
Utøya-ungdommer dropper ut av skolen
- Det er trist. Spesielt den siste tida har vi hørt om flere tilfeller rundt om i landet hvor ungdommene dropper ut av skolen og studier, sier Tove Selbekk, nestleder i den nasjonale støttegruppen etter terrorangrepet 22. juli, til adressa.no.
Mens noen slutter, har andre skyhøyt fravær.
- Enkelte elever har allerede fått høre at de har så mye fravær at de ikke kommer til å få godkjent fagene uansett. Det blir et helt feil utgangspunkt, sier Selbekk.
Les også: - Politiet må gi en korrekt versjon
Sliter med mareritt
Det finnes ikke eksakte tall på hvor mange berørte etter terrorangrepet som har sluttet på skolen, med studier, i lærlingpraksis eller jobb. Men mange sliter, ifølge Inger Christiansen, fylkesdirektør for opplæring i Sør-Trøndelag.
- For dem som sliter, kan det handle om ting som mareritt, tapt nattesøvn og dårlig konsentrasjon, sier hun til adressa.
Christiansen sier skolen vil strekke seg langt for å legge til rette for disse elevene. Hun viser til at skoleåret kan deles opp, at eleven kan jobbe hjemme og at det ikke er noen fraværsgrense i den videregående skolen.
- Når jeg sier at det ikke eksisterer fraværsgrense, så er det selvsagt innenfor en viss grense. Dersom en elev ikke viser seg på et halvt år, og vi mangler en dialog med vedkommende, blir det vanskelig, sier Christiansen.
Les også: Politiets forklaringer spriker
- Stigmatisert
Alt fravær kommer imidlertid på vitnemålet og vil bli synlig for fremtidige arbeidsgivere, selv om en forklaring kan legges ved.
Solbekk, som selv har en datter som var på Utøya 22. juli, mener fravær som skyldes angrepet på Utøya ikke bør stå på vitnemålet i det hele tatt.
- Dersom dette fraværet blir dokumentert i et eget vedlegg, vil både fremtidige skoleinstanser og arbeidsgivere få vite at vedkommende var på Utøya 22. juli. Ungdommene ønsker å komme bort fra at alle vet at de var på øya under massedrapet. Det blir en fremtidig stigmatisering som de må få slippe, sier hun.



- Houla rammet av brutal tragedie
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Lesernes kommentarer
Roald Atle Furre
26. september 2011 - 12:12
Tar vi Utøya på alvor ?
Kyrre Storli
26. september 2011 - 12:30
Ja det er ett godt spørsmål, blir dem tatt på alvor.
Kyrre Storli
26. september 2011 - 12:16
Svake mennesker, var det en sang som hette
Kan jo vere penger i det, erstatninger i en annen verden.
Wenche Aanonsen
26. september 2011 - 14:51
Svake mennesker.
Torgeir Bøhler
26. september 2011 - 13:05
Krisemaksimering
Torill Westerby
26. september 2011 - 13:15
Storli
Anita Larsen
26. september 2011 - 15:29
Penger?
K E
26. september 2011 - 21:11
krisemaksimeringen...
At enkelte kaller hverdagen til "de som opplevde massakren"... for krisemaksimering, finner jeg ikke ord for.
Laila Petersen
26. september 2011 - 12:25
Enig Amundsen
Tor Kristensen
26. september 2011 - 15:40
Amundsen
Knut Amundsen
26. september 2011 - 16:45
Tor Kristensen
Så skrev jeg ett nytt innlegg der jeg og kritiserer arbeiderpartiet og det som skjer på Utøya , slettet igjen.
Ytringsfriheten gjelder ikke her.
Laila Petersen
26. september 2011 - 12:31
Ikke
Harald Haha
26. september 2011 - 12:36
Har man vært under ild av en gal mann
Olav Brekhus
26. september 2011 - 13:30
Ja, det er synd på disse
Gruer meg forresten til rettsaken som kommer neste vinter/vår. Media blir overfylt med synsing, uvesentlige detaljer, håpløse kommentarer, og tåredryppende historier. Det som skjedde i løpet av et par-tre timer den 22/7 blir tværet utover i flere måneder, dissekert og gulpet opp og gjentatt i det uendelige. I enkelte sammenhenger kalles det tortur. Vi kaller det nyhetsformidling.
Geir Lundheim
26. september 2011 - 16:54
Sytepave.....
Når det er sagt synes jeg det er tragikomisk at noen sier Ap og SV har utnyttet dette til sin fordel i valgkampen.......Dette er bare tullprat og har slett ingen virkelighet i det hele tatt......
De berørte var i all hovedsak Ap og selvfølgelig får de da også mediaoppmerksomhet.....og selvfølgelig skal statsminister og andre i sittende regjering ta hånd om denne nasjonale tragedien........
Uansett hvilken regjering som hadde sittet så hadde jeg forventet at statsminister og andre i regjeringen hadde geleidet den norske nasjonen gjennom en slik tragedie.....enten den var rød, rødgrønn, grønn, blå eller blåblå.....
