980 597

DETTE BLIR ULOVLIG: Bryggeriene får ikke lenger vise bilder av øl på sine hjemmesider. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter alkohol,alkoholreklame,bryggeri,Mat og drikke,Politikk,reklame,øl,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Bryggerier får ikke vise ølbilder

Markedsrådet har gitt fullt medhold til Helsedirektoratet som mener at Aass Bryggerier og Bryggeri- og drikkevareforeningen bryter alkoholloven når de omtaler øl på egne nettsider.

Helsedirektoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl på sine hjemmesider, fjerne produktinformasjon om mikrobrygget øl og anbefalinger av ølsorter på sine hjemmesider.

Bransjenettstedet Drikkeglede.no får ikke lov å ha en ølvelger med anbefalinger av øl på sine nettsider. Foreningen blir også pålagt å fjerne lenker til omtaler av øl i norske medier. Markedsrådet er også enige med Helsedirektoratet i at et sladdet bilde av øl på nettsiden er et brudd på lovverket mot alkoholreklame.

Les også: Lurte skurker i øl-felle

– Surrealistiske utslag

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) ber helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.

– Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen framstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold».

Les også: Det skummer over av nye norske mikrobryggerier

Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens «nøktern forbrukerinformasjon”om alkoholsvakt øl blir forbudt.

– Brudd på ytringsfriheten

Av vedtaket i Markedsrådet går det også frem at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring. Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier.

Ølbryggerne fikk støtte fra Norsk Redaktørforening. I saksframlegget til markedsrådet vises til et intervju i fagbladet Journalisten der assisterende generalsekretær Arne Jensen mener det kan være i strid med Menneskerettskonvensjonen å skille mellom hvem som skal ha anledning til å formidle hvilken type informasjon.

Les også: Dette toget fikser øltørsten

Lenker blir reklame

Helsedirektoratet viste på sin side til at det er bruken av lenker til redaksjonell omtale som rammes av reklameforbudet, ikke nyhetsoppslagene i seg selv. Direktoratet argumenterer med at en lenke til redaksjonell omtale må betraktes på samme måte som om Bryggeri- og drikkevareforeningen hadde lagt ut samme informasjon på sin hjemmeside.

– Det må trekkes et klart skille mellom selve nyhetsstoffet og lenken. Lenken er der i markedsøyemed fordi innholdet er av en slik art at det ville vært å anse som reklame dersom BROD eller Aass selv hadde produsert nyhetsstoffet, skrev Helsedirektoratet.

Les også: - Ga treåring røyk og øl

Svakere vern

Et enstemmig markedsråd sier seg enig i direktoratets tolkning av at det som på nrk.no er en nyhetssak, blir ulovlig alkoholreklame dersom BROD lenker til saken på sine nettsider. Rådet viser også til at kommersielle ytringer nyter et «noe svakere vern enn andre ytringer i samfunnsdebatten».

Helsedirektoratet er fornøyd med Markedsrådets vedtak.

– Vi er tilfreds med at Markedsrådet har gitt direktoratet fullt medhold i saken, og at de avviser at det har skjedd noen form for usaklig forskjellsbehandling av aktører, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til NTB.

Les også: Slik velger du øl med lite kalorier

 

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-02-13T15:39:55

Gunnar Celius Gunnar Celius

13. februar 2012 - 15:39

Barnehagementalitet!

Hysteriet har kommet for langt! Det er vel ikke lenge før det er forbudt å nevne ordet øl. "Kelner, et glass med gult takk...!" Og kelneren serverer et glass med piss...
2012-02-13T15:52:55

Kurt Arve Liabø Kurt Arve Liabø

13. februar 2012 - 15:52

Helt enig!!!

"Kelner, få et glass med sånn brun skummende drikke du vet". Så får man ikke lov til å nevne hverken Hansa eller Rignes eller pils eller øl, for da blir man bedt om å forlate resturanten p.g.a. regelbrudd.Hvordan skal man forklare hvilket øl man vil ha når man ikke får lov til å nevne navnet på ølet.
Hvis de drikker øl i en film, så blir den forbudt i Norge, men filmer med dreping og blod er helt OK.
Mange teite regler i dette landet.
2012-02-13T17:44:48

Sverre Klæboe Sverre Klæboe

13. februar 2012 - 17:44

Drikke, drakk har drukket.

