ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Anders Behring Breivik,DSS,overvåking,regjeringskvartalet,terror,Utøya,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Her er bildene fra regjeringskvartalet før bombeangrepet:

Ble sett av ti kameraer

I nesten ti minutter fulgte videokameraene bombeterroristen i regjeringskvartalet.

ABC Nyheter kan fredag avsløre hva som skjedde i regjeringskvartalet minuttene før bomben smalt. Vi publiserer også eksklusive bilder tatt av Anders Behring Brevik i regjeringskvartalet.

Se alle overvåkningsbildene her

Bildene er hentet fra ulike overvåkningskamera i Grubbegata, minuttene før og etter at bombebilen parkeres under Høyblokka.

De viser at gjerningsmannen kjørte inn i området med sin dødelig last klokken 15.13.23

En kilde som står etterforskningen nær reagerer kraftig på vaktmannskapenes passivitet.

- Det er helt ufattelig at ingen slo alarm, sier kilden som selv har tilgang til videoene.

Les også: Slik reagerte vaktene

Bildene viser at Breivik tok seg god tid i regjeringskvartalet.

Av ukjente grunner stanser han utenfor Fiskeridepartementet i Grubbegata 1 i 1 minutt og 54 sekunder før han kjører de siste 200 metrene frem til Høyblokka.

Her blir bilen med den hjemmelagde bomben parkert klokken 15:16:30.

Her setter Breivik fra seg bilen utenfor høyblokka. Nesten åtte minutter senere smeller bomben.Her setter Breivik fra seg bilen utenfor høyblokka. Nesten åtte minutter senere smeller bomben.

Klargjør bomben

Parkert utenfor inngangsdøra til Fiskeridepartementet gjør Behring Breivik trolig sine siste forberedelser til terrorangrepet.

Dette gjør han etter å ha kontrollert at det er mulig å kjøre bilen ubemerket fram til bygget hvor Statsministeren og Justisdepartementet holder til.

Les også: Hvorfor slår ingen alarm?

Deler av Grubbegata er stengt på grunn av veiarbeider, men passasjen frem til H-blokka er synlig fra det punktet hvor han stanser.

En av politiets teorier er at  han aktiverte sin dødbringende last mens bilen sto parkert utenfor Grubbegata 1. Flere fotgjengere passerer bilen, men ingen reagerer, eller kikker inn i bilens førerhus.

Etter å ha stått parkert i nesten to minutter kjører Behring Breivik fram mot regjeringsbygget. Han får snudd på plassen foran H-blokka, og rygger inn under overbygget. Han bruker 26 sekunder på å parkere bilen.

For å komme inn på plassen ved H-blokka må han svinge inn gjennom en åpning i veisperringen på stedet.

Når han åpner døra til varebilen rett utenfor inngangsdøra til H-blokka, er klokken 15:16.46

Han bruker ytterligere noen sekunder inne i bilen, og går ut av den hvite leiebilen som er en VW Crafter, etter ytterligere 16 sekunder.

Han blir stående utenfor bombebilen i 7 sekunder, før han går raskt fra stedet med et håndvåpen.

Vaktmannskapene trodde Breivik var fra Midtøsten.Vaktmannskapene trodde Breivik var fra Midtøsten.

Trodde han var en vekter

Vaktmannskapene har opplyst at de så han bar på et ark og var i ført en vekteruniform. I tillegg opplyser en av sikkerhetsfolkene som var på jobb at han mener bilen var en MB kassevogn. 

Videobildene ABC Nyheter publiserer viser noe helt annet.

Det var ingen MB kassevogn, men en VW Crafter. Det var ikke et ark, men en pistol. Og han gikk ikke med en vekteruniform.

Behring Brevik var iført svart hjelm med visir, skuddsikker vest og en mørk bukse med refleks på leggen. Han hadde en mørk genser med lange ermer og et lyst symbol på overermene, samt svarte støvler.

For et utrent øye minner antrekket mer om det beredskapstroppen bruker.

