980 550

- Jeg fortsetter å opprettholde kravet om at vi ønsker at politiet skal komme ut med den virkelige versjonen av hva som skjedde, og at vi ønsker alle dokumentene i saken, sier bistandsadvokat Arne Seland etter å ha sett bildet ABC Nyheter publiserte torsdag. Foto: ABC Nyheter/Scanpix
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Anders Behring Breivik,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Bistandsadvokat reagerer kraftig på bildet av Breivik:

- Menneskeliv kunne ha vært reddet

- Hvis noen hadde stoppet han i Grubbegata, så hadde han overgitt seg, mener bistandsadvokat Arne Seland.

- Hva er poenget med å ha overvåkningskamera hvis man ikke reagerer på en mann i den habitten der som har en pistol i hånden? spør Arne Seland, bistandsadvokat for Utøya-overlevende.

Han har sett overvåkningsbildet som ABC Nyheter publiserte av Anders Behring Breivik i dag - hvor den terrorsiktede går på åpen gate og vifter med pistol i Grubbegata før bomben går av 22. juli.

Les også: Hvorfor slår ingen alarm?

Seks minutter etter at vaktstyrken i regjeringskvartalet så dette bildet på skjermene sine, eksploderte bomben.

Ingen av vaktmannskapene slo alarm.

- Dette føyer seg inn i en lang rekke av uforståelige ting som politiet har gjort, sier Seland til ABC Nyheter.

- Han hadde overgitt seg

Bildet dokumenterer en total svikt i sikkerhetsrutinene i regjeringskvartalet. Da den terrorsiktede Breivik forlot den hvite varebilen fylt med hjemmelagd sprengstoff midt i regjeringskvartalet 22. juli, kunne han uhindret spasere derfra med våpen i hånd.

Seland mener Behring Breivik burde vært stoppet allerede i regjeringskvartalet.

- Vi vet at med en gang Breivik så politiet, så overga han seg. Hvis noen hadde stoppet han der (Grubbegata, red.anm), så hadde han overgitt seg. Det er ingenting som tilsier noe annet. Dermed kunne menneskeliv helt klart ha vært reddet.

- Hva kommer du til å foreta deg?

- Jeg fortsetter å opprettholde kravet om at vi ønsker at politiet skal komme ut med den virkelige versjonen av hva som skjedde, og at vi ønsker alle dokumentene i saken.

Politiet har bildet

Politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby bekrefter at bildet er en del av politiets materiale overfor Aftenposten.no.

- Dette bildet er kun gitt til bistandsadvokatene, sier Kraby.

Kommunikasjonssjef i Justisdepartementet, Gunnar A. Johansen, opplyser til ABC Nyheter at vakttjenesten er Departementenes servicesentral (DSS) under Fornyings, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) sitt ansvar.

- Forøvrig er det politiet som tar seg av etterforskningen. Utover det har jeg ingen kommentar, sier Johansen.

Sikkerhetssjef i DSS, Jon Ivar Mehus, viser til Frode Jacobsen i FAD.

Frode Jacobsen, kommunikasjonssjef i FAD, forteller at han ikke kan kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

- Dette må vi sjekke ut nærmere før vi vet om det er FAD eller DSS som skal kommentere saken, sier han.

Politiet: - Uheldig at bildet kom ut

Politiet liker svært dårlig at bildet av Anders Behring Breivik med pistol utenfor regjeringskvartalet, ble offentliggjort torsdag.

– Vi hadde ikke noe ønske om det, sier kommunikasjonsrådgiver i Oslo politidistrikt, Roar Hansen, til TV 2.

Hanssen bekrefter videre at bildet er tatt av et overvåkingskameraer i regjeringskvartalet.

Vaktene i regjeringskvartalet skal ha fått opp bildene på sine skjermer og det er stilt spørsmål om hvorfor det ikke ble slått alarm etter at 32-åringen satte fra seg bombebilen utenfor høyblokken.

Ole Peder Nordheim, seksjonssjef for sikkerhetstjenester i Departementenes servicesenter, sier til TV 2 at bilen ble observert av vaktsentralen, men sier at alle prosedyrer ble fulgt.

– Sikkerhetsvaktene fulgte gjeldende prosedyrer når den ble observert.

