Norske klimautslipp til værs
Norge sprenger alle klimamål. Vi slapp i 2010 ut 53,9 millioner tonn klimagasser, melder Statistisk sentralbyrå SSB mandag formiddag.
Mens Jens Stoltenbergs «månelanding» med CO2-rensing på Mongstad og regjeringens klimamelding er satt på vent i måneder og år, øker den sterkt forurensende petroleumsvirksomheten til havs.
Verstingen
Olje- og gassvirksomheten er største utslippssektor med 13 av de 53,9 millionene.
Industri og bergverk sto tidligere for mest utslipp. Men de har dels forbedret seg kraftig, dels blitt redusert som følge av nedlegginger, og slapp i 2010 ut 12,1 millioner tonn.
Veitrafikken har økt sitt bidrag med 30 prosent siden 1990, til 10,1 millioner tonn.
Brudd på norsk FN-forpliktelse
Dermed bryter Norge forpliktelsene i FNs såkalte Kyotoprotokoll. Ifølge den skulle et knippe industriland redusere utslippene fra 1990 til nå med 5 prosent. Norge fikk lov å øke klimautslippene med 1 prosent i perioden.
Men det var ikke nok, viser statistikken fra SSB:
Norske utslipp økte med 8,2 prosent fra de 49,8 millioner tonn i 1990.
Les om Kyotoprotokollen hos Miljøverndepartementet.
Klimaforlik foran forlis?
Tallenes tale viser at det blir utfordrende å oppnå norske politikeres løfter også framover i tid.
Innen 2020 skal norske utslipp ned til 42-44 millioner tonn ifølge klimaforliket stortingspartiene unntatt Fremskrittspartiet avtalte i 2008.
Les også: - Klimaforliket blir aldri gjennomført.
Etter å ha økt med over 8 prosent på 20 år, skal landet plutselig kutte klimaforurensningen med en femtedel på ti år.
Les om klimautslippene hos SSB.
En godt skjult målsetting
Klimaforliket innebærer at Norge ikke bare skal kjøpe seg fri for klimaforpliktelsene ved tiltak i utlandet. Ap, H, KrF, V, Sp og SV vedtok som realistisk at 2/3 av klimamålsettingen skal tas innenlands.
Men det konkrete tallet for norske utslipp i 2020, ble godt skjult.
Det «realistiske målet» innenlands ble reduksjoner på 15-17 prosent i forhold til anslåtte utslipp i 2020 i referansebanen i Nasjonalbudsjett 2007.
Det innebærer et tak på 42-44 millioner tonn i norske utslipp.
Les også: Stoltenberg sprer usikkerhet om klimaforliket.
Artikkelen er oppdatert.
Les alt om klima-striden i ABC Nyheter.


Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Åge Fred Gram
13. februar 2012 - 11:29
Miljø
Niri Baklid
13. februar 2012 - 12:59
Ja,
Tom Bjerke
13. februar 2012 - 13:52
Hei igjen Niri
Per Jan Langerud
13. februar 2012 - 13:40
Klimapolitikk, ikke miljø
Niri Baklid
13. februar 2012 - 13:44
Ja til Norge som veksthus,
Atle Devik
13. februar 2012 - 15:12
Her er vi enige
Det er ikke noe som er så unyttig arbeid som å måke snø.
Ronny Pettersen
13. februar 2012 - 11:39
Bare t(u)(a)ll......
Tallene dukker opp når de store klimaherrene trenger litt penger, alt med klima gjelder penger, ingen av disse "forskerene" er til for naturen, det er altfor mye penger inn i bildet.
Hvem i sitt rette, tror at penger kan endre klimaet?
Christen Krogvig
13. februar 2012 - 11:42
Dustepolitikere
De vedtar ambisiøse planer for utslippsreduskjoner. Dernest fører de en politikk i andre saker som gjør ambisjonene om utslippskutt umulige å nå. I praksis tror jeg det er to felt som har gjort dette umulig: 1) En oljepolitikk som innebærer svært høyt oljeutvinningstempo med tilhørende utslipp.
