Europas mest utskjelte politiker er visepresident for H og KrF
Dette har Fidesz-regimet gjort i Ungarn:
* Våren 2010 vant høyrepartiet Fidesz valget i Ungarn og fikk over to tredels flertall i nasjonalforsamlingen. Partiet har dermed makt til å få gjennom grunnlovsendringer uten å ta hensyn til opposisjonen.
* En ny grunnlov trådde i kraft ved nyttår.
* Antall høyesterettsdommere økes mens pensjonsalderen for dommerne senkes. Det åpner for at regjeringen kan fylle domstolene med sine utnevnelser.
* Riksadvokaten kan beslutte i hvilken domstol en rettssak skal føres.
* Sentralbanken underlegges økt politisk kontroll, i strid med EUs regelverk.
* Endringer i skatte og pensjonssystemet må vedtas med to tredels flertall, noe som gjør det vanskelig for fremtidige regjeringer å foreta endringer.
* To tredels flertall er også krevet for å innføre euro.
* Det opprettes et nytt medieråd bestående av regjeringens egne håndplukkede folk, med en leder som er utnevnt av statsministeren for ni år. Rådet har makt til å vurdere om mediene respekterer en vag lov om balanse i dekningen og få mediebedrifter stengt ved hjelp av bøter de ikke har råd til å betale.
* En ny valglov reduserer antallet medlemmer i nasjonalforsamlingen, og de nye valgdistriktene favoriserer ifølge opposisjonen Fidesz.
(Kilde: NTB, AFP)
- EUs institusjoner bør reagere med resolutt handling i form av sanksjoner mot innskrenkingen av demokratiet i Ungarn.
Det krever den sosialistiske partigrupperingen S&D i EU-parlamentet i en uttalelse torsdag.
- Og organisasjonen for de konservative og kristeligdemokratiske partiene i Europa, EPP, bør suspendere statsminister Viktor Orbán som visepresident i EPP, oppfordrer S&Ds visepresident Johannes Swoboda.
Høyre holder på Orbán
Det er Høyres nestleder Jan Tore Sanner uenig i.
Høyre og Kristelig Folkeparti er begge med i den europeiske partiorganisasjonen EPP, der Orbán ble valgt til en av visepresidentene i 2009.
- Er det passende for EPP å holde seg med Orbán som visepresident?
- Jeg ser ikke noe problem med det. Man må ha i bakhodet hvilken situasjon Ungarn var i da Fidesz overtok regjeringsmakten. Landet var kjørt i grøften av det forrige styret, sier Sanner til ABC Nyheter.
Hareide: - Uholdbart i Ungarn
- Jeg har aldri hatt noen kontakt med vårt søsterparti i Ungarn, men mener at det har oppstått en uholdbar situasjon for parlamentarismen i landet, sier Kristelig Folkepartis leder Knut Arild Hareide til ABC Nyheter.
Han var ikke klar over statsminister Orbáns rolle i partisammenslutningen KrF er med i, EPP.
- Jeg har ikke tatt stilling til eksklusjon der, sier Hareide.
Utløser reaksjoner
Det ungarske regjeringspartiet Fidesz under ledelse av statsminister Viktor Orbán, har de siste månedene høstet internasjonal og innenlands storm for å ha innført omstridte lover og en ny grunnlov i hurtigtogsfart.
Orbáns parti Fidesz fikk over 2/3 flertall i parlamentet ved valget i 2010, og benytter sitt spillerom til å ta økt partikontroll med en rekke samfunnsinstitusjoner.
Les også: Raser mot autoritært regime
Barth Eide utfordrer Høyre
I jula etterlyste Arbeiderpartiets forsvarsminister Espen Barth Eide i Klassekampen initiativer i EPP fra Høyre og KrF for å presse Fidesz til å slå inn på en bedre vei, eller bli kastet ut av EPP.
I sin europeiske sammenslutning PES har Arbeiderpartiet vært med på å kaste ut et parti de mente brøt med sitt verdisyn.
Les også: Disse fantes ikke på ungarsk TV
Vet ikke nok
- Har Høyre reaksjoner på sitt søsterparti i Ungarn, Sanner?
- Vi følger selvfølgelig nøye det som skjer, og er svært opptatt av at man sikrer friheten til de uavhengige institusjonene i det sivile samfunn. Jeg registerer også at EU-kommisjonen går nøye gjennom endringene som er gjort i Ungarn.
- Dere følger nøye med, men hvilket syn har Høyre på Orban-regjeringens nye lovgivning?
- Jeg kjenner ikke den i detalj, men hørte på NRK at forsker Eva Sarfi ved Universitetet i Oslo har et nyansert syn på det som skjer, sier Sanner.
Les også: Hvem er demokrati-versting: Brussel eller Budapest?
Støre har sagt fra
NTB melder at utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) har tatt direkte kontakt for å kritisere den ungarske regjeringens framferd.
– Jeg har ringt for å meddele uro som vi og mange i Norge føler om rapportene fra Ungarn. Det er mange i Norge som har sterke følelser for Ungarn, sier utenriksministeren til NTB.
– Jeg synes det var riktig å gi uttrykk for de spørsmål reformene reiser om blant annet demokrati, rettsstat og ytringsfrihet.
