ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Anders Behring Breivik,geir lippestad,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Breivik sier ja til fotografering

Det er likevel lite trolig at han vil kunne fotograferes under selve møtet.
Breivik vil kunne fotograferes før fengslingsmøtet Retten skal settes etter at Anders Behring Breivik blir ført inn til fengslingsmøtet mandag, og pressen får dermed mulighet til å fotografere ham, opplyser Oslo tingrett. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-05/geir6.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2012-05/geir6.jpg

680 350

BREIVIK SIER JA TIL FOTOGRAFERING: Forsvarer Geir Lippestad besøkte fredag Anders Behring Breivik i Ila fengsel. Etter møte kunne han fortelle at Breivik anker avgjørelsen om oppnevnelsen av nye rettspsykiatrisk sakkyndige til Høyesterett og at han sier ja til å bli fotografert under rettsmøtet i Oslo tingrett mandag. Foto: Scanpix

Breivik vil kunne fotograferes før fengslingsmøtet

Retten skal settes etter at Anders Behring Breivik blir ført inn til fengslingsmøtet mandag, og pressen får dermed mulighet til å fotografere ham, opplyser Oslo tingrett.

Oslo tingrett hadde fredag ettermiddag møter for å diskutere rettsmøtet etter at terrorsiktede Anders Behring Breivik selv sa ja til å bli fotografert i forbindelse med fengslingsmøtet førstkommende mandag.

Les også: Journalist får ikke intervjue Breivik

Spørsmålet var hvorvidt retten skal settes før eller etter Breivik blir ført inn i rettslokalet. Blir retten satt før Breivik blir ført inn i rettssalen, gjelder fotoforbudet.

Les også: Tre vanlige borgere skal dømme Breivik

Informasjonsrådgiver Markus Iestra bekrefter overfor NTB fredag at det er blitt bestemt at retten skal settes etter at Breivik blir ført inn, og at det dermed vil være mulig både å filme og fotografere ham.

– Det normale er at retten blir satt etter at siktede er ført inn, og når siktede har samtykket i dette, er det slik det vil bli gjort, sier Iestra.– Vi regner med kaos, legger han til.

Les også: Uvisst om Breivik overføres til Dikemark

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-02-03T14:48:31

Atle devik Atle Devik

3. februar 2012 - 15:48

Du verden som......

.......de degger med ham.
Er det noe han ikke får medbestemmelsesrett i ?

Til slutt bestemmer han også hvor lenge han skal være på anstalten,hvordan den skal være innredet.og hvor den skal ligge.

Med utsikt over Oslo selvfølgelig.
2012-02-03T17:53:53

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

3. februar 2012 - 18:53

Han bestemmer ikke, men han

Han bestemmer ikke, men han motsetter seg ikke fotografering. Skjønte du ikke såpass?
2012-02-03T15:11:40

Freddy Johansen Freddy Johansen

3. februar 2012 - 16:11

Det er forkastelig

at det er mulig å å gi slik "medynk" til dette vesenet. Bare det at det skal være påmeldt rundt 160 pressefolk til en foreløpig rettsforhandling, er for meg ubegripelig... Han er en terrorist som fortsatt terroriserer folket selv etter fengsling.. Å gi denne personen pressedekning i det heletatt, skulle ikke vært lov før etter at hovedforhandling er gjennomført og dom avsagt. Da skulle det kun vært beskrevet en liten notat om utfallet og ingenting mere... Dette vesenet frotser i daglig omtale av seg selv som pressen forer han med. Det nok sengelektyren hans. Har overhode ingen sympati eller medlidenhet med slike i det heletatt. Hva er det pressen tenker på??
Det må da være andre saker "å tjene penger" på ....
2012-02-03T15:30:46

Rolf svendsen Rolf Svendsen

3. februar 2012 - 16:30

PR KÅT.

Blir vel ikke lenge før vi har ham med i den første reallityserien. Kanskje får vi se ham lage vann og brød på en annen måte sammen med Hellstrøm. Fy f.... spør du meg. Slutt å jatte. Vis hvem som bestemmer. Jattipjatt.
2012-02-03T15:31:55

Peder Liland Peder Liland

3. februar 2012 - 16:31

Forkastelig eller ikke ?

