ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Politikk,Russland,Verden,Vladimir Putin,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Putin: - Vi har vunnet en ærlig og redelig kamp

Tok til tårene etter valgseieren. Se video.

Russisk opposisjon klager over fusk

Påstander om omfattende fusk under valget søndag tar litt av glansen vekk fra storseieren til Vladimir Putin. Noen mener hele valget var illegitimt.

Valgfunksjonærene benekter at det var betydelig fusk under valget som ga Putin over 60 prosent av stemmene. Putins valgkampsjef skrøt av at valget var det ryddigste i russisk historie.

Men opposisjonslederne avviste utsagnene og viste til mange bevis på fusk i et valg som ble overvåket av titusener av observatører.

Les også: Rørt Putin inntar Kreml etter knusende valgseier

Blant dem som klagde over valget, var kommunistlederen Gennadij Ziuganov og protestlederen Aleksej Navalnij, som etter at de første tallene var kommet inn, hevdet at Putin neppe har mer enn rundt 41 prosent.

Titusener av observatører

Rundt 27.000 observatører overvåket valget som følge av at protestlederne krevde nøye kontroll etter skandalevalget til Dumaen i desember.

Se også: - Vi har vunnet ærlig og redelig

Nettsiden Control2012, som organiserte mange observatører, sier de har fått inn 5.000 meldinger om fusk etter at de første resultatene ble kunngjort.

Les også: Mot seks nye år for Putin i Kreml

Milliardæren Mikhail Prokhorov, som ble nummer tre etter Putin og Ziuganov, sier han fikk inn over 4.000 klager på brudd på reglene.

Gazeta.ru viste en video fra et valglokale i Dagestan der flere menn kunne ses mens de lastet en strøm av stemmesedler inn i de elektroniske valgurnene.

Karuseller

I en annen video hadde en observatør filmet politi som pågrep ti passasjerer i en minibuss som sa de hadde stemt flere ganger.

Det er et kjent triks, som kalles karusell på russisk, at en gruppe mennesker blir busset rundt fra valglokale til valglokale og avlegger stemme i dem alle.

Les også: Putin et enkelt valg for Russlands besteforeldre

«Karusellvelgerne ble pågrepet og overlatt til politiet,» skriver Rostislav Zjuravlev, en observatør fra kommunistpartiet, på Facebook.

Navalnij sendte på sin nettside et intervju med en kvinne som sa hun og andre hadde fått 5.000 rubler for å stemme to ganger.

Infiltrert

Journalisten Sergej Smirnov forteller at han ble tilbudt 2.000 rubler for å stemme fire ganger. Smirnov var en av flere aktivister som infiltrerte slike karusellgrupper for å avsløre dem.

Smirnov, som sa han fant gruppa som organiserte fusket gjennom en venn, møtte opp ved en metrostasjon sammen med flere titall unge menn og kvinner for å få endelige instrukser fra en mann som kalte seg Mikhail, som han selv fikk instrukser fra på telefon noen dager før.

– Han sa vi skulle stemme for Vladimir Putin, fotografere stemmeseddelen og sende bildet til ham, sa Smirnov.

For mange fremmedstemmer

En Putin-vennlig ungdomsgruppe opplyste at den hadde fraktet ungdommer fra andre regioner til valglokaler i Moskva for å avlegge stemme, noe som vakte mistanke om at det også i Moskva hadde vært mye fusk.

Nasji sa at 20.000 av deres medlemmer var kommet til Moskva fra rundt om i landet for være med på massemøter til støtte for Putin, og at de hadde hjulpet dem med å avlegge stemme i Moskva siden de ikke kunne stemme hjemme.

Observatørene sier det var så mange velgere fra andre valgdistrikter at mange valglokaler slapp opp for fremmedstemmesedler.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-05T08:09:20

Rolfern Vold Rolfern Vold

5. mars 2012 - 9:09

Tja

Hva annet en juks kan man vente av slike. Det er vel derfor SV også driver med juks og stjeling!
2012-03-05T15:23:05

Johannes Berg Johannes Berg

5. mars 2012 - 16:23

??????

