– I dag kjente vi på AUF-samholdet
Flere hundre AUF-ere samlet seg i Oslo domkirke på dagen fem måneder etter 22. juli. – Det ble en fin og verdig seremoni, sier Eskil Pedersen.
Dronning Sonja og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) var blant dem som ble tatt imot av biskop Ole Christian Kvarme og domprost Olav Dag Hauge i Oslo domkirke torsdag kveld.
Se også: - Dette er årets mørkeste dag
Det ble også flere hundre AUF-ere fra hele landet som møttes for å minnes dem som mistet livet under terrorangrepet i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli i år. Under seremonien ble det sunget julesalmer og tent lys.
– Dette ble en fin samling. Fin og verdig, i ordentlig AUF-ånd, sier AUF-leder Eskil Pedersen til NTB.
Samlet for andre gang
AUF-lederen trekker paralleller til forrige gang AUF var samlet i Oslo domkirke.
– To dager etter Utøya-tragedien, 24. juli, var vi samlet her. Den gangen kjente vi på fellesskapet vårt, og det er dette fellesskapet vi kjenner på i dag også, sier han.
Under seremonien torsdag holdt både Pedersen og Jens Stoltenberg tale. Pedersen fremhevet i sin tale at mange vil oppleve sin første julaften uten et barn eller en søster.
– Derfor er det viktig å si at vi er mange som tenker på dere. Det er lov å være trist og gråte. Det er lov å bruke tid denne julen til å tenke på vonde minner og savn. Men det er også lov å være glad for at man lever. Vi velger å tro på et lysere nytt år, sier Pedersen.
Sosialistisk kor, Lars Klevstrand og Åse Kleveland sang under samlingen.
– Stolt
Generalsekretær i AUF, Tonje Brenna, understreket at det betydde mye for AUF-erne å møtes før jul.
– I dag sang vi julesanger sammen og tenkte på dem som er borte. Det betydde mye for oss å få til noe slikt før jul, og jeg er glad så mange møtte opp, sier hun.
Stoltenberg fremhevet i sin tale først og fremst den stoltheten han føler for AUF og Norge etter et tragisk år.
– I dag er årets mørkeste dag. I morgen lysner det igjen. Mange av dere har opplevd det uvirkelige og maktet det umulige. Nå fortjener dere en fredelig jul og riktig mye lys i det nye året, sier statsminister Stoltenberg.
Stoltenberg sier videre at 22. juli lærte oss at vi bare har dette ene sårbare livet.
– Å bry seg om hverandre er nestkjærlighet. Minnene er våre dyrebare skatter. Den lille hånden, den første skoledagen, de første forelskelsene. De er like sanne som før. Sorgen har ingen tilbakevirkende kraft, sier han.



Avstemningen pågår
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Anton Berg
22. desember 2011 - 20:21
Hva gjør slike i Kirken som ikke tror på Gud, men Pepsi
Proff Hylland Eriksen ved UiO, har proklamert at Norge skal dekonstrueres og det skal gjøres så grundig, at nordmenn som folk aldri mer skal utgjøre en majoritet i sitt eget fedreland. "Nordmenn som folk, skal bli en etnisk minoritet i Norge, det skal vi alle slå oss til ro med bekrefter Jonas Gahr Støre om den etniske rensing som pågår ved høylys dag her i Norge. Se til indianerne i USA og Eskimoene på Grønnland så vil enhver forstå, hva fremtiden blir etterslekten til oss nordmenn her i Norge. Folk går til valgurnene og stemmer på partier som har programfestet folkets opphør (se til abort og Norges nye ekteskapslov). Jonas Støre har også bekreftet at innen 10 år vil kirkeklokkene stilne i Norge. Det er ett legitimt krav fra våre muslimske brødre (brødrene sine) som han selv knapt vet ”hvor og hvilket” land han har hentet dem ifra). Når de ikke kan kalle inn til bønn, må vi respektere at kirkene ikke kan det heller, man venter ikke større bråk om dette sier Jonas G Støre. Fryktlig frekt av en norsk folkevalgt, og såkalt arbeiderpartimann ifra Ape ”folkestyret” selv oppvokst på samme sted som Anders B. Breivik. Rettsstaten med egen pakkedisk her oppi iskanten.
Jørg-Kåre Bjørsvik
22. desember 2011 - 21:51
Nordmenn, hva er det ?
