ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Audun Lysbakken,Politikk,SV,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Lysbakken: - Jeg går av

Se video.

Lysbakken går av, men stiller som lederkandidat

Audun Lysbakken (SV) går av som barne-, likestillings- og inkluderingsminister som følge av selvforsvarssaken. Han understreker at han likevel er lederkandidat for SV.

Fakta om Audun Lysbakken

• Født 30. september 1977 i Bergen.
• Grunnfag i fransk og sammenlignende politikk, Universitetet i Bergen 1998.
• Sivilarbeider ved Norsk Økologisk Landbrukslag 1999-2000.

• Journalist i Klassekampen 2000-2001.
• Innvalgt på Stortinget fra Hordaland for SV 2001-2005 og fra 2009.
• Nestleder SV fra 2005.
• Barne- og likestillingsminister fra 2009.
• Innstilt av valgkomiteen som ny leder i SV etter Kristin Halvorsen.
• Trekker seg som statsråd som følge av selvforsvarssaken, men vil likevel fortsatt være lederkandidat for SV. (©NTB)

Lysbakken hadde invitert til pressekonferanse mandag ettermiddag, der temaet var ny informasjon om selvforsvarssaken. Men de færreste hadde ventet at han ville gå av.


– Jeg mener feil bør få konsekvenser. Jeg har brukt helgen til å vurdere situasjonen. Jeg vil understreke en ting: Jeg har ansvaret for de feil som er begått, og jeg tar ansvaret. Jeg har derfor orientert statsministeren om at jeg ønsker å gå av som statsråd, sa Lysbakken til en overrasket forsamling.

Se video fra pressekonferansen her

– Men så lett blir dere ikke kvitt meg. Jeg har ikke tenkt å spasere ut her og forsvinne. Jeg vil fortsatt jobbe for de ideene jeg tror på. I de siste stormfulle ukene har jeg blitt møtt med en varme fra SV-ere over hele landet som har styrket meg, sa Lysbakken.

Nye e-poster

Tidligere på pressekonferansen la han fram elleve nye e-poster og tre SMS-er som handler om selvforsvarssaken. Han mener ingen av dem forandrer noe av det han hittil har sagt om saken.

– Det er ikke noe i dette materialet som rokker ved det jeg tidligere har fortalt Stortinget, sa Lysbakken.

Les også: Halvorsen tar over

Han vedgår at søkene som tidligere er blitt gjort, var for dårlige. Denne gang ble det innhentet ekstern hjelp, og rundt 4 millioner e-poster ble gjennomsøkt. I tillegg ble alle SMS-er til og fra Lysbakken analysert. I to SMS-er mellom ham og statssekretær Kirsti Bergstø den 31. oktober i fjor ble saken omtalt for første gang.

– Jeg har gjort alt jeg kan for å finne all relevant informasjon om denne saken, sa Lysbakken, før han begynte med å oppsummere – en oppsummering som munnet ut i kunngjøringen om hans avgang.

Brøt reglene

– Jeg har sett på de faktiske konsekvensene av de tingene jeg har gjort. Den eneste praktiske konsekvens, er at jenter har fått opplæring i å forsvare seg selv. Jeg kan leve med det, sa han.

Men Lysbakken vedgår at han står ansvarlig for å ha brutt regler som han mener politiske ledere skal følge.

– Jeg lovet full åpenhet om alle sakens dokumenter, og jeg ser alvorlig på at vi i første runde leverte en ufullstendige gjennomgang som ikke var i tråd med mine løfter. Vi har videre avdekket for dårlige rutiner for journalføring og gal praksis av økonomireglene. I tillegg burde jeg ha meldt meg inhabil i forhold til Stiftelsen Reform, sa Lysbakken. Samtidig med sjefen går også statssekretær Kirsti Bergstø av.

Les også: Velgerne er lite imponert over Lysbakken
Les også: - Lysbakken ble informert om omstridt pengestøtte


Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-05T14:00:28

Niri Baklid Niri Baklid

5. mars 2012 - 14:00

Betyr dette

at ministre må loggføre alle SMS'er? Får vi bedre ministre da?
2012-03-05T14:57:21

John Wang John Wang

5. mars 2012 - 14:57

Loggføring

Ja det synes jeg er riktig Niri når det gjelder store og betydningsulle korrespodanser, de kan jo bruke e-mail for og ha ryddighet i supperådet.
2012-03-05T15:29:56

Atle devik Atle Devik

5. mars 2012 - 15:29

Men når....

.....ministrene fra supperådet ikke vet hva som er viktig å protokollere, sliter de.

