ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter klima,Sydpolen,varmerekord,Verden,Miljø,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Varmerekord på Sydpolen Det ble satt ny varmerekord på Sydpolen i romjula, ifølge nettavisa Antarctic Sun. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-52/pol680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-52/pol680.jpg

680 454

Statsminister Jens Stoltenberg fikk seg en skitur under sommersola på Sydpolen da han markerte hundreårsjubileet for Roald Amundsens polferd i midten av desember. Foto: REUTERS / Ole Mathismoen / SMK / SCANPIX

Varmerekord på Sydpolen

Det ble satt ny varmerekord på Sydpolen i romjula, ifølge nettavisa Antarctic Sun.

1. juledag krøp temperaturen helt opp til 12,3 minusgrader. Andre steder på kloden regnes dette kanskje ikke som spesielt varmt, men på Sydpolen er det ny rekord.

Blåser det på Sydpolen, så kommer vinden naturlig nok fra nord uansett. Men 1. juledag hadde nordavinden en uvanlig retning, opplyser meteorolog Phillip Marzette.

Det kan vær en av årsakene til at den forrige varmerekorden på 13,6 minusgrader fra 1978 ble knust.

Samtidig med hetebølgen i romjula falt det snø, noe som og er uvanlig på polpunktet. I denne delen av Antarktis er det nemlig svært lite nedbør.

– Vi liker å kalle dette vårt lille julemirakel, at vi endte med å få både snø og varmerekord, sier Marzette til Antarctic Sun.

Han jobber ved den amerikanske forskningsbasen Amundsen-Scott, som ligger på Sydpolen. Statsminister Jens Stoltenberg besøkte basen tidligere i desember i forbindelse med 100-årsjubileet for Roald Amundsens polferd.

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2011-12-31T09:59:05

Niri Baklid Niri Baklid

31. desember 2011 - 9:59

Også forureining på Sørpolen

Amerikanarane kjører dusinvis av trailerar med forsyningar til basen sin. Det landar og tek av fly og helikopter. Det kjem vind frå Australia , New Zealand og Sør-Afrika. Kvifor skulle Sørpolen unngå å bli oppvarma?
2011-12-31T10:20:40

Emil Hvitsand Emil Hvitsand

31. desember 2011 - 10:20

Kim Jung-il?

Det skulle ikke ha noe med Kim Jung-ils bortgang å gjøre, vel?
Det er noen millioner som påstår det. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Nord-Korea-sier-at-naturen-srger-6727113.html
;)
2011-12-31T10:25:10

Ole Christian Rønning Ole Christian Rønning

31. desember 2011 - 10:25

Bevis på klimaendringer?

Nå kommer vel klimaforskerne på banen, og hevder at dette er nok et bevis på menneskapt global oppvarming....vel, jeg bare spør; hvor lenge har vi målt temperaturen på sydpolen??
2011-12-31T11:27:56

Dag Remen Dag Remen

31. desember 2011 - 11:27

Problemer.

Har du problemer med at klimaet forandrer seg? Det har det alltid gjort, og det kommer det alltid til å gjøre. Dette med eller uten menneskets hjelp.
2012-01-01T10:48:57

Ole Christian Rønning Ole Christian Rønning

1. januar 2012 - 10:48

Problemer

Neida, jeg har ingen problemer med å forstå det; det er jo derfor jeg spør om hvor lenge man har målt temperaturen på Sydpolen.
Så vidt meg bekjent er det 100 år siden det første mennesket satte sine bein på sydpolen, og det er vel ikke akkurat noe tidsrom å måle klimaendringer på?
2011-12-31T11:20:34

Finn Hopaneng Finn Hopaneng

31. desember 2011 - 11:20

Stakkars sydpolen

Tror nok det var sydpolen som ikke taklet besøket av Jens den Røde.
Det blir jo alltid problemer der han viser seg, Her hjemme stiger skatter og avgifter. På sydpolen klarte han jo selfølgelig og få temperaturen til og stige.
2011-12-31T11:30:31

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

31. desember 2011 - 11:30

Hvilke skatter og avgifter

Hvilke skatter og avgifter har steget i det siste?
2011-12-31T15:14:58

Finn Hopaneng Finn Hopaneng

31. desember 2011 - 15:14

Hvilke skatter og avgifter?

