Hevder Lysbakken er på viddene med ammeutspill
I Dagbladet lørdag fronter barne- og likestillingsministeren en ammedebatt i forbindelse med at han i sin kommende bok advarer mot at helsemyndighetenes ammeråd kan oppleves som uheldig ammepress.
– Selv om vi skal ha tydelige råd om at amming er bra, må det også være tydelig at i et land der hygienen er god og vannet er rent, kan rådene veies opp mot andre viktige hensyn. Som likestilling, mulighet til å komme tidlig hjem, mors mulighet til å komme raskt tilbake i jobb, og stressnivået i familien, sier Lysbakken.
Alternativet ikke ille
Norske helsemyndigheter mener barn bør få brystmelk til de er minst ett år, og fullammes de første seks månedene.
– Det er sunt å amme. Men det kan også være svært gode argumenter for at familien velger annerledes. I Norge er ikke alternativet til amming så ille at det ikke bør være mulig, mener Lysbakken som av mange er sett på som den store favoritten til å bli ny SV-leder etter Kristin Halvorsen.
Les mer om det: Lysbakken vil bli SV-leder
Lysbakken som skriver om sine synspunkter på amming i boka «Frihet, likhet, farskap» som gis ut på tirsdag, sier han er forberedt på reaksjoner.
– Men jeg vet at mange unge kvinner er glad for at jeg sier dette.
– Har ikke peiling
Og reaksjonen lot ikke vente på seg:
– Nå har Lysbakken gått for langt. Nå bør han konsentrere seg om å være statsråd, skriver Frps Solveig Horne i en kommentar til NTB.
– Å begynne å sette likestilling foran amming viser en desperat person som jeg mener ikke har peiling på hva han snakker om. I tillegg så går han ut mot rådene som Helsedirektoratet gir, sier Horne som er 1. nestleder i familiekomiteen på Stortinget.
– Alle de som har nyfødte barn vet hvor mye følelser det ligger i ammesituasjonen. Nå må Lysbakken holde de klamme skrivehendene sine borte fra familiene og la hver enkelt familie få ro rundt sin egen situasjon til å velge selv. Dette utspillet i dag er så langt ute på viddene at jeg har ikke ord.
– Glemmer barn og mor
Ammeekspert Gro Nylander er skuffet over SV-statsrådens utspill og mener Lysbakken glemmer både barn og mors helse.
Det er betenkelig at en barneminister går ut på en måte som gjør at folk nærmest oppfordres til ikke å følge rådene fra den samme regjeringens helsemyndigheter, at alt er greit, sier Nylander til Dagbladet.
Les mer om amming:
- Alkoholfritt øl gir bedre brystmelk
- Det blir noen blikk, men det driter jeg i
Småbarnsmødre vil ha nye pupper


Lesernes kommentarer
Jan Olaf per knutsen
22. oktober 2011 - 11:50
Det er noe jeg aldri har forstott?
Roy Vestlund
22. oktober 2011 - 15:09
Sunnhet eller Egoisme.
Amming er ikke bare melk. Det er en kombinasjon av flere detaljer...detaljer jeg tror kan ha virkning på mange ting. Mat leveres med kroppslig nærhet, med hjerteslag, kroppsvarme og kroppsspråk, med øyekontakt, lyd og mimikk, og forhåpentligvis med glede og kjærlighet. Jeg forstår ikke de som velger bort...om de har valget.
Kan ikke-amming være skadelig???
Et tankeeksperiment:
2 eneggede tvillinger...den ene ammes, den andre ikke.
Tror man virkelig at disse to, i utgangspunktet helt identiske spebarna, ikke utvikler seg forskjellige eller blir noe annerledes av denne grunnen?
Her er det vel i bunn og grunn snakk om prioritering, valget mellom Barn og Kariere...om man har et valg...
K V Erulant
22. oktober 2011 - 16:42
Det er kanskje noe du aldri har forstått!!
Det finnes ikke noe verre enn gamle gubber som ikke klarer å følge med i tiden.
Storting, kommunestyre og andre styrer bør ha en god miks både av kjønn og alder. Med all den uforstand, kameraderi og andre negative tendenser du finner hos middelaldrende/eldre menn og kvinner så ønsker jeg "ungdommen" velkommen (PS!! undertegnede mann bikker øyeblikkelig 50, så jeg er blandt de middelaldrende).
SÅ til Lysbakken!! SV og Lysbakken har en "merkelig" ideologisk oppfattning av likestilling.
Likestilling er iflg. min definisjon, muligheten for begge kjønn til å oppnå samme mål.
