Foredragsholder mener KrF fikk det de ba om
Forfatter Per Haakonsen fra Ås i Akershus er ikke lenger tilknyttet Kristelig Folkeparti, han meldte seg ut da han syntes partiet beveget seg for langt til venstre, både politisk og teologisk. Likevel ble han spurt av lederen av lokallaget i Sarpsborg om å holde foredraget.
– Foredraget er en analyse av antisemittisme i Europa som går helt tilbake til 1814 og fram til i dag. For å gjøre det litt aktuelt så avsluttet jeg med Utøya fordi de eksplisitt ønsket at jeg skulle si noe om det, forteller Haakonsen til NTB.
Lokallagsleder Inger Marit Sverresen sier i en kort kommentar til NTB at hun ikke ba Haakonsen si noe spesielt om betraktninger rundt terrorangrepet på Utøya.
– Godt kjent
Sverresen har ikke ønsket å kritisere innholdet i foredraget.
Les også: AUF-lederen krever beklagelse etter KrF-møte
– Slik jeg oppfattet det, mener han ikke at dette var en straff for ungdommene på Utøya eller familiene deres, men at det var en advarsel til dem som styrer landet og andre som tar avstand fra Gud om at noe enda verre kan komme. Han ønsker altså å advare oss, sier Sverresen til Sarpsborg Arbeiderblad.
Redaktør i den kristne avisen Dagen, Vebjørn Selbekk, mener Haakonsens meninger burde være godt kjent i KrF.
– Det har vært en debatt i Dagen i høst der Haakonsen har kommet med lignende synspunkter. Lokallaget kjente nok til dette, sier Selbekk.
Han tror Haakonsen har støtte i enkelte, små miljøer innen KrF, men at flertallet er sterkt uenig.
– Jeg synes Haakonsen burde skamme seg. Dette er å sammenligne med Westboro Baptist Church i USA – gruppen som drar rundt å demonstrerer i soldatbegravelser og sier det er Guds vilje at folk blir drept, sier han.
Nekter å beklage
Haakonsen var slett ikke forberedt på de voldsomme reaksjonene hans foredrag for Sarpsborg KrF forrige onsdag skulle framkalle.
Les også: – Uakseptabel kobling
Ifølge ham selv var bystyresalen i Sarpsborg nesten fullsatt da han holdt foredrag om antisemittisme i Norge og blant kristne siden 1814. Og foredraget ble tatt godt imot blant tilhørerne.
– Jeg fikk nærmest stående applaus da jeg var ferdig, sier Haakonsen.
Telefonen kimte uten stans hjemme hos Haakonsen mandag etter at innholdet i foredraget hans ble landskjent. Reaksjonene i mediene viser at mange er rystet over at Haakonsen kunne få seg til å peke på det skrantende forholdet mellom Norge og Israel som en mulig bakgrunn for eller årsak til terrorangrepene 22. juli.
Partileder Knut Arild Hareide reagerte kraftig da han ble kjent med innholdet i foredraget. AUF-leder Eskil Pedersen forlanger en unnskyldning. Haakonsen sier hele foredraget henger sammen rent historisk og mener det ikke er noe å beklage verken til AUF eller Kristelig Folkeparti.
Partiledelsen griper inn
Det var lokallagsleder Sverresen som inviterte den kontroversielle foredragsholderen. KrF-ledelsen gjorde det klart mandag at de vil følge opp saken.
– Det som skjedde på Utøya var helt meningsløst. Jeg kommer til å ta kontakt med lokallaget i Sarpsborg for å være tydelig på at dette er uakseptable koblinger, sier Hareide.
Fylkesleder Olav Ingebjørn Moe i Østfold KrF ber også om et møte. Han har merket seg Sverresens kommentar.
– Jeg stiller meg veldig undrende til at hun ikke tar sterkere avstand fra disse koblingene, sier Moe.
Israel tar avstand
Den israelske ambassaden sendte også ut en pressemelding mandag ettermiddag.
«Israel tar avstand fra spekulasjoner rundt tragedien som fant sted 22. juli 2011. Israel har fordømt på sterkest mulig måte denne barbariske terroraksjonen, blant annet gjennom president Shimon Peres og statsminister Netanyahu. Sistnevnte understreket at vi i Israel identifiserer oss fullstendig med ofrene i denne katastrofen og er dypt sjokkerte over ugjerningen».




Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Tore Kaspersen
23. januar 2012 - 22:04
De er f....n meg ikke riktige
Christopher Marx
23. januar 2012 - 22:12
Tja
Christopher Marx
23. januar 2012 - 22:16
Gud
Hvis jeg er snill med kristendommen og inkluderer Gud, så vil jeg si at alt som skjer på jorda av gode handlinger og gode ting som skjer kan ses på som en handling fra Gud. Alt det onde som skjer kan ses på som en handling fra mørkets fyrste.
Helge Karlsen
23. januar 2012 - 22:20
Mørkets fyrste...
