ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Armenia,Aserbajdsjan,Melodi Grand Prix,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Armenia trekker seg fra Melodi Grand Prix Armenia vil ikke delta i årets Melodi Grand Prix i Aserbajdsjan. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-10/armenia_0.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-10/armenia_0.jpg

680 427

Armenia vil likevel ikke være med i årets Melodi Grand Prix (Eurovision Song Contest) i Aserbajdsjan i mai. Her er armenske Eva Rivas fra finalen i Oslo i 2010. Foto: Scanpix.

Armenia trekker seg fra Melodi Grand Prix

Armenia vil ikke delta i årets Melodi Grand Prix i Aserbajdsjan.

Nyheten ble overbragt den Europeiske fjernsynsunionen (EBU) av den armenske kringkastingen ARMTV onsdag, skriver Eurovision.tv.

Det har så langt ikke kommet noen begrunnelse for hvorfor Armenia har valgt å trekke seg fra den europeiske musikkonkurransen.

Les også: - Bruker åtte milliarder på Eurovision

Det har imidlertid lenge vært spekulert i at Armenia ville komme til å trekke seg, ikke minst på grunn av det anstrengte forholdet til nabolandet Aserbajdsjan på grunn av det autonome området Nagorno-Karabakh, som siden 1993 har vært okkupert av Armenia.

17. januar i år ble det likevel bekreftet at det ville bli armensk deltakelse i årets finale, etter at sikkerheten til den armenske delegasjonen ble garantert og Aserbajdsjan lovet å følge de regler EBU (European Broadcasting Union) har satt for arrangementet.

Les også: Aserbajdsjan håper MGP-seier vil bli ny start

– Vi finner det svært beklagelig at Armenia har valgt å trekke seg fra årets Eurovision Song Contest, sier sjefprodusent i EBU, Jon Ola Sand.

– Til tross for forsøkene fra EBU og vertskringkasteren med å legge forholdene til rette for armensk deltakelse, har situasjoner utenfor vår kontroll ført til denne uheldige situasjonen.

Armenia skulle etter planen delta i den andre semifinalen i Melodi Grand Prix (Eurovision Song Contest, i samme gruppe som Norge, torsdag 24. mai.

Armenia har deltatt seks ganger i Eurovision Song Contest. Første gang landet deltok var i Athen i 2006. Den beste plasseringen er en fjerdeplass fra finalen i 2008.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-07T09:34:15

Arne Flø Arne Flø

7. mars 2012 - 10:34

Å nei..!

Så leit..! Hva gjør vi nå..?
2012-03-07T09:59:45

Anders Martinius Tangen Anders Martinius Tangen

7. mars 2012 - 10:59

Ja, det er leit....

Enig, det er leit at konflikt mellom to land hindrer at de kan være sammen om idrett, eller kulturarrangementer som ESC. Men jeg tror ikke det er stort VI kan gjør. Jon Ola Sand er nordmann, og sjef for Eurovision i EBU. Tipper de har gjort det de kan for at Armenia skulle kunne delta. Tror ikke en boikott er rett vei å gå heller. Men håper journalister, i tråd med ønsker fra Helsinforskomiteen og Amnesty, drar til Baku og ikke bare dekker selve konkurransen og festivalen, men også forholdene mange lever under i Azerbaijan, som på mange måter er en totalitær stat.
2012-03-07T11:55:19

Aina Jan Aina Jan

7. mars 2012 - 12:55

Arne Flø

Du trenger ikke gjøre noe, du har nok med deg selv!
2012-03-07T09:45:52

Rolfern Vold Rolfern Vold

7. mars 2012 - 10:45

Avlys

hele MPG! Finnes ikke andre løsninger... Da slipper vi å høre på Norges Bolliwoodpop....
Hurra:-)
2012-03-07T13:02:44

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

7. mars 2012 - 14:02

Avlyse,hvorfor...??

Hvem sier at DU Vold må høre MPG ?
Du har vel flere kanaler eller av /på knapp?
Tror Norge kommer langt opp på lista i år med denne melodien.smaken er som bake ,delt.
2012-03-07T09:57:24

Anders Martinius Tangen Anders Martinius Tangen

7. mars 2012 - 10:57

Dette er synd

Dette er synd. ESC kunne vært starten på en tilnærming mellom Armenia og Azerbaijan på det folkelige planet. Dessuten har Armenia kommmet med en del gode bidrag i de seks årene de har vært med. Det er leit at det kanskje ikke blir det fokuset på måten Armenerne blir behanldet i Azerbaijan som det kunne blitt.
2012-03-07T10:13:59

Håkon Strøm Håkon Strøm

7. mars 2012 - 11:13

Armenia .. Europa ?

Er det et Europeisk land da ? Det er jo bare en liten flik av Tyrkia som er Europeisk, resten er i Asia. At alle disse landene i Asia kalles Europeiske er litt rart.
2012-03-07T11:20:45

Bahar Farsi Bahar Farsi

7. mars 2012 - 12:20

Ja .. Europa

Armenia er med i europarådet, men ligger langt øst for Istanbul som skal dele Europa med Asia.
Likevel mener jeg at grensen mellom Asia og Europa er den nordre grense for Tyrkia. Det gjør at både Georgia og Armenia tilhører Europa. Det er ikke så vanskelig å søke eller lese om alt på nett!!
2012-03-07T11:50:28

Aina Jan Aina Jan

7. mars 2012 - 12:50

Håkon Strøm

Er azerbadjan et europeisk land da? et kunstig land som er skapt av samme tyrkere for ca 100 år siden! Det er latterlig at de får lov en gang å være med på MGP! I år er ikke MGP, men alyev sircus! alyev har revet husene til de fattige og bruker 8 milliarder for å vise hele verden at de er "europeiske"
Armenia trekker seg fra MG kun av sikkerhets grunner. Bare se på det armenske bidraget for i år som skulle representere "Dorians" så kan du lese de hattefulle komentarene fra azery turkere...Armenere kan ikke risikere å dra til et land der diktator presidenten sprer hat og oppfordrer folk til å slakte og drepe armenere.....Kanskje du vet lite om Armenia, men de er mere europeiske enn azeri og tyrkere...
2012-03-07T12:01:21

Tore Mikklsen Tore Mikklsen

7. mars 2012 - 13:01

Nå vel.

