Utøya-sympatien vil forsvinne
Christoph Wernersen (44) mistet sin bror og familien hans i tsunamien. Den tidligere lederen av støttegruppa er redd for det som nå skjer med ofrene etter 22. juli.
– Vi hører om ganske mange som sliter etter 22. juli. Men det er faktisk de som er sterke. De som sliter mest hører man aldri noe fra. Det er de jeg er mest bekymret for.
Wernersen advarer etterlatte og ofre om at hverdagen nærmer seg, og at støtterklæringene vil bli færre etter hvert som tiden går.
– Man har nå en solidaritet fra hele det norske folket. Det gir mange en god følelse - det hjelper at man har sympati fra mange tusen mennesker.
– Men dette varer en måned eller to, så forsvinner det. Etter tsunamien har ganske mange slitt med akkurat det - det vi kaller stillheten etterpå. Man er i en veldig sårbar situasjon, sier han.
– Krigstraumer
– Jeg er også skeptisk til om helsetjenestene klarer å takle de traumene som folk her sitter med. Dette er krigstraumer - det er ganske heftige og vanskelig ting man er utsatt for.
– Å finne kompetanse rundt i de forskjellige helseforetakene, det tror jeg er veldig vanskelig.
I to år var Wernersen drivkraften i støttegruppa, før hans egen psyke sa stopp. Han har brukt mange timer på å bearbeide inntrykk og erfaringer fra tsunamikatastrofen.
To dager etter at monsterbølgen traff dro han selv til Thailand for forgjeves å lete etter broren, kona hans og de to barna deres.
Sommerens terrorhandlinger i regjeringskvartalet og på Utøya minner om hans egne opplevelser fra den gangen.
Fastleger ikke nok
Flodbølgen som traff en rekke land i Asia romjula 2004 tok livet av tusener. Blant ofrene var det 84 nordmenn. Mannen som ledet støttearbeidet den første tiden ber om at dagens ofre får en bedre og annerledes støtte enn hva de pårørende etter tsunamiofrene fikk.
– Et stort kollektivt traume som 22. juli krever en kollektiv oppfølgning, sier Wernersen.
– Etter tsunamien i 2004 og 2005 ble de henvist til de forskjellige helseforetakene og til fastlegene. I etterkant har det vist seg at mange ikke fikk hjelp. Den riktige kompetansen kom ikke frem dit den skulle.
– Det samme vil skje nå etter 22. juli, det er jeg sikker på.
Les også: Slik kom terroristen til Utøya
Han anbefaler at støttegruppen involveres tett i arbeidet, sammen med både forskere og helsemyndighetene.
– Det er fremdeles mange som fremdeles sliter psykisk etter tsunamien i 2004. Det begynner å bli lenge siden.
– Personlig er jeg en av de som betaler for det jeg opplevde den gangen. Det gjør jeg nesten daglig.
Han mener myndighetene har lært mye av tsunamien, og særlig om informasjon og hvordan de umiddelbart har håndtert de som har blitt rammet. Wernersen oppfordrer til å bedre bruke eksisterende forskning om de etterlatte og overlevende etter flodbølgekatastrofen.
En ekstra byrde
Han påpeker også svakheter, særlig registreringen av skadde og drepte.
– Hvis det er rot i myndighetsapparatet, så legger det en ganske stor ekstra byrde på de som er rammet. Det er tøft å ikke få vite ting når man trenger det.
I 2005 offentliggjorde Justisdepartementet en liste på at omlag 280 norske var savnet etter flodbølgekatastrofen i Asia. Senere viste det riktige tallet å være «bare» 80.
Også nå er familer rammet av rot og feilinformasjon.
Tre familer fikk etter 22. juli-drapene feil opplysninger om at deres nærmeste var omkommet, noe ABC Nyheter fortalte tidligere i uka.
