
PST: – Islamister fortsatt viktigste trussel
Tirsdag presenterte sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste (PST) sin årlige åpne sikkerhetsvurdering.
– Terrortrusselen har vært en voksende bekymring de siste tre-fire årene, og også i 2012 er det personer knyttet til ekstrem islamistisk ideologi som vil være vår største utfordring. Trusselsituasjonen i dag er bekymringsfull, sa Kristiansen og pekte spesielt på radikalisering av muslimer som er født og oppvokst i Norge.
– De har Norge som fiende, og de ønsker å ramme det norske samfunnet eller drepe enkeltpersoner.
Kristiansen understreket samtidig at dette ikke dreier seg om mange personer, men at de blir flere.
Les også: - Et angrep kommer sjelden alene
PST-sjefen tok også for seg trusselen fra antiislamske grupper og retorikken i debatten på begge sider. Hun tilbakeviste det hun omtalte som beskyldninger om at PST lukker øynene for høyreekstremisme og anti-islamisme.
– Trusselen herfra er ikke av samme intensitet og omfang som fra islamistiske miljøer, påpekte Kristiansen.
Samtidig innledet hun med å si at årets presentasjon skjer med et annet bakteppe enn i foregående år.
– De grufulle terroraksjonene 22. juli har forandret hvordan vi ser på sikkerhet og sårbarhet og hvordan vi vil forholde oss til trusler, innledet Kristiansen. Hun sa vi må lære oss å leve med terrortrusselen, men understreket at Norge fortsatt er et fredelig og trygt samfunn.
Les flere nyheter

Sverige vinner
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
T. A. G
17. januar 2012 - 10:30
Problemet var og er?
Hvordan Janne Kristiansen kan forsøke prate seg vekk fra, manglende overvåking av "Hvite Norske Normenn fra OsloVest", som vitterligen kjøper kemikalier,våpen,bombematerialer og i tillegg er aktive på voldlige antidemokratiske sider, blir fortsatt ett ubesvart spørsmål-
I tillegg går Justisminister ut og sier at Norge, fortsatt er ett trygt land i forhold til terrorberedskap. Det er jo betryggende på bakgrunn av alt som gikkk feil 22/7-2011. Hvor en oppsummering av det som allerede har kommet frem, viser handlingslammelse og kaos.
Thore Stoveland
17. januar 2012 - 10:39
Får håpe hun har rett.
Personlig tror jeg neste terrorangrep igjen vil komme fra en enslig ulv (som Breivik) som respons på politikken som føres i Norge.
Nordmenn er stort sett sindige og rolige folk som tåler det meste av skatter og avgifter, men jeg tror mange etterhvert føler avmakt. EU styrer lovverket, mange skvises ut av jobb til fordel for innvandrere, man kan snart ikke snakke norsk i butikker og restauranter, og mange får følelsen av at det å være etnisk norsk er en ulempe i myndighetenes og arbeidsgivernes øyne.
Reelt eller innbilt. Er det merkelig om noen bestemmer seg for å si sin mening om dette på en måte de tror kan ha effekt?
Einar Ofsteng
17. januar 2012 - 12:13
Ja Thore, det er
Det er ikke merkelig at det er terroraksjoner i andre land, men her hvor hvemsomhelst kan stille ett parti, og prøve å få makten, så er det utrolig merkelig. Dersom man ikke klarer å starte ett parti, eller blir "kneblet" av massene, så betyr dette at ideene som man har er helt på trynet, og derved så får man ikke makt. Dette er noe som Frp har innsett, siden de har prøvd og moderere seg endel siden 80 tallet.
Det at du mener at det ikke er rart at folk tyr til ulovligheter, dersom folk flest ikke er enige med dem, betyr at demokrati, som vi har i Norge ikke betyr mye for deg, da du vil at ett mindretall skal ha rett til å styre landet.
Robin Kristiansen
17. januar 2012 - 16:54
Din samfunnsanalyse er helt, helt feil.
Mennesker som har det inntrykket du innbiller de har lever i en egen fantasiverden. Tipper de sitter alene hjemme og snakker seg til den innbillningen sammen med andre likesinnedde på internett uten å komme seg ut i det virkelige livet og snakke med og omgås mennesker personlig.
De føler nok avmakt. Avmakt over sin egen udugelighet som de prøver å lede oppmerksomheten bort fra i sitt eget sinn ved å skape en fiende som ikke er der.
De føler nok at de ikke blir hørt fordi ingen vil høre på de selv om de kan ytre seg hvor som helst til hvem som helst i dagens Norge.
Ikke prøv å legitimer galskap ved å sette det inn i en forklarbar ramme.
Edvard Johan Larsen
17. januar 2012 - 10:36
PST.
Odd Slotnes
17. januar 2012 - 12:23
Muslimer
Robin Kristiansen
17. januar 2012 - 14:07
Nei.
