Vil modernisere Oslo

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vidar Strand og Odin Fjeldvig ønsker å bidra til å gjøre Oslo og Sporveiene mer moderne, innovativ og imøtekommende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste Klikk har møtt de to studentene ved Oslo markedshøgskole, som med konseptet Transmedia har vunnet Oslo-regionsfinalen i Venture Cup.

Venture Cup er en forretningsplankonkurranse som arrangeres årlig i Norge. Første gang var 1999. Den store finalen skjer i Stavanger den 21. september.

Bakgrunnen for denne konkurransen er at nyskaping er viktig for Norge. Gjennom Venture Cup får deltakerne mulighet til å utvikle forretningsideene sine til gjennomførbare forretningsplaner.

Vidar Strand og Odin Fjeldvig er Oslo-vinnere av forretningsplan- konkurransen Venture Cup. Her ser vi dem på SAS-hotellet i Oslo (Foto: Stein Ove Korneliussen).Vidar Strand og Odin Fjeldvig er Oslo-vinnere av forretningsplan- konkurransen Venture Cup. Her ser vi dem på SAS-hotellet i Oslo (Foto: Stein Ove Korneliussen).

- Forretningsideen vår går rett og slett ut på å installere digitale skjermer på strategiske steder rundt omkring i byen. Her vil vi formidle nyttig informasjon, underholdning og reklame. I første omgang er disse skjermene ment å plasseres på t-banevogner, forteller duoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg kom på ideen da jeg var i Tromsø, etter å ha lest noen bøker om det å tjene penger, forteller Vidar.

Nå ser det ut til at bøkene faktisk fungerte, for dollartegnene formelig lyser ut av øynene på dem begge, der de sitter foran meg og prater.

- Vi har jobbet veldig mye med dette, og slik vi ser det, så ligger verden åpen for oss.

Odin og Vidar mener at konseptet har et stort internasjonalt potensiale. Så vidt de vet finnes ikke noe lignende i Europa, men foreløpig konsentrerer de seg om Oslo, som pilotby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har vært i kontakt med både Oslo Sporveier og JCDecaux, som begge viste interesse for konseptet. Imidlertid er det ikke etablert noe formelt samarbeid ennå.

Konseptet på t-banen skal ifølge duoen bidra til å gjøre Sporveiene mer moderne, innovativ og imøtekommende ovenfor passasjerene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det unike med denne miksen av underholdning, informasjon og reklame, er at den skal formes og tilpasses Oslos innbyggere. Konseptet skal også bidra med å sette et mer moderne preg på Oslo som storby, slik at den fremstår som mer teknologisk utviklet og fremtidsrettet.

Finalen i Venture Cup går av stabelen den 21. september i Stavanger. Vinneren stikker avgårde med 200 000 kroner, mens de to neste plassene får henholdsvis 100 000 og 50 000 kroner hver.

Vidar Strand og Odin Fjeldvig deler førsteplassen i Oslo med Christoffer Holstad.

I år vil det være regionale finaler i Trøndelag, Ås, Stavanger og Bodø. De to beste bidragene fra hver region går videre til den nasjonale finalen, som blir avholdt i Stavanger 21. september.

Venture Cups hjemmeside.