
Vil ha mer overvåking i kampen mot voldtektene
Mer og bedre gatebelysning og holdningskampanjer i tillegg til økt bruk av DNA-register og videoovervåking på offentlige steder, har fått voldtektstilfellene ned i København. Tirsdag morgen fikk Stoltenberg førstehånds informasjon om «Sikker by”- prosjektet fra Københavns ordfører og politimester.
– Det viktigste budskapet er at det nytter og er mulig å bekjempe voldtektene, sier Stoltenberg til NTB.
Stat og kommune
Han mener Norge kan lære mye av hvordan danskene har jobbet for å få slutt på overfallsvoldtekter. Han åpner for mer videoovervåking på offentlige steder som T-bane og andre trafikknutepunkter.
– Det er omstridt, men kan være et viktig bidrag for å skaffe bevis i voldtektssaker, som jo ofte er et problem, sier statsministeren.
Prosjektet «Sikker by» i København er et samarbeid med stat og kommune.
– Alle gode krefter må samarbeide. Da vil det være mulig å få gode resultater i Oslo også, sier Stoltenberg.
Andre definisjoner
Stoltenberg er i den danske hovedstaden i forbindelse med Nordisk råd, og fikk tirsdag lagt inn et hastemøte for å få mer informasjon om det vellykkede prosjektet i København.
– Slik det er i Oslo nå, er det helt uakseptabelt. Det må vi greie å gjøre noe med. Det kommer mer politi, men det handler også åpenbart om en lang rekke andre tiltak, sier statsministeren.
Danmark har færre voldtektstilfeller enn Norge. Det kan også delvis skyldes at de to landene har forskjellige definisjoner. Danskene tar bare med i sine registreringer de tilfellene der det er en fullbyrdet samleie, mens de norske registreringene også har andre tilfeller av seksuell trakassering.
Les også:
Storberget har droppet ni av tolv voldtektstiltak
Politiet styrker kampen mot voldtektene

Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Knut frode Bolsø
1. november 2011 - 10:42
dette er typisk
Grim Nielsen
1. november 2011 - 11:02
Dette er...
Nå ser vi resultatet.
Per Olav Husum
1. november 2011 - 11:07
Helt enig
Kan vi ikke rydde opp i dette uten å stigmatisere hele folkegrupper så er vi på ville veier.
Ved å sette inn busser og trikker lenger utover natten vil kunne hjelpe mye, og i tillegg få flere synlige Natteravner og politi. Det er ofte ikke så mye som skal til for at de som voldtar føler seg mer utrygge.
Ser ut som H/FRP vil nedover på velgeroppsluttningen med slike komentarer, men jeg er ikke overrasket....
Petter Haaseth
1. november 2011 - 13:13
Lukket mottak
Ellers støtter jeg forslaget til Stoltenberg om DNA register, det vil nok få ned kriminaliteten betydelig.
Nicolai Myklebust
10. november 2011 - 17:15
Stigmatisering?
Disse menneskene vil da leve i Norge som såkalte ulovlige innvandrere, jf. Marie Amali. Det sier seg selv at uten inntekter er veien til kriminalitet kort, og disse menneskene er massivt overrepresentert både når det gjelder innbrudd, tyveri, narkotikakriminalitet og voldtekter.
Det sier seg selv at når tusenvis av mennesker vært eneste år nå fritt strømmer ut av asylmottakene som de lyster og mesteparten inn i et liv med kriminalitet, så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste. Lukkede mottak er på denne måten en måte å redusere skattebetalernes eksponering for voldtekter, tyveri, overfall mm. fra denne gruppen som har lite valg utenom å livnære seg med kriminell virksomhet.
Humanisme er en ting, men det må da være mulig å være litt pragmatisk og. Dette hadde du kanskje forstått litt bedre om du selv hadde hatt en datter/kone/venninne som hadde blitt overfalt og voldtatt i "humanismens" navn.
Snodig hvor politisk korrekte og filantropiske folk er så lenge problemene som følger av dette kun rammer andre i samfunnet og ikke dem selv.
Geir Holst
11. november 2011 - 20:51
Støttes, og det er ikke stigmatisering men..
Reglene for internasjonalt asyl åpner for internering når samfunnet som mottar asylantene trenger beskyttelse eller asylantene trenger beskyttelse fra samfunnet. Her er begge deler ofte tilfelle.
Om du skal sitte på åpent eller luket asyl bør avgjøres av hvorvidt det er enkel å fastslå din identitet ved ankomst, hvor vidt en eventuell retur kan anses for enkelt gjennomførbart. (Nasjonalitet, retur avtaler etc. samt vilje til samarbeid med mottaker landets myndigheter.) I tillegg bør det gjennomføres sjekk av fysisk og psykisk helse, og eventuell behandling gis i lukkede mottak, der asylantene er internert.
Menneskerettighetene skal følges og også alle som er internert skal tilbys egnet arbeid og eller undervisning. Dersom arbeid i asylmottak organiseres fornuftig kan asylmottakene bli selv finansierte, og asylsøkere som får sin oppholdstillatelse kan ha en oppspart egenkapital som grunnlag for å etablere en tilværelse i Norge.
Alle har godt av å bli stilt krav til, uten krav har vi ikke mulighet til å møte og tilfredsstille andre i samfunnet, og da lever vi ikke integrert. Dette gjelder både nullskatteytere og asylanter eller flyktninger som vi ikke makter eller tør å stille krav til.
Internering må til dersom vi skal makte å opprettholde asyl instituttet.
Olav Brekhus
1. november 2011 - 11:17
ok
Per Olav Husum
1. november 2011 - 11:45
Dette handler også
Det er en tendens i dette landet at alt vi ikke selv tar ansvar for i eget liv skyldes innvandring.
