ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Frp,klimaforliket,oslo frp,Raymond Johansen,siv jensen,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Siv dømmer klimaforliket nord og ned Frp-leder Siv Jensen sier at klimaforliket som er inngått på Stortinget, aldri kommer til å bli gjennomført. Hun ber Aps partisekretær Raymond Johansen fri seg fra SVs grep og ta til fornuften. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-06/siv_klima_680680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-06/siv_klima_680680.jpg

680 454

Klimaforliket er det mest urealistiske forliket som noen gang er inngått på Stortinget, mener Frp-leder Siv Jensen. Foto: Cornelius Poppe/Scanpix

Siv dømmer klimaforliket nord og ned

Frp-leder Siv Jensen sier at klimaforliket som er inngått på Stortinget, aldri kommer til å bli gjennomført. Hun ber Aps partisekretær Raymond Johansen fri seg fra SVs grep og ta til fornuften.

På fylkesårsmøtet til Oslo Frp raljerte Jensen med det forliket som alle partiene, unntatt Frp, inngikk i 2008.

– Dette er det mest urealistiske forliket som noen gang er inngått på Stortinget. Det vil aldri bli satt ut i livet. La oss en gang for alle si farvel til den håpløse og urealistiske målsettingen om å ta to tredeler av kuttene på hjemmebane, hamret Jensen fast.

Andre land

Hun fastholdt at Frp er like opptatt av klimaet som alle andre, men at det må være en klimapolitikk som det er realistisk å få gjennomført.

– Vi må sette inn de store midlene i land der vi får mange ganger så stor effekt som i Norge. Frp skal hjelpe Raymond Johansen med å fri Arbeiderpartiet fra den håpløse posisjonen som dagens forlik har låst partiet i, sa Jensen.

Les også: Frp med klimaultimatum til Høyre

Hun nærmest latterliggjorde tanken om lyntog til 900 milliarder kroner i Norge.

– Dette skal tas utenfor budsjettet. Og da gjelder åpenbart ikke handlingsregelen lenger. Hvorfor blir det ikke press i økonomien av slike gigantprosjekter? Og hvorfor trues ikke renten? Det er jo dette vi hører hver gang vi foreslår noen ekstra milliarder til veier, spurte Frp-lederen.

– Kompromisser uaktuelt

Oslo Frps leder Christian Tybring Gjedde åpnet årsmøtet med å innrømme at valget i høst, med 7 prosent for Frp i hovedstaden, hadde vært en elendig og flau opplevelse.

Jensen avviste bestemt at Frp vil sitte i regjering for enhver pris og at kompromisser som innebærer at Frp må skrote sin politikk, er helt uaktuelt.– Vi skal ikke sitte i regjering fordi det er stas eller fordi vi skal gjennomføre andres politikk. Vi skal i posisjon for å gjennomføre vår egen politikk. Det er ikke slik at våre programsaker skal i søpla for å få til kompromisser. Slutt å tulle! sa partilederen irritert.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-02-11T13:08:30

Kjell Rue Kjell Rue

11. februar 2012 - 13:08

Idioti

Det er godt at noen er såvidt oppegående av våre politikere at de forstår og tørr si i fra. Idioti blir ikke bedre av at de fleste stemmer for det og fortsetter og holde fast ved det!
Når skal politikere lære seg og være realistiske....og alle andre sier at FRP er populistiske! Er ikke klimaforliket populistisk så vet ikke jeg! Det visere hvor urealistiske SV & co kan være. Dette var en avtale innad i et håpløs regjerings sammarbeid for at SV kunne slå seg på brystet og si at "de fikk da til noe...."!?
2012-02-12T08:19:32

Tom Bjerke Tom Bjerke

12. februar 2012 - 8:19

Idioti

Meget bra Kjell Rue. Er alldeles enig. Siv er den enste politiske lederen som fortsatt har gangsynet i orden Den regjeringen som sitter er ikke handlingsdykte under noen omstendigheter. De klarer ikke a bli enige om annet enn reisnspika utopi.
2012-02-11T13:11:46

Solfrid Charlotte Vale Solfrid Charlotte Vale

11. februar 2012 - 13:11

Enig Kjell...

