Iranere flys trolig ut av landet torsdag ettermiddag
Karl Eldar Evang, som representerer iranernes støttegruppe, opplyser til NTB at den ene av de to som ennå ikke er besluttet sendt ut av landet, er en konvertitt.
– Iraneren som har konvertert er ikke blant disse. Men det er ikke slik at han har veldig mye tid å gå på – han er fortsatt truet med utsendelse. Også for den andre iraneren som ikke sendes ut nå, er det bare snakk om at man har vunnet litt mer tid, sier Evang.
Les også: - Derfor vil de ha dødsstraff
Han forteller at aktivister har planlagt aksjoner i forbindelse med utsendingen. Det arbeides nå med å finne juridiske grunner til utsettelse.
Ifølge Vårt Land har Tverrkirkelig Nettverk opplyst til iranernes støttegruppe at konverteringsdatoen er 4. september i år. Ifølge Utlendingsnemndas opplysninger skjedde konverteringen for et halvt år siden.
Konverteringer straffes hardt av myndighetene i Iran. Den siste tida har det vært flere offentlige henrettelser i landet, og mange mener at asylsøkeren risikerer å bli henrettet.
Les flere nyheter

Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Lesernes kommentarer
Knut Amundsen
29. september 2011 - 8:42
Iranere i Norge.
Det de gjør er å "konvertere" til en annen religion for da kan de skjule seg bak en mulig dødsstraff.
Jeg har overhode ingen tro på at disse menneskene gir opp sin islamske tro.
Dette er bare for å lure til seg en oppholdstillatelse.
Så sier de at det er en gruppe som jobber med å finne juridiske grunner til utsettelse ?
Ett avslag er ett avslag og nå er det på høy tid at den Norske stat viser hvem det er som bestemmer i dette landet.
Ragnar Østli
29. september 2011 - 8:57
Støttegruppe
Bjorn Haave
29. september 2011 - 8:46
Konvertert?
Ragnar Bakken
29. september 2011 - 8:52
Invandrere/asylanter
Per Olav Husum
29. september 2011 - 9:14
Australia
Hvor mange av urinnvånerene ble masakrert når engelskmennene bosatte seg der?
Og det samme skjedde i USA.
Nei den hvite mann har ikke mye å rose seg av i den sammenhengen
Bjorn Haave
29. september 2011 - 9:30
Samene i Norge
Pål Vedeld Djupvik
29. september 2011 - 9:41
"ser ikke skogen for bare trær"
Einar Ofsteng
29. september 2011 - 11:06
"Drapene mellom Indianere og
Det stemmer da ikke helt dette Pål..... Det var tilfeller da de hvite sendte tepper som var infisert med kopper, noe som nesten utslettet hele grupperinger blandt indianerne. Gulljakt i blandt annet Black Hills , der tusenvis av gullgravere reiste krav om å få dra dit, til områder som indianerne så som hellige, forte til ett av de mest kjente slagene i USA, Little Big Horn, der Custers 7nde Kavaleri ble utslettet, på grunn av hunger for gull. Mange av indianerne tok imot de hvite med åpne hender og ble massakrert.
Torill Westerby
29. september 2011 - 12:13
Indianerne ble SLAKTET!!!
Runar Wiik
29. september 2011 - 9:18
Sendes ut.
Laila Petersen
29. september 2011 - 9:21
Jeg er helt enig med
Laila Petersen
29. september 2011 - 9:25
Jeg er forøvrig veldig enig med dere
Erik Danielsen
29. september 2011 - 9:26
Til Bjorn og Stig
Å konvertere fra islam innebærer dødsstraff i så og si alle islamske stater. Om ikke myndighetene fengsler, torturerer eller dreper deg, så gjør naboene eller familien det uten at de blir stilt til doms.
Også i Norge lever flere og flere konvertitter fra islam som internflyktninger i Norge. Man må rømme til et annet sted i landet for å unnslippe forfølgelse. For ikke lenge siden leste jeg om en asylsøker i Rogaland som fikk helt kokende vann over seg fordi han hadde konvertert.
Til tross for sterk forfølgelse av kristne (og bahaier) i Iran, øker antall konvertitter så kraftig at myndighetene ikke vet hva de skal gjøre med det.
