Vil bruke «alle mulige midler»
ET STED I AKERSHUS (ABC NYHETER): Arrangøren av fredagens demonstrasjon mot norske soldater i Afghanistan tar ikke avstand fra videoen som ble publisert på tirsdag og som blir tolket som en trussel mot kronprins Haakon og statsministeren.
– Den var ment som en opplysningsvideo, sier en av arrangørene til ABC Nyheter.
Mannen er vel kjent i norsk offentlighet fra andre sammenhenger, men ønsker ikke å stå frem med navn.
ABC Nyheter vet hvem dette er og møtte mannen på et hemmelig sted i Akershus torsdag. Han hadde da ennå ikke blitt kontaktet av Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
Les også: Håper krigsmotstandere boikotter demonstrasjon
I dette intervjuet understreker han at alle norske soldater må trekke seg ut av Afghanistan så raskt som mulig, og at de vil bruke «alle mulige midler» innenfor «Loven» for å få soldatene tilbake fra «okkupert muslimsk land».
Vil kjempe til alle er ute
– Hvorfor avholdes demonstrasjonen?
– For å kreve at norske soldater trekker seg ut av Afghanistan og for å sette temaet på dagsorden både hos politikere og i hvert enkelt hjem. Og kampen her hjemme vil fortsette med alle mulige midler innenfor «Loven» - helt til den siste norske soldat er ute av Afghanistan.
– Hva er grunnlaget for kravet om at de norske soldatene skal trekkes ut?
– Det er så enkelt som at Norge deltar i en krig som ikke er deres. Norge må ikke medvirke i en okkupasjon av Afghanistan og massakre av muslimer.
Les også: – Trusselvideo peker frem mot demonstrasjon
– Hvorfor skjer det nå, nå som Norge og de internasjonale styrkene har gjort det klart at de vil forlate Afghanistan i 2014, og Norge allerede neste år?
– Bedre sent enn aldri. Vi kan ikke lengre sitte på sidelinjen og se på lidelsene som våre medsøsken gjennomgår i Afghanistan. Det er obligatorisk for enhver muslim å hjelpe til med alle mulige midler for å befri et okkupert muslimsk land, og hjelpe sine undertrykte muslimske brødre og søstre.
– Hvorfor vente?
– Hvorfor kan ikke Norge og de internasjonale styrker trekke sine styrker umiddelbart, i stedet for å vente i minst to år til? Hvor mange flere liv skal gå tapt i de årene de fortsetter sin okkupasjon av Afghanistan og aggresjon mot muslimer, før de trekker seg ut?
– Mener dere at de norske soldatene har vært okkupanter og hva tror dere er årsaken til det norske militære engasjementet?
– Ja, norske soldater er okkupanter og massemordere i det de har valgt å alliere seg med USA og NATO i krigen og aggresjonen mot afghanerne.
Les også: PST etterforsker trusselvideo
– Men har ikke verden blitt tryggere etter at USA og senere ISAF-styrkene har fjernet Taliban fra makten i Kabul?
– Taliban!? Gikk man ikke til angrep for å fjerne al-Qaida? I stedet ble de internasjonale styrkene, med USA i spissen, okkupanter av landet og skyldig i massedrap.
– Et forvridd tankesett
– Hvordan har verden blitt tryggere for afghanerne som frykter bombing av husene deres og at hjemmene deres raides hver natt? Genereasjoner av afghanere blir bombet, tortur er dagligdags, opiumproduksjonen er på topp, og så videre.
– Hvordan har verden blitt tryggere, når hvert eneste land i vesten er åpent for angrep, nettopp på grunn av deres krigføring? Den okkuperte og de som forsvarer sitt land er terrorister, mens okkupanten som angriper et land er «helter»? For et forvridd tankesett!
– Hvordan oppfatter man al-Qaida, angrepet 11. september 2001 mot tvillingtårnene på Manhattan og mot Pentagon?
– Det er irrelevant i forhold til sakens kjerne.
– Bør være opp til dem selv
– Hvilket alternativ ser man for seg i Afghanistan?
– Enhver praktiserende muslims drøm vil være sharia-styrt stat, men hva afghanerne velger får være opp til dem selv.
– La enhver være herre i sitt eget hjem.
– Er ikke et nært samarbeid med USA nødvendig for å sikre stabiliteten i hele området?
– Hvilken stabilitet? Man har destabilisert hele området - både Pakistan og Afghanistan, og til og med ført usikkerheten tilbake hit. Nå må man leve konstant med det dere kaller terrorfrykt.
Ikke ment som trussel
– Demonstrasjonen som videoen markedsfører inneholder tekst som oppfattes truende. Hva mener dere?
– Videoen var ikke ment som trussel mot noen i det hele tatt, den er derimot kun ment som en opplysningsvideo.