Christopher Marx
23. januar 2012 - 22:25
Hehe
Christopher Marx
23. januar 2012 - 22:24
Bakkemanskapet
Lars Welle
23. januar 2012 - 22:58
Re: bakkemannskapet
Gud liker oss ikke på grunn av de vi er, men på tross av de vi er, dersom vi bekjenner oss disippler av Jesus.
Finnes mange kriger som ikke er basert på religion. Burma, Kambodsja etc.
Vi dreper jo tross alt ca 16-17 000 små ufødte barn i mors liv i Norge også, og det uten å krige.
Mennesket er langt fra Guds standard i godhet uansett, enten det er Jørgen hattemaker eller kong Salomo.
Hallgeir Olden
23. januar 2012 - 22:39
Halleluja!
Dernest kan han fjerne alle onde krefter som menneskeheten innehar fra sjelen hans fordi en kvinne laget av et ribben ble sjarmert av en snakkende slange til å spise et eple fra et magisk tre.
Fantastisk!
Lars Welle
23. januar 2012 - 22:46
Trosfrihet og ytringsfrihet.
Det må kunne gå an å mene at det som skjedde på Utøya er en konsekvens av regjeringens politikk, og sådan må være en oppvekker og en påminnelse om at innvandringspolitikken er åpen for korrigering. Det for å unngå at verre hendelser skal kunne skje igjen.
Om Per Haakonsen mener personlig at Gud bruker denne anledningen til å minne vår nåværende regjering i landet vårt om at man bør utvise aktsomhet for fremtiden,spesielt for å ungå verre hendelser en den på Utøya, så er det ikke noe galt i det.
Vi lever i et fritt land der hver enkelt av oss kan mene og tro det vi vil, uten at man skal hetses eller trues av den grunn, bare fordi det ikke nødvendigvis er politisk korrekt.
Christopher Marx
23. januar 2012 - 22:59
Tro er en ting
Det finnes svake mennesker som kan la seg påvirke av slikt og stemme fram grupper, partier og diverse ekstremistiske holdniger på sikt, så ja slike bør ikke få tale fritt, skremmende.
Birger Hetland
24. januar 2012 - 15:43
Politikk og religion
Wenche Aanonsen
24. januar 2012 - 10:24
Gjelder denne friheten også
Svein Erik Kjærvik
24. januar 2012 - 11:11
Tros og ytringsfrihet
eks. hvordan kan Utøya massakren være en konsekvens av regjeringens politikk? Uansett hvilket parti som styrer og uansett hvilke politikk som blir ført vil det finnes mennesker som er fullstendig uenig og som mener at vold er den eneste utvei. Slike ytterliggående personer vil det alltid finnes uavhengig av politikken som førest. Skal man følge logikken i at utøya massakren var en konsekvens av regjeringen politikk, da vil det til en hver tid bli ført en politikk som vil resultere i terrorisme. Den logiske konsekvens av en slik retorikk vil være at når politikken til regjering A fører til resultat B vil det være greit for person C å skyte barn. En slik retorikk er det samme som og godta politisk vold og terror.
Peder Liland
23. januar 2012 - 22:53
Antisemitisme og spekulasjon
Her har vi fått en spekulativ kobling mellom likt og ulikt, som også Israels ambassade selvsagt tar sterk avstand fra.
Det er med andre ord ingen ansvarlige instanser som vil foreta den koblingen Per Haakonsen her har foretatt, kanskje etter oppmuntring fra et lokallag av Kr.F..
Kritikken kommer også fra Kr.F. sentralt og fra det aktuelle fylket.
Som innslagene tidligere i kveld viser, høster selv den kristne kirke en god porsjon hån, takket være dette foredraget.
Jon Johansen
23. januar 2012 - 22:57
Dette er ikke bra Haakensen !
Rolv Johannessen
24. januar 2012 - 8:49
Religion ha ha
Jeg skulle komfimeres en dag , men ble nektet av sognepresten til og komme på møtene før komfimarsjonen.
Jeg ble nektet p.g.a. mitt lange hår som var mote på den tiden.
Jeg sa ok da får jeg bare slutte og komme da.
Slik endte dette ingen konfirmasjon for meg , kan heller ikke se og ha lidd noe nød p.g.a. dette.
Relgion for meg virker som om det for noen sammler inn mest mulig penger av folk med svak psykisk helse. innbille dem at de må betale en viss sum for og bli opphevet i andre potens.
Den" virkelige " jesus" hold jo sine taler, budskap under enkle kår.
Jeg tror jeg jeg går inn i stuen og setter på en av mine ynglingsmelodier fra den tiden. ha ha .
Svein Erik Kjærvik
24. januar 2012 - 11:21
Guds straff?
Terje Jakobsen
24. januar 2012 - 12:08
Gud er Gud
Svein Erik Kjærvik
24. januar 2012 - 13:09
Religiøs skråsikkerheten hindrer en sann erkjennelse.
Birger Hetland
24. januar 2012 - 15:47
Guds vilje