Enig Kjell...
2012-02-11T13:15:51

Rey Bentzen Rey Bentzen

11. februar 2012 - 13:15

vel, damen har rett i en

vel, damen har rett i en ting, Lyntog prosjektet er et gigantisk tap! Et forarbeid som kommer til å koste flere hundre millioner og som ikke gir annet enn garantert mislykket prosjekt.
Stiller meg selv spørsmålet hvorfor man ikke kan bruke slike summer på vei? Vi kan ikke sammenlignes oss med frankrike, kina osv.. Deres lyntog frakter flere millioner i året med tanke på kollektivt transport. Dermed er det også økonomisk! At dette skal kunne kunne konkurrere med fly priser på det laveste 200kr så skjønner jeg ikke helt vitsen.
2012-02-11T13:22:21

Kåre Kristoffersen Kåre Kristoffersen

11. februar 2012 - 13:22

Klimapolitikk.

Folk fryser i hjel i øst Europa. Det har ikke blitt mindre snø og is i Himalaya. Holder det at Desmond Tutu og Gro m.fl. drar til Tromsø og deklarerer at vi har klimakrise? At Soria Moria avtalen inneholder kjøreregler for å dra inn mere til statskassa pga. klimakrise? Er det ikke slik at verden altid har hatt termiske forandringer? Det er funnet ting i Afrika som er brakt dit av isfjell. Muligens vandret folk fra Afrika til Kanariøyene over is iflg. en turistguide.
Uansett så bør AP komme seg ut av SV-klemma i denne saken. Og Frp. bør være forsiktig med å inngå kompromisser med noen, når det gjelder regjeringsspørsmål.
2012-02-11T13:26:20

Jan Reidar Skappel Jan Reidar Skappel

11. februar 2012 - 13:26

Norsk industri

Norge bør ikke være en spydspiss i den globale forvaltning av klimaet. Heller dilte etter. Norsk industri (les: arbeidsplasser) er allerde lite konkuransedyktig fra før. FrP fikk også rett når det gjelder menneskeskapt CO2. Den påvirekr ikke våre omgivelser.

Til dere journalister: Kan dere slutte å bruke ordet "raser" når det gjelder Siv jensen. Dette er et forsøk på å gjøre henne useriøs!
2012-02-11T13:28:37

Johan Ytternes Johan Ytternes

11. februar 2012 - 13:28

Er hennes

uttalelser av nyere dato, eller er ABC`s harselering et innlegg i valgkampen ?
2012-02-11T13:41:17

Åge Fred Gram Åge Fred Gram

11. februar 2012 - 13:41

Norsk industri

Norsk inndustri kan være levedyktig,men når oljepengene blir brukt til å motarbeide dem er det ikke lett.Og når media feilinformerer det ikke lett.Et eksempel er hvordan H2 fremstilles som drivstoff til biler.Media kommmer med feil måte å fremstille det på.Det kan fremstilles gratis,men så lenge avgiftspartiene får styre blir miljøet siste vongnen på toget.
2012-02-11T14:26:46

Jan berger Jan Berger

11. februar 2012 - 14:26

klima

endelig en politiker som kaller en spade for en spade. hva skal vi med høyhastighetstog i et miniland med 4 mil. innbyggere. kanskje på tide og stikke fingeren i jorda og gjøre noe med eksiterende skinnenett og ikke minst veier, før man snakker om innvesteringer til 900 milliarder. hallo...... realistisk? hvet ikke jeg, i ett land hvor man må ha bompengefinansiering på plass for og finansiere en veistubb på 500 meter pga. handlingsregler. ingen som tenker på handlingsregler når man oppretter nye departemanger med ditto byråkrater osv. til millioner på millioner. jobber i privat næringsliv jeg, ogder nytter det ikke og "legge seg flat" når man påfører andre mennesker store kostnader pga. udugelighet. og la meg slippe kommentarer fra en eller annen på ytterste venstre fløy om skrivefeil etc. bare fordi jeg sympatierer med frp.
2012-02-11T15:11:07

Atle devik Atle Devik

11. februar 2012 - 15:11

Godt skrevet

Hvis det skal bygges lyntog, hvor skal de ta pengene fra ? Bompenger ?
Det må de vel ettersom det ikke er penger til å bygge veier.
2012-02-11T15:38:31

Jon Mikalsen Jon Mikalsen

11. februar 2012 - 15:38

For å få finansiert

fantasiprosjektet må de øke billettprisene kraftig, slik at billettene blir så dyre at ingen vil reise med det nye toget. :-)
Samferdselsministeren får hele toget for seg sjøl, fordi hun får dekket togbilletten sin av staten.
2012-02-11T14:48:38

Jon Mikalsen Jon Mikalsen

11. februar 2012 - 14:48

Vi er nødt til å

oppgi navnet vårt når vi skriver innlegg her. Hvorfor tør ikke journalisten å oppgi navnet sitt i denne artikkelen? Alle innlegg som kommer inn uten navn ser jeg på som useriøse.
2012-02-11T14:58:23

Gunnar Celius Gunnar Celius

11. februar 2012 - 14:58

Hørt om scroll?