– Det var ikke noe vers fra Koranen som var tekstet, men en islamsk sang, en «nasheed», som var oversatt. Det er uheldig at en god del, med media i spissen, begynte å konspirere dens innhold for å hause opp en sak, og enda uheldigere er det at de holder fast på sitt standpunkt om konspirasjonen og trusler når politimyndighetene frikjenner oss for det samme.
– Det føles som om den fjerde statsmakt ønsker å presse politiet til å foreta en aksjon mot oss, til tross for at intet straffbart har funnet sted.
– Nettopp det blir også bekreftet av PST når analysesjefen, Jon Fitje, sier at «den store oppmerksomheten trusselvideoen har fått i mediene, er en av grunnene til at PST vil etterforske saken».
– En klok vurdering av politiet
– Men heldigvis har politiet gjort en klok vurdering ved å fastslå at intet straffbart har funnet sted.
– Profilerte muslimer oppfordrer til boikott eller å vende demonstrantene ryggen. Hvordan reagerer dere på det?
– Folk må foreta seg akkurat det de vil. For vår del må de gjerne stå på hodet.
– Er dere organiserte eller en gruppe frivillige? Har dere støtte fra noen moskeer eller organisasjoner?
– Vi er en organisert gruppe av frivillige brødre, og vi har - takket være Allah - støtte fra alle dem som ønsker å vise sin lojalitet for Allah og de troende. Markeringen er ment å foregå fredelig, til tross for medias og kritikernes forsøk på å sabotere.
– Vi håper at fokuset fortsetter rundt budskapet, altså Norges deltagelse i krigen i Afghanistan, og ikke enkeltpersoner eller konspirasjonsteorier.
– Allah er nok for oss. Han er den beste Hjelperen!

Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Vidar Hvila
19. januar 2012 - 19:08
Jørgen Hattemaker
ingen som tror eller reagerer på det, men når kong salomoen omtales
så er det etterforskning og mistanke om terror.og yrkesterorist Kreke
går forsatt løs i oslos gater.Jens Dunk
R Blackmore
19. januar 2012 - 19:52
Søvngjenger
Helge Dahl
20. januar 2012 - 10:24
Trusler er forbudt...
Disse folkene bør overvåkes om de så sitter på do.
Det er ikke opp til oss å synse om hvor stor eller middels farlig slike trussler er.
May Rustad
20. januar 2012 - 10:38
Helt enig!Men forstår heller
Edel Johnsrud
19. januar 2012 - 19:33
jeg begriper bare ikke hva de
Olav Brekhus
19. januar 2012 - 21:14
Hva kristent....?!
J Halvorsen
19. januar 2012 - 19:58
Jeg støtter også....
Er det ikke dette vi har sett opp og i mente siden middelalderen, da...?? Derfor Norge ikke trekker seg ut umiddelbart, er fordi vi gjennom Militære allianser står sammen om en idè om å gjøre Afghanistan i stand til å ta vare på seg selv. Ikke bare forlate en ruinhaug og la makten tilfalle den som klarer å klore seg fast i den.
Det må jo være en form for styrt avvikling av et slikt engasjement, ellers vil vel alle de soldatene vi sendte ned, og som kom hjem som døde krigshelter, være soldater som har orfet livet forgjeves..??
Dette er nok mest for å bryske seg. Tror nok det er like sannsynlig som noe annet, ettersom vedtaket om Norsk tilbaketrekkelse allerede er fattet. Men-men....
Vi lever jo i et fritt demokrati. La dem få holde sin demonstrasjon. De er jo i sin fulle rett, og så får vi se hvordan det går.
Det jeg egentlig er bekymret for, er vel egentlig; "Hvorfor er jeg egentlig ikke overrasket over dette engasjementet, og denne utviklingen som tydeligvis er iscenesatt av norske muslimer....(?)"
:-/
Ronny Hagen
19. januar 2012 - 21:00
De som ber om hjelp/flykter osv.
Ole Knutsen
19. januar 2012 - 21:48
dobbel moral...
R Blackmore
19. januar 2012 - 22:30
Rart og rart fru blom...
Brynjulf Svihus
20. januar 2012 - 10:23
Sykt bra poeng
Åge Ødelien
19. januar 2012 - 22:13
Kanskje har han rett.
Taliban kommer til å overta uansett når NATO er ute (stakkars afghanske kvinner og pro-vestlige) . La afghanerne styre seg seg selv med hjelp av Allah (som han sier) Men ikke kom løpende til Vesten etterpå hvis alt går til h... Hva vi gjør med all denne forferdelige opiumen er en annen sak. DEN må vi i alle fall slåss mot.