Så jeg sender et spørsmål tilbake. Var dette landet problemfritt når det bare var nordmenn her, og er løsningen å hive ut alle innvandrere?
Blir mer og mer lei av å lese de samme komentarene og den samme stigmatiseringen av hele folkegrupper uansett hva problemene er. Virker som det er hakk i plata for enkelte..
Hva med å tenke noen nye tanker????
Olav Brekhus
1. november 2011 - 14:58
Nye tanker ja...
Og ja, personlig ansvar og "familieansvar"må få større betydning i alle nivå i samfunnslivet. Staten og det offentlige har spilt en alt for stor rolle her de siste 20 årene.
Og ordet stigmatiserende blir ofte brukt feil: Er det stigmatiserende å si at reindriftsamer i Finnmark driver med rein og bor i telt?
Helge Pedersen
1. november 2011 - 11:46
Grim
Gunnar Celius
1. november 2011 - 12:47
Flott Helge!
Rune Roan
1. november 2011 - 13:26
Gunnar Celius: Kaller du
Gunnar Celius
1. november 2011 - 14:00
Råkjøring
Grim Nielsen
1. november 2011 - 15:41
Råkjørere
Gunnar Celius
1. november 2011 - 17:11
Potensielle mordere.
Jørn Pedersen
7. november 2011 - 18:32
Råkjøring er...
For et par år siden hjalp jeg på den annen side min nevø å fange en innbruddstyv i huset hans. En som hadde vært der to kvelder før, og hadde funnet en måte å åpne låsen på. Vi satt helt stille i mørket og ventet på ham, og da han dukket opp, ventet vi til han var helt inne, grep ham og la ham i gulvet til politiet kom. Det viste seg at det var en utlending, som hadde utført flere tyverier i området. Vi leverte ham fiks ferdig til politiet, som en gratis gavepakke. Alt de måtte gjøre var å komme og hente ham. Dagen etter lot de ham gå, for de hadde ikke ressurser nok til å etterforske. Ingen ting har forandret seg siden da.
Nicolai Myklebust
10. november 2011 - 17:34
Så lenge Norske fartsgrenser
Christen Krogvig
1. november 2011 - 13:41
Merkelige verdier
Men når det gjelder ANC synes du det var ok at de tvang folk de mente var forrædere til å dikke bensin for så å fyre på selv mens de hadde et bildekk rundt seg.
Grim Nielsen
1. november 2011 - 15:47
Merkelige verdier
Når det gjelder din støtte til det rasistiske og brutale Apartheid-regimet som tyraniserte en hel befolkning i Sør-Afrika, så lar jeg det forbigå i stillhet. Din rasistiske holdning taler sitt tydelige språk.
Tore Kaspersen
1. november 2011 - 14:20
Tiltak Grim?
Harald Søvdsnes
1. november 2011 - 21:25
Dette er....
Beste tiltak mot voldtektsbølgen i Oslo er:
1) Kast AP, SP og SV ut av Storting og Regjering.
2) Stans av all illegal innvandring til landet.
3) Tvangs Kristning av innvandrere ved grensepassering.
Per
1. november 2011 - 10:59
Typisk frp vrøvl.
Robin Humstad
1. november 2011 - 11:39
Vel
Man trenger bare å løfte opp nisselua litt slik at man ser.
At den tilfeldigvis er rød er en annen sak.
Andrea Tomine Amdahl
2. november 2011 - 11:12
Rødt er dødt
Stig Aarstad
1. november 2011 - 11:47
Hva de gjør
Gunnar Celius
1. november 2011 - 12:50
Danmark
Christen Krogvig
1. november 2011 - 11:55
Helt eing
Når man likevel har ønsker å åpne landets grenser på vid gap kan det vanskelig tolkes annerledes enn at politikerne gir blaffen i redslene som følger i kjølvannet av egen politikk.
Når det er sagt er det selvsagt viktig å huske på at det er politikerne som har skylden her. Ikke den jevne innvandrer.
Katarina Olsen
1. november 2011 - 12:08
Godt sagt Knut frode Bolsø!!
Inger Vibeke Haugen
1. november 2011 - 12:57
Enig Knut Frode Bolsø
T. A. G
1. november 2011 - 13:30
Hysteri?
Idag er hysteri hverken kjønnsrelatert eller mulig å plassere politisk.
En hver voldtekt er ett overgrep. Men det er kansje på tide å sette tingen inn i en sammenheng?
I trafikken skades flere Nordmenn enn i krig. Her er tonen mindre kontroll fra politi og manglende straff av førere som forvolder andres død.
http://www.ssb.no/vtu/tab-2011-10-21-04.html
Hitil i år har vi fått en opphopning av voldtekter. Årsakene er mange og sammensatte. Tar man ut dette som kalles overfallsvoldtekter (97 hittil iår), så finner man en overepesentasjon av fremmedkulturelle. Men det er slått fast at noen utfører flere voldtekter og slik sett skaper ett falsk bilde av hvor utbredt, voldtekter er blandt fremmedkulturelle.
Men tydligvis er det mennesker som ønsker å bruke dette, til å skape en generell frykt og hysteria ute blandt folk.
Det er ingen uenighet om at asylsøkere som utfører kriminelle handlinger, skal tas i forvaring og bør holdes i lukkede mottak.
Men alle de lovlydige asylsøkere, må få ta del i vårt samfunn og bli satt pris på! De fleste er positive menensker som ønsker å bidra til felleskapet, gi de bare mulighetene.
Men dilemma i Norge er at alle som ikke passer inn, skal ha en eller annen diagnose og fratas retten til selv å styre over sitt liv.