Ap mener Høyre er hovedmotstanderen
I et internt strateginotat som TV2 har fått tak i, går Johansen langt i å trekke Høyre frem som hovedmotstanderen foran stortingsvalget i 2013.
«Partiet Høyre har per i dag få svake punkter og et stort velgerpotensial. Det er nå en stor konkurranseflate mellom Arbeiderpartiet og Høyre om velgere», heter det i notatet.
– Høyre har gjort det bra på målingene, og vi skal finne alle de svake punktene Høyre har. At vi er tidlig ute med å meisle ut en strategi, er en styrke for oss, sier Johansen til TV2.
Aps egne meningsmålinger viser at Høyre lykkes med sin skole-, eldre- og helsepolitikk, mens mange mener «regjeringen ikke vil nå sine viktige målsettinger innenfor områder som samferdsel, helse, fattigdomsbekjempelse og miljøspørsmål».
Les også:
Halve Norge ønsker Jens som statsminister
Høyre er landets største parti
Arbeiderpartiet troner på toppen


Sverige mot seier
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Åge Fred Gram
18. januar 2012 - 8:33
Høyere
Natalie Huitfeldt
18. januar 2012 - 8:59
Lovende
Den sittende regjeringen har i sju aar levert lite av det de engang lovet.
JILL FANEBUST
18. januar 2012 - 9:04
HØYRE
JILL
Jan Olaf per knutsen
18. januar 2012 - 9:12
Kansje på tide å lete fram APs svakheter?
Anton Berg
18. januar 2012 - 9:17
Hva er de uenige om? EØS Datalagrings direktivet?
Anton Berg
18. januar 2012 - 9:19
Bak alt tullsnakket fra de respektive partier
Forskjellen på AP og H? Høyre er Arbeiderpartiet =Light.
AP vil ha skatter og avgifter! Høyre vil bare ha avgifter for å finansiere sitt ”marked”
FRP er en mutasjon. Til høyre for høyre er det bare mørke. Etter de respektive valg, så skjer hva? Man får på nytt ”selve sykdommen nyinnpakket og markedsført som kur”
Light versjonen FRP blir mye det samme som colaen til Pepsi Gro. Man vet ikke om det er sukker eller tresprit man får.
Knut Amundsen
18. januar 2012 - 14:18
Anton Berg
Jeg stemmer ikke høyre men gleder meg over deres enorme fremgang.
Jeg syns Raymon Johannesen sa det meget treffende , høyre har ett enormt potensiale , og ja det har de.
Det er nemmelig veldig mange Ap velgere som går over til Høyre og det er lett forståelig.
Frp har ett internt problem som helt sikkert lar seg løse og da kommer de sterkere tilbake.
Sammenlagt er høyresiden mye sterkere i dag en på veldig mange år.
Anton Berg
18. januar 2012 - 15:03
Jeg beklager sterkt og ikke kunne delta i din entusiasme,
Light versjonen partiet HØGRE blir mye det samme som colaen til Pepsi Gro. Man vet ikke om det er sukker eller tresprit man får....
Hun går i første rekke for å forby sukker samtidig som hun er ansatt ved en av verdens største brus produsenter som forsøker å få folk over til å drikke light brus med Aspartam som er påvist å være kreftfremkallende.
Aspartam (Canderel, Nutrasweet), (E 951). Kunstig søtstoff som er ca. 200 ganger søtere enn vanlig sukker. Oppfunnet ved en tilfeldighet ved den am. kjemibedriften G.D. Searle i 1965. Stoffet er en kombinasjon av to aminosyrer, asparginsyre og fenylalanin, samt metanol (tresprit).”
Olav Heggum
18. januar 2012 - 11:01
Da er det bare og aktivisere
Anton Berg
18. januar 2012 - 15:21
Om partiet Høgre hadde vært til stede på skapelsens første dag
Empirisk kan det bevises at Partiet stemte imot når enhetsskolen var ønsket innført i Norge. Og være "bakstreversk" i partiet er ikke av nyere dato.
Partiet ble dannet på grunnlag av motstanden mot innføringen av parlamentarismen i 1884.
Senere har partiet bl.a. vært mot innføring av stemmerett for fattige.
Mot innføring av stemmerett for kvinner.
Mot 8 timers dagen.
Mot alderstrygden.
Mot statens lånekasse for studerende ungdom.
Mot opprettelsen av barneombud.
Mot innføring av lovfestet rett til videregående utdanning.
Mot arverett for barn født utenfor ekteskap.
Mot innføringen av Folketrygden.