Kansje har ikke noe steget i dag men man hører jo ikke om annet snart. Bare vent til i morgen. Nytt år nye avgifter.
Godt nytt rødgønt år.
2011-12-31T21:35:26

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

31. desember 2011 - 21:35

Det at Frp tilhengerne stadig

Det at Frp tilhengerne stadig snakker om at avgiftene bare øker og øker, betyr ikke at det er sannhet i det, snarere tvert imot. Du har nå sagt at avgifter bare øker og øker, og på spørsmål om du kan vere mer spesifik, så gjentar du usaklighetene, mens du tilstår at du ikke hvet om noen avgifter som faktisk har steget.......synsing?

Ellers takk for ønsket om ett godt rodgrønt år, det blir nok like bra som tidligere rødgrønne år, og mye bedre enn tidligere blå år (for ikke å snakke om potensielt fremtidige brunsvidde år!!!)
2012-01-01T10:53:25

Ole Christian Rønning Ole Christian Rønning

1. januar 2012 - 10:53

Skatter

Det første eksempelet jeg kommer på i farten er den nye NoX avgiften.
Den ble innført for å stoppe økningen av dieselbiler. Hvorfor ikke samtidig sette ned avgiften på bensinbiler, hvis det virkelig var NoX reduksjon som var hensikten, og ikke bare en ny skatt?
2012-01-02T08:46:41

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

2. januar 2012 - 8:46

Jeg har spurt etter hvilken

Jeg har spurt etter hvilken avgifter som bare stiger og stiger, ikke hvilken nye avgifter vi har fått, ,da jeg er fullstendig klar over at vi har fått nye avgifter.
2011-12-31T11:34:15

Julianna Kutlan Julianna Kutlan

31. desember 2011 - 11:34

å styge og ikke og styge

å styge og ikke og styge
2011-12-31T11:34:25

Per Jan Langerud Per Jan Langerud

31. desember 2011 - 11:34

Det er sommer på sydpolen

Det er nå midt på sommeren i Antarktis og at det en enkelt dag kan bli 12-13 minusgrader betyr lite. Temperaturene på sydpolplatået har tvert i mot vært veldig lave de siste ukene da de har ligget på rundt 30 minusgrader. Gjennomsnittlige sommertemperaturer her her 25-30 minusgrader. Problemet er ikke global oppvarming, men global nedkjøling, og dette er signaler som man har sett lenge. Antarktis (sydpolen) har hatt synkende temperaturer i 30-40 år, og i havet rundt Antarktis er temperaturene nå de laveste som man noen gang har målt. På forskerbasen til Alfred Wegner Instituttet som ligger ved sjøkanten i Antarktis ble det sist vinter satt ny kulderekord med - 50,2 grader, og på den Fransk/Italienske Concordia basen som ligger langt inne på fastlandet i Antarktis ble det også satt ny kulderekord i vinter med 84,6 minusgrader. I tillegg viser de 3000 synkebøyene i Argo prosjektet at temperaturen i havet synker, og da synker også lufttemperaturen. En global nedkjøling vil først vise seg i Antarktis da dette kontinentet er best beskyttet mot varmepåvirkning her på jorda.
Den globale lufttemperaturen har heller ikke steget de siste 10 årene, og nå er den faktisk synkende.
2012-02-28T16:44:49

Arild johannessen Arild Johannessen

28. februar 2012 - 16:44

ok

Å røyking er egentlig sunt!
2011-12-31T12:36:12

Arne Rasmussen Arne Rasmussen

31. desember 2011 - 12:36

Ja det klima

Noen av de hysteriske klima rutlingene som kjenner til Laki på Island? Som i 1783 forårsaket den store globale klima forandringen omtrent på hele jordkloden med masse død og hungersnød. Jeg liker og kalle Island et helvete på jord! Det skjer igjen! Spørsmålet er bare når: I desember 2012? Og siden Island vokser stadig er det noe stort på gang. Husker jeg ikke helt feil fikk de jo også ei ny vulkansk øy i 1963-64.
Er det noe som igjen kommer til og skape en global klimaforandring på moder jord. Så får vi nok rette synet mot Island igjen. Og håpe at folket får auene opp. Så får vi heller sette opp ei skatte kiste på Island og begynne og ofre til ILD GUDEN. Og ikke i kassa til den Norske stat.
Eller er det virkelig slik at miljøaktivister og politikere er stein dumme?
2011-12-31T13:36:21

Sigurbjørn Reynisson Sigurbjørn Reynisson

31. desember 2011 - 13:36

Katla kan bli skummel.

