Havarikommisjonen:– Testtoget kjørte for fort

SPORET AV: Toget som sporet av, fikk omfattende skader. Ingen av de fem om bord ble alvorlig skadd i ulykken. Foto: Peder Gjersøe (Scanpix)
SPORET AV: Toget som sporet av, fikk omfattende skader. Ingen av de fem om bord ble alvorlig skadd i ulykken. Foto: Peder Gjersøe (Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Havarikommisjonen slår fast at toget som sporet av i nærheten av Nykirke i Vestfold onsdag, holdt altfor høy fart. Fullstendig uakseptabelt, sier Jernbanetilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Flirt-togene:

* NSB har bestilt 50 nye togsett av typen Flirt fra den sveitsiske leverandøren Stadler. Leveransen har en verdi på rundt 4 milliarder kroner. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Leveransene skal skje i tiden fram til 2013. Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.

* Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.

* De første togene skulle etter planen settes inn i passasjertrafikk på strekningen Skien-Lillehammer 29. februar i år. Etter avsporingen er både testing og innfasing stanset inntil videre.

(Kilde: NSB)

Toget var ute på testkjøring. Statens havarikommisjon for transport opplyser at farten var på 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn. Kommisjonen har tilgang til togets ferdskriver og kameraer om bord.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før stedet der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

Delvis automatikk

Pressevakt Jeanette Fagerli-Quaino bekrefter at NSB er kjent med informasjon fra Havarikommisjonen.

– Vi vet ikke hvorfor hastigheten var for høy. Det kan skyldes infrastrukturen, teknisk svikt eller menneskelig svikt, forteller pressevakten til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På strekningen er det delvis automatisk togkontroll (DATC), slik at det ikke er noen tekniske hindringer som hindrer toget i å holde en høyere hastighet enn fartsgrensen på stedet. Hadde strekningen hatt fullautomatisert togkontroll (FATC), ville bremsene slått inn, opplyser Jeanette Fagerli-Quaino.

På de fleste strekninger

På alle strekninger med automatisk togkontroll (FATC) vil tog automatisk stoppe hvis de passerer et stoppsignal.

Det er kun strekninger som er utbygd de siste årene som har FATC, opplyser kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– På de aller fleste strekningene er det DATC som gjelder, mens alle nye strekninger nå bygges ut med FATC, sier kommunikasjonsdirektøren.

Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt

– Fullstendig uakseptabelt

Til avisa Gjengangeren sier direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet at en hastighet på nesten det dobbelte av fartsgrensen er fullstendig uakseptabel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under testkjøring kan det tillates noe høyere hastighet enn fartsgrensen, men det må søkes om dette, og det er Jernbanetilsynet som gir slike tillatelser.

– Det er noe som gjøres for å sikre at toget er stabilt i maksimal hastighet. Men når vi sier at det tillates å kjøre litt fortere, snakker vi om en økning av hastigheten på mellom 5 og 20 kilometer i timen, maksimalt 10 prosent over fastsatt fartsgrense, forutsatt at infrastrukturen tåler det. I en sving som dette vil vi kunne tillate å kjøre 7 kilometer fortere i timen.

Politiet etterforsker

Politiet er også kjent med informasjonen fra Havarikommisjonen.

– Politiet etterforsker saken uavhengig av Havarikommisjonen for transport, og ønsker ikke å kommentere Havarikommisjonens opplysninger utover at vi tar informasjonen til etterretning. Politiets etterforskning vil ta noe tid, og vi har dermed intet nytt å meddele, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen i Vestfold politidistrikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var fem personer om bord i testtoget. Alle ble skadd i avsporingen, men skadene var ikke alvorlige.

Toget var ett av de nye sveitsiske Flirt-togene, som etter planen skulle settes i trafikk på lokal- og intercityruter i slutten av februar, men denne prosessen er stanset inntil videre. NSB har kjøpt 50 Flirt-tog, og rundt ti av dem er levert hittil.

Les flere nyheter her