
Vågå-ordfører bekrefter overgrepssiktelse
Rådmann Tor Arne Gangsø i Vågå kommune i Oppland sendte tirsdag ut en pressemelding der det bekreftes at Øygard er siktet.
Meldingen sendes ut etter et møte mellom den siktede ordførerens forsvarer, advokat Mette Yvonne Larsen, og rådmannen i Vågå, Tor Arne Gangsø.
Det er ulike forhold som gjør at avgjørelsen er tatt, forteller ordførerens forsvarer, advokat Mette Yvonne Larsen.
Les også: - Rettsvesenet håndterer saken
– Blant annet vil han unngå spekulasjoner, og han står fram for å bekrefte det mange allerede vet. Han mener også at han er uskyldig og at det derfor er greit å stå fram, sier forsvareren til NTB.
Tror ikke på tiltale
Ordføreren ønsket også å vente med å stå fram av hensyn til jenta, ifølge Larsen, men han mener dette ikke spiller så stor rolle nå som saken er allment kjent.
Rune Øygard regner med at saken ender med at det ikke blir tatt ut tiltale, legger forsvareren til.
Den 15 år gamle jentas familie anmeldte saken sist søndag. Ordføreren ble pågrepet dagen etter, men løslatt etter avhør. Politiet mener det dreier seg om mer enn én hendelse, og at saken skal ha startet i 2009.
Bistandsadvokaten til jenta, Nina Braathen Hjortdal, sier identifiseringen av ordføreren trolig vil gjøre det lettere å identifisere også jenta.
Se også: Jens ba Øygard ta permisjon
Hun er overrasket at over det var ordføreren selv som opplyste om navnet sitt.
– Burde vært kontaktet på forhånd
– Det har lenge versert rykter, og slik sett er det ikke uventet at navnet blir offentliggjort. Men det er litt rart at det er Vågå kommune som går ut med navnet og informasjonen, sier bistandsadvokaten til ABC Nyheter.
Samtidig bekrefter Braathen Hjortdal at hun og jentas familie ikke har vært involvert i beslutningen om å identifisere ordføreren.
– Det er litt spesielt at det skjer uten at jeg blir kontaktet på forhånd.
– Hvordan reagerer fornærmede og hennes familie på at navnet er offentliggjort?
– Det kommer ikke som noen bombe at navnet er kjent. Det er en ekstra belastning, men hun har det etter omstendighetene fint. Hun var forberedt, sier Braathen Hjortdal til ABC Nyheter.
Bistandsadvokaten sier hun frykter at folk skal synse om saken uten å ha nok kjennskap til den.
– Det er et bygdesamfunn vi snakker om her, og det er mange som kjenner dem. Dermed kan det komme formeninger og synsinger. Jeg tror likevel ikke at det vil overskygge politiets arbeid, sier Nina Braathen Hjortdal.
Ønsket kontakt
Rådmann i Vågå, Tor Arne Gangsø, sier til NTB at begrunnelsen for å fortelle hvilken ordfører som var siktet var at den siktede ordføreren selv syntes alle spekulasjonene var meget ubehagelige og at det kunne ramme andre ordførere enn han selv.
Siktede og fornærmede er ikke fra samme kommune. Ordføreren er sykmeldt ut denne uken og neste, opplyser rådmannen.
– Rettsvesenet håndterer saken
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sier at anklagen mot Vågå-ordfører Rune Øygard er alvorlig og at den skal behandles av rettsvesenet med det alvor den krever.
Landsstyremøtet i Arbeiderpartiet var tirsdag i ferd med å starte opp da pressmeldingen fra rådmannen i Vågå ble sendt til mediene. Her blir det opplyst at ordføreren stiller seg uforstående til anklagene om seksuelle overgrep mot en mindreårig jente og at han inntil videre er sykmeldt.
I første pause under møtet tok Stoltenberg og hans nærmeste medarbeidere timeout for å finpusse uttalelsene han skulle med overfor pressen som ventet i salen. Partisekretær Raymond Johansen tok ordet først.
Rådet ham til å ta permisjon
– Jeg ble tirsdag informert av ordføreren selv om den alvorlige siktelsen. Dette tok jeg til etterretning, men ga ham det rådet å ta permisjon, opplyste partisekretæren.
Stoltenberg ville ikke spekulere om noen sider av saken.