Les også: Tre gale dødsbudskap
Etter det gikk Trond H. Blattmann, leder av støttegruppa for de berørte av 22. juli, ut og sa at det viktigste er at myndighetene gir riktig informasjon, ikke at det er raske. Det sier Wernersen seg helt enig i.
Myndighetene må ha god kontakt med støttegruppa i tiden fremover, og at de snakker sammen på høyeste nivå, mener Wernersen.
– Det viktigste for meg er oppfølgningen. Det er på den biten jeg selv sliter med at vi ikke greide å få på plass. Det var ikke mulig for oss.
– Å gå inn i et sånt apparat og gjøre den type ting uten erfaring... man gjør så godt man kan. Dagens støttegruppe vil få nok å gjøre, det er sikkert.



Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Lesernes kommentarer
Asbjørn Ole Mythen
30. september 2011 - 17:35
VIDEO
la oss få sette på vidoen hvis vi ønsker dette!
Laila Petersen
30. september 2011 - 17:53
Dette er jeg
Laila Petersen
30. september 2011 - 17:58
Jeg vet dessuten
Vanja
30. september 2011 - 19:32
Sorgarbeid
Så skal vi andre være glad for at vi faktisk bare kan skru av tv, eller legge fra oss avisa hvis vi er lei av disse "nyhetene". Det er ingen som tvinger noen av dere til å lese om saken.
Hans Martin Øvre
30. september 2011 - 18:12
Lut lei.
Per Haukeland
30. september 2011 - 18:29
Helt enig,bra skrevet Hans
K E
1. oktober 2011 - 14:41
lut lei alt som har med 22.juli
Om man ikke logger ut da, så blir det for dumt å syte over at man er lei...!
Blir som om man bevisst kjøper seg noe man ikke vil ha, å syter om det i etterkant.
Atle Devik
30. september 2011 - 18:28
Mange har mistet kjære og venner......
Det går ikke mulig for utenforstående å tenke på massakren 365 dager i året.
Laila Petersen
30. september 2011 - 18:32
Jeg er enig Øvre,
Laila Petersen
30. september 2011 - 18:41
Og enig med Devik
Anne Lise Arnesen Elgesem
30. september 2011 - 18:58
Livet videre.
Og selv om det med dette som skjedde bli mange tomme stoler nå fremover ,så er det og en verden der mange ikke får sine hjem til jul osv. Det er så mange som har mista ,men hvorfor er vi så ofte fraværende da ,ingen bryr seg eller det er noe støtteapperat.Det kan for noen synes som sytring ,men av erfaring så vet jeg det så inderlig vel. Og jeg vil heller si la alle få støtte og omsorg .ingen har monopol på sorg. La oss bryr oss mer om hverandre,ikke bare de som mista noen den 22,men uansett .det er så mange sår som begynner å blør nå slike hendelser skjer.
Synes og det er tull med alle de advokater og penger som spyr ut. Du vil aldri få dekket alt og du vil aldri få en rettferdig behandling her. Men noen ser sitt snitt til å få noe ut av dette. Vi vil i alle år fremover få høre at vi har ikke penger eller folk til det og det ,og det må vi bare forstå at slik er det.Er redd hva dette vil føre til.
Rogdan
30. september 2011 - 18:59
Enig med mange her.
K E
1. oktober 2011 - 14:32
all verdens katastrofer og tragedier
Bjørn Johansen
30. september 2011 - 19:44
For meg så virker det som
Per Bruun
30. september 2011 - 19:58
Sympatien
Geir Ove kittelsen
30. september 2011 - 20:02
jepp
22/7 som et middel i videre marketsføring av partiet .. og for å si det slik ,, jeg var med på tsunamien ,, kom hjem etter 3 månder , valgte å bli der å jobbe . Livet går videre etter en " smell " men media og visse politikere kan leve lenge på det . Terror og naturen kan ta livet av mange ,, men tenk på alle de som mister sine kjære pga elendige politiske beslutinger og mase om og spare penger ,, Neste gang kan det være din kjære som "forsvinner ",,, pga uduglige blåruss , som aldri har sett hverdagen . Og husk ,,, de som styrer Norge er økonomisk sikkert resten av livet ,,, og tror nok ikke de står i kø for å få fjernet en svulst ,,, Men det er mange av oss andre som har opplevd ,, både med seg selv og andre en kjenner ..