Les flere nyheter her

 

Lesernes kommentarer

2011-09-15T18:26:54

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 18:26

Jeg tror

alt gikk så fort der, at ingen skjønte og rakk og reagere. Man kan ikke kritisere folk for at de ser Breivik, skal sjekke ut han og seks minutter etter smeller bomben.
2011-09-15T18:47:09

K e K E

15. september 2011 - 18:47

Hmmm

Jeg ville ikke løpt bort for å stoppe en bevæpnet politimann...
For han ser da slik ut!
2011-09-18T16:07:44

Tore karlsen Tore Karlsen

18. september 2011 - 16:07

Å prøve å stoppe en bevæpnet politimann

ville vært svært dumt. Om han hadde vært en virkelig politimann på oppdrag, kunne han lovlig skutt deg.
Det må likevel sies at sikkerhetspersonell som så ham i gatene burde forsøkt. Alle vet at politiet opererer i grupper under væpnede aksjoner. De operer aldri alene. Det virker rart at ingen som så ham reagerte.
2011-09-15T18:42:27

Jon Johansen Jon Johansen

15. september 2011 - 18:42

Maken til etterpåklokskap

Det er visst mange som har behov for å påpeke feil. Mon tro om disse bedreviterne er feilfrie og hadde hatt full kontroll over enhver tenkelig og utenkelig situasjon selv. Neppe !

Det eneste fornuftige nå er å evaluere hele saken fra a til å, ikke for å finne syndebukker, men for å lære og bli bedre.

Den evalueringen er i gang og tar tid.

Så får Seland og andre korsfestere tøyle seg til rapporten foreligger.
2011-09-15T18:58:17

Ruth Anny Djuve Ruth Anny Djuve

15. september 2011 - 18:58

Enig med deg Laila.. Og jeg

Enig med deg Laila..
Og jeg undres... hvorfor media benytter slike overskrifter...
Ingen tvil om at alle elementer rundt hendelsene 22.juli bør sjekkes opp for å LÆRE av systemets mangler og feil... Men.. å brette ut en slik sårbar sak for vårt samfunn på denne måten... og ha som overskrift at " menneskeliv kunne vært reddet" !!
sukk... blir rett å slett matt.. av at media ikke bruker "huet" littegrann..
2011-09-15T20:27:02

Runar Wiik Runar Wiik

15. september 2011 - 20:27

Media bruker hue.

Hva med advokaten da, han burde i alle fall bruke hode, eller øyner han en mulighet til å se sitt navn på trykk, også med bilde da gitt, det er advokaten sin det.
2011-09-15T19:17:06

Knut Amundsen Knut Amundsen

15. september 2011 - 19:17

Bilde ab ABB

Ja nå kan gjerne ABC nyhetene forklare hvor de har fått bilde fra , ett bilde bare politiet og bistandsadvokatene har.
Når jeg ser dette får jeg mye mere forståelse for at politiet er kritiske til å utlevere dokumenter i saken til advokatene , her er det tydlig noen som profiterer på sakens alvorlighetsgrad og det er skammelig.
Det er og en skam at pressen ukritisk bruker slikt matriale men det overrasker meg ikke når det gjelder ABC.
2011-09-18T13:09:08

Ass Faltum Ass Faltum

18. september 2011 - 13:09

Fint at media presenterer

Fint at media presenterer dette for folk, vi er jo alle interessert i hva som egentlig hendte den dagen.
Moral får andre ta seg av, om det var det du mente dette dreiet seg om.
ABB har innrømmet og tilstått, og han sitter "bak lås og slå", noen risiko for bevisforspillelse er det vel ikke.
2011-09-15T19:36:04

Knut Amundsen Knut Amundsen

15. september 2011 - 19:36

Adv.Arne Seland

Advokat Arne Seland er på ville veier i sine fantasier om hvor lett denne tragedien kunne vert ungatt.
Dette har han ingen forutsettning for i det hele tatt å uttale seg om.
Det vi ser på bilde er en mann som tilsynelatende er i politi uniform , bruker hjelm og har våpen.
Hvem er det Arne Seland tror han er som tror det er bare å stoppe en slik person ?
Jeg stiller og ett stort spørsmålstegn ved hans uttalelse om at politiet bør utlevere alle dokumentene i saken ? Han sitter jo selv å kommenterer ett bilde som han vet at bare politiet og bistandsadvokatene skal ha hånd om , da burde han skjønne at det er noe som lekker.
Eller er det kanske Adv. Seland selv som har tatt med seg bilde til ABC nyhetene , jeg bare spør ?
Uansett bør politiet granske denne lekasjen og finne ut hvem som lekker.
De bør og være langt mere restriktive når det gjelder advokaters innsyn i dokumenter .
2011-09-16T09:46:27

Roy Belseth Roy Belseth

16. september 2011 - 9:46

Enig der, Knut.

