980 548

NORSK LIBYA-INNSATS: Et av de norske F-16-jagerflyene som var stasjonert på Kreta for å delta i militæroperasjonen i Libya. Foto: Lars Magne Hovtun/FORSVARET/Scanpix
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Arbeiderpartiet,Espen Barth Eide,Frp,Grete Faremo,Jan Arild Ellingsen,Libya,Muammar Gaddafi,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Regnskapet for Libya klart:

Norge sparte 40 millioner på krigføringen i Libya

– Stortinget ble gissel i Libya-saken, sier Jan Arild Ellingsen (Frp) idet den endelige regningen for norsk Libya-innsats er klar.

Det samlede norske bidraget i krigføringen mot Muammar Gaddafis regime i Libya kostet 320,3 millioner kroner.

Det er 40,7 millioner kroner mindre enn de 361 millionene Stortinget bevilget. Forsvaret vil dermed kunne tilbakeføre 40,7 millioner kroner.

Les også: - Dette er Gaddafis begravelse

Det opplyser forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) i et skriftlig svar til Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen.

– Stortinget gissel

Beløpet er atskillig høyere enn de 70 millionene daværende forsvarsminister Grete Faremo (Ap) opprinnelig orienterte Stortinget om 22. mars.

Beløpet var foreløpig og tok ikke med utgifter til ammunisjon. Den gangen visste man heller ikke hvor mange flytimer de seks norske F-16-flyene ville få.

Les også: Libyske krigsfanger tortureres fortsatt

Ellingsen er derfor misfornøyd trass i besparelsen i forhold til beløpene Stortinget senere i 2011 økte til 361 millioner.

– Stortiget blir gjort til gissel for eget vedtak. Du får først oppgitt 70 millioner. Så kommer regning på regning, men du kan ikke hoppe ut etter at deltakelsen er vedtatt, sier Ellingsen til ABC Nyheter.

– Fremskrittspartiet var med

Forsvarsministeren understreker i sitt skriv til Ellingsen at Ellingsen må ha kjent til alle forbeholdene Faremo tok om usikkerhet ved kostnadene.

9. mai 2011 redegjorde Faremo for Stortinget om norsk oppfølging av sikkerhetsrådsresolusjon 1973, og at merkostnader for det norske bidraget var beregnet til 261 millioner kroner.

Les også: FN: Libya var Afrikas beste land å bo i

Denne summen ble fremmet for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett, som Stortinget sluttet seg til. Fremskrittspartiet hadde ingen merknader til forslaget.

23. september la regjeringen fram forslag om en tilleggsbevilgning på 100 millioner kroner knyttet til en forlengelse av deltakelsen fra 24. juni til 1. august 2011. Ved behandling av saken, som Ellingsen var saksordfører for, sluttet komiteen seg enstemmig til regjeringens forslag.

Ikke helt med?

– Jeg syns likevel dette har bismak i forhold til at det første tallet Faremo snakket om, var 70 millioner. Hadde Stortinget visst at dette ville koste 50 millioner i uka, ville man gjort seg noen tanker, sier Jan Arild Ellingsen.

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-01-31T11:31:58

Jonny Olsen Jonny Olsen

31. januar 2012 - 12:31

UT vs INN i statskassa!!!

Men hvor mye fikk statskassa inn i ekstra oljemilliarder under denne krigen, ingen oljeproduksjon i Libya gjorde at vi fikk ekstra høye oljepriser??
Hadde vært interessant å vite?
2012-01-31T11:34:32

Ann Karin Sivertsen Ann Karin Sivertsen

31. januar 2012 - 12:34

Tragisk...

Så kastet vi bort flere hundre millioner på der også! Hva hadde vi der å gjøre? De millionene kunne også vært brukt innenfor Norges grenser, til infrastruktur! Men neida, dette landet skal vist bygges helt ned, og råtne på rot! Er det ingen som skal våkne snart, og sette foten ned???
2012-01-31T11:44:31

Hans Petter Danielsen Hans Petter Danielsen

31. januar 2012 - 12:44

Ann Karin

Du er en av de sytepavene som ikke har noe annet å gjøre en å klage.
Bruk "hue", og tenk på at det er noen forpliktelser vio har å forholde oss til internationalt.
Vi kan ikke sitte "oppi steinrøysa"å tro at vi kan være alene med alt.
2012-01-31T13:10:36

Rolf P Larsen Rolf P Larsen

31. januar 2012 - 14:10

Hans Petter Danielsen, sytepave?