2) En innvandringspolitikk som resulterer i rask befolkningstilvekst med høye ekstra utslipp som konsekvens.
Når det gjelder innvandringen er det viktig å innse at den både fører til høyere utslipp fordi vi blir fler. I tillegg koster innvandringen vanvittig mye penger (NHO sier at hele oljeformuen kan gå tapt). Dermed øker statens behov for inntekter. Hvilket igjen påvirker oljeutvinnigstempoet.
Politisk dusteri på sitt beste, mao.
Bjørn Solberg
13. februar 2012 - 12:03
Dusteskribent
Christen Krogvig
13. februar 2012 - 13:19
Ja.
Les: www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1348280.ece
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article553983.ece
Tror du at ingen av de nye innbyggerne forbruker energi eller oljeinntekter? Kjører de ikke bil? Osv.
Jeg vil tro at en svært viktig årsak til vekst i utslippene er befolkningstilvekst snarere enn at vi slipper ut med per hode.
Niri Baklid
13. februar 2012 - 13:39
Reduksjon av fødselsraten
Christen Krogvig
13. februar 2012 - 14:14
Norsk politikk
Når det er sagt er selvsagt Norge et lite land. For å få ned de globale CO2-utslippene må befolkningsveksten ned. Utdanningsnivå og levestandard påvirker fødseslhyppigheten. Men fødselshyppigheten påvirker også levestandarden. Den eventyrlige veksten i Kina og Singapore er i høy grad resultat av en politikk for å begrense befolkningsveksten.
Folk som bor i u-land og myndighetene vet dette. Skal man få dem til å treffe tunge beslutninger om å følge Kinas eksempel må vi gjøre vår del av innsatsen, dvs. ikke åpne våre grenser slik at de ikke selv merker de negative konsekvensene av den høye fødseslhyppigheten. Vi burde også koble u-hjelp til krav om tiltak for å begrense befolkningsveksten i mottager landene.
Tom Bjerke
13. februar 2012 - 14:37
Til Krogvik
Bruk det vettet du forhapenlig har fatt.Og til dere som elsker kun a krangle pa rettskriving. Mitt Thaitastatur mangler de tre siste bokstaven i alfabetet vi er vant med.
Christen Krogvig
13. februar 2012 - 17:19
Til Bjerke
Videre er det slik at folk bruker langt mer energi når de bor i Norge fremfor et fattig land. Tenk på oppvarming og transport!
Migrasjonen bidrar også til å lette ulempene den vanvittige fødselshyppigheten forårsaker lokalt. Utvandring kan fort bli et alternativ til befolkningskontroll. Høy befolkningstilvekst er det verste vi kan gjøre mot miljøet. Det er umoralsk å eksportere disse problemene til andre land.
For noen tiår siden var vi kun 4 milliarder mennesker på jorden. Hadde befolkningen holdt seg på det nivået ville vi neppe hatt mangel på mat i dag. Ei heller ville enorme områder ha blitt berøvet andre arter. Vi mennesker opptrer som om vi eide jorden alene, dessverre.
Er dette mulig å forstå, Tom? Hvis ikke er det nok ditt vett det skorter på.
Sigmund Abusland
13. februar 2012 - 12:09
Ja det er helt riktig Ronny, men
Skal sosialistenes klimaforlik gjennomføres må Norge tilnærmet legges brakk. Disse partiene har ikke kontakt med en eneste kompetent fysiker.
Hva skjer når vi forbrenner 1 kg. bensin
Bensin består av karbon og en del andre stoffer, det alt vesentligste hydrogen. Karbon utgjør hoveddelen av vekten, rundt 86 prosent. Det betyr at i én kg bensin veier karbonet 860 gram.