Totalt blir Behring Brevik observert av 10 kameraer i regjeringskvartalet, fra han kjører inn Grubbegata, til han forsvinner til fots mot Hammersborg torg.

Etter at han forlater bilen, blir han fulgt av åtte av disse kameraene. Kamerabildene viser at gjerningsmannen kaster flere blikk tilbake over venstre skulder mot varebilen som får stå urørt i nesten 8 minutter før bomba smeller.

19.09.2014: Ville feste i 22. juli-ruinene

Leter etter araber

På vei opp Grubbegata passerer Behring Breivik utenfor hovedkontoret til Oslo Brann og Redningsetat (OBRE). Her blir han sett av en tjenestemann som reagerer på at mannen går i Oslo sentrum med våpen i hånd.

Etter dette går han til høyre ned på Hammersborg torg. Nå er klokken 15:18.16.

Les også: - Liv kunne ha vært reddet

Her står etter all sannsynlighet den bilen han bruker ut til Utøya hvor han massakrerer 69 personer og skader mange flere.

På vei bort fra Hammersborg torg blir han observert av et vitne som reagerer på mannen, og at han kjører bort Møllergata i feil kjøreretning. Han ringer og melder fra til politiet om sin observasjon om lag klokken 15:40, melder NRK.

Det er bare 16 minutter etter at bomben har gått av. Det skjer klokken 15:24:18.

Etter at bomben gikk av varsler vaktmannskapene Oslo politidistrikt.

Vaktenes første beskrivelse av Behring Breivik, er at han var lys i huden, men mørkere enn nordmenn flest. Vaktenes umiddelbare tanke var at det var en mann fra Midt-Østen.

Lesernes kommentarer

2011-09-16T12:14:13

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

16. september 2011 - 11:14

Ja, ja. er det overvåkingssamfunnet vi savner,

..., så får vi få det da! Nå har dette såkalte demokratiet akket og ojet seg over hvordan det var i sovjet, samt Stasi og øst-tyskland.

Etter denne Breivikhendelsen, så ser dte faktisk ut for at det er et slik samfunn folk ønsker seg!

Les artikkelen,...ingen reagerer, 10 kameraer ser fyren, ingen titter inn i bilen, ingen , ingen, ....! Ja, det betyr faktisk at det er et samfunn som ennå har tillit til folk, og som reagerer helt menneskelig.

Det som folk ser ut for å savne nå er overvåkingssamfunnet, datalagringsdirektivet går glatt gjennom, DNA register det samme. Mere politi og kontroller, alt mistenkelig er bare å rapportere!

Tenk hvor mye helvete en kan holde med de en ikke liker trynet på, rapporter inn noe på folk, og de begynner å "stekes" av overvåkingssamfunnet.

Nei, vi har fått et åpnet samfunn, og det på tross av religion og AP, da får vi fortsette den vegen. Åpenhet om alt er tingen, samt dem beste beskyttelse en har er at en en offentlig.

Hvor mange "sykinger" skal ansettes for å følge med på alskens skjermer? Hvor mange vektere og annet sikkerhetssystemer skal opprettes for at folk skal føle seg trygg?

Trygg på hva? At Breivik skal dukke opp igjen?

Dette samfunnet har tapt hvis vi skal mistenke alle og enhver for å drive med djevelskap. Da er det bare å innse at menneskene har skapt et samfunn som ikke er for mennesker.., akk,... jeg glemte meg,.. nå mistenker jeg overvåkerne for å lage djevelskap....!

Og hvorfor dèt? For maktmennesker som har fått alle fullmakter, de er ikke å stole på i det lange løp.
2011-09-16T12:40:24

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 11:40

Maktmissbruk

Gjett om det blir mange maktmennesker som missbruker makten sin nå?
Det blir som en brannmann som må ha en brann innimellom for å kunne trives med jobben.
STASI-lignende tilstander har vi hatt lenge nå, telefonavlyttinger er satt i system for lenge siden.
2011-09-16T12:42:37

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

16. september 2011 - 11:42

Helt korrekt, det betenkelige

er at folk godtar de signaler som kommer om mere overvåking.

