
Ludvig Nessa bortvist fra bispevigsling
Ifølge TV 2 skal Nessa ha forklart politiet at han ønsket å fremme sitt abortbudskap under seremonien, men politiet nektet ham adgang.
– Han møtte i prestekjortel og hadde med seg en liten dukke. Han ble bortvist og etterkom politiets anmodning, sier operasjonsleder Rune Kristian Arneberg i Østfold politidistrikt til NRK.
Ludvig Nessa har sammen med Børre Knudsen markert seg som en kraftig motstander av selvbestemt abort siden tidlig på 80-tallet. Han ble avskjediget fra Den norske kirke i 1991.
Ludvig Nessa nektet å forlate presteboligen etter at han ble fradømt sin stilling i Borge i 1991. Arkivfoto: Agnete Brun/NTB/Scanpix

Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Torill jennie Berg-olsen
29. januar 2012 - 16:56
YTRINGSFRIHETEN I NORGE
Vildehilde
29. januar 2012 - 17:50
Kan godt ytre seg
Christen Krogvig
29. januar 2012 - 17:12
Nessa har ryggrad
Per Olsen
29. januar 2012 - 17:21
Bra!
Christen Krogvig
29. januar 2012 - 18:12
Jo
Men jeg oppfatter Sommerfeldt som temmelig israels-fiendtlig. Mange kristne mener at endringen i ideologi fra GT til NT ikke er til hinder for et positivt syn på Israel.
Per Olsen
29. januar 2012 - 17:15
Huh?
Høyresiden sympatiserer med ekstremisten Nessa? Nope!
Meningstyrranni? Ingen nekter Nessa å si hva han mener. Kun å hindre han å lage bråk under en bispevigsel. Hvis de som stod for vigselen er venstresidens soldater, da er det en sensasjon!
F Johansen
29. januar 2012 - 17:21
Det var så riktig sagt som
Bjarne Hauge
29. januar 2012 - 17:29
Etter at fri abort ble
Vildehilde
29. januar 2012 - 17:57
Målet helliger IKKE alle midler
Dette er et politisk spørsmål, gå den veien, ikke antast kvinner som er i en vanskelig situasjon.
Den måten han prøver åfå fram sitt poeng på er sårende, krenkende og pinlig.
Hvordan kan han sitte på sin høye hest å dømme de som velger å ta abort? Noen velger gjerne den veien for lett, men ikke alle og da må han heller prøve å få politikerne til å endre loven. Jeg blir kvalm av måten han poengterer sitt poeng på.
Carsten Gulheim
29. januar 2012 - 17:44
Ytringsfrihet nekt?
Skal vi følge Torill jennie Berg-olsen sin mening, så la meg sette det på spissen.Skal monarki motstandere kunne få lov å komme inn i lokaler hvor en av våre kongelige skal gjøre noe. Holde en apell eller slikt. Da vil jo motstanderne av i dette tilfellet kongefamilien ikke delta i slike arangement. Nei, dette handler ikke om å nekte noen å ytre deg, men å hindre noen i å sabortere et arangement.
Carsten
A N
29. januar 2012 - 18:15
Litt utenfor tema,men...
http://www.mensviventer.no/mvv3/dagon.htm
Ove Berg
29. januar 2012 - 18:24
Ingenting å diskutere over !!
Hrnrik Thollefsen
29. januar 2012 - 18:42
Vær så grei å ikke blande inn
Carsten Gulheim
29. januar 2012 - 19:02
Stoltenberg morder?
Men å kalle Stoltenberg en morder, vel der synes jeg du går over streken, men det er din rett å mene det.
Vær nå så snill å ikke kall de som ikke har klart å gjennomføre svangerskapet av ulike grunner for mordere. Jeg kjenner mange som har sett seg nødt til å ta det vanskelige valg, de har det ikke lett i dag. Det er også mange kvinner som velger å ta sitt eget liv i land hvor abort er ulovelig, men det er vel greit det også. Dette er ikke en lett debatt, Ikke besudle den på den måten du nå gjorde. Husk en annen ting Ove. Det er ikke alle i det norske samfunn som tilhører en menighet, og de har ikke bibelen som en rettesnor. De forholder seg til gjeldende lover.
Carsten
Roger Sten Snarli
29. januar 2012 - 19:08
Ingen tilg å diskutere . . .???
Hvordan kan mennesker utvikle seg til å bli slik. Er det religionen som påvirker folk i dårlig retning ?
ROGER
Jan Dahl
30. januar 2012 - 11:47
Ja, helt klart
Yngve Larsen
29. januar 2012 - 19:08
Yttringsfrihet for hvem?
Denne guden er den eneste som iflg den kristne tro som kan dømme menneskeheten, og da bør hvertfall de som bekjenner seg den kristne tro ikke gjøre seg til guds stedfortreder som dommer over andre!
Iflg berettningen i bibelen bad guds sønn sin far om å tilgi menneskeheten fordi menneskeheten ikke viste hva de gjorde, og det blir min oppfordring til de som bekjenner seg til den kristne tro til å gjøre slik Jesus gjorde for 2000 år siden også når det gjelder abortsaken!