For en tid tilbake var det feil å si f.eks. citronbrus. Dette skulle hete: brus med citronsmak! Vi ventet oss dengang at geitost måtte hete: ost med geitesmak! Biproduktet honning kan jo hete f.eks. søtstoff med bi-smak.Trestol kan dermed hete stol med tre-smak.
Det løser seg nok, skal dere se. Øl kan jo hete drikk med bryggerismak.
Ikke glem at det sitter en liten nisse under kjellertrappa i alle departementene og finner på slike ting. Nisse med juridicum!
2012-02-13T18:29:27

Bente Søpstad Bente Søpstad

13. februar 2012 - 18:29

Drikke, drakk har drukket.

Beste æ har lest på læææng. Fikk en riktig god latter. Godt skrevet om tullete regler.
2012-02-13T19:56:15

Håvard Ellingsen Håvard Ellingsen

13. februar 2012 - 19:56

brus

Min far jobbet på Dahls piano i Stavanger , der solgte de orgelbrus som ble til brus med orgelsmak
2012-02-14T12:36:41

Atle devik Atle Devik

14. februar 2012 - 12:36

Det er slik.......

....at Stoltenberg har ansatt så mange for å holde arbeidsledighetstallene på et lavt nivå, og de skal jo ha noe å sysle med når de først er der, men de vet ikke hva.
Derfor sitter de i hver sin krok og drømmer.
Så kan de gå hjem fra sysselsettingen og lese og høre på nyhetene om det de har funnet på.

P. s.
Denne kommentarten er like idiotisk som ølbestemmelsen !

Hørt om brainstorming ?
2012-02-13T19:35:05

Solfrid Charlotte Vale Solfrid Charlotte Vale

13. februar 2012 - 19:35

Enig Gunnar...

Enig Gunnar...
2012-02-14T13:03:50

Tom Bjerke Tom Bjerke

14. februar 2012 - 13:03

Til Gunnar

Ja vel, her er jeg mere enn hjertens enig med deg. Norsk dobbeltmoral pa sitt beste
2012-02-13T15:38:44

Morten Fjellheim Morten Fjellheim

13. februar 2012 - 15:38

I alle dager....

Skal ikke en øl produsent få omtale øl på sine nettsider.........nå går det for langt!
Er det ikke det vinmonopolet gjør på sine egne nettsider da!!!!
2012-02-13T15:45:41

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

13. februar 2012 - 15:45

I ALLE DAGER

Morten Fjellheim.Forskjellen er her Bryggeriene er eid av de private.
Staten eier Vinmonopolet.Nummeret før staten eier alt som det var i
kommuneistiden.


JILL
2012-02-13T18:27:29

Kåre Reidar Heltpåjordet Kåre Reidar Heltpåjordet

13. februar 2012 - 18:27

I ALLE DAGER

Ja den fæle kommuneistiden vil vi ikke ha tilbake.
2012-02-13T19:47:01

Per Per

13. februar 2012 - 19:47

godt sagt

godt sagt
2012-02-13T16:10:08

Jan van Wageningen Jan Van Wageningen

13. februar 2012 - 16:10

og hva med vin?

Vinmonopolet har monopol for vinsalg, hva med å vise vinflasker og vin i glass. Pluss alt snik reklame når for eksempel interiørinnredning blir presentert med en vinflaske på bordet.
Jeg syns at det er mye annet som ikke skule vært vist enn et glass med øl i.
2012-02-13T15:44:37

Hans Thomassen Hans Thomassen

13. februar 2012 - 15:44

Bli voksne!