Wenche Aanonsen
22. desember 2011 - 20:46
Anton Berg
Anton Berg
22. desember 2011 - 20:53
Kjære Wenche Aanonsen med all respekt.
Tro meg Mvh A. Berg
Olai marton Jacobsen
22. desember 2011 - 22:09
Usmakelig dobbelmoralsk hykkleri !
Sivert Almvik
22. desember 2011 - 22:24
Når jeg leser....
Olai marton Jacobsen
23. desember 2011 - 8:55
Sivert Almvik
Niri Baklid
23. desember 2011 - 19:58
Enig med deg, Almvik
Odd Thomsen
23. desember 2011 - 8:38
Auf samholdet.
Dette på bekostning av de mange som ble forlatt på "Utøya" mens apemannens ferje "Torbjøren" tøffet mot land og i sikkerhet med nettopp Eskild Pedersen. Hva betyr dette Mr Almvik ?. Hvor var Eskil Pedersens tanker annet enn og redde seg selv ?. Det er lett og stå og predike om samholdet i Auf. i ettertid. Et samhold som kun dreier seg om enkeltindivid og seg selv. Sosialistisk og lite egnet til etterfølgelse,eller hva Mr. Almvik ?. For øvrig helt enig med Anton Berg og hans kommentar.
Sivert Almvik
23. desember 2011 - 9:49
Er det ikke rart ?
Lurer dere aldri på om deres holdninger og ekstreme utsagn er fullstendig i utakt med det logiske og sunne tankesett .
Det å være kritisk til saker i politikken er sunt og vanlig men det dere uttrykker er langt ute i det eksteme og usunne !
Og det merkelige er at dere aldri får en ettertanke , det er selvfølgelig alle de andre som ikke har forstått !
Roger Glømmi
23. desember 2011 - 9:11
Hvor var sammholdet Eskil
Anton Berg
23. desember 2011 - 9:16
Båtflyktningen og stålbåten ”Thorbjørn” redningsmann
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10039675
I det minste burde han lagt stålbåten Thorbjørn i fjorden og dermed plukket opp fortvilte ungdommer, som ringte til han pr mobil hvor rådet de fikk ifra han var å legge på svøm hele 5-600 m til land. Selv tok han båten og fraktet den så langt vekk, at ingen lenger kunne bruke båten til noe, selv ikke politiet. Godkjenninger for MS Thorbjørn Selv i AUF sitt eget APe land er redningsutstyr ”påbudt” der skal være en signalpistol. Særskilt bør dette være gyldig ombord i en APe godkjent båt, som ikke frakter gods, men passasjerer, medborgere ferierende og fremtidige skattytere.
Odd Thomsen
23. desember 2011 - 11:15
Til Sivert Almvik.
Apemennesket Almvik gir seg ikke mot bedre viten så sosialistisk indoktrinert som han virker å være. Jeg stilte deg noen spørsmål i min kommentar som du galant og uten blygsel hoppet over.
Kan du svare et klart ja eller nei på om du sympatiserer med handlingen til apemennesket Eskil Pedersens oppførsel på "Utøya".
Det ligger i den sosialistiske ånd og redde seg selv og sine nærmeste medlemsfeller på bekostning av de mange andre Mr. Almvik. Disse andre er stemmekveget og feltarbeiderne som skal holde liv i pampene og apeveldets selvutnevnte herskere her til lands må vite eller hva ?.
Sivert Almvik
23. desember 2011 - 15:50
Burde vel ikke svare men...
Du setter jo politisk "stempel" på alle som du er uenig med...for deg er det viktig å ta mannen og ikke saken det handler om .
At du er uenig politisk med de aller fleste mennesker i Norge spiller ingen rolle for meg , det kan man debatere . Men dine karakteristikker av medmennesker reagerer jeg på .
Dersom jeg i din ånd skulle "stemple" deg politisk , hva skulle det bli ?
Skulle jeg bruke frp på en slik måte at alle burde skjønne at da bør man skjemmes og gå stillt i dørene eller kan det være et annet parti som er forbudt her til lands og ellers i verden også ? Jeg bare spør ?
Odd Thomsen
23. desember 2011 - 19:20
Til Sivert Almvik.
Sivert Almvik
24. desember 2011 - 11:50
God jul....
Nå er det jul og da kan du vel legge til side din hatideologi for en stund ?