Joda, vi vil helt sikkert få se flere og flere hendelser som den du viser til fra Larvik.

Mmmm, er vi nødt å gå tilbake til tiden da vi bare måtte ta noen å dømme, bare for å roe samfunnet. Det var ikke så nøye hvem det var, bare det var noe!

Ja, ikke for ingen ting ordaket å rette baker for smed ennå funker, og overvåkerne må da vise til resultater. Så du er inne på noe med brannmennen..
2011-09-19T21:29:44

Tore karlsen Tore Karlsen

19. september 2011 - 20:29

Du skriver at

folk godtar de signaler som kommer om mere overvåking.
Vi trenger desverre overvåkning, men vi trenger også en oppvåkning. Fordi denne galningen bar en uniform som lignet den politiet bruker under væpnede aksjoner, prøvde ingen å stoppe ham??.
En kan spørre om samfunnet, og vektererene i serdeleshet, ikke har skjønt at politiet for den saks skyld, også kan utfører kriminelle handlinger? Vi må ikke la en politiuniform blinde oss til å tro at alt er bra.
En terrorist har skjønt det, han kledde seg som en politimann og ingen stoppet ham.
Hva tror dere, tror dere han kunne passere med våpen i hånd om han var kledd som Ola flest?
2011-09-17T11:30:38

Geir Odin Nes Geir Odin Nes

17. september 2011 - 10:30

Heilt einig med deg Ingolf,

Heilt einig med deg Ingolf, du satte ord på det eg tenkte.
2011-09-16T12:28:29

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 11:28

Da er det bare å sette igang...

Nå er det bare å arrestere folk "sånn for sikkerhet skyld", som han som nå sitter i varetekt fra larvik, der naboen tyster fordi de ikke liker fyren.
2011-09-16T13:45:26

Siri Berlini Siri Berlini

16. september 2011 - 12:45

Hva vet du om saken i Larvik

Hva vet du om saken i Larvik egentlig?
Tror du vuirkelig at han er arrestert fordi naboen ikke liker trynet på han??
Og hvor kom alle stoffene fra som de har båret ut da?
Synes du burde gi en god forklaring på din påstand her.
Hvis du misliker trynet på din nabo og anmelder han, tror du virkelig at politiet gidder å bruke sine ressurser på en sånn ting?
2011-09-16T17:29:57

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 16:29

JA, og sånne som deg skremmer meg mest.

Forklaring gjengitt under......
2011-09-16T15:55:51

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 14:55

Ahhhhh Siri

var det sånn det var ja. Takk for opplysningen,. Jeg skjønte ingenting jeg heller. :) Man kan ikke arrestere en fyr fordi noen ikke liker han, hehe.
2011-09-16T17:34:37

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 16:34

Tror du selv på det du sier?

Du har sikkert noen slektninger du kan anmelde også, pga hjemmebrent eller noe lignende, eller?
2011-09-16T15:57:13

Odd Johannessen Odd Johannessen

16. september 2011 - 14:57

Mye mistenkeliggjøring her, ja.

Helt på sin plass å ta i bruk effektive metoder for å avsløre forbrytere og forbrytelser. De som ikke har gjort noe galt eller har noe å skjule behøver ikke å engste seg det minste.
2011-09-16T16:10:33

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 15:10

Du har sikkert noen svin på

Du har sikkert noen svin på skogen du også, et våpen i skapet på soverommet? hjemmebrenning kansje? eller kansje et overgrep i fylla engang?
Synes det alvorligeste er å anmelde folk.
2011-09-16T16:00:24

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:00

Ingolf Nilsen?

Jeg tror jeg må skuffe deg litt jeg. Og alle andre som tror vi lever i" Edens hage". Og jeg tror samfunnet har endret seg slik at et såkalt "åpent samfunn" snart ikke eksisterer lenger.
2011-09-16T16:04:10

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 15:04

Ikke bra, for hvem? deg?

