bin Laden vil bygge gigantbro

Broren til verdens mest kjente terrorist ønsker å knytte Afrika og Asia sammen gjennom en 28 kilometer lang gigantbro fra Djibouti til Jemen. Broen designes av det danske selskapet som designet Storebæltbroen. Illustrasjon: Cowi / ABC Nyheter.
Broren til verdens mest kjente terrorist ønsker å knytte Afrika og Asia sammen gjennom en 28 kilometer lang gigantbro fra Djibouti til Jemen. Broen designes av det danske selskapet som designet Storebæltbroen. Illustrasjon: Cowi / ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pOsama bin Ladens bror vil knytte Afrika og Midtøsten sammen gjennom en gigantbro. Og han får dansk hjelp.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om tolv år kan Afrika være landfast med Midtøsten gjennom en 28 kilometer lang gigantbro fra Djibouti til Jemen.

Det er i hvert fall planen til Tarek bin Laden, storebror til verdens mest kjente terrorist og en av Saudi Arabias største byggherrer, som står bak det ambisiøse prosjektet som skal knytte to kontinenter sammen.

Den planlagte broen over utløpet av Rødehavet vil få verdens lengste brospenn på 3,2 kilometer som hever seg 400 meter over havet med pilarer på 330 meters dyp. I alt vil broen ha tre spenn på omkring 2700 meter.

Jemen og Djibouti er adskilt av Bab el-Mandeb-stredet i Rødehavet. Her ligger øya Perim som broen skal gå over.Jemen og Djibouti er adskilt av Bab el-Mandeb-stredet i Rødehavet. Her ligger øya Perim som broen skal gå over.

Til sammenligning har Storebæltsbroen i Danmark et hovedspenn på 1624 meter.

Dansk hjelp

Den danske bro-konsulenten Cowi, som har designet Storebæltsbroen, er tungt inne på designsiden i det nye broprosjektet sammen med det danske arkitektfirmaet Dissing+Weitling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har akkurat gjort ferdig skissene til Fase 1. Neste steg blir en større utredning for å sjekke om prosjektet er mulig å gjennomføre. Det er ikke bestemt når byggingen starter, men det blir ikke i år, forteller prosjektleder Lars Jensen i Cowi til ABC Nyheter.

Den nye broen vil bestå av tre spenn på rundt 2.700 meter og gå 400 meter over vannet. Illustrasjon: Cowi.Den nye broen vil bestå av tre spenn på rundt 2.700 meter og gå 400 meter over vannet. Illustrasjon: Cowi.

To nye byer

I forlengelse av broen ønsker bin Laden å bygge to nye byer på hver side av Bab el-Mandeb-stredet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byene, som har fått navnet «Cities of Lights», skal ha plass til henholdsvis 4,5 millioner på jemensk side og 2,5 millioner innbyggere i Djibouti i en region som i dag bare består av ørken og små landsbyer.

En flyplass som skal tjene begge byene skal etter planen klare 100 millioner passasjerer per år.

Prisen på hele prosjektet er antatt å komme opp i svimlende 1000 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Broen alene er anslått å koste omlag 140 milliarder norske kroner og skal, når den etter planen står ferdig i 2020, kunne håndtere 100.000 biler og 20.000 togpassasjerer på daglig basis.

Flere seksjoner

De første skissene viser at gigantbroen over Rødehavet vil bestå av flere seksjoner.

Den første delen består av en tre kilometer lang bro fra kysten av Jemen til øya Perim i Rødehavet.

På hver side av stredet skal to miljøvennlige «byer av lys» bygges. Byene skal ha 5 millioner innbyggere.På hver side av stredet skal to miljøvennlige «byer av lys» bygges. Byene skal ha 5 millioner innbyggere.

Etter å ha krysset den 13 kvadratkilometer store øya som motorvei skal en 28 kilometer stor bro føre passasjerer og bilister over stredet til det vesle afrikanske landet Djibouti, som med bare knappe 500.000 innbyggere vil oppleve store utfordringer knyttet til det å få en ny by med 2,5 millioner innbyggere innenfor landegrensene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fattig region

Ifølge Dagsavisen er rundt halvparten av Djiboutis innbyggere i dag arbeidsledige og rundt 150.000 trues av akutt sult. Det finnes knapt vann, og mesteparten av maten må importeres. Og Jemen er i dag det fattigste landet på den arabiske halvøya, hundrevis av kilometer unna oljestatene Bahrain, Qatar og Emiratene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed kan man spørre seg selv om en by av lys er stedet å begynne for å få bukt med regionens problemer.

Tarek bin Laden er imidlertid ikke i tvil om at prosjektet hans har livets rett. I intervjuer beskriver han gigantplanene som hans bidrag til fattigdomsbekjempelse og klimakamp.

Planen hans inkluderer også byggingen av en jernbane over fjellene i Jemen og gjennom ørkenen i Saudi-Arabia for å knytte Gulfen til Afrika.

Tarek bin Laden har ikke sagt like mye om hvordan lysbyene skal knyttes til det afrikanske kontinentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ifølge lokalavisen Galbeed må Djibouti kunne sies å være et logistisk mareritt med bare 400 kilometer med asfalterte veier. Også i nabolandene er vei- og tognett dårlig utbygd.

Frihandelssoner

De to tvillingbyene skal være miljøvennlig utformet, og frihandelssoner skal opprettes på hver side av sundet for å tiltrekke seg investorer fra hele verden.

Til tross for den enorme prislappen tror ikke utviklerne at det vil by på noe problem å skaffe privat kapital for å gjennomføre planene, på grunn av den store strømmen av oljepenger i regionen.

– Dette dreier seg ikke bare om Jemen og Djibouti. Det handler om to kontinenter, Afrika og Asia, sier Tariq Ayyad, president i Noor City Development, et San Francisco-basert firma som er hyret inn for å lede prosjektet.

– Når folk skjønner rekkeviddene av dette prosjektet vil alle være med, hevder Ayyad overfor avisen Washington Post.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere utfordringer

Myndighetene på hver side av Rødehavet ga sin velsignelse av prosjektet i februar i fjor, selv om flere viktige detaljer fortsatt er under forhandling. Eierskap skal være blant de tingene man ennå ikke har klartlagt.

Men før det milliardprosjektet kan stå ferdig er det en rekke utfordringer som må vurderes. Området rundt Afrikas horn regnes i dag som verdens farligste farvann, og kryr av somaliske pirater.

I tillegg er Djibouti omgitt av Eritrea, Etiopia og Somalia – tre av kontinentets fattigste land i en region som historisk sett har vært preget av krig og konflikter.

Som om ikke det skulle være nok, er Rødehavet et seismisk svært aktivt område, hvor både aktive vulkaner og jordskjelv kan utgjøre en fare.