Hva har SV med Putin og russisk valg og gjøre?
2012-03-06T17:58:44

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 18:58

Hva mener du med "slike"?..

Det er tydelig at du har ingen kunnskaper om Russland, om russisk tankegang eller om russisk politikk...
2012-03-05T08:39:30

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

5. mars 2012 - 9:39

Dersom

Dersom Putin har jukset har han vel egentlig bare lurt seg selv ?
2012-03-05T09:01:39

Åge Fred Gram Åge Fred Gram

5. mars 2012 - 10:01

Putin

Oposisjonen sier Potin har jukset ,men hva sier valgopservasjonen.?Jeg vil minne om at i Norge ble det oppservet ureglelmessigeheter av valg oppservatører som ikke ble tatt til følge.Jeg tror ikke at komunistene i sovjet får selig mye stemmer et det de har drevet med.
2012-03-05T12:50:59

T. A. G T. A. G

5. mars 2012 - 13:50

Kommunistene gikk frem ved Duma valget!

Antall representanter til Dumaen 92 - Frem med 35 representanter økning på 20.46% Fikk 12,599,507millioner stemmer det vil si 19.19% En økning på 7.62%.
Slik sett ble de nummer 2 i valget.
2012-03-05T09:09:13

Tor Larssen Tor Larssen

5. mars 2012 - 10:09

Norsk presse

er lei seg fordi Putin ble valgt inn med 64% av 64% valgdeltagelse. Valgfusk kan ikke forklare slik stemmeovervekt, men norsk presse følger "his masters voice", altså presseeierskapets stemme. Det få får med seg er at presse og kringkasting i vestverdenen er eid av det samme interessefellesskapet som nå ønsker sin økonomiske makt utvidet til offisiell udemokratisk politisk makt.

Goldman Sachs er ett av navnene, men bak skjuler det seg større maktkonsentrasjoner med utgangspunkt i USAs privateide sentralbank, the Federal Reserve System. Alle større vestlige nyhetsbyråer er eid av disse, fordi de vet at mediemakt er makt over demokratiet, noe som "folket" ikke klarer å ta inn over seg og heller lar seg styres slik som alltid.

Folk "tror det de leser i avisa" og innser ikke løgnenes omfang. Den 4.12.2011 sendte eksempelvis SVT et anti-Putin dokumentarprogram, men som det opposisjonelle nettstedet Nationell.nu bemerker: "I den alternativa dokumentären ”The Revolution Business” ges en helt annan bild än den SVT förmedlar. Den avslöjar bland annat att Otpor-rörelsen i Serbien var en upprorsrörelse finansierad av de amerikanska skattebetalarna för att störta Milosovic-regeringen. Dokumentären förklarar hur CIA har skapat ”färgrevolutioner” i Ukraina med den orangea revolutionen, i Serbien med Otpor, i Georgien med ”Rosenrevolutionen”, och nu senast den ”arabiska våren”. I länder som Venezuela, Iran och Vitryssland har de misslyckats med att störta regeringarna men fortsätter som bekant att försöka.

Se ”The Revolution Business” – MYCKET intressant:"
2012-03-05T13:14:22

Asbjørn GAbrielsen Asbjørn GAbrielsen

5. mars 2012 - 14:14

Godt forsøk

Dette var et bra forsøk på å avspore diskusjonen om omfanget av valgfusk i Russland. Spørsmålet er jo ikke OM det har vært valgfusk, men hvor omfattende det var.
I Norge kan du skyte på pressen. I Russland skyter man journalister som er kritiske til makthaverne.
2012-03-06T20:01:43

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 21:01

Du forsøker også godt...

---å gi Putin skylda for journalist-drapene...