Ikke bra, for hvem? deg?
2011-09-16T16:03:56

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:03

Det er straffbart

og da er varetekt i skjønneste orden.
2011-09-16T16:36:57

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 15:36

Fordi "noe" er straffbart

Fordi "noe" er straffbart (eller ikke liker trynet), da er varetekt helt iorden. Dette er et speilbilde av samfunnet vårt, er dette iorden?
2011-09-16T16:05:35

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:05

Enig

med deg Johannessen. Den som intet har å skjule, trenger heller ikke frykte.
2011-09-16T16:06:33

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:06

For alle Faltum

Ingen burde bruke narkotika!
2011-09-16T16:32:50

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 15:32

Moral er din nabos ansvar

Det angår ikke deg om naboen din bruker narkotika.
Alkohol er også et narkotikum men ikke ulovlig, hvilken rett har du til å anmelde for noe som egentlig er uskyldig (på linje med alkohol, som også burde vært forbudt)?
'For et samfunn vi har fått, der naboen står bak gardinene og spionerer på deg, og anmelder deg, minner meg om krigen og nazistene.
2011-09-16T16:08:19

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:08

Jeg kjører forbi Plata

og i resten av byen hver dag. Så mange triste skjebner og ødelagte liv. Trist og trist og trist.
2011-09-16T17:31:37

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 16:31

HYKLER

Så det var av medmennskelighet han ble anmeldt, for cannabis er ødeleggende, og på linje med heroin?
2011-09-16T16:09:27

Laila Petersen Laila Petersen

16. september 2011 - 15:09

MEN

nå rotet vi oss bort her dere, for det er ikke narkotikapolitikken som er tema her?
2011-09-16T16:19:45

Ass Faltum Ass Faltum

16. september 2011 - 15:19

Vi? .... DU!

Vi? .... DU!
2011-09-16T17:33:25

Rune Stenseth Rune Stenseth

16. september 2011 - 16:33

Hemmelighold

Det virker for meg om politiet hemmeligholder en masse informasjon med eneste hensikt å beskytte seg selv mot kritikk. Hvilken fare for andre enn deres eget rykte er det å offentliggjøre slike ting som vi har sett i pressen etterpå?
Dette er uverdig et norskt demokrati. Mer åpenhet ble det snakket, alle kort på bordet og innsyn, snakker statsminister, justisminister og andre ledende politikere om, mens politiet gjør det stikk motsatte.
Noen utenfor politiet burde kunne være med å ha innsyn i hva de påstår er viktig å hemmeligholde, og av hvilken grunn.
Hvorfor skulle det være så farlig at disse bildene ble vist til alle?
2011-09-16T21:33:48

Odd Johannessen Odd Johannessen

16. september 2011 - 20:33

Hemmelighold.

Så langt jeg vet kan ikke politiet på egenhånd bestemme om informasjon skal hemmeligholdes. Politiet må begrunne ovenfor en eller annen rettsinstans hvorfor det er viktig med hemmelighold, så er det rettsinstansen som godkjenner eller underkjenner og beslutter. Jeg er ikke det spor engstelig for det hemmeligholdet som norsk politi utøver.
Og de fleste gangene er det ikke nødvendig at alle og enhver skal vite alt mulig om alt.
2011-09-16T18:27:37

Siri Berlini Siri Berlini

16. september 2011 - 17:27

Du må jo hvertfall være

Du må jo hvertfall være kamerat eller noe med han i Larvik du da, siden du beskytter han med hud og hår. Og siden du kan si at naboen har anmeldt han for narkotikamisbruk, for jeg har hvertfall ikke lest dette noe sted i media. Har derimot lest at de vil de ikke gå ut med, hvorfor de i utgangspunktet kom dit. Har jo bare stått at de ville stille han noen spørsmål i forbindelse med en annen sak.
Synes det er skummelt og beskyttet en person som har hatt samme ingredienser i sin garasje som Breivik har brukt i sin bombe. Enten man kjenner personen eller ikke. Det er faktisk ikke hvem som helst som oppbevarer ingredienser som man bruker til å lage bomber av. Da er det best og være føre var, en at flere skal miste livet... Men det er nå min mening. Og andre må selvsagt ha sin egen mening...
2011-09-16T20:37:50

Jan stedje Jan Stedje

16. september 2011 - 19:37

Noe som fungerte?

