ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter alexander lukasjenko,Hviterussland,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
- Heller diktator enn homofil Hviterusslands president Alexander Lukasjenko mener det er bedre å være diktator enn å være homofil. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-09/lukasjenko.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-09/lukasjenko.jpg

680 415

Den hviterussiske presidenten Alexander Lukasjenko vil heller være diktator enn å være homofil. Foto: AFP / Scanpix.

- Heller diktator enn homofil

Hviterusslands president Alexander Lukasjenko mener det er bedre å være diktator enn å være homofil.

Ordene falt under et skistevne i Minsk søndag hvor den hviterussiske lederen langet ut mot sanksjonene mot landet han har styrt med jernhånd i 18 år.

Lukasjenko raste først mot utenriksministerne i Polen og Tyskland for å stå bak den diplomatiske offensiven mot regimet i Hviterussland.

Deretter fortsatte han med å kritisere den tyske utenriksministeren Guido Westerwelle for sin homofile legning.

– Og når det gjelder den andre, som gauler ut om diktatur, så tenker jeg at det er bedre å være diktator enn å være homofil, sa Lukasjenko.

I fjor ba den hviterussiske lederen Westerwelle om å leve et normalt liv.

Lukasjenko beklaget senere sin uttalelse, men la til at han «ikke liker homofile», skriver nyhetsbyrået AFP.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-04T18:11:06

Yngve Larsen Yngve Larsen

4. mars 2012 - 19:11

tja...

Alexander Lukasjenkovs tilnærming ligger nærmere samfunn som har vært styrt av Hitler, Stalin, Pol Pot, Mao, Kim Il Sung og andre tilsvarende gledesspredere,- enn samfunn som inkluderer flere enn bare diktatorspirer og deres håndlangere...
Tror kanskje ikke synet på et mer inkludernde og demokratisk samfunn blir bedre uansett hvor mye man prøver å forhandle med slike som Alexander, så et mye bedre alternativ er jo å innrømme dem sitt eget lille diktatur på kanskje 3x4 m med fri kost og losji,- slik de er vant til fra før...
Bare med den forskjellen at de ikke gjør noen misfornød i sitt diktatur... En vinn-vinnsituasjon for alle,- vil nå jeg mene! :o)
2012-03-04T18:02:36

Peppla Strand Peppla Strand

4. mars 2012 - 19:02

Han virker være en veldig

Han virker være en veldig smart president som sammenligner diktatur med homofili...Not!
2012-03-04T18:23:17

Kristoffer Moen Kristoffer Moen

4. mars 2012 - 19:23

Er en heterofil diktator

bedre for folk i Hviterussland enn en eventuell demokratisk homofil?
2012-03-04T18:52:50

Ole Å. Langeland Ole Å. Langeland

4. mars 2012 - 19:52

Bjelo-Russland blir tråkka på

Presidenten i landet betegnes som "diktator" - et skjellsord som egentlig sier svært lite om innholdet i politikken. Hans utbrudd mot Westerwelle må vel forståes som en reaksjon mot det vestlige besserwisseri. Den tyske utenriksministerens seksuelle legning bør ikke bety noe i og for seg.

I Bjelo-Russland er man vant med at angrepene kommer fra vest. Nå er det på tide å akseptere at landet finner sin egen kurs og at vi ikke bruker "demokrati", "menneskerettigheter" ect. som et påskudd for innblanding.

Tja, et nytt påskudd kan jo bli at homsene forlanger at hele verden skal være en eneste stor homsebar.
2012-03-04T19:55:11

Yngve Larsen Yngve Larsen

4. mars 2012 - 20:55

Ole Å Langeland.

Det som er Alexander Lukasjenkos store problem er hans legitimitet som talsmann og president for folket i Hviterussland.
At noen stiller spørsmål om dette blant samarbeid og handelspartnere over landegrensene må være helt legitimt,- om Alexander Lukasjenko(Hviterussland) vil ha kontakt med omverdenen!

