Flere voldtekter i Oslo enn i København og Stockholm
Ifølge NRK viser ferske tall fra politidistriktene i de to nabolandene at de 48 overfallsvoldtektene i Oslo hittil i år sender byen til topps sammenlignet med Stockholm og København, hvor det er registrert 128 og 33. Folketallet tatt i betraktning har Oslo 7,9 anmeldte voldtekter per 10.000 innbyggere, mens Stockholm og København har 6,4 og 2,7.
– Dette sier noe om hvor voldsomt og ille det er i Oslo. Politidekningen i Stockholm og København er bedre, sier lederen av justiskomiteen i Stortinget, Per Sandberg (Frp) til NRK.
Over en tiårsperiode har antallet anmeldte voldtekter i Oslo økt med over 84 prosent. Bare de siste tre årene har økningen vært på over 20 prosent. I Stockholm og København går tallene derimot noe ned.
– Vi må etablere bypoliti, også må politistudentene få jobb. Vi må også informere asylsøkere om norsk kultur og kvinnesyn, sier Sandberg.
Herdis R. Magerøy, daglig leder i DIXI Ressurssenter for voldtatte i Oslo, sier at hun er sjokkert over tallene.
– Det er helt utrolig at det er så mye verre her enn i Stockholm og København. Det er helt utrolig at myndighetene ikke handler raskere enn det de har gjort. For stadig flere liv blir ødelagte og det er veldig alvorlig, sier Magerøy til NRK.
Visepolitimester i Oslo, Hans Halvorsen, er enig i at mer synlig politi vil kunne virke forebyggende på voldtekter i Oslo.
– Men i helgen mener vi selv vi var godt bemannet i Oslo sentrum. Likevel skjedde det to voldtekter, sier Halvorsen.
Les flere nyheter


Lesernes kommentarer
JILL FANEBUST
26. oktober 2011 - 8:47
OSLO
JILL
Leif E Østli
26. oktober 2011 - 10:08
Politisk korrekthet
Det er stor sansynlighet for borgervern allianser. I italia har de innført hurtig dommer, og utviselser i hopetall.
Skjer dette i norge, så er det i desperasjon for att sannhet ties ihjel. Og ingen har gjort noe med dette i real tid. OSlo har sklidd helt ut av hengslene.
Det er synd att ett slikt scenario kan bli følgende.
Geir Vikn
26. oktober 2011 - 8:55
Stoltenberg må gå
På meg virker det som han har mistet styringa totalt.
En skam at et av verdens rikeste land ikke skal ha råd til et effektivt politivern. Norge var tidligere et trygt sted,selv i Oslos gater kunne en ferdes trygt. Men etter all den innvandringa de siste årene har også kriminaliteten økt betraktelig. Men og øke politets ressursjer det kan vi ikke gjøre for det koster penger. Stoltenberg ta din hatt og gå. Og ta med deg resten av den sittende regjeringa. Dere duger ikke.
Carl Jansen
26. oktober 2011 - 9:03
Skremmende å se de ferske tallene.
Mine meddebattanter får ha meg unnskyldt at jeg tildels har argumentert utifra tallmaterialet fra 2010.
Hvis de nye tallene stemmer, er jeg mer enn bare litt skremt.
Daniel Nergaard
26. oktober 2011 - 9:07
Vi trenger
Kjell Zaal
26. oktober 2011 - 9:09
Dette er starten
Å sykle rundt Songsvann på høylys dag mens fuglene synger, er den måten regjeringa ser Norge på.
Carl Jansen
26. oktober 2011 - 9:29
Den sykkelturen er..
(Kanskje best å ikke kikke ut av vinduet engang)?
Hvem som bør gå eller ikke er ikke opp til meg alene å avgjøre, men å godta at "sånn er det bare", minner litt om strutsen som stikker hodet sitt i sanden.
Det må da være noe som kan gjøres uavhengig av hvem som sitter i regjering. Det går 2 år til før vi eventuelt får et skifte, skal vi ikke gjøre noe før det?
Roy Belseth
26. oktober 2011 - 14:28
Hva med...
Da bør de kanskje gå, de også? (Nå har jo FRP gått, så der slapp de billig unna.)
Olav Heggum
26. oktober 2011 - 14:52
Tenker du på de som er satt
Ragnar Østli
26. oktober 2011 - 10:01
Regjeringen
Jan Dragnes
26. oktober 2011 - 10:13
Oslo på topp
Bare en tanke som slår meg siden både Norge og Sverige er ganske høyt oppe.Og ingen av disse tillater kjøp. Man får i dag høyere straff om man blir tatt i å kjøpe sex, enn om man blir tatt for å voldta noen.