Som man skjønner har partiet stolte tradisjoner?
Høyre med Kåre Willoch forut for bankkrisen gikk jo av fordi han ikke fikk øke bensinavgiften. Han selv har ellers lite å kunne rose seg utav.
Forsvaret i sin nåværende forfatning har også Willoch en betydelig del av skyld i.
Formann i forsvarskommisjon, sårbarhetsutvalget osv.
Hans i sin tid skamløse oppførsel ovenfor krigsseilerne /Notraship
glemmes jo heller aldri av de impliserte. Det er godt for slike tåper og politiske "noksagter" at skattebetalere inndekker deres politiske udåder og dumheter. "Høyre er sterk ovenfor den svake og svak ovenfor den sterke”. En "klyse" i enhver setting og sammenheng”
Hvem pokker vil vedkjenne seg og stemme på noe slik, som kun har avgifter som svar på alle nasjonens avgifter og skatter og takke for sine egne problemer! Tidligere NKP fremstår som rettskaffen og human i sammenligning.
Jan Carlsen
18. januar 2012 - 16:56
Bra, Anton Berg, og i tillegg...
Knut Amundsen
18. januar 2012 - 19:08
Anton Berg og Jan Carlsen
Jeg stemmer ett parti som også har tapt en del på meningsmålingene de siste måneder og jeg syns også det er trist.
Men jeg begynner ikke å rakke ned på andre partier og deres politikere av den grunn.
Det er det bare tullinger som gjør og som ikke har noen egne politiske meinger.
Finn heller frem noen positive sider ved det partiet dere vil stemme på og snakk om hvor fint det blir når deres politikk skal gjennomføres.
Jeg for min del ser frem til den dagen nå vi skal begynne å bruke penger på veiene våre og da mener jeg hele landet , sykehusene våre , skolene våre , kirkene våre , de gamle og syke osv.
Alt dette ligger langt på etterskud og det vil ta mange år å rette opp det de rødgrønne har forsømt.
Kommer det andre til makten som vet å ta vare på verdiene våre , ja da blir jeg glad og sikker mange med meg.
Anton Berg
18. januar 2012 - 21:24
Kan du forklare meg hva de snakker/krangler om egentlig?
http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2012/Satsinger/?pid=56515#hopp
Knut Amundsen
18. januar 2012 - 19:12
Hvor er ellers sosialistene / kommunistene
Terje Johannessen , Niri Baklid , Grim Nielsen med flere.
Er det flaut for dem at selv ledelsen i Arbeiderpartiet har skjønt at det blåser en Høyre vind (les storm) over landet ?
Anton Berg
19. januar 2012 - 8:35
Om det så blåser orkan bør Høgre aldri komme i vinden mer
Skattereformen
Økt Moms
EØS
DLD osv
Rolv Johannessen
19. januar 2012 - 9:49
Til anton Berg
Jeg må bare takke deg for den fine innsatsen du ofrer deg til her på ABC siden. Komentarene blir nok sikkert lest av over en million p.r. dag .også sniklesing av regjeringen. Disse viktige politiske spørsmålene som ,innvandringspolitikken (minner om sigøynerpolitikken som gikk rett i dass )
Byråkrater ,feil forvaltning av skattepenger og oljepenger,Skattlegging av apsulutt alt man kan tenke seg. Slik at i realiteten er skatten ca 80% man betaler for og holde mollbolandet i gang. Det vil si, vist ikke folk skjønner dette med penger, kan man jo si det på denne måten , Jobber man 8 timer p.r. dag , jobber man altså 6,4 timer for staten og 1,6 time til seg selv.
Ja ,jeg tror nå når regjeringen Stoltenberg går av og aldri kommer tilbake ,blir det nok bare forsiktige småjustereinger som gjøres dessverre. Og det vil ta lang tid og rette opp skadene etter sosialistene.
(dem kan takke seg selv for terroren)
Jeg er sikker på at vist pengene bruktes fornuftig kunne hele Norges arbeidende befolkning ha ferie halve året for og dyrke fritidsintresser .
Jan Carlsen
19. januar 2012 - 11:58
Ja, du får det nok bra...
Einar Ofsteng
19. januar 2012 - 12:56
Løgn Rolv!!
Nå har det seg slik at det du sier har ikke engang SIv våget å påstå, og det er så tydelig løgn at alle med litt vett i hodet skjønner dette. Har DU ett regnestykke som viser at du betaler 80 i skatter og avgifter? Eller kanskje 70%? Tviler til og med på at du klarer å vise til ett regnestykke der du betaler 60% i skatter og avgifter.