Når vi vet at mennekser med de mest inhumane og antidemokratiske holdninger ironisk nok gis flyktningestatus eller opphold på humanitært grunnlag i Norge, så skulle det bare mangle at man også gir beskyttelse til personer som har konvertert.
Bjorn Haave
29. september 2011 - 9:48
Erik
Med hensyn til hendelsen i Rogaland skjedde det her i Norge og ikke i Iran.
Dersom det er fakta at myndighetene i Iran ikke vet hva de skal gjøre med alle de som konverterer til kristendommen syntes det merkelig at det ikke er enda flere henrettelser enn det er i Iran. For ordens skyld er lider jeg ikke av frykt for muslimer generelt eller andre vrangforestillinger eller oppfatninger Islam. Jeg har opphold meg i midtøsten i mer enn 10 år av mitt liv, men dette er irrelevant. Vi snakker her om hva det innebærer for en konvertert muslim som vender hjem. Er det slik at norske myndigheter stempler passet med at vedkommende har konvertert til kristendommen. Religion er en personlig ting og bør være det, ikke en sak som kan benyttes i denne sammenheng. Det er jo bra at du har satt deg så godt inn i denne sak slik at vi andre ikke bør komme med våre synspunkter. Ha en god dag.
Laila Petersen
29. september 2011 - 9:35
Det er jeg ikke enig i Danielsen
Pål Vedeld Djupvik
29. september 2011 - 9:46
God tur hjem da Ounni Pillai,
Bjorn Haave
29. september 2011 - 9:53
Upassende
Leo
29. september 2011 - 18:08
Upassende?
Ounni Pillai
29. september 2011 - 12:30
Sperret.
Knut Amundsen
29. september 2011 - 10:40
Gunnar Celius
Jan-Ove Lorentzen
29. september 2011 - 10:54
2stykker
Lorang Hansen
29. september 2011 - 10:43
Konvertering
Når en søknad er enedleig avslått, skal de returneres til hjemlandet.
Dette er i henhold til Norsk lov !!
Så forsøker man å unngå dette ved å konvertere til kristendommen for hvis de da kommer hjem så vil de bli straffeforfulgt. Men jeg bare spør hvem i hjemlandet vet om at de har konvetret. Tror du at det er det første de sier når de kommer på Iransk jord ??
Jeg bare spør !!
Ragnar Østli
29. september 2011 - 12:08
Lorang
Leo
29. september 2011 - 18:16
Konvertering
Laila Petersen
29. september 2011 - 10:53
Nei
Laila Petersen
29. september 2011 - 11:07
ja, to stk
Frida FREDRIKSEN
29. september 2011 - 11:29
Likhet for loven?
Madina Salamova gjorde jo akkurat det samme.
Hvorfor skal det være annerledes om en kommer fra Iran og er mann?
Bør det ikke være likhet for loven?
Eller skal det forhandles i hvert enkelt tilfelle etter:
-hvilken mennesker du greier og knytte til deg.
-hvem du kjenner innad i politiske partier.
-hvor mange din støttegruppe greier å moblisere til støtte.Slik at lovverket kan gjøres om og tilpasses den enkeltes sak.
-hvor godt en selv har greid og lurt og holdt seg skjult i Norge.
-
Eller skal alle asylsøkere/innvandrere behandles likt etter loven?
Jeg mener vi bør ha en LOV som gjelder alle,og som bør følges av alle.
Bjorn Haave
29. september 2011 - 12:04
Madina
Frida FREDRIKSEN
29. september 2011 - 12:12
Forldrene.....
Hvem vet...?
Din kommentar Haave er veldig godt dekkende for den saken.
Lorang Hansen
29. september 2011 - 11:44
Likhet for loven
Du er selvsagt inne på noe der - men jeg var heller ikke enig med Salamova saken til tross for at den kanskje var noe annerledes. Hun var tross alt meget godt integrert - men jeg er allikevel enig med deg; Liket for loven !!
Hvis vi tar nåværende sak, så ken vel egentlig ikke den sammenlignes med hennes. Her er det sannsynlig foretatt en konvertering kun for å bli i Norge. Vi vet vel ikke om vedkommende har noe nettverk her - men sansynlig ikke. Og da mener jeg han må hjem !!