Vi får de ministrene som vi fortjener utfra valget vi gjør.
2012-03-05T15:27:49

Bård Finckelsen Bård Finckelsen

5. mars 2012 - 15:27

Ja Niri

Det betyr at alt som har relevans til en sak skal loggføres slik at det kan etterprøves ved eventuell mistanke om at noe straffbart er skjedd.
Og så et spørsmål til deg Niri hadde det falt deg inn å spørre det spørsmålet om det var en fra frp som måtte logge all sin korespondanse.
men et annet spørsmål som er mye mer viktig er om SMS er egnet som komunikasjonsmetode for viktige saker. SMSer er jo korte meldinger som flyr fram og tilbake. det spørs om ikke man må innskrenke forvaltningen til å måtte bruke skriftlige dokumenter som kan sendes med Epost. er lettere å holde styr på. det er jo flere eksempler på at man ikke klarer å holde seg til fakta eller loven med SMSer.
2012-03-05T16:08:08

Tor Kristensen Tor Kristensen

5. mars 2012 - 16:08

FRP loggføring

Det var vel ikke imponerende loggføring av FRP da Birkedalsaken kom opp. Det var mange som ikke visste noe da selv om det vistnok skal ha vært sendt bekymringsmeldinger. Så jeg vet ikke om det er de som har malen for loggføring.
2012-03-05T17:26:48

Steinar Stigum Olsen Steinar Stigum Olsen

5. mars 2012 - 17:26

Politiske partier er private!

Da må jeg få bemerke at et hvert norsk parti er en privat organisasjon! Det gjelder også Ap og SV, selv om disse private organisasjonene i dag er en nødvendighet for det demokratiske system vi etter hvert har etablert. Noe helt annet er et ministerium (et departement med en minister). Partiene får rote med sine interne systemer som de vil, men det kan altså ikke en minister.
2012-03-05T17:15:54

Thore Stoveland Thore Stoveland

5. mars 2012 - 17:15

Mangel på system?

Det er jo ikke noe problem å lagre SMS'er som lydfiler og knytte dem til sak. Spørsmålet er om forvaltningen kan gjøre det.

Det er fullt mulig å lagre brev, mail, SMs'er, bilder og alt mulig annet som vedlegg til en sak i ulike kommersielle datasystemer. Men når de må lete gjennom 4 mill mail for å finne relevante dokumenter må en lure på hva slags system, eller mangel på system, de har.
2012-03-05T14:18:17

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

5. mars 2012 - 14:18

AUDUN LYSBAKKEN

Går.Lysbakken frivillig.????????????????????????


JILL
2012-03-05T18:11:56

Oddgeir Andersen Oddgeir Andersen

5. mars 2012 - 18:11

GLADNYHET FRA SOSIALISTMINISTERIET!

ENDELIG EN GLADNYHET FRA DET RØDGRØNNE SOSIALISTMINISTERIET!
2012-03-05T14:26:47

Ragnar Østli Ragnar Østli

5. mars 2012 - 14:26

Lysbakken

Ja, da er vi kvitt en korrupt statsråd på lønningslista i regjering.
Hadde vært bedre om han hadde blitt sponset med enkeltbilett på toget til Bergen. Er det mere grums i korrupsjonssaken??
2012-03-05T15:58:12

Daniel Nergaard Daniel Nergaard

5. mars 2012 - 15:58

Re: Lysbakken

Snart får vi Inga Marte Thorkildsen inn i regjeringen..
2012-03-05T14:23:36

Frode Ludviksen Frode Ludviksen

5. mars 2012 - 14:23

Lysbakken går av

Det var da ennå godt at han forstod sin besøkstid, tror også det kan ligge andre ting bak som kan komme fram som ikke taler for han.

Til Niri, ja jeg mener at alle sms´er som blir sent der det er politiske samtaler skal bli loggført, en får sikkert ikke bedre politikere, men en får vite hva som har skjedd om det skulle komme en slik situasjon igjen.

Lurer på om jensegutt har en finger med i spillet for at lysbakken må forlate sin post.
2012-03-05T14:30:23

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

5. mars 2012 - 14:30

Kanskje , kanskje ikke

Sansynligheten er imidlertid stor for at AP og Stoltenberg får større problemer mht ny ledertroika i samlingsregjeringen enn det SV får ved at marxist-leninisten Lysbakken nå kan utfolde seg i Stortinget uten munnkurv i Stortinget
Lurer på hvor mye AP har tapt i anseelse ved å danne regjeringen med SP og SV , uten at spørsmålet som sådant bekymrer meg .
Blir det pyntedokka fra Vestfold , som vil danne spleiselag med tjukk L , basert på å robbe alle som tjener mer enn henne selv mens egne midler må forbli urørt, som skal kærre seg opp på en statsrådstaburett ? I så fall,kommer de muppetshowlignende tilstander til å fortsette .
2012-03-05T14:58:12

Gunnar Celius Gunnar Celius

5. mars 2012 - 14:58

Går av?

Han blir nok bare "omrokkert". Saken om triksing er ikke død selv om han får en lavere profil. Dette er nok kun temporært, slik at han skal få mulighet til å få ro rundt seg etter triksesaken. Når alt er "glemt", kommer han nok tilbake i en annen viktig ministerpost, slik som vi har sett flere eksempler på fra regjeringen tidligere.