Så må jo spørsmålet være til Ole Å. Langeland når han snakker om Hviterussland,- er det Alexander Lukasjenko,- eller er det folket som ikke har et demokratisk valg i Hviterussland, han snakker om?

Forøvrig ser det ut så det med menneskerettigheter, demokrati, og generell respekt for andre mennesker,- har dårlig grobunn hos Ole Å Langeland...
Det må jo være uttålelig for Ole Å Langeland å tilhøre et samfunn der man kan mene hva man vil,- uten å bli banket opp, arrestert, eller drept for sine meninger om landets styrende politikere... Kanskje han burde vurdere flytting til bedre vilkår i Hviterussland med sitt syn?
2012-03-04T20:36:40

Ole Å. Langeland Ole Å. Langeland

4. mars 2012 - 21:36

Sosial disiplin trengs alle steder

Tror mye av det som det heter at går på rett til ytring egentlig dreier seg om hvordan man ytrer seg. Som et eksempel: Noen kurdere klaget i Aftenposten over at facebook sensurerte bort f. eks. brenning av det tyrkiske flagg. Jeg kunne gjerne spørre: Hvorfor må disse kurderne brenne flagg ,eller vise det i media, for å vinne gehør for sin sak?
Og om Bjelo-Russland: Presidenten er folkevalgt. De som er mot dette får finne former å ytre seg på som er akseptable. Og det er ikke utlendinger som skal bestemme, men landets innbyggere.
2012-03-04T21:47:31

Yngve Larsen Yngve Larsen

4. mars 2012 - 22:47

Hmmm..

Joda, i likhet med Alexander Lukasjenko så var/er bl.a både Mao, Stalin, Hitler, Mahmoud Ahmadinejad, Kim Yong-nam,- folkevalgte presidenter og statsoverhoder...
Lurer på hva de som ikke var enig med disse statsoverhodene gjorde som var så uakseptabelt at de ble banket opp, fengslet, og drept for sine ugjerninger(meninger)?
Ang oppskrifter på sosial disiplin, så finner du mye av det bl.a i Norges lover utformet av et demokratisk sammensatt storting, og i FNs menneskerettighets-konvensjon!
2012-03-05T18:17:36

Ole Å. Langeland Ole Å. Langeland

5. mars 2012 - 19:17

Rein sjøldigging

driver du med, Yngve Larsen. Du ramser opp en rekke døde og levende politikere som du arrogant hiver i samme avfallsdunk. Jeg mener vi har mye å være stolte av her til lands, men vi bør ikke av den grunn opphøye oss til overdommere over alt som skjer i andre land.
2012-03-09T19:28:39

Yngve Larsen Yngve Larsen

9. mars 2012 - 20:28

Et liv i mørke?

Vel... Nå har jo historien gjenntatte ganger vist at diktatorer som har fått sitte i fred lenge nok,- på en eller annen måte påvirket omgivelsene langt utenfor sine landegrenser negativt...
Vi ser jo bl.a dette når det gjelder flyktningestrømmen til Europa, og som er et meget stort problem for det demokratiske velferdssystemet og statskassen i de europeiske land!
Det ser vi også i dag i Nord-korea, og Iran og en rekke andre lite flatterende land, hvor de bl.a utvikler langdistanseraketter og atomvåpen...
Så er det slik at jeg ser ikke på meg selv, eller Norge som det perfekte forbildet på hvordan verden bør se ut, men det minste man kan forvente uansett hvor man bor på kloden, er et inkluderende demokrati,- der alle får si sin mening!
Så får nå du bare syns det er så mye sjøldigging fra meg du vil, men for min del så er vel kanskje heller det at jeg aksepterer ikke urett, selv om jeg selv ikke er rammet av den, og den frykten for hva diktatur har gjort før i historien,- skal gjenta seg!