Hva er galt med å gi forbrukerne produktinformasjon?
Kanskje slik info kan få folk til å innse at øl også kan være noe mer enn å bestille "en øl" uten tanke på det utvalget som finnes. Det er jo omtale av vin og juleøl i avisene. Så hva er egentlig problemet?
2012-02-13T15:48:20

Hrnrik Thollefsen Hrnrik Thollefsen

13. februar 2012 - 15:48

Det er jo soleklart at det må

Det er jo soleklart at det må forbys og gjemmes vekk, det er jo en lovlig handelsvare akkurat som tobakk.
Hadde det vært et narkotisk stoff, hadde alt vært ok. Det er jo forbudt å selge og å inneha, men det bygges varmerrom og deles ut sprøyter fra det offentlige.
Så kjære regjering, stopp all reklame og bilder og legg hindringer iveien for lovlige varer.
2012-02-13T15:56:38

Jarl Vatnamot Jarl Vatnamot

13. februar 2012 - 15:56

Statsdop har di lovlig

Staten selger nå Morfin samme som Heroin/Opium, Dexamin samme som Amfetamin samt mangen av di andre stoffene som er ulovlige finnes i mangen andre piller som den norske stat selger lovligt. Staten like bare ikke konkuranse så enkelt er det med alle sakene di lager forbud rundt.
2012-02-13T15:48:39

P m P M

13. februar 2012 - 15:48

Ø*

For det er skrekk scenario. Folk se ut at det går an å drikke det ...
2012-02-13T15:49:07

Jarl Vatnamot Jarl Vatnamot

13. februar 2012 - 15:49

der er ytringsfrihet og trykkefrihet enda

så hvis dette blir en ny lov så kan det lett omgås ved å ha server i ett fritt land og bruke en privatperson til å skrive for bryggeriene. men den norske stat liker ikke at andre en dem selv får fortjenste, litt rart at den norske stat gjør slik at bryggeriene får mindre i inntekter som gjør slik at staten kan ta mindre i skatt!!! Trodde staten var for økt inntekt;) Men så en bra reklame her for en tid tilbake: Du skal ikke stjele for staten liker ikke konkuranse;)
2012-02-13T15:58:40

Nils kjetil salte Nils Kjetil salte

13. februar 2012 - 15:58

du verden

trudde når du logget inn på en side for øl og slike ting att det var lov og reklamere så mye du ville på egne sider , siden den skadelidende selv oppsøker onde .
burde jo forby politiske partier sine egne sider og da siden att alt der er oppspinn og drømmer og stemmer lite med fakta .
nei viser bare att når plassen på tinget er sikret så har siste rest av vett reist sin vei .
du verden så mye søppel som lønnes her i norge
2012-02-13T21:43:50

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

13. februar 2012 - 21:43

Nei...

...det er klart de må ha lovgivning mot slikt! Jeg logget inn på Aass Bryggeri sine hjemmesider for en stund siden, vel, for å sjekke om de hadde noen nye brustyper på gang. Og jeg fikk rent bakoversveis der jeg satt. For hva fikk jeg se, om ikke et krus med skummende...nei, jeg kan ikke si det... men det er for sterkt for meg, jeg klarer ikke å stå imot... men jeg må være sterkere! Vi kan ikke falle under for reklame for... dette stoff..et...for tenk på hvordan det ville gå i Norge hvis hvem som helst kunne bare... logge inn på en side og få se...et...krus...med...nei, jeg må ikke si det! Må ikke!! Tenk på alle de som leser dette svaret...nei, jeg...klarer ikke...la være, jeg er allerede under den onde... reklamens makt... få se ET KRUS MED ØL!!!!!!!! AAAAAAAAARRRRRGHHHHHHHHHHH, der sa jeg det!!!!!! Måtte himmelen se i nåde til den usle sjelen min for å ha brakt slike uhyrligheter til en offentlig nettside! Norge tåler ikke slik omtale! Samfunnet kommer til å rakne i sømmene, vi kommer til å bli alkoholikere alle sammen!!!! Og det bare fordi vi fikk se... eller lese om..... aaarggg...glub....øøøøølllllll.............
..................................
Ja, dette er altså JPs kone... jeg fant ham liggende fremover over tastaturet da jeg kom hjem fra jobb. Håret hans var helt hvitt, og han hadde tydelig fått et grufullt sjokk. Da jeg fikk ham i seng gjentok han gang på gang: "Jeg skulle ikke ha sagt det... skulle ikke ha sagt det... Nå blir de slik som jeg... " og så var det noe med en skadelig reklame som kom til å drive alle som leste den fra sans og samling...noe med øl....øl? ...ØL?????? NEEEEEEEEEIIIIIIII!!!!!!!!!!
2012-02-13T15:50:40

Tom Rosenblad Tom Rosenblad

13. februar 2012 - 15:50

Tåpelig!