Nå er ikke ESC ekspisitt for Europa. Israel er jo med, og det landet ligge visseligen i Asia.
2012-03-07T10:18:41

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

7. mars 2012 - 11:18

Komplisert i sin enkelthet

Når forholdet er som det er skyldes det at enkle politikere kompliserer enkle forhold. Tilstandene er ROTETE når det gjelder landområdene som utgjør Armenia og Azerbaijan. Mye av årsaken er vel at manglende visjoner og ledelse rammer folkene i de to landene på en opprørende måte. Forhåpenligvis vil en over tid få dyktigere ledere enn det de har i dag. Ledere som kombinerer intelligens med visjoner for for samarbeide og utvikling av regionen og ikke bare er "MAKTSYKE".
2012-03-07T10:34:15

Åge Thorsen Åge Thorsen

7. mars 2012 - 11:34

Armenia

Lurte på det samme tidligere vedrørende at Tunis, Algeri, etc. kunne være med i ESC., selv om det ligger i nord-Afrika. Svaret er fra EBU var at alle land som kunne ta inn krinkastingssingaler som sendes ut fra EBU's medlemmer kan være med. Så å kalle det for ESC er etter min mening å vri på geografien.
2012-03-07T11:14:18

K A Amundsen K A Amundsen

7. mars 2012 - 12:14

EBU

EBU er bare arrangøren av Eurovision Song Contest (MGP) som ikke er eksklusivt for Europeiske land.
2012-03-07T11:53:24

Aina Jan Aina Jan

7. mars 2012 - 12:53

Norge er heller ikke i

Norge er heller ikke i europa. men scandinavia! Hvorfor tror du at Norge skal være med og ikke Armenia? Dette handler ikke om geografi men om en song kontest! Og det er ikke bare de med blå øyner og blond hår som kan delta ;-)
2012-03-07T12:21:19

Asbjørn GAbrielsen Asbjørn GAbrielsen

7. mars 2012 - 13:21

Geografi

Den skandinaviske halvøy er en del av Europa. Også Spania/Portugal ligger på en europeisk halvøy (den iberiske). I vest ligger Island litt på den europeiske og litt på den amerikanske kontinentalplaten. Og østgrensen for Europa er markert bl.a. med et enormt stort skilt der den Transibirske jernbanen krysser Uralfjellene. "Velkommen til Europa" på flere språk! Og i sørøst har altså Djengis Kahn m.fl. rotet det til med grensene.
Til slutt: Israel er med i MGP, og de liggger definitivt ikke i Europa.
2012-03-07T11:38:30

Helge Dahl Helge Dahl

7. mars 2012 - 12:38

Synd...

...kunne likt å hvile øynene på noen Armenske babes.
Noe annet går jo ikke denne konkurransen ut på allikevel.
2012-03-07T12:01:59

Christopher Marx Christopher Marx

7. mars 2012 - 13:01

Både midtøsten&nordafrika har...

Deler av Midtøsten og Nord-Afrika har mer til felles med Europa enn f.eks Asia og resten av Afrika sør for Sahara. Grensen mellom Europa/Asia går som kjent syd i Kaukasus-fjellene eller det som er Armenia, Georgia og Aserbadjan i dag. Nordover går grensen i de Russiske Ural-fjellkjeden og mot sørvest Tyrkias nordkyst og videre gjennom Bosporos. Midtøsten (eller Syria, Libanon, Israel, Jordan og Tyrkia) har mer til felles med Europa enn resten av Asia, men ofte blir dette også regnet som lille-asia nettopp for at det er inngansporten til Asia. Kaukasus har alltid vært et konflikt område pga av at Tyrkia og Kaukasus er de landområdene som forbinder Asia med Europa og således har vært reiserute og krigsbytte for mange forskjellige folke-grupper siden tidenes morgen. Tyrkerne som hærtok Anatolia for ca 1000-1500 år siden var opprinnelig et nomadefolk fra områdene rundt omkring Kasakstan og Turkmenistan og kunne hærta Tyrkia og deler av Kaukasus ganske lett siden de var allierte med Djengis Kahn og hans enorme hær. Både Grekere, Persere, Kurdere, Georgere, Armenere holdt til i de områdene som nå i dag regnes som Tyrkia tidligere. Synd at krig&konflikt hindrer folk å delta i Eurovision song contest, men tipper de fra Armeneia ikke føler seg helt trygge i Aserbadjan siden de har vært i krig siden tidlig på 90-tallet. Grensen mellom Tyrkia og Hellas går langs Euros-elven som trolig også er opphavet til navnet Europa.
2012-03-07T13:03:26

Gunnar Celius Gunnar Celius

7. mars 2012 - 14:03

ESC

European Song Contest, som ikke engang har noe med Euoropa å gjøre. Nå også med innblandet politikk og asiatiske lands konflikter. Det begynner å lukte råttent av hele dette sirkuset. Bare å avvikle hele greia FOR EVER!
2012-03-08T13:23:31

Håkon Strøm Håkon Strøm

8. mars 2012 - 14:23

Ikke ekspert, men..

Når jeg vokste opp var Europa landene i Vest og Øst Europa. Grensen til Asia gikk ved Bosporos stredet.