I skrivende stund sies det jo at han stiller som lederkandidat i SV's kommende landsmøte. Hvis han blir valgt, vil han jo representere regjeringen som leder for SV uansett. Dette blir for teit. Blir spennende å se om Stoltenberg godtar dette.
2012-03-05T14:27:52

Ole krogstad Ole Krogstad

5. mars 2012 - 14:27

går

Får håpe de fleste av suseladdene der inne følger med
2012-03-05T14:27:58

Bodil Eikeset Bodil Eikeset

5. mars 2012 - 14:27

EPOST IKKE SKYLD I DETTE

Skylden for dette er kun de som i strid med bevillingsreglementet har bevilget penger til en organisasjon tilknyttet SU uten å la andre organisasjoner få bli med i tildelingen.
Å skylde på rot i epostsystemet er en avledningsmanøver.
2012-03-05T14:33:45

Knut Amundsen Knut Amundsen

5. mars 2012 - 14:33

En lykkedag for det Norske folk

Tro meg , jeg har heist flagget.
Endelig er vi kvitt Marksistleninisten Lysbakken og det er en glede.
Jeg vurderer sterkt om jeg skal spandere ett glass vin på meg selv i anledningen dagen.
2012-03-05T15:54:29

Tor Kristensen Tor Kristensen

5. mars 2012 - 15:54

Feire

Jeg pleier å feire når noen gjør noe bra. Men det er tydelig at noen heller liker å feire når andre feiler. En egenskap det også.
2012-03-05T18:46:24

Niri Baklid Niri Baklid

5. mars 2012 - 18:46

Lysbakken

har ikke handla for personlig vinning. Slike saker som barnehagesvindelen som vi blei minna om av Dagbladet i dag, er det som opprører meg. Her har et par som har heva uføretrygd, fått 78 millioner offentlige kroner til barnehagedrift. Barnehagene har de latt gå konkurs, mens de har brukt millionene på personlig luksus. Slike saker er det virkelig svindel-dimensjoner over, ikke de skarve 154 tusen som Lysbakken har brukt på jenters sjølforsvar !
2012-03-05T14:36:51

Oddvar Granlund Oddvar Granlund

5. mars 2012 - 14:36

Ingen mistillit ?

Da Lysbakken går av som følge av de forsømmelser og feil som bl.a. Dagbladet har avdekket, så må det bety at detter en alvorlig sak. Allikevel står han frem og hevder at han har en massiv støtte i eget parti, samtidig som han sier han er stolt av å være en folkevalgt Stortingsrepresentant. Han tar ansvar, men ingen mistillit å spore i egne rekker ? Han ønskes lykke til som ny leder i SV - - - !
2012-03-05T15:32:11

Rolfern Vold Rolfern Vold

5. mars 2012 - 15:32

Sveiseblind?

Ser ut til at hele ledelsen er like blid og antenneløs som Lysbakkens folk. Bra om han blir valgt, for da er det lett og se hvem som blir i SV. Da har de sikkert et like dåårlig forhold til rett og galt...
2012-03-05T16:35:20

Niri Baklid Niri Baklid

5. mars 2012 - 16:35

Jeg synes å huske

at det har vært en del skandaler også i et annet parti. Det er ingen lett øvelse å være fordømmende.
2012-03-05T17:04:49

Per Beverfjord Per Beverfjord

5. mars 2012 - 17:04

nei

men har notert meg over tid , Niri Baklid , at fordømmelse er en øvelse du behersker
2012-03-05T17:19:18

Kåre Bjelland Kåre Bjelland

5. mars 2012 - 17:19

Skandaler

Så du mener at dersom det er en skandale i ett parti så har de andre partiene også rett til en skandale.
2012-03-05T17:19:48

Frode Ludviksen Frode Ludviksen

5. mars 2012 - 17:19

Niri sier "Jeg synes å huske"

Du sikter vel til ap når du snakker om skandaler, eller ...........?
2012-03-05T20:01:09

Johannes Berg Johannes Berg

5. mars 2012 - 20:01

Hm

Tenker du på FRP? Alle skandalene der er medieskapte. Slemme sosialistmedia er jo ute etter stakkars FRP...
2012-03-05T14:40:02

Pettern Halvorsen Pettern Halvorsen

5. mars 2012 - 14:40

Jippi

Få deg en jobb som vanlige folk, så får du se hvor langt du kommer med
bablinga di da...
2012-03-05T14:59:22

John Wang John Wang

5. mars 2012 - 14:59

Jobb

Haha Pettern, hva kan denne "gutten" brukes til i vanlig jobb ?
Jeg har ikke ansatt han til noe som helst.
2012-03-05T14:47:21

Asbjørn Svarva Asbjørn Svarva

5. mars 2012 - 14:47

Audun Lysbakken oppfatter jeg

Audun Lysbakken oppfatter jeg som umoden, og burde ikke hatt verv som statsråd.
2012-03-05T15:39:23

Atle devik Atle Devik

5. mars 2012 - 15:39

Men når Sv er så lite......

.....parti at de ikke har folk nok til å besette poster i regjering, hva gjør de da ?
Jo, de rokkerer på det lille de har.

Kristin Halvorsen skulle jo gå av hvis hun ikke klarte å få full barnehagedekning til en viss dato.
Det klarte hun ikke, og ble værende videre.

For tiden er hun minister i to dep. kanskje de må slå begge sammen forde de ikke har folk.