Det begynner å bli litt for mange "høye og mørke" som mener noe om hvor lett denne mannen, kunne stoppes.
Har tenkt på dette bildet, og kommet fram til to mulige oppfatninger av denne forskrudde mannen.
1. Enten er dette en mann på vei til karneval eller utdrikningslag, og har derfor kledd seg ut, med "uniform" og replikavåpen.. Noens guttedrøm er unektelig det å få være "pol´ti", om så for en kort stund. I så tilfelle ville vel folk flest ha dratt på smilebåndet og latt ham gå videre.
2. Mannen oppfattes som en politimann med våpen. Noe alvorlig er på gang. Og, jeg ville i hvert fall ikke ha forsøkt å stoppe ham.
Kanskje en nervøs politimann, som kunne vært alt for lett på avtrekker´n.
Kommer ikke på flere måter å oppfatte fyren på bildet, på!
Hvor ABC har fått bildet fra, vet jeg ikke. Man kan alltids lure.
2011-09-18T13:12:22

Ass Faltum Ass Faltum

18. september 2011 - 13:12

ABC har vel fått bildet av

ABC har vel fått bildet av eieren av kameraet, det var ganske mange kameraer som tok bilder. Det er ikke mer mystisk enn så.
2011-09-15T19:58:02

Harald Olsen Harald Olsen

15. september 2011 - 19:58

Forløp

Når Global Shield sender melding til PST i mars om uro over hans handlinger/bevegelser er vel der det skulle forventes reaksjoner. Det gjorde andre land fra deres varsler om deres potensielle mistenkte. Stilte ingen spørsmål om hva han skulle med innkjøpene ? Male veggen ? Er det så at Norges lover hindrer reaksjoner så må de forandres. Er det så at de som forvalter Norges lover hindrer dette så må de sparkes snarest.
I ettertid er det enklere å være etterpåklok, desverre.
2011-09-16T08:49:43

Jo Inge Nyborg Jo Inge Nyborg

16. september 2011 - 8:49

Forløp

Jeg har et småbruk. Skal politiet komme hit når når jeg får lyst til og kjøpe kunstgjødsel? Skal politiet komme og se om modellflyet mitt letter forde jeg kjøper bensin til det?
jeg kjøper en lunte på 30 cm. Da må jo politiet komme. Dem må jo skjønne at jeg skal lage en bombe. Hallo. Så leste jeg at hann hadde kjøpt noen farlige våpen i fra usa. Et kikkertsikte og en plastikrustning. Da burde jo politiet reagere eller? jeg synes at politiet får ganske mye og gjøre her. Hvem skal betale dette? Det er tragisk det som har skjedd. men la politiet gjøre jobben sin i fred nå. Kansje dem finner noe som dem burde reagere på som vi ikke vet. Noe som er viktig.
2011-09-15T20:23:01

Runar Wiik Runar Wiik

15. september 2011 - 20:23

Heia Seland

Er du en av forsvarsadvokatene man helst vil stagge litt du heller??. Prøver å være viktigper og etterpåklok. Ville du gått bort å avvepnet en "politimann"? Hold heller munn en å komme med uttalelser om at liv kunne vært spart. Hvordan i all verden kan du vite det?
2011-09-15T20:30:27

Paul Oskar Rosenquist Paul Oskar Rosenquist

15. september 2011 - 20:30

Er vel lurt å ligge litt på været, nå?

Tror mange momenter dukker opp i rad og rekke i prosessene etter denne gale mannens udåd, så det er nok lurt å ikke spekulere og kritisere så tidlig, eller?
2011-09-15T21:44:43

Jan Monsen Jan Monsen

15. september 2011 - 21:44

Ja hvis....

Hadde det ikke vert så viktig å demolisere Norsk kultur, så hadde nok alle de vert i livet idag.....
2011-09-16T08:15:06

Svein høien Svein Høien

16. september 2011 - 8:15

+1

mye av svaret ligger der ja.
2011-09-16T08:06:12

Frujansen Frujansen

16. september 2011 - 8:06

tja..

..er ikke det politiets jobb da, å stoppe og finne ut mer om en slik figur i gatebildet?
Forstår godt at politiet ikke liker at dette bildet kommer ut.
2011-09-16T10:39:51

Ole Juvet Ole Juvet

16. september 2011 - 10:39

overvåkingsinnstruks?