I en forbrenningsmotor foregår en kjemisk prosess hvor hydrogenet i bensinen forbinder seg med oksygenet fra luften på den måten at to H atomer forbinder seg med et O atom og danner molekylet H2O = vann. Hvis vi sier at ca. 13% av bensinen er hydrogen eller 130 gram med atomvekt 1, får vi formelen 130 . 16 = 1040 gram med vanndamp
Karbonet forbinder seg så med oksygen for å danne CO2. Ett karbonatom forbinder seg med to oksygenatomer og danner CO2. Atomvekten til karbon er 12 mens det for oksygen er 16. Det vil si at 860 CO2-molekyler vil veie 12 + 16 + 16 = 44 kg. Mens 1 kg bensin inneholder bare 860 = 71 C atomer. Én kg bensin vil da gi 44/12 = 3,66 kg CO2,
Forbrenning av 1 kilo bensin vil gi utslipp av ca 3,66 kg CO2 , men har egenvekt 0,86
Omregnet til forbrenning av en liter bensin vil utslipp av CO2 være ca 2,36 kg
Videre har vi forbrukt 860 . 2 . 16) + (130 . 16 = 2186 gram oksygen
S. Abusland
Niri Baklid
13. februar 2012 - 12:57
Det er ønsketenking
Per Bruun
13. februar 2012 - 13:18
Ja verden
Les og lær:
http://www.dagbladet.no/2012/02/09/nyheter/himalaya/utenriks/natur/20159668/
http://www.abcnyheter.no/meninger/borger/2012/01/25/klimapanelet-ipcc-innroemmer-feil
Niri Baklid
13. februar 2012 - 13:24
Og du lar deg lure
Per Bruun
13. februar 2012 - 14:12
Nei
http://judithcurry.com/2011/07/05/the-ipccs-alteration-of-forster-gregorys-model-independent-climate-sensitivity-results/
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=10002785
O.s.v-O.s.v
Niri Baklid
13. februar 2012 - 16:02
Dei aller fleste klimaforskarar
Per Bruun
13. februar 2012 - 22:34
Dei aller fleste klimaforskarar Er
Kjetil Tonning
20. februar 2012 - 13:01
Neida, det er de ikke
Kjetil Tonning
18. februar 2012 - 15:07
Vi må regne med molar masse
Bare en liten kommentar til dine beregninger der du sier at; sitat:
”Det vil si at 860 CO2-molekyler vil veie 12 + 16 + 16 = 44 kg. Mens 1 kg bensin inneholder bare 860 = 71 C atomer. Én kg bensin vil da gi 44/12 = 3,66 kg CO2,”. Sitat slutt.
1kg bensin inneholder langt flere en 71 C-atomer, og 860 CO2-molekyler har ikke en masse på 44kg.
Det må regnes med begrepene mol og masse. Karbon har en molar masse på 12g/mol (som er som du sier atomvekten), og 860g karbon vil da ha en molar masse på: 860g dividert på 12g/mol. Dette gir da en stoffmengde på ca 71,7 mol.
CO2 har en molar masse på 44g/mol. Da vil 71,7 mol med karbon(C) bli til 71,7 mol CO2. Deretter multipliserer vi antall mol med g/mol, og sitter så igjen med massen. Regnestykket blir da 71,7mol x 44g/mol, og vi får ca 3155g med CO2. Da blir én kg karbon til ca 3,66kg CO2, akkurat som du sier.
Johan Ytternes
13. februar 2012 - 12:06
Hvor skulle
Sigmund Abusland
13. februar 2012 - 12:22
Johan, utslippene går ikke til himmels,
Tore Helliksen
13. februar 2012 - 12:11
Utslipp
Sigmund Abusland
13. februar 2012 - 12:24
Ingenting å være skremt for
Tore Hvaal
13. februar 2012 - 12:24
CO2
Takk for bekkrivelsen, har lurt lenge på dette. har ett tillegsspørsmål.
Tar katalysatoren opp noe av dette?
Takk, ha en fin dag.
Sigmund Abusland
13. februar 2012 - 12:38
Nei, katalysatoren har ingen virkning for
Kjørte alle biler på ren etanol i Oslo, ville trolig innbyggerne etter en tid være døde. Da ble det lite CO2
Niri Baklid
13. februar 2012 - 12:51
Takke meg til oksygen