Hvilke forpliktelser har Norge for å bombe Libya tilbake til steinalderen og sørge for å innføre et ekstremt islamistisk styre som kommer til å holde en borgerkrig i gang i flere år fremover? All forskning viser at Libya var det desidert beste afrikanske/arabiske landet å leve i for befolkningen. Dette er nå ruinert og den jevne befolkningen har fått en meget forverret levesituasjon. Er det dette Norge er forpliktet til å gjøre? Tror du det, Danielsen, så må jeg med respekt å melde si at du tar grundig feil.
Norge har bombet Libya av en enkel grunn, USA krevde det. Da Libya begynte å snakke om at de ikke lenger hadde tillit til US dollar, men heller ville ha betalt for oljen i standard gull, gikk USA og deres allierte, deriblant Norge, til massiv krig mot Libya. Altså, krigen i Libya hadde ingenting med menneskerettigheter å gjøre, kun det faktum at Gadhafi forutså den økonomiske krisen først USA og senere Europa er kommet i og ønsket å sikre landets betaling for den oljen som ble solgt. For all del, Gadhafi var nok ingen demokrat, diktator er nok mere passende beskrivelse. Men vis meg den arabiske/afrikanske statsleder som ikke er diktator så skal jeg vise deg en afrikansk/arabisk leder som ikke finnes.
Det faktum at det landet som deler ut Nobels fredspris, også er med og bomber et annet land sønder og sammen for at USA fremdeles skal få kjøpe oljen der for sine verdiløse dollar en en norsk nasjonal skam. Den føyer seg pent inn i rekken av uforståelige ting som skjer i det norske folkets navn.
2012-01-31T13:41:25

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 14:41

Gadhafi

var jo så bra!
2012-01-31T11:36:38

Kåre Kristoffersen Kåre Kristoffersen

31. januar 2012 - 12:36

Dyr bombing

Var det ingen i Stortinget som ba om å få se regnestykket? Hadde de gjort det, så hadde de sett at det manglet penger til bl.a. amunisjon og bomber. Ikke glem dette neste gang det skal bombes da.
Vedr. nye jagere: Disse skal forhåpentligvis bare bombe i utlandet. Det som først og fremst trenges her på berget er vell hurtige jagerfly som egner seg til avskjæringsoppdrag? Kunne vi ikke da greie oss med rimeligere fly som også er raskere en F-35?
2012-01-31T13:06:04

Geir toften Geir Toften

31. januar 2012 - 14:06

Du har helt rett.

Vi hadde tilbud om det også. men en eller annen ville ha det dyreste. Sannsynligvis fordi andre enn han selv betalte.
Vi har kjøpt katta i sekken, og det verste er at vi vet det, uten å ville stoppe galskapen.
2012-01-31T13:56:17

Kåre Kristoffersen Kåre Kristoffersen

31. januar 2012 - 14:56

F-35

Å fly avskjæringsoppdrag med et noe tregt og veldig teknologisk avansert "bombefly", er vell ikke den beste løsningen? Lurer på hva pilotene føler når "fienden" flyr i sirkel runt dem?
Dette er like dumt som om UP skulle begynne å kjøre høyteknologsk Rolls Royce-
2012-01-31T11:41:38

Arne bjarne Arne Bjarne

31. januar 2012 - 12:41

Merkelig vinkel...

"Fremskrittspartiet hadde ingen merknader til forslaget."
Merkelig at eneste partiet som blir nevnt med navn er disse, da de jo ikke er de eneste som er på stortinget, tydeligvis var jo alle de andre også like tause. forstår ikke hvorfor det fremheves at disse ikke hadde noen innvending, for det står jo ikke at de andre hadde det heller...
Litt nyanse takk...
2012-01-31T12:04:20

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 13:04

Men nå som vanlig er det Frp

som syter i etterpåklokskap. De er isolasjonistiske og vil ikke ta internsjonalt ansvar, særlig når det gjelder u-hjelp.
2012-01-31T13:08:07

Geir toften Geir Toften

31. januar 2012 - 14:08

Dette handler ikke om u hjelp

Det handler om å bombe et afrikansk land tilbake til steinalderen. (For å beskytte sivile.... Trodde noen virkelig på det???
2012-01-31T13:43:00

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 14:43

Norge er med i Nato

Det visste du ikke!
2012-01-31T13:15:10

John Wang John Wang

31. januar 2012 - 14:15

U-Hjelp

Niri. Har vi ikke øset ut nok penger på u-hjelp gjennom ditt parti og Mr. Solheim.
Her råtner Norge på rot mens du og dine partikolegaer sløser millioner på noe som ikke kommer til gode for noen, kun diktatorne i U-Landene som nyter av disse bidragene. Våkne opp.
2012-01-31T13:45:56

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 14:45

Din kommentar er helt feil

Tusenvis av barn og fattige er blitt hjulpet av norsk u-hjelp. Vil du ikke hjelpe fordi du er like egoistisk som de fleste frp-ere?
2012-01-31T14:28:09

John Wang John Wang

31. januar 2012 - 15:28

Hjelpe

Niri, jeg har en jobb hvor jeg reiser hele verden og ser fakta, ikke bare propagandaen sim vises på NRK. Jobber sammen med flere forskjellige nasjoner og får også høre deres syn på fakta. Har fjernadoptert flere unger oppgjennom tidene også. Men da fakta kom for en dag ble det en brå slutt. Frelsesarmeen er det eneste jeg hjelper heretter, da vet jeg at hjelpen havner der den skal.
Dette har ikke noe med Frp. og gjøre men egen erfaring og opplevelser.
2012-01-31T15:49:47

Job Job

31. januar 2012 - 16:49

Skal vi spleise på å

fjernadoptere niriungen? Hva slags kjønn det er er noget usikkert!
Øl og vann, i et spann osv
2012-01-31T17:11:13