Og jeg er uenig om det er spørsmål om fusk i det hele tatt. Spørsmålet bør heller være følgende: Finnes det noen som kan måle seg med Putin? Vil flertallet i Russlands befolkning ha en annen president i stedenfor Putin?

Svaret blir"nei" på begge spørsmålene. Tro meg.
2012-03-05T09:23:03

Eivind Andersen Eivind Andersen

5. mars 2012 - 10:23

Kommunistene

Det russiske kommunistpartiet har vel idag mere til felles med AP enn med det gamle Sovjetiske kommunistpartiet..
2012-03-05T10:25:55

Gunnar Celius Gunnar Celius

5. mars 2012 - 11:25

Helt sant

Men de er fortsatt komunister av verste sort.
2012-03-05T11:37:52

Kjell Arne Larsen Kjell Arne Larsen

5. mars 2012 - 12:37

Hva så?

Hva har i så tilfelle eventuelle likheter eller forskjeller mellom det russiske kommunistpartiet og Arbeierpartiet i Norge å gjøre med at Vladimir Putin, og hans parti "Forent Russland", har drevet massivt valgfusk?
2012-03-05T09:55:22

Erik JK Eid Erik JK Eid

5. mars 2012 - 10:55

svartmaling

er på jobb, har desverre ikke tid til å lese innholdet, bare overskriften. Sammen med alle andre nyheter jeg har fått formidlet i helgesvingen blir dette et masssivt bilde av at Oppsisjonen er "de snille demokratiske gutta" mens de som flertallet i dette nabolandet stemmer på er "slemme". Noen ganger blir nyhetsformidlingen her på berget så ensidig at det holder å lese overskriftene. Akkurat som i Russland?
2012-03-05T10:27:46

Gunnar Celius Gunnar Celius

5. mars 2012 - 11:27

Kortversjonen er slik:

Karuseller og sirkus...
2012-03-06T17:56:41

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 18:56

De betydelige flertallet vil ha Putin - uansett!

Det er kun et fåtall mennesker i Russland som skriker om valgfusk og liksom misfornøyd med valget. De FLESTE vil ha Putin som landets president. Punktum.
2012-03-05T11:03:58

Christen Krogvig Christen Krogvig

5. mars 2012 - 12:03

Kontrollerer mediene

Det sies at en stor del av mediene i Russland er kontrollert av putin-vennlige krefter. I Norge er NrK, TV2 og en rekke aviser kontrollert av Arbeiderbevegelsen.

Det er merkelig at konsentrert eiermakt i mediene er et enormt demokratisk problem i Russland, men fullstendig uproblematisk i Norge.
2012-03-05T13:14:26

T. A. G T. A. G

5. mars 2012 - 14:14

Ja intresant problemstilling!

Gjennom det meste av etterkrigstiden, var jo AP og antikommunisten Håkon Lie, det nærmst man kom antidemokratiske metoder, som kommunistland ble anklaget for som ulovlig overvåking, partikontrollert presse og radio.

I dag snakker Stoltenberg om mer åpnhet, så skjer det motsatte med flere mediakonsulenter, som styrer hva som skal sies, mer hemmelighold og taktisk bruk av korte høringsfrister. Oposisjon i eget parti, holdes nede ved hjelp av "pisk".
2012-03-05T11:15:50

Finn Kaarby Finn Kaarby

5. mars 2012 - 12:15

Troverdighetsproblem

For min del sliter jeg med å tro på noe av det som kommer av nytt fra vårt naboland i øst. Putin har utvilsomt ett trovedighetsproblem fordi hans folk er tatt i juks tidligere. For en utenforstående kan det virke som valgfusk på det nærmeste er blitt en del av den organiserte og "aksepterte" valgkampen. Holdningen ser ut til å være at jukser du ikke er du for dum til å ha en politisk posisjon uansett.
Nå da Putin også går ut å FORLANGER ro og respekt rundt valgresultatet blir det hele litt patetisk for meg. Dette ligner veldig på maktutøvelse alle det man kunne se i gamle sovjetdager.
Når dette er sagt er det jo heller ikke uventet at opposisjonen, går ut som de gjør i ett forsøk på å få omgjort valget, så også her sliter de vel litt med troverdigheten når det gjelder motivet for å fremsette beskyldninger om juks.
2012-03-05T13:05:40

T. A. G T. A. G

5. mars 2012 - 14:05

Russlands tragedie!