En vulkan som har et krater med en diameter på 10 km, og hvis der blir full utblåsning over en lenger periode får vi en kraftig nedkjølning. I samband ved sydpolen eksisterer der et veldig rart gammelt kart som vekker opp en rekke spørsmål, om vi egentlig veit så mye om klimaet på sydpolen tilbake i tiden.

http://www.world-mysteries.com/sar_1.htm
2011-12-31T13:13:20

Sigmund Abusland Sigmund Abusland

31. desember 2011 - 13:13

Nå får Al Gore vann på mølla !

Tenk så varmt 12.3 minus grader. Nå kommer Gore til å hive på et par meter til på havnivået. I forhold til det første utspillet hans skulle vi da komme opp 12 meter. Du verden jeg er glad for at jeg bor 100 meter over havet, og har båt. Al Gore kommer til å sirkle rudnt sydpolen med sin 2 motors jettmanskin for å se etter bekker og isflak.
2011-12-31T13:27:25

Sigmund Abusland Sigmund Abusland

31. desember 2011 - 13:27

Å ja jeg glemte IPCC

Tenk så glade de blir, og de er jo så mange. Riktig nok ikke så mange forskere, men alle politikerne. For dem er det jo om ågjøre å være sterke i troen, for at pengene skal strømme inn. Tenk på alle som tror på julennissen som kommer fra Nordpolen med sitt hvite sjegg. "Ja og så er det noen som tror han har svart sjegg og kommer fra Cuba".
2011-12-31T13:40:37

Harry Andreassen Harry Andreassen

31. desember 2011 - 13:40

Å loggføre temperaturer

uten å notere vindretning er bortkastet.
Hvis vi i Norge får sydvestlige vinder, blir det mildt og fuktig, selv midt på vinteren.
I Nord-Norge har vinden dreiet fra mild sydvest til øst. Resultat; fall i temperaturen på 20 grader i løpet av vel et døgn.
2011-12-31T16:38:45

Sivert Sæterbø Sivert Sæterbø

31. desember 2011 - 16:38

En mildere sydpol

gir lavere vannstand i verdenshavene, pga av mer nedbør inne på selve sydpolen.

Nå er det motsatte tilfelle, en kaldere sydpol med et kaldere hav utenfor i gjennomsnitt, som gir mindre nedbør og dermed høyere vannstand i havene på lang sikt rent teoretisk..

Trenden med mindre nedbør er et globalt fenomen som de siste 3-4000 årene har skapt flere og større ørkener på kloden...

Mangelen på nedbør spesielt etter den lille istid er også den direkte årsaken til at isen i Himalaya smelter ned. Ikke pga av mer smelting man pga at breene ikke blir vedlikeholdt på samme måte som under den lille istid da de bygde seg opp siste gang.

I dag må beboerne i millioner oppe i fjellene mot Himalaya flykte ned på lavlandet i India og Nepal for å komme til vann av samme grunn. Før var områdene i det nordøstlige India kjente turiststeder pga av all nedbøren, nå kommer de ikke mer pga at været er for tørt...

I Peru var det regnskog helt ned til havet før, nå er det ørken innover og langt opp i andesfjellene..

Men tydeligvis må Sydpolen ha vært mye mildere før siden det er mellom 2 og 3 km med is opp på polplatået.

Altså det er ikke gitt at en kaldere klode i seg selv gir lavere vannstand i verdenshavene.

Dessverre for klimaforskerne så har de ikke peiling på alle mekanismene som samlet styrer klimaet, defor velger jeg heller ikke å bry med så med deres dommedagstrusler i snart samme hva de observerer og måler.