ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter Anders Langes parti,Erik Gjems-Onstad,høyesterettsadvokat,krigskorset med sverd,Politikk,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Erik Gjems-Onstad er død Erik Gjems-Onstad, høyesterettsadvokat, politiker og tidligere stortingsrepresentant for Anders Langes parti, er død. Han ble 89 år gammel. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-47/onstad680.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-47/onstad680.jpg

680 381

Tidligere stortingsrepresentant og høyesterettsadvokat Erik Gjems-Onstad er død. Han ble 89 år gammel. Arkivfoto (fra 1973): Erik Thorberg (NTB/Scanpix)

Erik Gjems-Onstad er død

Erik Gjems-Onstad, høyesterettsadvokat, politiker og tidligere stortingsrepresentant for Anders Langes parti, er død. Han ble 89 år gammel.

Gjems-Onstad døde fredag, etter kort tids sykeleie, skriver Budstikka.

Erik Gjems-Onstad var motstandsmann under andre verdenskrig. For sin innsats fikk han blant annet Krigskorset med sverd. Han ble også utnevnt om Honorary Member Order of the British Empire.

De siste årene markerte han seg som en sterk motstander av innvandring til Norge.

Gjems-Onstad var også opptatt av idrett, spesielt sykling, og han tok i 1967 initiativet til «Den store styrkeprøven», et sykkelritt fra Trondheim til Oslo. Han syklet selv rittet over 15 ganger.

 

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2011-11-22T07:11:25

Geir skailand Geir Skailand

22. november 2011 - 7:11

Sterk motstander til innvandring

står det i teksten, han var også stortingsrepresentant. Jeg ble nyskjerrig på hvilket parti han representerte, men hadde mine mistanker siden det ikke ble nevnt av den Norske, trolig sosialistiske journalisten(de fleste er jo det), da det i denne sammenheng ville være positivt for det partiet å bli nevnt.
Google hadde svaret,
I
2011-11-22T08:23:39

Olav Heggum Olav Heggum

22. november 2011 - 8:23

???

Riktignok er det i overskriften partitilhørigheten står, men dog.... :-)
2011-11-22T08:28:23

Terje Viken Terje Viken

22. november 2011 - 8:28

Lese vansker?

Problem med å lese?? Det står jo tydelig at han var Stortingsrepresentant for Anders Langes parti. Men du fikk jo inn litt grums i innlegget ditt..
2011-11-22T09:04:56

Pål Christoffersen Pål Christoffersen

22. november 2011 - 9:04

Lesevansker?

Får litt lyst til å svare med: skrivevansker???
Kan se ut som om han som starter denne tråden er for ung til å vite hva Anders Langes Parti var. Han presterer å skrive "nyskjerrig", og sånt er det vel bare unger som får til...eller?......det er forsåvidt ganske godt gjort å skrive "lese vansker" også da. Orddelingsmonsteret lever i beste velgående ser jeg. Off topic dette, men greide ikke dy meg.
2011-11-22T13:15:02

Terje Viken Terje Viken

22. november 2011 - 13:15

Enig

Det heter lesevansker.. Hadde nok ikke lest korrektur.. Ellers så syklet jeg engang sammen med A.G.O.(hang på) under den Store styrkeprøven. Han var en "hard nøtt" å følge..
2011-11-22T08:47:22

Snar Dahl Snar Dahl

22. november 2011 - 8:47

Lesevansker?

Så var det dette med å vise for all verden at en har lesevansker. Du dummet deg ut nå, eller kanskje ikke? Hva med et kurs i leseteknikk?

Som flere har skrevet her inne så representerte han ALP.

Hvilket belegg har du for å hevde at flesteparten av journalistene er "sosialister"? Er det en av "forumsannhetene" her inne a la Kåre Willocks palestinske svigersønn?

OM de skulle være sosialister? Er ikke det legitimt i et demokrati? Eller er demokrati 100% oppslutning om eksempelvis FrP? Eller Høyre for den del?
2011-11-22T10:09:53

Olav Heggum Olav Heggum

22. november 2011 - 10:09

Om de skulle være

Om de skulle være sosialister, er det legitimt i ett demokrati, men da tjener ikke den fjerde statsmakt demokratiet :-) Det er vel også resultatet og hensikten :-)

Det er vel en kjent sak siden tidlig 70-tall, at enkelte grupperinger planmessig er henstilt til å velge utvalgte yrker i de hensikt å påvirke og kontrollere samfunnet.
2011-11-22T11:05:11

Ronny Hauge Ronny Hauge

22. november 2011 - 11:05

Fjott!

Fjott!
2011-11-22T12:18:09

Olav Heggum Olav Heggum

22. november 2011 - 12:18

Det var da en usedvanlig

Det var da en usedvanlig velreflektert og saklig kommentar :-)
2011-11-22T10:47:23

Ronny Hauge Ronny Hauge

22. november 2011 - 10:47

Hvorfor får denne mannen

Hvorfor får denne mannen "hederlig" omtale på landets mest tabloide nettside! Hvilken partitilhørighet har denne journalisten?
2011-11-22T07:28:47

Ingvald leivestad Ingvald Leivestad

22. november 2011 - 7:28

Erik Gjems-Onstad er gått bort 89 år gammel.

En ruvende skikkelse av norsk historie.Leve han`s minne.Til de etterlatte: KONDOLERER !