Var det noe som fungerte i det hele tatt i forkant av datoen 22. juli og på selve dagen 22. juli? Svaret er nei!
FORDI:
1) PST ble varslet, slik andre lands sikkerhetspoliti samtidig ble varslet, om personer i sine respektive land som hadde importert kjemikalier egnet til bombelaging. PST ble varslet av terrororganisasjonen Global Shield i mars måned. I alt 15 personer ble tatt i andre land etter tilsvarende tips om kjemikalieimport som den bekymringsmeldingen PST fikk om Anders Behring Breivik. PST valgte å overse tipset om Breiviks kjemikalieimport.

2)Breiviks kjøring med stor hvit varebil og "vandring" med pistol inne i landets maktsentrum var det tilsynelatende ingen reaksjon på. Nesten som man ikke kan tro dette!

3) Politiet var bokstavelig talt "avvæpnet" av regjeringen, og helt ute av stand til å reagere på Utøya før massemorderen hadde skutt ungdommer i 70 minutter. Campingturister gjorde jobben med å redde liv, fordi staten sviktet!
Men justisministeren går ikke av, han blir beskyttet av en flertallsregjering. I andre demokratier hadde han fått sparken på dagen.
Ganske enkelt fordi justisministeren er politisk ansvarlig for den jobben som både PST og politiet forøvrig utførte i forkant av og på selve dagen 22. juli.
2011-09-17T10:01:35

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

17. september 2011 - 9:01

Jan Stedje, hva skal du fram til?

Du sier ingenting fungerte! Synes samfunnet fungerer ganske bra med all den overvåking som finnes.

Mener du seriøst at det er for lite overvåking?

Det samfunn du ser ut for å ønske er et samfunn som du finner i N-Korea, var i Øst-Tyskland. Er det slik du skal ha det?
2011-09-16T20:50:11

Kjetil Simonsen Kjetil Simonsen

16. september 2011 - 19:50

Forby, forby...

Nå har "inteligentiaen" allerede laget strengere restriksjoner på jakt og sportsvåpen med halvautomatisk lading, så nå lurer jeg på når de samme vil forby VW crafter og den tilsvarende MBkassevognen, eller alle mellomstore varebiler, Det er jo langt fler som mister livet i trafikken i året enn de som faller for våpen i Norge, og for all del, politiuniformer må det bli en slutt på, de missbrukes jo av alle fra TVunderholdere til regimemotstandere. Dette begynner å bli like latterlig som når Grete Faremo laget en våpenlov som ga politiet anledning til uanmeldt husundersøkelse hos jakt og sportsskyttere med papirene i orden, mens de kriminelle ble beskyttet mot dette, eller når Knut Storberget forbø sexkjøp, mens salg er helt ok. Mente det var en lov som forbø opmuntring til kriminelle handlinger også, men den er vel untatt her. Men for å ikke skli ut i regimets tåpligheter, Breivik har hjelm på seg også,.. det må i hvertfall forbys, så kan vi heller oppmuntre til bruk av hijab ol. Ellers har jo regimets vakter underholdt seg med alt mulig på overvåkingsskjermene i sommer, så etter en god hardhendt sexunderholdning kan det jo være greit med litt politiaction å roe seg på.
Lykke til!
2011-09-17T10:06:34

Ingolf Nilssen Ingolf Nilssen

17. september 2011 - 9:06

Godt oppsummert, Kjetil Simonsen, håper

folk evner å tenke gjennom hele rekka før de ønsker mere overvåking.

Folk som tilter i toppetasjen kan en aldri gardere seg mot.

En god del folk surrer fælt i toppen, og når noen mener at Breivik var et medium,..ja.., er psykiatrien helt nedbyggd her i landet!