Nå har vi kommet så langt her i landet at det umulig kan få blitt tåpeligere! Dette dustesamfunnet er ikke til å tro! Jeg syns faktisk det begynner å bli flaut å innrømme at jeg er norsk når jeg er utenlands!
2012-02-13T15:52:06

Tore Helliksen Tore Helliksen

13. februar 2012 - 15:52

Bytte.

Ta og bytt ut de idiotene der med Moland og Frenc. Det er bare det at da blir det et helvete i Kongo å. Hvis ikke folk står opp i det landet her og sier at nok er nok så er det snart værre her enn i Rusland under Stalin.
2012-02-13T15:53:52

Morten ellingsen Morten Ellingsen

13. februar 2012 - 15:53

Vi protesterer

Tenk om vi forbrukere kunne gå sammen og la vær å kjøpe alkoholholdige drikker i f. eks 4 mnd. slik at de mister avgiftspenga.?????
2012-02-13T18:59:51

Torstein vold Torstein Vold

13. februar 2012 - 18:59

Men da går jo bryggeriene konk!

Men fatt mot. Sosialistene blir ikke sittende etter neste valg.Så mange dumme velgere kan det fortsatt ikke finnes her.
I Kristiansandsavisen Fædrelandsvennen for en del år siden kom det lokale bryggeriet med en herlig annonse, nemlig "Trallemannen". Han dukket opp i god tid før jul og hadde en stor ølflaske på tralla. Den annonsen ble naturligvis nektet.
Neste år kom han tilbake, denne gangen med en brusflaske på tralla. Også den ble nektet ut fra tanken om at alle visste jo hva som egentlig skulle være på tralla.
Året etter kom han forsyne meg igjen, denne gangen UTEN noe på tralla! Naturligvis ble også det ble nektet ut fra samme tankegang.
Jeg husker ikke riktig , det er noen år siden, men jeg mener å huske at de nektet annonsen også neste år. Da var bare ramma igjen og selvfølgelig nektet på ny. Folk holdt på å le seg ihjel !
I dette landet er det aldri langt mellom gullkornene fra regjeringens disipler !!
2012-02-13T16:00:00

Gunnar Celius Gunnar Celius

13. februar 2012 - 16:00

ØL

For øl-elskere blir dette en katastrofe. Det er helt idiotisk å påstå at dette er et rusproblem. Man må på vinmonopolet for å få kjøpt øl med større alkoholprosent enn 4,5.

Øl er kultur, og ved å ta bort informasjonen om hva slags øl-tradisjoner vi har i Norge, tar vi også drepen på en veldig flott kultur.
2012-02-13T16:01:47

Ni Ha Ni Ha

13. februar 2012 - 16:01

Gult piss.

Det er jo kun når du får Rignes i glasset at det er piss.
2012-02-13T16:24:00

Trond myhre Trond Myhre

13. februar 2012 - 16:24

hva

er Rignes?
2012-02-13T16:04:19

Roger Sten Snarli Roger Sten Snarli

13. februar 2012 - 16:04

Dette forbud er utenfor all forstand.

Nå må norske velgere bestemme seg for hvem som skal styre landet. Dette forbudet feller seg inn i rekken av helt uforståelige nye regler.

Velg et parti som gir folk frihet til å bestemme over seg selv, uten den barnehage mentaliteten som rår i dag. FrP er et godt valg.

Selv bor jeg i Spania, og her lever og trives folk med friheten til selv å bestemme. En halv liter øl koster på en bar,18 kroner. Det samme koster et glass rødvin. På supermarkedet koster en flaske god rødvin også mellom 10 og 20 kroner. En flaske vodka koster rundt 80 kroner.

Hvorfor skal det være så enormt dyrt i Norge ?

Pensjonister, flytt til Spania, og lev livet så lenge det varer . . .

ROGER
2012-02-14T13:14:00

Tom Bjerke Tom Bjerke

14. februar 2012 - 13:14

Hi Roger

Jeg tok den litt lenger. Thailand . land of the smiles. mere frihet og bedre prise og kurse skal du ikke misstro meg i. 12 Chang Beer ,640 mml 6,4 % ca. 80 nok.
2012-02-13T16:15:06

May Rustad May Rustad