Ingolf Nilssen
19. januar 2012 - 22:55
Stoltenberg, Støre og Stortinget får
Fyren som jamrer om styrker ut av Afghnistan nevner ikke med et ord om all den djevelskap Afghanske kvinner og barn blir utsatt for i skjul av Islam.
Pakk lekene i Afghanistan, skrap sammen disse krapyl som støtter disse muslimske regimer, send dem hjem umiddelbart.
Og de kvinner her i landet som absolutt skal ha muslimske lover og regler, med hijab og alt annet jabb, de kan ta plassen til sine medsøstre i Afghanistan, la de Afghanske kvinner og barn komme seg ut fra disse mørkemenns regimer.
Såpass kan de da gjøre, hvis de bryr seg...
Knut Amundsen
20. januar 2012 - 9:37
Ingolf Nillsen
Hvem skal da stemme på Jens.
Johnny Ellingsen
20. januar 2012 - 9:15
Islam
May Rustad
20. januar 2012 - 10:43
HUURRA!!!! Endelig en som har
Knut Amundsen
20. januar 2012 - 9:34
En god løsning
Da mener jeg alle , soldater , bistandsarbedere og alle andre norske.
Så sender vi alle og da mener jeg alle muslimene tilbake der de kommer fra og problemet er løst.
Da kan de få ha det slik som de ønsker og de kan rydde i eget reir.
Ingvar Johansen
20. januar 2012 - 9:36
Hold øye med julebukkene i Norge, ikke i Afganistan!!!
Knut Amundsen
20. januar 2012 - 9:40
Om 30 år.
Dette har vi sett andre steder i verden og ikke tro at det ikke kan skje i Norge.
Ole Nilsen
20. januar 2012 - 9:46
Drev ikke korstogene islam ut av Europa engang?
Morten Ellingsen
20. januar 2012 - 9:48
Dette går over styr
Har moderator sovnet ?
Dere snakker om ting dere tydeligvis ikke har tenkt nøye igjennom.
Den formen for propaganda som drives her og ellers i media er den samme propaganda som dere omtaler her som et "verdensproblem".
Dere snakker om religion, lover, undertrykking osv. mens våre barn utdanner seg til mordere i flyvåpnet eller allerede sitter i et fremmed land å lader sitt våpen for å drepe sivile.
Hvorfor ? Penger, makt, olje osv. er det det dreier seg om, ikke religion.
Hvor stor er en terrortrusel før en invasjon? Etter min mening svært liten, men fortsett å tro på propagandaen dere jeg gidder i hvert fall ikke å trakasere mine medmenneser i denne formen for massasuggersjon.
Knut Amundsen
20. januar 2012 - 9:56
Morten Ellingsen
Ja det gjør kanskje det og i så fall er det pga.sånne som deg.
Vi andre har funnet ut for lenge siden at det å la muslimene ta overhånd ikke er en god ting her i landet.
De klager på at det er galt av Norge og hjelpe befolkningen i deres eget hjemland , ok sir jeg så trekker vi folkene ut derfra da.
Men da må de som kommer derfra også være villige til å reise hjem igjen.
I afganisten fikk ikke jenter lov å vise seg ute alene , de på pakkes inn slik at ingen ser dem.
De får ikke gå på skole , ikke kjøre bil og ikke delta politisk.
Er det dette du syns er så bra Morten Ellingsen ? Da syns jeg du burde konvertere til Islam og flytte sammen med dem.
Morten Ellingsen
20. januar 2012 - 10:21
Ikke bra
Er du den rette til å fortelle andre hva de skal gjøre, det er i hvert fall ikke jeg.
Det har utviklet seg dit hen at dagens "dialog" er bombefly og hvis du synes det er en bra ting så har du et broblem.
Det sies at "når vettet tar slutt tar sinnet over"
Undertrykkingen av kvinner og barn var vel vanlig i Norge også for noen år siden, men det ble ikke bedre av noen krig.
May Rustad
20. januar 2012 - 10:50
Helt enig med deg!
Tor Larssen
20. januar 2012 - 14:22
Morten Ellingsen
Morten Ellingsen
20. januar 2012 - 10:34
drittlei av idioter som ødleger for disse
Heeeelt korekt, de aller fleste er fine menesker ikke sant?
Så det jeg også sier er : ikke drep disse.
Otto Valand
20. januar 2012 - 10:16
Den store gangetabellen?
Olav Nisi
20. januar 2012 - 10:27
Allahs veier er uransaklige
Jan Erik Jensen
20. januar 2012 - 10:37
Eller skarer til SV
Klart at innvandrere , før de får til livene sine i Norge, stemmer SV som takk for hjelpen.
Tommy Schoonderwoerd
20. januar 2012 - 10:32
det var godt sakt av deg