Anton Berg
19. januar 2012 - 14:51
På et seminar med norsk og australsk næringsliv i den
http://politisk.tv2.no/nyheter/her-ler-alle-av-stoltenbergs-skattepolitikk/
Einar Ofsteng
19. januar 2012 - 16:36
På den linken du viser til
Oljeselskaper osv.......
Ellers så er vi jo en av de laveste på inntekts skatt blant velstående europeiske land.
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Vi-har-blant-Europas-laveste-skatt-6285861.html#.TxgooaUZeG4
Det er jo klart at vi havner noe høyere dersom avgifter blir tatt med, spesielt på grunn av alkohol og tobakksavgifter, men vi vil fortsatt vere langt fra toppen.
Olav Heggum
20. januar 2012 - 10:16
Det blir jo selvfølgelig feil
For endel år tilbake bergnet FAFO, tror det må være 10-15 år siden, at 77% endte opp hos det offentlige. Hvordan de kom fram til dette husker jeg ikke men sannsynligheten for at de tok med det meste, er vel hevet over tvil.
Dobbeltbeskatning forekommer på de fleste områder. Arveavgift, utbytteskatt (av tidligere inntektsbeskattede midler), drivstoffavgiftavgift, bompenger, årsavgift, omregistreringsavgift, engangsavgift, piggdekkavgift, sukkeravgift, dokumentavgift, miljøavgift i diverse former, renovasjonsavgift, vannavgift, effektavgft, søknadsgebyrer i diverse former, tilkoblingsavgifter i diverse former, kosmetikkavgift, alkoholavgift, tobakkavgift, snusavgift, på de fleste av disse avgiftene, skal staten i tillegg ha merverdiavgift. Når avgifter og gebyrsatser øker, galloperer merverdiavgiftsinntektsøkningene pga % beregnet av ett stadig høyere grunnlag. Det er så mange avgifter staten skal ha, at ikke engang Toll og Avgiftsdirektoratet kan svare deg på hva alle er, om du ringer og spør!
Bare som en kuriositet, er det noen som vet sukkeravgiftens hensikt og opprinnelse?
Så neida, det er ikke så mye beskatning i Norge! Vi har jo lav inntektsbeskatning.
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 14:23
Siden det er så mange skatter
Dersom du har ett hus, eller leier, så betaler du ikke skatt på dette, De fleste betaler mer enn 20% bare for hus...... Du betaler ca 12,5% skatt på matvarer, noe som betyr at gjennomsnittlig er ca 9-10% av inntekten din skattefri pga dette (folk flest i Norge bruker ca 11,5% av inntekten på mat). Bensinutgiftene gir ca 60% skatt, så 40% er IKKE skatt. All annen handel er 20% skatt på, noe som bety att 80% er IKKE skatt. Jeg gjorde dette, og kom fram til at jeg, i dette "forferdelige" og "avgiftskåte" landet betalte litt over 50% i skatter og avgifter.......maksimalt!! Jeg må si at jeg aldri kjøper ny bil, og heller ikke kjøper sigaretter, selv om det blir en sigar av og til. Alkohol blir kjøpt av og til for hygge, men aller helst vin til maten, så jeg holder meg for det meste unna det tre tingene som er skattlagt extra.
Prøv å gjøre det samme, kanskje du blir overrasket.
Olav Heggum
20. januar 2012 - 18:29
Du kan vel ikke bortforklare
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 21:49
Nei, det er akkurat derfor du
Olav Heggum
21. januar 2012 - 18:19
Mener du det blir ført en
Einar Ofsteng
21. januar 2012 - 21:41
Nei...........og jeg har ikke
Jeg finner det bare merkelig at folk som betaler 20-25% av lønningen i huslån (skattefritt), og som betaler ca 11% av lønningen til mat (der skatten utgjør ca 12,5%) og kanskje handler for nye 10% (der skatter utgjør 20%), presterer å påstå att de betaler 70/80/90% skatt. Det må da vere mulig å bruke hodet til annet enn å vrøvle!!!
Anton Berg
19. januar 2012 - 21:13
Rederne lever i en fri verden, i motsetning til oss andre.
Vi får stadig høre fra enkelte politikere at vi har et rettferdig skattesystem i Norge og at vi betaler skatt etter evne. Begge deler er uriktig.