Å frata kvinner muligheten til å amme sine barn er ett tilbakesteg for likestillingen og ikke som Lysbakken hevder en måte å oppnå likestilling. Problemet med "flankepartiene" med sine ideologier er at de er med på å bryte ned slike gode mål. SV er ute etter å styre familien og enkeltpersoner fra vugge til grav, og klarer ikke på noen måte å forstå at enkeltpersoner kan tenke selv og ta avgjørelser som er rett for den enkelte hvis bare rettighetene ligger klare for dem. Det virker som at SV mener at en rettighet må benyttes for enhver pris. F.eks. barnehageplass er en rettighet, men den MÅ nødvendigvis ikke benyttes av alle. Jeg ser fordelen med at barn kommer i barnehage, men det kan være grunner til at foreldre ikke velger å benytte denne retten og at den ene av foreldrene velger å være hjemme en kortere eller lenger periode.
Jeg har egentlig en del å si om det andre fløypartiets (FrP) holdninger til rettigheter, men det får vente til en annen anledning.
Torill F
22. oktober 2011 - 19:42
Vel talt ! Likestilling
Likestilling handler ikke om å gjøre ting likt, men å ha like muligheter. SV er bedrevitende og liker å vite og bestemme hva som er best for oss.
Bjørn Sørensen
22. oktober 2011 - 12:09
Sosialisme i stedet for morsmelk?
Samtidig er barna ikke i barnehagen og dermed utenfor statens varetekt, hvor indoktrineringen (hvis sosialistene fikk det som de ville) kan starte før ammeperiden er over. Sosialisme i stedet for morsmelk altså.
Venstreekstremistene fornekter seg ikke.
Et slikt samfunn ønsker vi ikke. Modellen er utprøvd og forlengst forkastet andre steder.
Vi etterspør ikke en norsk variant av DDR-samfunnet. Måtte SV snarest forsvinne fra norsk politikk. Norge trenger ikke utdaterte SV, like lite som vi trenger fordums NKP.
Lars Welle
22. oktober 2011 - 12:18
Re: Bjørn Søresen
Inger Vibeke Haugen
22. oktober 2011 - 12:42
Helt enig Bjørn!
Ole Å. Langeland
22. oktober 2011 - 16:29
Hva i alle verden
Bjørn Sørensen
22. oktober 2011 - 17:51
SV arbeider for et sosialistisk samfunn flertallet ikke ønsker
Sosialistene har alltid snakket om enkeltsaker for å vinne oppslutning, men det er samfunnsmodellen de er ute etter å endre til en sosialistisk modell. Mye tyder på at DDR i så måte er SVs våte drøm og forbilde.
En vanlig SV-teknikk for å få velgere er å tenne håp hos svake grupper ved å love gratis barnehager, seks timers arbeidsdag, gratis varm skolemat osv osv. Man lover fordelaktige enkeltsaker og håper på oppslutning på sak i bytte.
Etter valget er løftene selvsagt glemt og borte. Og så bruker man den plattformen man måtte ha fått til å arbeide for et samfunn ingen nordmenn ønsker. Lysbakkens ammeutspill må etter min mening sees i lys av hans ønske om et sosialistisk samfunn. Mor på jobb, barnet oppdras av staten.
Roy axel Danielsen
22. oktober 2011 - 12:07
Lavmål
Klovnen Lysbakken burde vel heller konsentrere seg om viktigere ting, kansje ikke vært på stortinget i det hele tatt.
Kjell Arne Larsen
22. oktober 2011 - 14:21
På Strotinget?
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:20
Jeg er faktisk enig med
Ronny Hagen
22. oktober 2011 - 12:40
håper virkelig ikke det blir du som styrer..
Amming er ikke nødvendig?? hvem er du som skal si hva andre føler eller ikke ?
Dere må ha et stakkarslig liv som må legge dere opp en mening om en mor skal kunne eller ville amme eller ei.
Jeg blir flau over å være Norsk, er det ikke nok å ha en jern hånd over landet om dere ikke skal gjøre amming til en uting??
Lene Undheim
22. oktober 2011 - 14:37
100 % enig med deg Ronny.
Arne Larssen
22. oktober 2011 - 12:46
Laila
Gunnar Celius
22. oktober 2011 - 13:03
Amming
Kjell Arne Larsen
22. oktober 2011 - 14:25
Kan du lese, Gunnar?
Gunnar Celius
22. oktober 2011 - 15:27
Lesevansker
Gerd Larsen
22. oktober 2011 - 13:30
Også enig med Lysbakken
Gunnar Celius
22. oktober 2011 - 16:13
OK...
Nina Aarhus Smeby
22. oktober 2011 - 16:01
N=1
Margot Eriksson
22. oktober 2011 - 12:29
am-am-am?
SV bekrefter sitt dumhet en gang til, bravo!
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:33
Jeg hadde
Knut Myrebøe
22. oktober 2011 - 12:41
Trodde dette var en spøk?
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:41
Jeg begriper ikke
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:45
Myrebø?
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:53
I dag har
Lene Undheim
22. oktober 2011 - 14:41
Har mødre ett års
JILL FANEBUST
22. oktober 2011 - 12:53
AMMING
Lurer på en annen ting etter uttalelsene hans .Er han er barnelege evnt helsesøster ?
JILL
Laila Petersen
22. oktober 2011 - 12:58
Forunderlig