
Høgre framleis opne for å ta euro'en til Noreg
Krisa har ikkje skremt Høgre frå ideen om å få Noreg inn i EU og la euroen ta over for krona.
- Skepsisen min til EUs evne til å handtere valutaunionen har vorte større, men det finst framleis mange argument for eurosamarbeidet, seier nestleiar Jan Tore Sanner til Nationen.
- Euroen er eit spørsmål Noreg må vurdere når vi vert medlem av EU, seier Sanner.
- Kan verte fordel for Noreg
Krisa i eurosona til trass, så vil han ikkje avvise at Noreg kan ha fordelar av å delta i valutasamarbeidet på sikt.
- No må fyrst EU-spørsmålet kome på dagsordenen igjen. Når den tid kjem, må vi vurdere euroen. Då skal vi hugse på at det for norsk eksportindustri og tusenvis av arbeidsplassar langs kysten i dag er eit problem at den norske krona styrkjer seg så kraftig som no, seier Sanner.
Les også: Tror euro-redningen er oppblåst
- Ja til EU sterkara no
I går sa Sanner sin partikollega Bent Høie til Nationen at Høgre sine argument for norsk EU-medlemskap står sterkare enn nokon gong. Det til trass for at dei nye veljarane som strøymer til Høgre ikkje deler partiet sitt syn på norsk EU-medlemskap.
Ei ny EU-måling syner at berre 26 prosent av Høgre-veljarane i dag er for at Noreg skal gå med i EU.
Les også: - Sjeleglad Norge ikke gikk inn i eurosamarbeid
Trur på pragmatismen
Senterparti-nestleiar Trygve Slagsvold Vedum meiner Høgre er utydelege om kvar partiet står når det gjeld innføring av euroen.
Han syner til at det er eit krav at alle nye medlemsland skal innføre den sams valutaen.Ifølgje Sanner treng ikkje EU-reglane å vere noko hindring.
—Det er ikkje fullt så enkelt, mener Sanner.
- EU-samarbeidet er prega av pragmatisme, så euroen er noko vi må vurdere fordelar og ulemper ved når det vert aktuelt. I dag er vi ikkje medlem, og det er såleis ikkje ei aktuell problemstilling, seier han.

Masseødeleggelse
Lesernes kommentarer
Harry Andreassen
29. oktober 2011 - 13:17
Hehe
Ole Å. Langeland
29. oktober 2011 - 13:29
Demp språkbruken!
Tommy Ellingsen
29. oktober 2011 - 13:48
tilhengerne av EU-medlemskap
Gunnar Celius
29. oktober 2011 - 14:36
Riktig Tommy
Ole Å. Langeland
29. oktober 2011 - 14:58
Overspill
Gunnar Celius
29. oktober 2011 - 15:06
Norsk EU-medlemskap
Ole Å. Langeland
29. oktober 2011 - 15:20
Det som er tilfelle, i det
Noe annet er det at han forestiller seg at Norge som nytt medlem av EU skulle kunne fritt velge selv om en vil stå utenfor euro-sonen. Det stiller jeg meg litt tvilende til.
Gunnar Celius
29. oktober 2011 - 15:49
Du har rett i det
Harry Andreassen
30. oktober 2011 - 14:08
Grunnloven
Altså har norske myndigheter i praksis tillatt og godkjent en annen makts bestemmelsesrett over det norske folk.
Det er første gang i historien slikt har skjedd uten okkupasjon, så det taler for seg selv hvilke ledere vi har.
Jarl Røbech
29. oktober 2011 - 16:23
Skjønner ikke at noen i det
Per Jan Langerud
29. oktober 2011 - 20:30
Hvorfor velger Høyre den dårligste løsningen
Frank Overå
29. oktober 2011 - 14:50
Gå til grunnloven, det er vel den som er Norges forvaltning...
JILL FANEBUST
29. oktober 2011 - 15:06
EU
gangen uten medbestemmelsesrett.
JILL
Vidar Hvila
29. oktober 2011 - 16:04
Ikkje BBra
ned.Euro =0 Ikke tenk på det en gang.
Jane Synnøve Lund Hoff
29. oktober 2011 - 17:17
MEDBESTEMMELSESRETT.?
Egil Leonhardsen
29. oktober 2011 - 18:08
Bomveiselskap
Ove Jan Ludvigsen
29. oktober 2011 - 15:04
Demp språkbruken!
Innen rimelighetens grensen, må man ha lov og si, at denne debattsiden egentlig er forkastelig som sådan. Om ikke dens redaksjon ikke endrer noe på dens syn hva man som kristen ser på tidens begivenheter --- ???
Evangelist: Ove Jan Ludvigsen.
Vidar Hvila
29. oktober 2011 - 16:06
Ambjørnsen og Mo
Ove Jan Ludvigsen
29. oktober 2011 - 21:29
Svar til Vidar hvila
Derfor anbefales gjerne 1930-oversettelsen, 1988-oversettelsen, Bibelen Den Hellige Skrift. 1988-oversettelsen - Norsk Studiebibel, Disse er identiske med 1930-oversettelsen, de ord som er forandret der er ikke slik at det endre betydningen av 1930-oversettelsen. Man kjenner ihvertfall igjen tekstens innhold og mening. Også King-James norske oversettelse, "Bibelen Guds Ord - Studieutgave 2007. Anbefales, disse tre nevnte bruker jeg selv, at andre oversettelser er greit nok bare for sammenligingen, i forhold til de som er representative og bruke, men ikke til noe annet.
Evangelist: Ove Jan Ludvigsen.
Gunnar Sembsmoen
29. oktober 2011 - 21:43
Til Evangelist Ludvigsen
Forsøk bedehuset i stedet, Ludvigsen.
Gunnar Sembsmoen
Ove Jan Ludvigsen
30. oktober 2011 - 13:59
Svar til: Gunnar Sembsmoen!
Evangelist: Ove Jan Ludvigsen.
Christen Krogvig
29. oktober 2011 - 15:35
Forbrytelser
Frode
29. oktober 2011 - 18:16
Hvorfor dempe språkbruken?
Jeg synes enda flere burde rope enda høyere...
Gunnar Celius
29. oktober 2011 - 19:02
Du har helt rett
Harry Andreassen
30. oktober 2011 - 11:29
Det
Hvis dette skal bli lovlig, må Grunnloven forandres. I dette tilfellet med 3/4 flertall. Men hovedtrekkene i loven skal følges, så suverenitetsavståelse kan umulig være forenelig med denne. Dem var umåtelig fremsynt i 1814!
Ikke en eneste regjering har mandat til å omgå Grunnloven som fortsatt er gjeldende, avhengig av EU eller ikke!
Erik Leirvik
30. oktober 2011 - 14:46
Overprøvelse av inngåtte avtaler
Isåfall hvordan?
Hvis dette overhode er mulig, kan man da få annulert f.eks EØS, Schengen avtalene på dette grunnlag?
Walter Langøen
29. oktober 2011 - 15:20
Hehe x 2.
Hva med å 3-doble Hehe`en din?
Frank Overå
29. oktober 2011 - 16:26
Dette er en løgn
Walter Langøen
29. oktober 2011 - 18:13
Forstår du ikke
Vi må forholde oss til den virkeligheten vi lever i. Ikke til en slags virkelighet bygd på fordommer og synsing.
Eks: Røst er avhengig av at Italia kjøper deres tørrfisk. Uten Italia ville Røst få store problemer. Sannsynligvis hadde de måtte legge ned hele tørrfisk-produksjonen.
Bare et eksempel.
Frank Overå
29. oktober 2011 - 20:24
Jeg vil påpeke at å drive