Hvordan er egentlig det norske skattesystemet - hvis du ser på marginalskattene - altså skatten på den siste kronen du tjener. De norske marginalskattene er slik:
1. For rederier er marginalskatten 0 %.
2. For stor bedrifter (som slipper unna delingsmodellen) 28 %.
3. For privatpersoner 55,3 %.
4. For småbedrifter (som blir tatt av delingsmodellen) 58,2 %. Delingsmodellen er nå fjernet men har levd det gode liv i det norske samfunnet i flere tiår!
Det norske skattesystemet har ingen ting med rettferdighet eller skatteevne å gjøre. Det virker heller som om politikerne har stilt spørsmålet: Hvor mye kan DE beskatte de ulike gruppene før de flykter fra landet?
På dette kommer 25 % mva på alt hva du kjøper. Biler og øvrige importerte nødvendigheter er avgiftsbelagt med 3-400 % + MVA når vi nordmenn skal kjøpe en.
Men stortinget selv har ordnet seg! En byråkrat betaler ingen skatt, fordi han er selv er en skatt! Redere vet bedre og betaler selvfølgelig ingen skatt. De får betalt for å bygge og drifte skip fra Norge under forlydene, hensynet til arbeidsplassene, men hva skal du med arbeidsplass om du ikke tjener til livets opphold/penger. Arbeide bare for å arbeide, blir ikke det for dumt?
Einar Ofsteng
19. januar 2012 - 21:52
Tullprat Anton!!
Marginalskatten for privatpersoner er fra 0% til 47,8% alt etter hvor mye du tjener. For å betale 47,8% så må du tjene over en million. Jeg går derved også ut ifra at dine andre marginalskatter heller ikke har rot i virkeligheten.
Du betaler heller ikke 25% mva på alt du kjøper. Du betaler 20% av kjøpesummen i mva, untatt for matvarer, der du betaler ca 12,5%.
Det at biler og "øvrige importerte nødvendigheter"?? har 3-400% avgifter + mva er da så fantasifult att jeg ikke vet hva jeg skal kalle det..... Kanskje du skulle prøve å skrive bøker istedet Anton.......det er ikke noe i veien med fantasien ihvertfall!!
Det å spørre deg etter linker er ikke noen vits engang her, da det for det første ikke finnes noen linker til slikt tullprat, og for det andre har du altid ignorert slike forespørsler.......
Anton Berg
20. januar 2012 - 8:28
Tullprat Einar Ofsteng. I Norge er den alminnelige satsen 25%.
Momsen: Fra Nederland blir denne omtalt som «Belasting over de Toegevoegde Waarde» (BTW). Germansk språk som Tyvegodsavgift. Den alminnelige omsetningsavgiften ble innført fra 1. juli 1935 under betegnelsen midlertidig omsetningsavgift til kriseformål. Dette var jo før "krigen"? Da var jo Norge et himmelrike på jord, eller? Avgiften var kumulativ og ble fastlagt til 1 % på hvert omsetningsledd. Satsene ble i første halvdel av 1940 økt, først til 2 % og deretter til 3 %. Heltepakket stakk jo av i 8-9 april (første halvdel, men det var jo ikke derfor de stakk av)? Fra september 1940 gikk en over til et system hvor avgiften ble lagt på siste ledd i omsetningen av varer. NB Avgiftssatsen ble forhøyet til 10 %. etter at heltepakket var hjemkommet, for ifra 1. juli til 1. august 1947 ble det anvendt to avgiftssatser med 10 % på jordbruksvarer og 6,25 % på øvrige varer. Kong Håkon den 7 var knapt takket Josef Stalin ferdig, med å ha fått "staten" sin tilbake? http://no.wikipedia.org/wiki/Merverdiavgift
Einar Ofsteng
20. januar 2012 - 11:41
Jeg sier..... "Du betaler
Butikken legger til 25%, det er sant, men beløpet DU betaler ekstra utgjør 20%!!! Dette lærte jeg på skolen på 70-80 tallet (selv om tallene ikke var de samme da).
Dersom en vare koster hundre kroner vil en butikk måtte legge på 25% som gjør at prisen til forbruker blir 125 kroner. Av dette er 25 kroner moms, dette utgjør 1/5 eller 20% av salgsprisen. Dette betyr at DU betaler 20% i moms av salgsprisen!!
Resten av det du skriver er historie og kun interessant om du er historikker........ Jeg vet at vi trenger moms for å drive landet, og det vet størstedelen av Norges befolkning. Dersom du er av en annen mening kan du bare starte ett nytt politisk parti.........dersom du får mange nok støttespillere, noe jeg tviler sterkt på.
Hva er ellers ditt syn på marginalskatten........vil du ha en link til hva jeg fant, slik at du kan lese litt FAKTA før du vrøvler igjen?