Når abb anker avgjørelsen etter råd fra sin forsvarer Lippestad, er det neppe forkastelig for norsk rettssikkerhet, selv om det ville vært forkastelig, om anken skulle bety at abb "styrte" rettsoppgjøret.
Vi har grunn til å tro at norsk rettsvesen har full styring i denne saken, og det skader ikke rettsvesenets omdømme å ta enhver ekstra runde for å avklare alle mulige uklarheter.
2012-02-03T15:32:09

Rolf Rekli Rolf Rekli

3. februar 2012 - 16:32

Fornærmelse

Bare for å ha sagt det - hvert åndedrag han tar er en fornærmelse mot de pårørende og andre involverte
2012-02-04T10:19:49

Tom Bjerke Tom Bjerke

4. februar 2012 - 11:19

ABB

HELT OG FULT ENIG, MEN OGSA EN FORNAERMELSE MOT MENNESKEHETEN
2012-02-03T15:45:23

Gunnar Celius Gunnar Celius

3. februar 2012 - 16:45

Hvem betaler?

Breivik har kostet samfunnet nok som det er! Det burde vært en demokratisk ordning med at man kan nekte at en del av hver enkelts skattepenger skal gå til å dekke utgiftene til denne saken. Det er helt jævlig å tenke på at skattebetalerne bidrar med hvert sitt for at den mannen skal få forsvare seg og stille krav! Blir det satt opp en ekstra fradragspost for dette på selvangivelsen tro, "Breiviksfradrag...?"
2012-02-03T17:46:52

Rjr Rjr

3. februar 2012 - 18:46

Ingen...

Ingen enkeltmenneske eller institusjon eller stat kan betale den skade som Møkkamannen har gjort. Aldrig ! Bygdingene kan gjennopreises, det koster ikke noe særlig. Advokatene kan nok betales men hva den har gjort skade for mennesker kan aldrig erstattes.
2012-02-03T15:52:30

Svein Halle Svein Halle

3. februar 2012 - 16:52

ABB

Nu må dere i pressen kjenne deres besøkelsestid, dere er hans nyttige idioter. Vi har fått fulstendig nok av den fyren.
2012-02-03T16:00:13

Otto Valand Otto Valand

3. februar 2012 - 17:00

Hva spiser han?

Norge er sugne etter å hvite hvordan sammensettningen av frokosten hans er?. Ja, bare det å få vite hvor mange sekunder han forlanger eggene kokt, ville døyve informasjonssuget i befolkningen.

Ærlig talt journalister og redaksjon, nå må dere kutte ut. Norge er sikkert møkkleie av all såkalt samfunnsmessig informasjonsbehov.
2012-02-03T17:49:50

Rjr Rjr

3. februar 2012 - 18:49

Hva den vil eller ikke vil

Det er akkurat det samme hva Møkkamannen vil eller aksepterer. Når ekstremt sakskyndige psykiatere har konkludert at den har problemer å knytte sine egne skolisser eller handle på egenhand er dette hva Møkkamannen sier vel uten betydning? Vi vet nok at den vet ikke hva det er for noe å bli fotografert. Helt umulig at den kan vite hvorfor dette noe skulle skje. Bare spør fra psykiatere. Der er de helt enige med meg. Aner ikke hvordan og hvorfor den har en advokat. Den er rett og slett oansvarlig og trenger en som er myndig og psykiatrisk kompetent, ikke en advokat. Dette må vare i strid med Norske Lov? Stilles en hund som dreper noe nabokatter i retten for hva den har gjort. Nei, i retten står eieren. Etter denne GAF registreringskalaen en mentalt frisk gorilla kan gå helt opp til 20 av 100, om ikke over, sett mot 'kulturbakgrunn'. Møkkamann scorte 2 av 100 ! .
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Assessment_of_Functioning
2012-02-03T17:57:17

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

3. februar 2012 - 18:57

Ikke hør på disse sutrerne

Ikke hør på disse sutrerne over her. Vi vil lese enda mer om Anders Behring Breivik.
2012-02-03T19:32:35

Henry Hansen Henry Hansen

3. februar 2012 - 20:32

Breivik.

Slutt å kalle Breivik for terrorist før det norske folk får vite den eksakte årsaken til at han gjorde dette. Det er ingen som spør om den eksakte årsaken, men bare at han er en terrorist. ER HAN DET, eller er det andre ting han prøver å fortelle oss?
2012-02-04T08:27:24

Tom Bjerke Tom Bjerke

4. februar 2012 - 9:27

ABB

Greit nok, men kan du forklare meg foskjellen pa en massemorder og en terrorist? Uansett skulle ikke denne personen fa boltre seg i media og propagander for sine forvaklede meninger.
2012-02-04T12:32:02

Job Job

4. februar 2012 - 13:32

Såvidt jeg skjønner

prøver han å formidle sitt budskap via utenlandsk presse. Det betyr vel at han mener norsk presse ikke er i stand til å gjøre dette. Men dette vil politiet stoppe. Sist nå da han ville gi et intervju til en kvinnelig engelsk journalist.