Advarer mot kritikk av Utøya-ungdommene
Under en debatt i Stortinget torsdag sa Christensen at åpenhetslinjen som er valgt etter 22. juli må forvaltes med forsiktighet.
– I denne debatten må vi som politikere slå tilbake mot dem som forfekter at Utøya-ungdommene kunne gjort noe annerledes. La det være helt klinkende klart, alle ungdommene som var på den øya, gjorde alt riktig, sa Christensen
Mandag uttalte 22. juli-kommisjonens leder Alexandra Bech Gjørv at kommisjonen også vil granske Utøya-ferja «MS Thorbjørn» ferd fra Utøya under massakren. Det har ført til flere presseoppslag om at ferjen forlot øya med bare et fåtall ungdommer – inkludert AUFs ledelse – kort tid etter at Anders Behring Breivik startet sin nedskyting.
– Det er en gruppe som ikke kunne gjort noe annerledes. Det er ungdommene som var på Utøya. De valgte ikke ut fra forskjellige alternativ, de reagerte ut fra instinkt. De var i livsfare, sa Christensen.
Hun oppfordret pressen og politikerne til å bruke muligheten til å fjerne den ubegrunnede dårlige samvittigheten mange Utøya-ungdommer føler rundt dette.
– Vi vet at dette er noe av det som plager dem mest, sa Christensen.
Les flere nyheter




Lesernes kommentarer
Walter Langøen
27. oktober 2011 - 12:43
Jeg er helt enig.
Det som kan og bør diskuteres, er politiets disposisjoner. De som skal forsvare lov og orden. Da tenker jeg ikke på den menige politimann/-kvinne, men på dem med overordnet ansvar. De som står for "det er ikke mitt bord"-syndromet. For det er et alvorlig problem i Norge. Noen antyder at "ansvarsfraskrivelse" er Norges nye nasjonalsport.
Christen Krogvig
27. oktober 2011 - 12:44
Hmm
Men om man skal fordømme beslutningene som ble fattet i denne ekstremt vanskelige situasjonen eller ei får de avdødes pårørende og de skadede ta stilling til.
Roger Sten Snarli
27. oktober 2011 - 13:04
Det er da vel ingen som har kritisert ungdommene ?
Jette F. Christensen, trenger kanskje en sak og litt PR (?).
ROGER
Ragnar Østli
27. oktober 2011 - 13:39
Roger
Gjermund Totland
27. oktober 2011 - 13:08
Noen er helter...
Men det har vært en ledelse der ute og der er med sikkerhet de beste døde.
Willy Wiksaas
27. oktober 2011 - 13:20
Det som var trist ...
Roger Sten Snarli
27. oktober 2011 - 15:49
Enig med deg Willy ,
Storbergets spareprogram satte politiets eget helikopter på bakken, med det var tilbud fra forsvaret om helikopter, med dette ble avvist.
Storberget er den som bør kritiseres. Aksjonen var amatørmessig.
ROGER
Jørgen Sollie
27. oktober 2011 - 21:06
Men det er jo akkurat det der
Ounni Pillai
27. oktober 2011 - 13:51
Feil valg??
Hvis noen fra Utøya kunne handle annerledes er det Eskil Pedersen som stakk av som første mann med stål båten som var den eneste livslinjen fra Utøya.
Så har vi regjeringa som var for opptatt av å spare småpenger. Det er de som er skurk i saken.
Olai marton Jacobsen
27. oktober 2011 - 14:02
Kritikk ?
Hvor har disse ungdommene blit kritisert ? Har aldri lest noe om det. ! Å bli konfrontert med noe en har gjordt, eller ikke gjordt, er ikke det samme som kritikk.
Ellers er det en refleks-reaksjon at en vil berge sit eget liv når en er i fare.
Men at 22. hendelsen er brukt til å sanke AP-stemmer til hva det er verdt, er jo bevist.