– Det er politiet som vurderer spørsmål om skyld. Slik fungerer det i en rettsstat. Det er en alvorlig sak, med en alvorlig anklage. Nå skal politiet etterforske og gjøre det de skal i slike saker, sier statsministeren.
Han opplyser at han traff ordføreren i Vågå for et par uker siden, og at han har kjent ham noen år. Men statsministeren har ikke har kontakt med Øygard siden opplysningene om saken nådde partiledelsen.

- Houla rammet av brutal tragedie
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Lesernes kommentarer
Jan Carlsen
27. september 2011 - 15:13
Er ordføreren alpinist, ...
Walter Langøen
27. september 2011 - 17:41
Ikke bare i språket;
Som denne:
"Menn i Frp er mer menn enn menn i andre partier. Nærmest kommer Ap. Menn i Frp tar seg en øl og skjems ikke over hengemage.
På motsatt side: Sosialistisk Venstreparti. Ingen vil vel påstå at Lysbakken, Holmås og Solhjell fremstår som mannsidealer....Grunnen til at de går med myke sko, er fordi det er det nærmeste de kommer utendørs tøfler.
Om menn fra Krf kan kalles menn, kommer an på de øyne som ser. Ser Knut Arild Hareide, f.eks. Pen, og utrolig pyntelig. Sikkert en god konkurrent for SV-trioen med en kost i hånden foran kjøkkenvasken. Mannslingene på ytterste venstre i Rødt kjennetegnes av flotte sykler med matchende sykkelhjelmer."
Denne "teorien" ble fremsatt i et hyggelig lag for en tid tilbake.
Anne Mone Olsen
28. september 2011 - 10:50
Walter Langøen og manssjåvinisme
Inger Vibeke Haugen
28. september 2011 - 12:32
Du store min Anne!
Walter Langøen
28. september 2011 - 16:11
Anne: Skal si du
Men jeg må gjenta: Dette fortalte et familimedlem meg i telefonen. Han hadde vært ute på by`n sammen med andre. Og der ble denne meningsytringen fremsatt. Og slik fikk jeg den gjenfortalt. Noenlund ordrett.
Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne. Det var ikke meningen å fornærme deg.
Ellers kan jeg fortelle deg at den som kjenner meg på ingen måte vil være enig i dine karakteristikker av meg. Du vet faktisk ikke hva du snakker om når du klistrer merkelapper på meg. Du kjenner meg ikke, og jeg har ingen formening om du er ei likandes jente i det daglige eller om du er en ufordragelig bedre-viter. Jeg deltar ikke på nettet for å være personlig. Du gjør som du vil.
PS: Hvordan vet du noe om meg? Hold den lange nesen din langt unna! Lykke til med de gode inntektene.....
Vanja
28. september 2011 - 17:55
Prektige Anne
Og så synes jeg det er greit om du holder deg noenlunde til saken som diskuteres. Hvem i alle verden skulle være interesert i høre om hele din prektige families inntekt og koppevask?
Dessuten bruker du en lite grei hersketeknikk når du kommenterer inteligensen til de som har andre meninger enn deg.
Ikke tror jeg at du har et så bra ekteskap heller, for hvis man leser et senere innlegg fra deg her så avslører du et skikkelig mannehat.
Roy Belseth
29. september 2011 - 14:07
Til Walter
Om du vil kan jeg ta deg med ut i villmarka et par uker, så får vi se hvem som er mann eller ikke.
NB! Jeg er ikke FRP´er!
Jørn Pedersen
30. september 2011 - 10:00
Ooooooo....
Uansett, tragisk at en person i en slik stilling skal misbruke sin makt på denne måten... tro at han skal slippe unna med hva det skal være. Men det har jo alltid vært slik i AP. De er mer ute etter personlig makt enn å faktisk gjøre noe for dem de påstår å representere. Og når de først har det, så kan folk bare skygge banen, da kan de gjøre som de vil!
Roy Belseth
1. oktober 2011 - 9:29
Til Jørn
Du blir i hvert fall ikke automatisk mann selv om du har hengemage, drikker øl, drar på heisatur til Danmark, drar på harrytur til Sverige eller promper høylytt på bussen. Det er forskjell på det å være mann og det å være vulgær. Du blir heller ikke mer mann ved å mobbe andre, fordi de har et spinkelt utseende.
Når Walter legger opp til en slik tullete beskrivelse av hva en mann er, så må han vente å få "svar på tiltale".