Mange trodde jo demokrati skulle blomstre frem etter kuppet mot Gorbatsev.
Men i realitetn fremsto bare maktpersonen i nye forkledninger og korrupsjon, kriminaliet og menneskeforakt, var like fremtrednee under "Drukkenbolten" Jeltsin. Slik sett er jo Putin bare en av mange som har vilje og makt til å herske i samme ånd som Tzaren.

Dillema på sikt er jo at staten forviterer på rot, med kunnskapsflukt, lavere levalder og en økonomi basert på råvarer og mye korrupsjon.

Samtidig må vi i vesten, ta på oss en del av skylden for manglende tro på våre løsninger, ettersom vi sitter med utrolig sett fordommer om Russere, og dette sårer mange Russere sin stolthet over sin tilhørighet og historie. Selkv om de selvsagt som imperialister også må tåle kritikk, for sin fremferd i lkehet med England,Frankrike,Spania og Portugal
2012-03-06T17:52:54

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 18:52

Hvem sa at Russland hadde det vondt under tsaren?..

Hæ?..
2012-03-05T11:28:06

Steinar Stigum Olsen Steinar Stigum Olsen

5. mars 2012 - 12:28

Ikke så uventet dette.

For å sikre seg en klar valgseier, dersom meningsmålingene viste dårlige prognoser, måtte Putin og hans folk ha manipulert stemmesedler i milliontall. De bruddene som er blitt observert, var neppe alene nok til å gi så store utslag. Påstanden om at noen har stemt flere ganger, burde jo lett la seg kontrollere mot avkryssingene i valgprotokollene. Disse og antall stemmesedler skal selvsagt være lik. Opposisjonen, som att på til er svært splittet, er nok mest skuffet over resultatet som på forhånd var ventet. De vil likevel la sin misnøye komme til uttrykk for å holde sine kandidaturer varme til en senere anledning. Opposisjonen og mange intellektuelle vil i en slik situasjon være mer synlige og lage mer støy enn den store og ganske tause majoritet. Tsartiden og det etterfølgende sovjetregimet sitter fortsatt i folk, og den form for demokratisk tangegang vi har i Vesten, er ukjent og fremmed for de fleste russere. Man flokker seg heller om den sterke mann.
2012-03-06T19:53:33

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 20:53

Russere vet best hvordan de vil ha det...

Og de vil ha Putins Russland.
2012-03-05T13:44:38

Edvard Johan Larsen Edvard Johan Larsen

5. mars 2012 - 14:44

Arbeiderp. og de borgelige.

Som i Russland også i Norge.NRK og avisene formidler nyhetene fra synsvinkelen til NATO og USA.Og dette er synspunktene til disse partiene.Andre kommer ikke til i dagsrevyen og radio.I Russland blir Verden sett fra synspunkte til Putin.Så forskjellen er ikke stor.
2012-03-06T18:00:07

Lena Hansen Lena Hansen

6. mars 2012 - 19:00

Flertall vil ha Putin uansett.

Jeg kjønner ikke hvorfor media skal alltid blåse opp noe som ikke trenger å bli oppblåst?!
Saken er den at Putin får betydelig flertall av stemmer, uansett valgfusk eller ikke!!!Kan ikke pressen roe seg ned og ta seg i stedet av saker her i landet?! Det lønner seg å feie for sin egen dør først og fremst...