Scroll helt ned på denne siden, og du får svar på de sure spørsmålene dine.
2012-02-11T15:27:46

Jon Mikalsen Jon Mikalsen

11. februar 2012 - 15:27

Har lest din sure kommentar

og scrollet ned, men der står det ikke hvem som har skrevet artikkelen. Er det salgssjefen kanskje?
Øverst i artikkelen står det at det er redaksjonen@abcnyheter.no som har skrevet innlegget. Av og til, i enkelte artikler står navnet på journalisten der istedet. Det virker som om du klager på min kommentar bare for å klage.
2012-02-11T15:27:27

Erling Utnes Erling Utnes

11. februar 2012 - 15:27

Scroll

Nå har jeg scrollet både opp og ned på siden, og jeg finner ikke noe navn på vedkommende som har skrevet artikkelen. Kanskje du burde prøve løsningen du kommer med og oppgi navnet på vedkommende. Det er vel neppe ansvarlig redaktør som har skrevet dette eller teknisk ansvarlig.Kanskje navnet er gjemt som kode i reklamen??
2012-02-11T16:58:35

Johnny Johansen Johnny Johansen

11. februar 2012 - 16:58

Hvis du skroller opp igjen en

Hvis du skroller opp igjen en gang til så vil du se at dette er ei nyhetsmelding fra NTB som har kommet ABC redaksjonen i hende. NTB meldinger har sjelden navn på forfatter i sine meldinger. Muligens har de navn på sine egne sider?
2012-02-11T17:46:06

Gunnar Celius Gunnar Celius

11. februar 2012 - 17:46

Redaksjonen

Den som sitter i redaksjonen er ansvarlig for alle nyheter her uansett.
2012-02-11T17:42:48

Gunnar Celius Gunnar Celius

11. februar 2012 - 17:42

Hurra for sure tryner...

Sikkert mye mere viktig med hvem som skrev nyheten, enn nyheten selv, for da kan man dømme etter "trynet" ikke sant...?

Folk som kommenterer uten navn, hopper jeg elegant over...
2012-02-11T19:51:17

Unni Pedersen Unni Pedersen

11. februar 2012 - 19:51

Adm. direktør og ansvarlig

Adm. direktør og ansvarlig redaktør i ABC nyhetene heter
Espen Udland
2012-02-12T08:22:18

Tom Bjerke Tom Bjerke

12. februar 2012 - 8:22

Til Gunnar.

Er det ikke bedre at du melder deg ut av debattene her. Du kommer aldrig med noe vettugt, kun angrep pa andre debatanter.
2012-02-12T08:57:44

Tom Bjerke Tom Bjerke

12. februar 2012 - 8:57

Scroll

Er det ikke snart tid for a kutte personangrepene og heller holde seg til saken. Det eneste du foretar deg er kritikk av andre debatanter.
2012-02-11T19:08:29

Unni Pedersen Unni Pedersen

11. februar 2012 - 19:08

NTB og redaksjonen i ABC

NTB og redaksjonen i ABC nyhetene er langt fra annonyme. Dette er ingen hemmelige organisasjoner. Du kan helt sikkert finne navnene på de som jobber der om du anstrenger deg litt. Det er faktisk flere seriøse journalister som stiller seg bak denne artikkelen. Det klarer de fleste å slutte seg til uten å få det tegnet og fortalt.
For øvrig avslører mange som skriver her at de verken har oppfattet utfordringene og konsekvensene av klimaendringer eller økonomi. Likevel kommer de med svært skråsikkre uttalelser om at det som blir sagt og skrevet av seriøse mennenneske med kunnskap, bare er tull som ikke behøves tas alvorlig. Det skal litt mere til enn å si at andre tuller, for at dere skal få noen til å ta dere på alvor og tro at dere vet bedre.
2012-02-12T10:10:21