Ass Faltum
26. oktober 2011 - 17:35
horer og søppel
Dette har ingenting med sexlyst å gjøre.
Edel Johnsrud
26. oktober 2011 - 17:47
problemet er at disse dette
Ann Karin Sivertsen
26. oktober 2011 - 10:51
Tillate salg av sex på gata???
Ragnar Østli
26. oktober 2011 - 11:13
Ann Karin
Jan Dragnes
26. oktober 2011 - 11:36
Ann Karin
Når det gjelder politiet, så har disse så mye papirarbeide, at man er heldig om man treffer på en politi ute i gatene i Oslo.Og hva gjør dem, narkotika blir solgt på åpen gate, tyveri der gjerningsmann blir filmet, men resursene strekker ikke til. Merkelig i grunnen, men byråkratiet krever sitt, skjema er viktig, så får man heller tilfredstille disse fremfor å pågripe gjerningsmennene. Man ser jo hva som skjer, flinke advokater står klare og hjelper dem ut bare noen timer etter pågripelsen.
Men håper du er litt enig, Oslo oversvømmes av nigerianske og horer fra østblokklandene. Alle vet hva dem har å tilby, men blir man tatt får man bøter større enn om man har utført den værste kriminelle handling. Da har politi tid til spaning og pågripelse. Store bøter til statskassa skal man ikke slippe unna med.
Nei hele systemet bør forandres, politiet mangler vel ikke bare personer , men også styring på dem som jobber der.
Jørn Haakenstad
26. oktober 2011 - 12:47
Må stoppes. Nå.
Roy Belseth
26. oktober 2011 - 14:23
Helt enig.
Og nok mannskap, ja der treffer du hodet på spikeren. Poltikerne må slutte å sette "ufarlige/ingen myndighets-sikkerhetsvakter", til å gjøre politiets jobb.
Og hvordan mange menns holdninger til kvinnene er, har vi tydelig sett i tråder her på ABC-nyheter, tidligere.
Om en kvinne kler seg naken foran deg og sier nei, så er det NEI.
Man kan si at det er dårlig gjort, men det er likevel et nei.
Takk Jørn, for et godt innlegg.
Olav Heggum
26. oktober 2011 - 15:15
Dette er egentlig ett
Jeg er redd de som voldtar i bakgater eller Stortingstrapper, ikke tar ditt argument særlig alvorlig, så jeg ville vel ikke anbefale kvinner å prøve ditt forslag.
Olav Heggum
26. oktober 2011 - 15:05
Mye av disse dårlige
Jan Erik nicolaysen swann
26. oktober 2011 - 14:26
ikke bra
En annen ting er at det vil skje voldtekter dessverre,og hvis vi ikke har et skikkelig DNA register så bli det vanskelig og ta disse.
Derfor foreslår jeg at det blir tatt DNA prøve av alle som kommer hit for og bo her,og at det automatisk ved alle fødsler også blir tatt en DNA prøve som lagres i et nasjonalt register.
På den måten vil det nesten i alle tilfeller være en DNA profil tilgjengelig.
Job
26. oktober 2011 - 15:21
Schengen avtalen
Litauiske Nigerianske og Polske er de det er mest av i Norske fengsler.
Jeg våknet skikkelig i morges da jeg hørte på radioen at de skulle prøve å prate ned antall overfallsvoldtekter ved å ha møter med Danmark og Sverige som har mindre av dette. Konstruktivt, ikke sant? Det er sikkert mulig å få noen til å tro at dette går an, men jeg hører til dem som heller tror på politi. Hvis det ikke blir for dyrt for fattignorge, da.
Olav Heggum
26. oktober 2011 - 19:17
Tja, det kan jo alltids
Ass Faltum
26. oktober 2011 - 17:23
Hva er årsaken???
Da jeg nettopp hadde parkert bilen, kom en østeuropeisk utseende (eller arabisk) person bort til meg og spurte om jeg var norsk (han så jo jeg hadde norske bilskilter). Etter å ha bekreftet det, så forklarte han meg at målet hans var norge.
Han hadde fått oppholdstillatelse i sverige, men var ikke fornøyd med det, fordi norge ga mer økonomisk for slike som han (hvordan vet jeg ikke, han sa nå det, og jeg spurte ikke).
Det er helt tydelig at naive norge er en magnet for verdens lykkejegere., det er her de samles, kriminelle etc (fyren så kriminell ut).
Olav Heggum
26. oktober 2011 - 19:18
Kan hende bilen din ble brukt
Ole Krogstad
26. oktober 2011 - 20:44
Voldtekt
Job
26. oktober 2011 - 21:54
Eller snakker vi om en smitteffekt?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article982085.ece