Ruben Iversen
27. oktober 2011 - 14:07
Å være en leder
Du bør være i stand til å ta avgjørelser på vegne av virksomheten og ansatte - basert på informasjonen du har eller basert på det intuitive. Du må nøye overveie hvilke konsekvenser dine avgjørelser vil ha og evaluere hvilke kolleger eller prosesser som kan bli berørt. Det sier seg selv at du må stå inne for konsekvensene av dine avgjørelser, selv om de ikke alltid er positive. Dersom noen for eksempel ikke er enige i dine avgjørelser, så må du være forberedt på å både kunne overtale og argumentere for at du har gjort en riktig avgjørelse.
Olav Brekhus
27. oktober 2011 - 17:43
Jepp
Når det gjelder denne konkrete saken, Utøya, lederskap & ferge, har vi vel diskutert det nok tidligere, og kan vel bare slå fast at en mantlet blykule i 700-800 m/s er veldig virkelig, og umulig å omgjøre til en teori.
Jan Olaf per knutsen
27. oktober 2011 - 17:48
Det heter fra gammalt av
Johannes Berg
27. oktober 2011 - 20:01
Tsk tsk!
Jan Erik Pedersen
27. oktober 2011 - 14:08
Undommene fra utøa-massakren
De som mener noe annet, bør ikke ytre meninger om det, annet enn i sine egne tanker. Det er ingen andre enn dem som var der som kan forestille seg hvordan det var, heller ikke hvordan de har det i dag. La dem få fred og ro. Sørg for at massemorderen aldri mer får sette sin for i frihet.
Grim Nielsen
27. oktober 2011 - 14:24
Jo
Per Syrdahl
27. oktober 2011 - 15:00
Nei, nå må folk gi seg!
Jeg håper de skammer seg.
Til ungdommene:Ikke bry dere om dem. De er nok mindre utstyrt oventil.
Grim Nielsen
27. oktober 2011 - 15:34
Helt
Mange av innleggene ovenfor prøver å legge skylda på ungdommene for at de ikke gjorde motstand. Tror de aller fleste av oss ville prøvd å komme i sikkerhet for en massemorder som meide ned alle han så.
Christen Krogvig
27. oktober 2011 - 16:31
Hvem
Når det er sagt gikk svært mye galt 22/7. Vi fikk rette og slett demomstert at myndighetene ikke er dyktige til å ivareta befolkningens sikkerhet. Men får vi jo stadige beviser på resten av året også (se på voldtektsstatistikken).
Gjermund Totland
27. oktober 2011 - 15:47
Alle gjorde alt riktig der og da...
Dag Remen
27. oktober 2011 - 16:08
Kritikkverdige forhold.
Man er ute på farlige veier hvis noen ikke vil ta ansvaret for sine handlinger på Utøya.
Les om lederen Arne Pran. Han løp aldri fra sitt ansvar(Vassdalenulykken). Jeg aner feighet hos visse mennesker som var på Utøya.
Sivert Sæterbø
27. oktober 2011 - 16:19
Hvorfor legger ABC-Nyheter
Personlig har jeg ikke hørte eller lest at ungdommen som var på Utøya har blitt kritisert....Alikevel må de tåle, respektere og akseptere at også deres valg blir satt under "lupen" så også sentrale AP-politikkere uten å gå for langt i å forsvare noe de ikke vet noe særlig om.
Selv er jeg av den formening at vi kan ikke dømme ungdommene snart samme hva slags valg de gjorde. Ingen som ikke var på Utøya kan sette seg inn i hva som skjedde og hvordan man helt unaturlig for oss utenforstående kan ta urasjonelle valg, men som der og da handlet om liv eller død.
Vi mennesker er skrudd sammen så forskjellig at noen som en selvfølge ofrer eget liv for å berge andre, mens andre får panikk og handler tilsynelatende urasjonelt.