Torstein vold Torstein Vold

12. februar 2012 - 10:10

Det er neppe bra

omredaksjonene er for lette å finne . De enkelte personer ville nok i så fall ofte bli utsatt for represalier fra uenige. Sånn er nå engang verden.En praktisk nødvendighet.
Klima er noe helt annet. Feilen som er blitt gjort med hensyn til offentliggjøring av målinger, resultatet,fremtidsutsikter og slikt kom jo i begynnelsen av dette eventyret fra anerkjente eksperter. Veldig mye af dette materialet ble jo etterhvert avslørt som falskneri. Den ene skandalen etter den andre ble avslørt, f.eks. påstanden om at Himalayas isbreer smeltet.
Det er derfor ikke det minste underlig at publikum er skeptiske til de klimapåstandene som legges frem.
For min del tror jeg ikke et ord av det som kommer fra Stoltenberg og Solheim. Jeg lukter en helt annen tanke bak deres engasjement i kimaspørsmålet. Og det er ikke til å komme forbi at FN's klimapanel er skrumpet inn til en liten klikk "eksperter" som publikum naturligvis etter alt juks og avslørte usannheter stiller seg uhyre skeptisk til.
Så når mange på disse debattsidene uttaler seg om noe de strengt tatt ikke vet mye om, er det et resultat av helt feil behandling fra politikernes side. Løgn blir som regel avslørt. Og vi som liker en frisk diskusjon må kunne uttale oss etter vår overbevisning. Det vi vet om klima får vi jo fra offentlige kilder, og hvis ikke disse er feil, vil jo feilene gå igjen i diskusjonen. Politikerne har derfor bare seg selv å takke.
2012-02-12T10:13:11

Torstein vold Torstein Vold

12. februar 2012 - 10:13

Det er neppe bra

om redaksjonene er for lette å finne . De enkelte personer ville nok i så fall ofte bli utsatt for represalier fra uenige. Sånn er nå engang verden.En praktisk nødvendighet.
Klima er noe helt annet. Feilene som er blitt gjort med hensyn til offentliggjøring av målinger, resultatet,fremtidsutsikter og slikt kom jo i begynnelsen av dette eventyret fra anerkjente eksperter. Veldig mye af dette materialet ble jo etterhvert avslørt som falskneri. Den ene skandalen etter den andre ble avslørt, f.eks. påstanden om at Himalayas isbreer smeltet.
Det er derfor ikke det minste underlig at publikum er skeptiske til de klimapåstandene som legges frem.
For min del tror jeg ikke et ord av det som kommer fra Stoltenberg og Solheim. Jeg lukter en helt annen tanke bak deres engasjement i kimaspørsmålet. Og det er ikke til å komme forbi at FN's klimapanel er skrumpet inn til en liten klikk "eksperter" som publikum naturligvis etter alt juks og avslørte usannheter stiller seg uhyre skeptisk til.
Så når mange på disse debattsidene uttaler seg om noe de strengt tatt ikke vet mye om, er det et resultat av helt feil behandling fra politikernes side. Løgn blir som regel avslørt. Og vi som liker en frisk diskusjon må kunne uttale oss etter vår overbevisning. Det vi vet om klima får vi jo fra offentlige kilder, og hvis disse er feil, vil jo feilene gå igjen i diskusjonen. Politikerne har derfor bare seg selv å takke.
2012-06-06T12:56:00

Unni Pedersen Unni Pedersen

6. juni 2012 - 11:56

ABC nyhetene har redaktør som

ABC nyhetene har redaktør som er ansvarlig for alt som blir skrevet i avisa:
2012-02-11T14:55:52

Alf endresen Alf Endresen

11. februar 2012 - 14:55

Frp har masse rett,hadde de

Frp har masse rett,hadde de sagt opp eøs avtalen så hadde det stått respekt av frp
2012-02-11T14:57:00

Geir Jensen Geir Jensen

11. februar 2012 - 14:57

Rasende dårlig overskrift.

Hvorfor tillegger Journalister svært ofte Siv Jensen enten å rase mot,eller å være rasende nesten hver gang hun uttaler seg i enkeltsaker? Kan det være at mange journalister liker å fremstille henne i et dårlig lys?
Eg berre spyr.
2012-02-11T15:30:20

Jon Mikalsen Jon Mikalsen

11. februar 2012 - 15:30

Ja du vet jo

hvem det er som styrer media i dette landet.
2012-02-11T15:46:12

Thore Stoveland Thore Stoveland

11. februar 2012 - 15:46

Taktikkeri?

Mange journalister drømmer vel om en fremtidig jobb som informasjonssjef eller lignende i et større (og ofte delvis statlig eid) selskap med kjempelønn.
Da må man passe seg vel for å skrive noe positivt om et parti AP/SV har langt opp i halsen. Disse partiene har god hukommelse vet du.
2012-02-11T16:56:05

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

11. februar 2012 - 16:56

SIV JENSEN

Jeg får nok mange på nakken nå Måløy men for ta det med.Muligens skivebom fra min side. Sitter ofte igjen med inntrykket flertallet av journalistene gir sin stemme til venstresiden .


JILL