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 18:11

Snakk med

Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Norsk folkehjelp, Redd Barna, UNICEF og Leger uten grenser. Jeg trur mer på dem enn på deg.
2012-01-31T12:42:00

Johnny Johansen Johnny Johansen

31. januar 2012 - 13:42

Hvorfor..

er det ei merkelig vinkling? Det er jo Frp som klager på beløpet i ettertid! Hva tror du det hadde kostet hvis vi hadde gått med inn i Irak som Frp ønsket?
Frp må slite veldig med både kort- og langtidsminnet!
2012-01-31T12:33:47

Johan Ytternes Johan Ytternes

31. januar 2012 - 13:33

Det som er uforståelig

er hvorfor Norge var med i en borgerkrig i et annet land. Og hvorfor støttet vi en religion som vi ikke tilhører ?
2012-01-31T12:49:20

Øyvind Wixøe Øyvind Wixøe

31. januar 2012 - 13:49

Norge må ikke vere med.

Norge har all rett til og så utenfor en hver operasjon FN,UN /USA setter igang,selv om vi er med i disse døds unionene,politikerene i Norge må kastes langt til hel...
ikke bare den ene siden,en hver politiker og Normann som er for EU/EØS/NWO må kastes ut av landet,de er lands svikere.
2012-01-31T13:49:24

Niri Baklid Niri Baklid

31. januar 2012 - 14:49

Norge er med i verden

Da kan vi ikke isolere oss i en kald krok oppe i nord. Det er positivt at verden samarbeider. Det er positivt å være et aktivt medlem i verdenssamfunnet.
2012-01-31T12:50:24

Åge Fred Gram Åge Fred Gram

31. januar 2012 - 13:50

Sparte på krigen.

Så dumme er den Rødgønne Regjeringen.Bruke 350 millioner men hadde tengt å bruke 400 millioner så dermed sparte de penger.Oljefondet tapte 1000 miliarder på råttene lån,me på grunn av at de har regnet med å tape 1500 miliarder så sparte de 500 miliarder.disse meneskene må bort fra Regjeringskvartalene.
2012-01-31T13:06:51

Ragnar Østli Ragnar Østli

31. januar 2012 - 14:06

Åge

Tenk, hvor mye vi hadde "tjent" om de hadde tenkt å bruke 1 miliard, da hadde det kanskje blitt litt ekstra på bl.a. sykehus og eldreomsorgen. Håper at regjeringen engasjerer seg igjen for det er jo en grei måte å få penger inn i statskassa til andre formål !!
2012-01-31T12:57:09

Øyvind Wixøe Øyvind Wixøe

31. januar 2012 - 13:57

Etterslepet.

Norge sparte 40 millioner på krigføringen i Libya
Minus stans av produkson fra Statoil sine annleg.Og andre Norske bedrifter hentet hjem sine folk/pirater.
Og så har vi kansje ikke fått rekningen fra Libya enda,selvmordsbombere,angrep på Norske bedrifter i Libya?En vet ikke hva som kommer.
2012-01-31T14:09:28

Alf endresen Alf Endresen

31. januar 2012 - 15:09

hva har Libya gjort Norge?.

hva har Libya gjort Norge?.
2012-01-31T14:51:25

John Wang John Wang

31. januar 2012 - 15:51

Libya gjort Norge

Jo det skal jeg si deg Alf.
Vet ikke om du har fulgt med og fått med deg hva som skjedde med de stakkars sjøfolkene på Germa Lionel.
De kom til havn i Libya for og losse, p.g.a. ukontakt i en lanterne ble de beskyldt for spionasje og signalisering. Hva skjedde, jo de ble torturert og det endte med døden for den ene styrmannen, de Norske myndighetene hadde ikke baller for og hjelpe de ut, det var det Svenskene som klarte.
2012-01-31T17:56:02

Erik aamot Erik Aamot

31. januar 2012 - 18:56

En Patetisk forestilling

Frp mener åpenbart at en krigføring er en kalkulerbar operasjon. Faste priser er tingen !!
Fyr her ! Men ikke ett skudd mer !
2012-02-01T08:37:19

Tom Bjerke Tom Bjerke

1. februar 2012 - 9:37

Libya

De flest er muligens enige i at fjerningen av Gadaffi var pa sin plass, men a bombe landet tilbake til steinalderen ? Saken kunne muligens ha blitt hantert litt annerledes. F. eks. slik USA omsider tok Bin Laden.
2012-02-01T10:58:34

Roald Atle Furre Roald Atle Furre

1. februar 2012 - 11:58

FRP = 4 Peace ?

FRP ser ut til å ha en del lettvektere som er ute av styring. Ikke bli så soailat uintelligente at dere kommer helt ut på viddene. Vi har vår frihet fordi vi deltar. Virker som om FRP går med skylapper. Se bare på Fremtidsvisjonene innenfor kommunikasjon. Vi er et 2sporet ULAND også takket være FRP som neppe har vært i det store utland og sett hvordan tingene skjer ? Dersom FRP er mot NATO operasjoner så aksepterer FRP diktaturer og undertrykking.