Derfor blir det å syte når man har så lite forståelse for hvordan et samfunn og styrende organer skal reagere på en tragedie av denne art.....
Geir Lundheim
26. september 2011 - 16:55
fortsettelse på innlegg
Hadde ikke sittende regjering tatt ansvaret med å bringe nasjonen gjennom denne tragedien så hadde det vært meget kritikkverdig og det har flertallet i det norske folk vist.........med samhold
Hadde denne tragedien vært utført av en islamist så hadde det vært muslimene det hadde gått utover fra Frp velgerne......når det viste seg at det var en med tidligere tilknytning Frp som sto bak......da skyter man på de rødgrønne.........
Følg historien tilbake med alle uttalelsene som har kommet fra Frp.......disse uttalelsene bidrar indirekte til at motsetningene blir større og for enkelte kan ta overhånd og begå slike terroraksjoner som ABB......enten de er muslimer eller vestlige.......
Terroren på Utøya, bompeeskplosjonen i Oslo er ingen film, men dessverre virkelighet........ikke kall reaksjonene i etterkant for klisje, det blir for dumt.......
Selvfølgelig vil disse hendelsene dominere i medier i uker, måneder og år.......måtte alle lære av dette og hvordan vi viste samhold etter 22/7......og vi må aldri glemme en sånn tragisk dag og alle som ble berørt av dette.....
Olav Brekhus
27. september 2011 - 11:11
Vel
Og hvis du mener jeg ikke har empati så forstår jeg ikke helt hvor du vil. Er det empati å dvele ved, og å sette meg detaljert inn i dødsøyeblikket til, hvert enkelt offer? Skal jeg ha dårlig samvittighet for at ingen av mine ble drept eller i det minste skadet? Må jeg bli observert gråtende i en eller annen sørge- eller minnestund for å være empatisk nok? Eller er det bare din form for empati som er mest verdifulle, hvordan nå den måtte være..
Laila Petersen
26. september 2011 - 12:45
Joda Harald
Tor Kristensen
26. september 2011 - 15:42
Laila
Vanja
26. september 2011 - 17:29
Laila?
K E
26. september 2011 - 20:24
Men livet må gå videre for dem
At du er ferdig med saken, som du kun har sett/hørt/lest gjennom media og dermed bør de som opplevde dette også kunne gå videre, vitner om lite innsikt og medmenneskelighet.
De sitter ikke hjemme og bare grubler.
De sliter med søvn, konsentrasjon også dermed skolegang.
Lest noen av intervjuene?
Enkelte ser etter fluktveier hele tiden om de er ute på buss, i bygninger osv. Da sliter man med mer enn å gruble.
Lavmål av deg Laila.
Laila Petersen
26. september 2011 - 12:51
Enig med mye av det
Olav Brekhus
26. september 2011 - 13:09
Neida, skal ikke det
Tebe
26. september 2011 - 12:52
Riktig, Harald H
Laila Petersen
26. september 2011 - 13:03
Og akkurat nå
Monica Hammer
26. september 2011 - 13:04
Hvor ble det av medfølelsen?
Om dere ikke greier å leve dere inn i hvordan det må føles å stå ansikt til ansikt med en drapsmann, for så å måtte hoppe ut i iskaldt vann for å svømme for livet, ja, da synes jeg dere skal holde dere for gode til å kommentere noe i det hele tatt.
Livet må gå videre, sier enkelte. Men det har gått bare to måneder! Hvem greier å legge dette bak seg etter bare to måneder? Som andre påpeker her så finnes det krigsveteraner som ikke greier å legge ting bak seg etter mange år, og så forventer dere at ungdom så ungt som nedi 14-15 år bare "skal komme seg videre" ?
Og til deg Laila, som sier at dette hadde ikke gått hjemme hos deg, så får jeg virkelig håpe at ingen av dine barn, om du har noen, blir utstatt for noe slikt, for da må det være fryktelig traumatisk på toppen av det hele å ha ei mor som tvinger dem inn i hverdagen igjen, fordi nå synes mora det er nok sutring og syting.
Det finnes arbeidstakere som opplever mindre traumatiske ting enn dette (ektemann/hustru som dør av kreft, hjerteinnfarkt osv), som må ha sykmelding i lang tid.
Så mener dere da at en ungdom bare skal skjerpe seg og sette seg på skolebenken og pugge gloser og kjemisymboler og matematikk? Hvor lett er det å konsentrere seg når man er redd, eller sørger?
Hva som regnes som lang nok tid til å sørge er helt opp til den enkelte. Noen går raskere videre enn andre, andre trenger lengre tid. Håper virkelig ofrene i denne katastrofen har mer empatiske foreldre enn enkelte av dere her inne virker å være!
Frida Steinseth
26. september 2011 - 13:21
Monica!
Wenche Aanonsen
26. september 2011 - 14:44
Takk
Vanja
26. september 2011 - 16:59
Takk og lov
Geir Lundheim
26. september 2011 - 17:01
Den satt....