Når det gjelder hva menneskeheten skal mene om abortspørsmålet, så har vi en demokratisk innstitusjon i dette landet som har på demokratisk grunnlag tillatt abort under visse vilkår.
Det er en menneskerett i et demokrati å mene og arbeide for hvilket syn man har, og alle meninger er like berettiget, men å skulle gjøre seg til dommer over andre med bibelen i handa,- blir som å gjøre seg til en stedfortreder for gud det ikke gis anl. til iflg min bibellære!
Svovelpredikanter som Nessa og Knudsen,- er ingenting annet enn kuppmakere som prøver å kuppe den guden og relgionen de bekjenner seg til, og det er jo den største synden man iflg de 10 bud kan gjøre!
Roger Sten Snarli
29. januar 2012 - 19:11
Bra sagt Yngve !!
ROGER
Lars Welle
29. januar 2012 - 20:20
Re: "Ytringfrihet for hvem?"
Ludvig Nessa var en prest i Den Norske kirke, men fikk ikke være det lenger fordi han var politisk ukorrekt.
Du drar paraleller til Jesus som tilga menneskene fordi de ikke visste bedre. Men hva med når vi faktisk vet bedre? Vi vet meget godt hva abort gjør med barnets liv i magen. Hva da?
I den samme bibellære sier Jesus i Matteus 18.10:
"Pass dere for å forakte en eneste av disse små! For jeg sier dere: De har sine engler i himmelen som alltid ser min himmelske Fars ansikt."
Ludvig Nessa er en forsvarer for alle de ufødte barn som aldri fikk sjansen til å se dagens lys. Nettopp fordi de ble foraktet av dem som burde elske dem mest.
Svovelpredikant er det du som er.
Yngve Larsen
29. januar 2012 - 21:03
Diktatur neste?
Hva du og jeg vet, tror og mener om det man tror man vet,- tillater heldigvis vårt demokrati at vi kan fremme, men jeg er mer usikker på hvilket samfunnsystem du sogner til!
Så tror jeg alle som bekjenner seg til en eller annen relgion,- har en lang vei å gå før de kan dømme andre for forakt og mangel av kjærlighet!
Og bare for å ha det sagt,- rykter som er oppstått for 2000 år siden, og senere omskrevet og omtolket flere ganger har jeg ikke særlig forhold til, og om Jesus har noe usnakket med meg, så ser jeg helst han kommer selv med sitt budskap!
Carsten Gulheim
29. januar 2012 - 22:00
Takk Yngve
Carsten
Harald Hartmann
29. januar 2012 - 19:49
Ytringsfriheten
Yngve Larsen
29. januar 2012 - 20:27
Misforståtte demokratiske rettigheter?
Ser du også er å yttrer deg, men du har kanskje "partiboka" i orden?
Ser forøvrig i denne og andre debatter at enkelte har vanskelig for å skjelne mellom yttringsfrihet og selvtekt,- når de ikke er enig med demokratiske besluttninger gjort av et flertall av de folkevalgte, eller ikke klarer å oppføre seg i et fellesskap som ikke aksepterer oppførselen til f.eks svovelpredikantene Nessa og Knudsen!
Lars Welle
29. januar 2012 - 20:50
Re:"Misforståtte demokratiske rettigheter?"
Selv om abortloven har vært noen år i Norge, så trenger jeg ikke å være enig med dem som støtter abort. Om det var flertall for abortloven, så betyr jo det at det også var en andel som var imot den.
Og det er vel den siden jeg støtter- og ikke de mørkemenn som vil ta livet av de svakeste i mors liv.
Yngve Larsen
29. januar 2012 - 21:25
Javel...
Det er jo forøvrig greit i et demokrati å mene at de som er for selvbestemt abort er mørkemenn, og at du ikke er enig i det demokratiske flertallet som har innført selvbestemt abort.
Da må det kanskje også aksepteres av bl.a deg at jeg er av den formening at du heller støtter de mørkemenn som vil kontrollere mors liv i fra vugge til grav,- og gjerne resten av samfunnet forøvrig?
Lars Welle
29. januar 2012 - 22:29
Re: "Javel..."
Klart at jeg aksepterer at du har dine meninger. På samme måte som du sikkert aksepterer mine meninger. Vi er jo tross alt i et demokratisk land.
Likevel støtter jeg ikke loven om drap på ufødte barn i mors mage. Uansett hvor mye "lovlig" det måtte være i Norge og i andres øyne.
Når det gjelder Ludvig Nessa, så ønsker han bare at det ufødte liv i det hele tatt når vuggen før graven.
Ang mørkemenn som kontrollerer samfunnet - den jobben klarer regjeringen helt suverent alene. ;-)
Carsten Gulheim
29. januar 2012 - 22:47
Nessa sin rett til å ytre seg.
Carsten
Jørn Haakenstad
29. januar 2012 - 20:21
Full ytringsfrihet
Christopher Marx
29. januar 2012 - 20:52
Nessa er abortmotstander
(forfatter/tidl. krf mann som mente det var guds vrede som viste seg i Kielland-ulykken og Utøya-skytingen.) Han ble invitert av noen fra Borg bispedømme til å holde foredrag på et krf-møte. Go folks! Stem Krf!
Torbjørn Johansen
29. januar 2012 - 21:36
Jahve er en brutal Gud?