All sympati med 22/7 og det som har skjedd ,, men det kan ikke rettes opp , og verden går videre ,,, og tror alle vet at det kommer mere ,,, men godt en ikke vet ,,,, men bruk heller krefter på og la alle ha rett på en god alderdom og hjelp når helsen svikter . Det kommer til alle ,, du slipper ikke unna .... selv om du er politiker .
Jørn Haakenstad
30. september 2011 - 20:18
Les saken en gang til
Terje Danielsen
30. september 2011 - 20:54
EN KJEDELIG SAK.
Men tragedien er sjedd, å det må man bare se i øynene at man ikke kommer unna. Å det er noe som har satt spor i vårt samfunn.
Men jeg synes at det økonomiske ved en sånn handling burde løftes høyere opp en ved at advokater skal berike seg på dette. Syns likevel dem har nokk å gjøre i samfunnet forøvrig. Jeg tror mangen Advokater synes selv dem kunne hvert ungått dette, for dem klientene som banker på demmes dør.
Jeg mener at her burde det hvert satt ned et styre på ex. 5 personer som kunne ta seg av erstatnings spørsmålet.
Men selvfølgelig med dem som har kompetanse for retssikkerhet som sitt yrke, og noen representanter for dem impliserte i saken.
Det dreier seg selvsagt om penger å den vidre behandlingen m som var til stede vedrørende Utøya saken.
Jeg mener at dem involverte kunne få en bedre behandling med sin sak med et sån styre, å at man ikke trengte å lage hver man for seg selv behandling, gjennom krav å advokater, sak.
Det virker som at du personilig skal kreve.
Her er det en sak som alle å hvermansen som er innvolvert skal ha sin rett. men må gå til Advokat for å fremme sin sak.
Av det man vet, så gjør ikke alle det, å noen faller utenfor systemet.
Jeg kunne fortelle annet om det, men la det ligge.
Derfor synes jeg at vår regjering skal ta tak i problemet å finne en enkel løsning på alle som er berørt av denne hendelsen.
Derfor å få en rask avgjørelse for dem fleste, som har lidd med den saken.
mvh.
Job
30. september 2011 - 21:50
eeh
Nå håper jeg virkelig at de får med seg alle og at det ikke blir som etter krigen da nordlendingene ble oppfordret til å søke om medalje.
Roald Atle Furre
1. oktober 2011 - 11:39
SPESIALISTENE og REGJERINGEN
Kyrre Storli
1. oktober 2011 - 10:39
Fordi virkeligheten er helt forskjellig fra ++
Er vel ikke nødvendig å ramse opp, men den dårlige behandling de involverte har blit møtt med er en gjenganger.
Blir intressant å se om det blir noen forandring i denne saken der AP er inne i bildet, nu er det i noen kommuner kommet sykologer som skal vere en del av primerhelse, om det vil hjelpe må en avvente, tror nok at oppfatninger, holdninger hos primerhelse er grunnen til de bedrøvelige historiene om mangelfull hjelp i slike tragedier og ulykker, er som en kan høre," hvorfor var du der" som det blir grunnen til ingen hjelp. Du skulle forstå at du ikke skulle vere der, når det smeller.
Vanja
1. oktober 2011 - 14:11
Eksperter
Og man skulle tro at etter tsunamien skulle vi ha lært hva som trengs av hjelpeapparat ved større katastrofer som dette.
Hva er det som gjør at vi ikke har kommet lengre? Holder vi på å stagnere i utvikling?
Tommy Ellingsen
2. oktober 2011 - 9:25
Årsaken
Atle Devik
2. oktober 2011 - 17:11
Når man blir.....
Det ødelegger mer enn det gjør godt.