Verken Djenghis Khan, Alexander den Store, Europa med sine kolonier, Hitler eller den japanske keiseren var muslim.
Rolv Johannessen
17. januar 2012 - 11:12
Trussler
Neste gang kanskje i våre naboland.
Fjernstyrte bomber maskingeværskyting av uskyldige mennesker osv.
Nevner man ordet mot innvandring, blir man stemplet som rasist.
Dette anser jeg som en høflig måte til og be folk om og holde kjeft om.
Jeg tror den største truselen befinner seg her hjemme.
Jørn Haakenstad
17. januar 2012 - 13:18
Farlig veg
Hans Martin Øvre
17. januar 2012 - 12:55
Naiv og virkelighetsfjern.
Erling Risan
17. januar 2012 - 13:07
Kristiansen har rett
Og må ikke ta oppmerksomheten vekk fra trusselen fra den virkelige verden rundt oss. Og vi burde også se situasjonen i midtøsten i det perspektivet. Det er der roten til trusselen har sitt utspring.
Og ikke i midtøstens eneste demokrati, Israel. I Norge er forakten og hatet til Israel dominerende, spesielt fra venstresiden. Der lukker de øynene for hva som skjer i de islamistiske diktaturene i regionen.
Å lukke øynene for fundamentalistiske islamister er livsfarlig.
Tommy Ellingsen
17. januar 2012 - 13:39
midtøstens eneste demokrati, Israel?
På hvilken måte skiller Israel seg ut som et demokrati?
Erling Risan
17. januar 2012 - 15:59
Ja, Israel er et demokrati
mener selvfølgelig et landet er et diktatur og burde utryddes.
Grim Nielsen
17. januar 2012 - 16:41
Israel
Odd Korsnes
17. januar 2012 - 17:16
NEI
Forsvarsminister Ehud Barak står stille å ser mens jødiske bosettere utfører vold mot palestinere og ultra-ortodokse religiøse nasjonalister diskriminerer og er voldelige mot kvinnelige soldater. Synes du dette er ett demokratisk land,nei de er på veg utfor kanten med de høyrevridde folkene som er komt med i Knesset,hvor har alle russerne som er innvandret til Israel lært demokratiske måter å leve på?Hvertfall ikke der de kom fra,så sjekk litt og ikke forherlig allt som har med Israel å gjøre
Anton Berg
17. januar 2012 - 18:08
Ytringsfriheten i Israel er blitt kneblet, sier
Det halshugges mennesker på parkeringsplasser i Saudi-Arabia, Syria Jemen Sudan osv uten å hefte noen i FN eller Nato. Derimot i Europa ellers er alle stolt over at Tyrefekting er blitt forbudt i Spania. Her hjemme ”i opp ned staten” Norge blir en nylig anholdt massemorder fremstilt ”moteriktig” og pent antrukket i Lacoste http://www.lacoste.com/
Odd Korsnes
17. januar 2012 - 18:30
Anton,so what
T. A. G
17. januar 2012 - 13:44
Her var det mye rart!
Spesielt miljøet som oppstod rundt Bin Laden og Wahhabi retningen innefor Sunnimuslimene.
Men tross alt utgjør disse ekstreme bare noen tusentalls av totalt 1,619,314,000 muslimer.
Dette gjør selvfølgelig ikke trusselen for terrrorangrep, uaktuell og de erfaringer vi har viser at denne terror som all annen rammer blindt.
Bare se på alle de aksjoner som har vært i muslimske land fra terrorsceller.
Denne type terror har ikke sitt utgangspunkt i Palestinakonflikten, men mange grupper bruker denne som skalkeskjul for sine aksjoner.
Kritikken mot Israelsk politikk, er ikke en fordømmelse av Israelere som folk, men den manglende viljen til å finne fredsløsninger. Det er utkjempet krig i over 60år og man her ikke noen større sikkerhet idag, av den grunn. Det man imidlertid har gjort er å male seg inn i ett hjørne, som fremtidige Israelere vil måtte betale en høy pris for.
Yitzhak Rabin ville bruke vestbredden som ett forhandlingskort, nå er det kastet bort, ved å gi bosettere en makt over området og hvor eventuell fjerning av bosetter, med all sannsynlighet vil utløse borgerkrig.
Ett muslimsk land som Tyrkia, har helt til den senere tid, at ett utmerket samarbeide med Israel.
Even Gustafson
17. januar 2012 - 17:37
Tja kanskje faren ikke er så langt vekke
http://vepsen.org/2012/01/ekstremister-bak-demonstrasjon/
Odd Korsnes
17. januar 2012 - 17:27
Selvfølgelig
Edvard Johan Larsen
17. januar 2012 - 19:17
PST Janne Kristiansen.
Bjørn Solberg
18. januar 2012 - 12:14
Larsen