Jeg mener for at denne artikkelen skulle nådd sitt fulle potensiale, burde noen ord om instruksen til vaktselskapet være med. Hva står det i arbeidsinnstruksen til vaktselskapet? Når, på hva skal vaktselskapet reagere? Hvordan skal vaktselskapet reagere? hva er hensikten med overvåkningskamera? osv

Om det ikke lot seg gjøre å fremskaffe slik informasjon, burde en klare å fremskaffe informasjon om hva som er vanlig praksis andre steder, med synonym overvåkning.

Jeg mener, at om man har live overvåkning, så er det vel med en hensikt? -Det er vel ingen som gidder å betale en masse penger for overvåkning, om det kun er til avskrekkende formål?

-Dette ville vært "granskende journalstikk" slik artikkelen står nå, så er det en opplysning fremfor en kritikk av noesomhelst. -Kritiske undersøkelser er det jeg har inntrykk av at abcnyheter normalt er flinke til.
2011-09-16T12:23:28

Pål Christian Bruseth Pål Christian Bruseth

16. september 2011 - 12:23

22. juli - advokat Selands svik.

Adv. Arne Seland er åpenbart en usedvanlig etterpåklok herre. Nok en gang deler han generøst sin etterpåklokskap med øvrigheten. Jeg visste ikke om dette unikumets eksistens tidligere, og slik sett har han jo lyktes i å gjøre sitt navn kjent. Men, han opptrer på en måte som er et svik mot sine klienter i det han ikke forholder seg til faktum der og da. Han er ubegripelig simpel i sin måte å misbruke den tilliten ofrene for 22. juli har gitt han som bistandsadvokat til å promotere seg selv på bekostning av sine klienter. Mens andre bistandsadvokater med tendens til høg sigarføring og mediaprofil har besinnet seg, durer Arne Seland videre fram som om intet har skjedd. Advokat Arne Seland er skam for den norske advokatstand!
2011-09-16T15:13:14

Harald Haha Harald Haha

16. september 2011 - 15:13

Under ranet i Stavanger på kontant servise trodde folk det

var en film innspilling.Selv om kulene suste igjennom luften.Det er nok ikke så lett å koble inn realitets gearet i en slik situasjon.
Selv om jeg hadde nok ringt 112.

Hmmmmmmmmmmmmmm ikke sikkert det nei.
2011-09-16T16:07:05

Job Job

16. september 2011 - 16:07

mulige måter pressen får tak i info på

http://www.advokatforeningen.no/Aktuelt/Nyheter/Krever-kontroll-med-politiets-avlytting/
Politiet lekker som en sil. Hadde du gjort det uten å få noe igjen for det?
2011-09-16T18:03:37

Jan stedje Jan Stedje

16. september 2011 - 18:03

22. juli kunne vært unngått

PST fikk en navneliste fra terrororganisasjonen Global Shield i mars i år. Listen besto av navn på
personer som hadde importert kjemikalier egnet til bombelaging. Global Shield var initier av USAs Sikkerhetsdepargment, for å avsløre mulige terrorister i Europa. Tilsvarende lister i andre land førte til pågripelse av 15 personer som satt med halvferdige bomber.
PST i Norge valgte å legge listen i en skuff!
På listen sto Anders Behring Breivik, adresse Rena. Enn om PST hadde gjort som sikkerhetspolitiet i andre land som fikk tilsvarende lister; bedt politimesteren i Hedmark sende folk til Breiviks gardsbruk på Rena i mars/april i år?
2011-09-16T20:29:22

Bouchane Abdelkarim Karim Bouchane Abdelkarim Karim

16. september 2011 - 20:29

Jeg er glad at det finnes en mann som våger å si sanheten.

