Høyre fortsetter fremgangen
Septembermålingen som Synovate har utført for Dagbladet, viser at Fremskrittspartiet fortsetter å falle med en oppslutning på 15,3 prosent, noe som er en tilbakegang på 1,6 prosentpoeng siden august.
Arbeiderpartiet går tilbake med 2,2 prosentpoeng til 34.6 prosent, mens regjeringsmakker Sp går frem med 1,0 prosentpoeng til en oppslutning på 4,9 prosent. Det gjør partiet ørlite større enn SV, som får en oppslutning på 4,8 prosent, 0,1 prosentpoeng frem.
Tallene for de øvrige partiene (med differansen fra august i parentes): KrF 5,2 (-1,0), Venstre 4,6 (-0,6), Rødt 2,5 (+1,2), Andre 2,1 (-0,2).
Hvis det hadde vært stortingsvalg ville dette gitt de sosialistiske partiene 81 mandater og de borgerlige 88 mandater på Stortinget.


Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Lesernes kommentarer
JILL FANEBUST
3. oktober 2011 - 7:50
MENINGSMÅLING
JILL
Leif Eriksen
3. oktober 2011 - 10:13
Den siste setningen
Jan Olaf per knutsen
3. oktober 2011 - 8:13
Får bare håpe et denne trenden holder seg
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 9:51
Forskjellen er at...
Blir han det, så sperr ham inne og kast nøkkelen. Men inntil han er dømt, så er han uskyldig. Det er sånn det funker (og må funke) i Norge. Har ingenting med hvilket parti han tilhører. Disse rettsprinsippene gjelder også for deg og meg.
Hvem som vinner valget i 2013, vil ikke jeg vedde på. Det er alt for langt fram.
Thore Stoveland
3. oktober 2011 - 12:00
Nei. Forskjellen er at...
De samme journalistene er samtidig avhengig av momsfritak på aviser, pressestøtte og en knallsterk fagforening for å kunne heve sine høye lønninger.
Så hvem tror du de ALDRI skriver dritt om???
Wenche Aanonsen
3. oktober 2011 - 12:26
Hvem?
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 12:54
Takk, Wenche. Og du har helt
Og du har helt rett.
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 12:31
Ja....
Bare tull, fra ende til annen.
Bjørn Sørensen
3. oktober 2011 - 13:13
Partikultur kommer til syne
Det Arbeiderpartiordføreren er mistenkt for er over tid å ha misbrukt en mindreårig. Det er voldtekt med skjerpende omstendigheter.
For alle andre enn en Arbeiderpartiordfører med gode forbindelser ville dette forholdet temmelig sikkert medført varetektsfengsling.
Slik det er nå er han (foreløpig) fri. Faren for påvirkning av vitner (og kanskje det angivelige offeret) må sies å være tilstede.
Vågå Arbeiderparti har (iflg. ABC Nyheter) uttalt at de ønsker denne mulige gjerningsmannen tilbake i arbeid. Før saken er avgjordt!
Hva slags partikultur er det vi ser komme til syne i Arbeiderpartiet?
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 15:59
Partikultur kommer til syne
Du sier det selv - MISTENKT - men ikke dømt!
Spørsmålet om varetektsfengsling er opp til påtalemyndighetene, IKKE AP.
Se forrige setning.
Her er vi enige. Mannen bør være suspendert så lenge saken pågår. Der synes jeg Vågå AP bommer totalt.
Er ingen AP-mann, men det er ikke noen verre ukultur i AP enn i noe annet parti. Ukultur vil alltid kunne forekomme innenfor politikken, arbeidslivet, sportsklubber mm. Så lenge noe gir makt.
Bjørn Sørensen
3. oktober 2011 - 16:42
Partikultur kommer til syne
Man de to sakene ble satt opp mot hverandre i innlegget jeg svarte på, derfor ville jeg vise graden av forskjell i alvorlighet mellom sakene.
Om partiboken og kontaktkretsen har spilt en rolle i denne saken
v e t jeg selvsagt ikke. Men basert på empiri vil jeg si at det er temmelig naivt å tro noe annet.
Det kan se ut som om det angivelige offerets stemme skal kveles for å redde en maktperson med rett partibok.
Hadde denne ordføreren tilhørt et visst annet parti hadde han vært bak lås og slå forlengst, tror du ikke?
Og den stakkars jenta? Jeg håper hun er tøff. Det ser ikke ut til at hun får støtte fra de hold hun burde kunne forvente.
Hun er et lite menneske i starten på livet. Om anklagen stemmer er hun utsatt for et meget grovt overgrep over tid.
Skyldes det råtten partikultur når ordføreren som allerede er invitert tilbake i jobb blir viktigere enn den påståtte ugjerningen hans og offeret for denne?
Roy Belseth
4. oktober 2011 - 9:16
Partikultur kommer til syne
Selvsagt er en overgrepssak som den AP-medlemmet er siktet for, den desidert verste saken her, i og med at det er mindreårige inne i bildet. Og blir han funnet skyldig, så må de gjerne sperre ham inne og kaste nøkkelen, for min del.
Om partiboken som du kaller det, hadde vært brukt for å oppnå fordeler i denne saken, tror du ikke da at høylytte protester ville ha kommet fra flere enn FRP. Vi lever da ikke i en "diktatorisk sovjetstat" eller et "søramerikansk høyrediktatur"? Hadde jeg trodd det, ville jeg aldri ha sagt et ord for å forsvare det norske styresettet. Vi har det beste demokratiet verden hittil har sett. Det er mulig at det er å være naiv å mene dette.
Jeg regner med at offeret får all den hjelp hun kan få og at hun blir hørt. (Om dette da er en overgrepssak?)
