så vil det kreve enormt selv av en statsminister med mange rådgivere. Kan en ingenting om beredskapsstrukturer så klarer en aldri å stille de riktige spørsmålene og være proaktiv i forhold til utviklingen av en hendelse. Bare se på 22 juli , her var det mange hull både statlig,kommunalt og privat. Det er ikke tatt lærdom av hvordan en beredskapsorganisasjon bygges, varsles,koordineres og brukes osv. ref. Oljeindustrien som bruker alle etater.
De tar for lett på oppgaven. Men som oftest går det bra ?????????
2012-03-14T08:13:21

Kjell zl Kjell Zl

14. mars 2012 - 9:13

Det går bra.

Når Stoltenberg kan sitt i stolen sin , så skal det ikke mye til for att hvem som helst kan sitte der. Med 0 sidesyn og hørselsvekket.
Hun er jo litt penere en Jens..
2012-03-14T08:13:39

Thorvald Hansen Thorvald Hansen