Ifølge Støre har Ungarn et fundamentalt tillitsproblem når EU og en rekke andre land kommer med så kraftig reaksjoner.
Artikkelen er oppdatert med kommentar fra Knut Arild Hareide.


Sverige ligger i tet
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Åge Fred Gram
5. januar 2012 - 17:34
Demokrati
Thor Johnsen
5. januar 2012 - 17:44
"Er det demokrati?"
Ja, fordi du og eg har valt ho. Og i 2013 kan vi kaste ho om vi vil. For i Noreg har vi faktisk rett til både å seie det vi vil og ha ei FRI presse!
Daniel Nergaard
5. januar 2012 - 20:23
Re: "Er det demokrati?"
Morten Fjellheim
5. januar 2012 - 17:50
Javel Åge...kan jeg forvente
Christen Krogvig
5. januar 2012 - 17:55
Feie for egen dør
Norge er ikke noe diktatur. Men vi har mange demokratiske problemer.
Et av dem er at mediemakten er svært konsentrert, og ikke minst Arbeiderbevegelsen har alt for mye mediemakt.
I det betente innvandringsspørsmålet er det slik at det offentlige finansierer kun den ene siden av debatten. Og man går ikke av veien for å bruke skolen til å inndoktrinere ungdommen.
Det er åpenbart at det er svært farlig å sørge for at grunnleggende demokratiske prinsipper fravikes på betente politiske spørsmål.
Når det gjelder EU er jo formålet med denne sammenslutningen nettopp å overføre makt fra folkevalgte organer til EU-organer som det enkelte folk har tilnærmet null innflytelse over. At EU skulle kritisere et land for å ikke være demokratisk blir således temmelig meningsløst.
Når det er sagt virker Ungarns domstolsreform ikke tillitvekkende på meg.
Morten Fjellheim
5. januar 2012 - 18:23
At arbeiderbevegelsen har mye
Noe som forøvrig hadde vært godt nytt for den betydelige mindre beveglsen representert av NHO.
Christen Krogvig
5. januar 2012 - 19:24
Ikke helt uenig
Respektabilitet i seg selv gir ikke mediemakt. Så det er nok ikke årsaken til Arbeiderbevegelsens dominans.
Men jeg synes det er mye respektabelt ved Arbeiderbevegelsen, ja. De ivaretar de økonomiske interessene til svært store deler av folket. Og det er bra.
Men pressen skal rette et kritisk lys på politikerne. Dermed blir det uheldig at de folkene som regjerier skal ha så nære bånn til de som skal gå dem etter i sømmene. All makt korrumperer.
Husk også at NrK-sjefen utnevnes av regjeringen. Summen av A-pressens (inkludert TV2) og NrKs innflytelse er jo nærmest altomfattende! For øvrig eies så vidt jeg vet ABC nyheter, som vi leser nå, av Telenor. Og hvem utpeker sjefen i Telenor?
Snar Dahl
5. januar 2012 - 17:58
Demokrati H/KrF versus vp i EPP
Hva med å forholde seg til tema i den enkelte artikkel? Barnehageutsagn kan diskuteres hvorsomhelst på nettet.
Er det noen som har synspunkter i saken?
For meg står den rimelig klart at både Høyre og KrF bør ta avstand fra denne udemokratiske visepresident EPP
Morten Fjellheim
5. januar 2012 - 18:11
Skal høyre bevise at
Snar Dahl
5. januar 2012 - 18:16
Jostein B
Daniel Nergaard
5. januar 2012 - 18:16
Fascismen
Snar Dahl
5. januar 2012 - 18:24
Fascismen
Hvor "demokratisk" Høyre etterhvert har blitt er også et aktuelt spørsmål. Personlig kjenner jeg ikke Høyre igjen etter at hederspersoner som Willoch, Benkow og Erling Norvik forsvant fra politikken. Den tiden var det en sann fryd å være aktiv i det demokratiske Høyre.
Odd Johannessen
5. januar 2012 - 18:20
Jeg undres...
Jeg undres over at denne gamle ML-avisen Klassekampen stadig blir gjort til en sannhets-referanse! I NRK-nyhetene også.
Johan Ytternes
5. januar 2012 - 18:22
Kan man
Morten Fjellheim
5. januar 2012 - 18:49
Jeg skal ihvertfall forklare
At statsadvokaten nå skal bestemme hvilke domstoler som skal ta seg av de forskjellige rettsakene, gjør det også lettere for politikerne å påvirke utfallet i saker som kan forandre retningen til samfunnet.
Her i Norge er det ikke regjeringen alene som tar seg av disse funskjonene, resultatet er at innbyggerne uavhengig av politisk ståsted kan påvirke disse avgjørelsene!
At regjeringa i tilegg til å kunne utnevne dommere også kan bestemme hvilken domstol de skal representere, forstår de fleste gir utvida makt til å utforme rettsystemet til politiske behov!
Her i norge ville for eksempel det å ha svært vemstrevridde dommere ved domstoler som tar saker i arbeidslivet, kunne påvirke utfallet i en altfor "sosialistisk" retning. Det skjønner du vel?
Edvard Johan Larsen
5. januar 2012 - 19:56
Høyre flørter med ytterliggåene regimer.