Hvorvidt han hadde vært bak lås og slå om han tilhørte et annet parti, overlater jeg til påtalemyndighetene å vurdere. Jeg tror på rettssystemet i Norge, og at myndighetene ikke bryr seg om hvilket parti man tilhører. Men at feil skjer, det kan vi nok aldri gardere oss mot. Når det er sagt - Det så da ut til at Søviknes (FRP) fikk en fair behandling i rettsystemet, i sin tid? Skyldtes det også partiboka?
Og hva slags støtte jenta får, vet jeg ikke. Men jeg håper som deg, at hun både er tøff og at hjelpen er tilstede.
Om anklagen stemmer er hun utsatt for overgrep over tid, og jeg vil da ikke ha noe annet enn forakt til overs for gjerningsmannen. Men, jeg gjentar - jeg overlater til påtalemyndighetene å finne ut av dette. Jeg vil ikke dømme, en mulig uskyldig mann.
Det kan skyldes råtten kultur i Vågå AP. Men at AP sentralt er noe mer råttent i sin struktur/kultur enn andre partier, tror jeg bare ikke noe på.
Men som sagt, mannen burde vært suspendert til saken var avgjort.
Ingenting er viktigere (partikultur eller ei) enn å komme til bunns i denne saken.
Frida FREDRIKSEN
3. oktober 2011 - 11:40
Demokrati...?
Demokrati er at flertallet bestemmer.
Når den rødgrønne regjering ble satt sammen var det vel ikke de partiene folk flest hadde stemt på?
Skjelden at dine egne meninger får stå på trykk også.Som regel er det media som sletter og styrer debatt/sak slik de selv vil ha det.
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 12:44
Til Frida
Derfor ble det rødgrønt.
I neste omgang er det kanskje høyresida som får valgreglene på sin side.
Og det er slik i dette landet, enten man tror det eller ei - reglene er like for alle. Det finnes ingen venstrevridd sammensvergelse. Det er bare tøys.
Tror noen virkelig på at høyresida som er omtrent like stort som venstresida i politikken, ville ha funnet seg i en venstrevridd sammensvergelse? Dette faller på sin egen urimelighet.
Frida FREDRIKSEN
3. oktober 2011 - 13:57
Jeg vet....
Men er det riktig slik det er nå.At partiene kan bestemme hvem de vil samarbeide med.
Da blir det ikke stemmene til det enkelte parti som bestemmer.
Vi kan selvfølgelig kalle det et demokrati.Men er det det ?
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 15:47
Jeg er enig i det, Frida.
Men det er nok sånn, at de mindre partiene indirekte ville ha gitt sin stemme til de som de er mest enige med, og da ville det vel strengt tatt ha foregått et samarbeid, likevel? I hvert fall uoffisielt. Så da er det kanskje bedre at vi har det som vi har det i Norge, slik at det blir klarere for oss "vanlige mennesker" hvem det egentlig er, som samarbeider med hverandre?
Så noe 100% demokrati kan man kanskje si at vi ikke har, men vårt system er vel tross alt, det beste vi kjenner til pr. i dag? Kan ikke komme på noe land som har et bedre system.
Frida FREDRIKSEN
4. oktober 2011 - 11:43
Enig....
Men det er alltid lov og påpeke feil og mangler,ikke sant ?
Jeg mener at vår ytringsfrihet har blitt betraktelig innskrenket.Da mener jeg ytringer innen vanlige normer selvsagt.
Dette er også en del av "demokratiet".
Men nå blir dette litt på sidelinjen enn hva artikkelen handler om,desverre.
Åge Fred Gram
3. oktober 2011 - 8:31
Meningsmåling.
Vanja
3. oktober 2011 - 9:01
frp mistet velgere
Høyre har framgang og det tyder vel på at folket begynner å bli klar for et regjeringsskifte. Men disse meningsmålingene betyr jo ingenting, det er ved valget om to år det gjelder.
Frida FREDRIKSEN
10. oktober 2011 - 21:40
Hvorfor....
Hvem var det som tok opp innvandringspolitikken og mente at om noen år ville det bli problemer ?
Hvem snakket om alenemødrene som fikk trygd for de at de hadde satt barn til verden ?
Eldrepolitikken Osv osv .....
Jo FRP.
Hvor er vi i dag og hvilken problemer har dette skapt?
Hva gjør Jens & co i dag ?
Jo,de legger seg på gammel FRP politikk.Ja til og med formueskatten vil de se på nå........
Viktor Haug
3. oktober 2011 - 8:32
Opp for H?
burde det ha kommet frem om dette var en kommune eller stortings-
valgmåling. Ut fra denne målingen å fokusere på H.fremgang blir helt feil.
Johan Ytternes
3. oktober 2011 - 8:51
Stemmer
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 9:54
Kan du ha rett, Johan?
Pussig, det der?
Kell-Tore Åberg
3. oktober 2011 - 11:05
Kanskje
Heia Erna!!!!
Roald Atle Furre
3. oktober 2011 - 9:58
"HØYREFOSSEN" = REN ENERGI
Håvard Furulund
3. oktober 2011 - 10:00
Ja...
Robert Pettersen
3. oktober 2011 - 10:01
meningsmåling
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 10:56
Til Robert
Per Jan Langerud
3. oktober 2011 - 11:12
FrP har en meget bærekraftig politikk
som liker å spise kirsebær med de "store". Høyre er mer som en rotaryclub enn et politisk parti. Når man kommer utover i 2012 vil man se resultatene, Høyre vil gå tilbake og FrP frem.
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 12:50
Til Per Jan
Og ja, det er forskjell på FRP og Høyre.
FRP fjerner seg enda lenger vekk fra "folk flest", enn det Høyre gjør.
DET er forskjellen.