Og det tullballet du lirer av deg angående folk i AP og personlig makt, er bare tøv. Det er ikke verre i AP, enn i andre politiske partier.
Eller rundt oss ellers i samfunnet, for den saks skyld. Maktmennesker/maktmisbrukere finnes overalt. Men la oss for Guds skyld håpe, at de er i mindretall.
NB! Skal på harrytur til Sverige i dag, jeg.
Jørn Pedersen
1. oktober 2011 - 13:17
Hmmmmm...
Og jeg sa faktisk at jeg heller ikke hadde mye til overs for den teorien. En mann er en som har baller nok til å stå til rette for egne ord og handlinger selv om han kan få trøbbel for det. Ja, og har et par EKTE baller også, selvsagt. Hei! Det var nettopp det Bård Hoksrud gjorde! Mens denne AP-ordføreren altså stiller seg "uforstående" til anklagen mot ham, og blir bedt av hr. Stoltenberg om å "ta ferie". Underforstått; "så har avisene gått lei av den saken til du kommer tilbake". Jo, slik er det i DET partiet. Maktsultne kamerater alle sammen.
Og du vet, det jeg "lirer av meg" om personlig makt? Det er ikke tullball. Vi har sett så mange eksempler på at fremtredende (og andre) AP-folk misbruker makten de har til egen vinning, at det bør selv du med dine tilsynelatende politiske skylapper ha fått med deg.
Vel, god tur til Sverige. Øl eller kjøtt eller begge deler?
Ah! Jeg vet! Godis...
Roy Belseth
3. oktober 2011 - 9:02
Er enig med deg der.....
Maktsyke er vel strengt tatt de fleste politikere, fra FRP til Rødt - til en viss grad. Noen mer enn andre. Men, ikke mer i AP enn andre partier, DET er tullball. Synes det oser godt av maktsyke både hos Siv Jensen, Erna solberg, Jens Stoltenberg, Han der Venstrefyren m fl.
Og politiske skylapper?
Vel, vel. Det er forskjell på det å ha politiske skylapper og det å tenke selv. Sette seg ned og inn i, hva de forskjellige partiene står for - for deretter å bruke egne tanker og gjøre seg opp en mening om hva man er mest enig i. DET er vel ikke å ha skylapper?
Verre er det når man forsvarer alt hva "sitt" parti står for, uansett. DET er å ha skylapper.
Svensketuren ble meget vellykket, forøvrig.
4 flasker vin, 10 øl, 1 pose stekt løk, 1 flaske dusjsåpe, 1 pose polarbrød og en banan. Kort sagt, tidenes svenskehandel.
Pål Vedeld Djupvik
9. november 2011 - 10:56
Hva i allverden er du da?
Jørn Pedersen
30. september 2011 - 10:05
Jan Carlsen: Det står faktisk...
Sven Marti
27. september 2011 - 15:19
I tillegg sykemeldt - snakk om uflaks.
En ulykke kommer sjelden alene.
Henry O. Datsik
27. september 2011 - 16:59
En siktelse er i mange
Ørjan Kristoffersen
28. september 2011 - 14:16
Ja, men han er jo ikke sykemeldt for en psykisk belastning.
Reidar Johnsen
27. september 2011 - 15:19
Javel .....hva nå ?
Den som lever får se .
Atle Devik
27. september 2011 - 17:31
Men....
Laila Petersen
27. september 2011 - 15:29
Hehehe
JILL FANEBUST
27. september 2011 - 15:42
STÅR FRAM
JILL
Åge Fred Gram
27. september 2011 - 15:39
AP
Kjetil Simonsen
27. september 2011 - 17:44
Ja, egentlig rart at "natt og
Johannes Berg
27. september 2011 - 18:51
Offer!
Erik Molstad
28. september 2011 - 12:45
Elite
Anne Lise Arnesen Elgesem
27. september 2011 - 15:45
Få sparken
Ørjan Kristoffersen
28. september 2011 - 14:18
Mannen vil
Robert Pettersen
27. september 2011 - 16:24
overgrepssiktet
Knut frode Bolsø
27. september 2011 - 16:34
hva vil arbeiderpartiet gjøre
Henry O. Datsik
27. september 2011 - 16:56
Hva vet du om at Tv2 ikke
Antar dette er en ikke-sak.
Ragnar Østli
27. september 2011 - 17:12
Knut