Det er den siste gruppen som er i stort flertall i dag, og de kunne ikke ane hva som ville skje på Utøya, derfor skal de heller ikke dømmes, fordømmes eller kritiseres. De skal heller utsettes for utidig press som skaper samvittighetskvaler i etterkant.
Jeg mener at skytset og kritikken skal rettes mot helt andre, siden Norge og en enhver rettsstat med respekt for seg selv har, eller bør og skal ha kommandolinjer, beredkap og adekvat utstyr for slike situasjoner.
Det som skjedde, dvs et dobbel og tredobbelt tangrep, har skjedd i så mange andre land at det burde ikke komme noe særlig overraskende. Norge er ikke automatisk beskyttet bare forde landet heter Norge.
Johannes Måge
27. oktober 2011 - 17:04
Ikke alle var helter .....
Jan H Pedersen
27. oktober 2011 - 17:46
Jeg undres på
La Eskil og de andre være i fred-de gjorde det eneste rette,nemlig flykte fra galskapen.Hadde de ventet lenger kunne de også blitt skutt!Hvem av dere kritikere vet noe annet?
Ang.m/sTorbjørn.....så vidt jeg har lest,sto den fast på en sandbanke ute av stand til å komme til unnsetning straks.(etter å ha satt av de første 7-8 som kom over)
Johannes Måge
27. oktober 2011 - 18:19
VIP-ofrene
Olav Brekhus
27. oktober 2011 - 17:35
Helter?
Jan Olaf per knutsen
27. oktober 2011 - 17:54
Mitt syn er
Ruben Iversen
27. oktober 2011 - 18:31
Jan H Pedersen
Hva skal vi gjøre da? Stikke huet ned i sanden?
Bare for å ha sagt det, det var en del folk som var kritiske til ting og
tang innen rikets sikkerhet som også går under politikk lenge før
22 Juli.
Og hvilke krav syns du vi bør stille ledere, siden det ser ut som du ikke er enig i at ledere bør holde seg rolig og fatte overviende beslutninger?
Det at man er kritiske til ting og tang er det som gjør oss til en del
av et demokrati.
I andre mer fundementalistiske land hadde man blitt, lynsjet, hengt, fengslet eller skutt om man hadde ytret seg.
Og det er forskjell på sjikane og kritikk.
Husk at folk ser opp til ledere enten det gjelder jobb, organisasjon
eller fritid og da stoler man på at de lederne som tross alt skal være utdannet innen lederskap viser seg tilitten verdig.
Det var litt for mange ting som sviktet 22 juli spør du meg, så
hvor lenge syns du vi bør vente før vi gir kritikk?
Til neste gang alt svikter i en lignende situasjon?.
Nordmenn sa en gang, aldri mer 9 April
men vi fikk en 22 juli likevel etter.
Job
27. oktober 2011 - 18:47
Når man leser
Og du Jan H. Jeg vet ikke om du er i slekt med AUF-lederen eller ikke. Men det må være mulig uansett at kommisjonen ser på hvem som ga ordrene ombord. Vi vet at kapteinen nettopp hadde fått kona skutt og dermed muligens var i en sjokktilstand der man ikke klarer å tenke rasjonellt. Nesten uten risiko så kunne ferja ha ligget utpå der et stykke og reddet mange.
Det er dessuten bare i Norge at denne greia kunne ha skjedd uten at det hadde blitt utskiftninger i politisk ledelse. Men det er en annen sak:
Jørgen Sollie
27. oktober 2011 - 21:13
Eskil Pedersen
Til dere som sier at dere ikke har sett noen som har kritisert overlevende, se på hva folk skriver om Pedersen. Mange kritiserer ham for å ikke risikere livet sitt. Den båten(som ikke ble styrt av E.Pedersen), kunne ha ventet, ja, men da kunne de også bli drept de også. Ikke si at man kunne reagert anderledes, de kunne man, men ikke noen grunn til å kritisere noen for overlevelse, og ihvertfall ikke si at E. Pedersen burde trekke seg.