Det er sant Mr Arne Seland. vet du hva, de var etter meg, og ga meg kontaktforbud mot noen av deres Kriminelle blant Dem Eks politiadvokat Arne Donald Andersen og statsadvokat Berit Johannessen, men de glemmer at de hadde skapet fiender blant dem på grunn av uaktsomhet og egoismen "Breivik er resultat av norske politi og arbeiderpartiet uaktsomhet når det gjelder rettigheter for norske folket" vet du hvorfor? fordi han er en av norske barn ofre i dette samfunnet, vokset opp uten positive moral og solid familie forhold. Norske politi kaste bort sin tid med meg, de er alltid etter de svakeste spesielle innvandrere. justisminister Knut Storberget er Norsk politi lojale. Jeg vil at du skal vite også at norske myndigheter for lang tid siden ønsker å bli terror mål, hørte vi dette ofte fra Sikkerhet politisk leder Janna og fra Som norske ministre. terror aksjon var deres ønske: men de mistanker Muslimer, Innvandrere, og al-Qaida. I hjemme den mistanke De Herr Shaikh Krekar, Jeg og alle som våger å snaker ut for å kritisere Deres ondskap. ”Er på terror liste” Jeg lurer på hvorfor?, faktisk ingen av denne gruppa skadet Norge eller norske nasjoner. Norge under Arbeiderpartiet var det fokus på internasjonal oppmerksomhet, men de vet ikke at De skader sine folk spesielt psykeske. Minister som justisminister Knut Storberget støtteblind norsk politi. han gjort alt han kan og sørge for at politiet får Gigant års budsjetter, jeg er glad for at Politiet "lets him down" de lar ham ned. kontoret hans kunne falle på hodet hans. Jeg anbefaler denne mannen à la norske folket ha en justisminister med personlighet og stil. Vi trenger en Justisminister som kan pikefinger mot sine ansatte. Egentlig han kunne vart sparket rett etter bombing hendelsen sammen med alle politi stab og sikkerhet politi, De er ansvarlig for landet sikkerhet. Norge trenger regjering som jobber for norske folk needs. ut med Arbeiderparti spesielt Knut Storberget
2011-09-18T15:36:44

Kjartan Andersen Kjartan Andersen

18. september 2011 - 15:36

Seland burde skjemmes

Seland er kanskje verdens mest arrogante person. Og åpenbart har han evner langt over normalen som kan analysere hvordan alle rundt han ville reagert mye bedre og forhindret Utøya.
Mannen er en levende brønnpisser som bidrar med svada og opphausing i debatten rundt 22.7. At klientene hans fortsatt vil ha han er for meg en gåte. Jeg hadde vært skamfull over hans evne til å måtte skylde på alle andre enn Breivik. Det er ambulansejageren som trår til og han prøver å så frø til sin kommende erstatningssak mot alle og enhver han kan anklage for noe som helst i forbindelse med skyld for Utøya. Mannen er og blir en kvalm opportunist som burde ha såpass empati at han lukket skjeften og oppførte seg som et medmenneske og ikke en blodtørstig advokat som skjemmer ut hele yrkesstanden.
Fri og bevare meg for slike diletanter
2011-09-18T17:27:40

Tore karlsen Tore Karlsen

18. september 2011 - 17:27

Å være etterpåklok

synes jeg blir kritisert vel mye her. Om vi ikke vil lære av feilene, vil vi jo bare gjenta dem.
Om tragediene kunne vært unngått dersom signalene hadde blitt tolket riktig og mothandling hadde skjedd umiddelbart, er vel vanskelig og påstå. Men her var det liten tid og kanskje ikke nok, på tidspunktet da han ble observert i regjeringskvartalet der han på en høyst unaturlig og iøynefallende måte kom gående fullt bevæpnet.

Man må ha lov til å undre, og kritisere ansvarlige i vaktselskapet hvorfor de ikke prøvde.
Derimot det som skjedde på Utøya burde vært håntert mye bedre.
Her var det snakk om forsømmelser i beredskapen. Og, om P.S.T.
hadde tatt signalene de fikk inn måneder tidligere på alvor, kunne trolig hele saken vært avverget, behandlet som en sak om besittelse av ulovlige våpen og forberedelse til terroraksjon.
2011-09-18T18:06:40

Aleksander Angel Ænørås Aleksander Angel Ænørås

18. september 2011 - 18:06

Terrorangrepet kunne vært forhindret ja..

Jeg advarte politiet mot Breivik før mai i år. Jeg oppga til og med når bomben ville gå av. Jeg ble ganske enkelt ikke trodd....
2011-09-18T20:33:18

Tore karlsen Tore Karlsen

18. september 2011 - 20:33

Advarte du politiet mot Breivik før mai i år?

Dette skulle vi gjerne høre mere om!
2011-09-19T16:20:43

Thor Erik Johansen Thor Erik Johansen

19. september 2011 - 16:20

Terrorangrepet kunne vært forhindret?

Dersom Aleksander Ænørås advarte politiet i mai 2011 med tidsangivelse av når bomben ville gå av angivelig også med navn på attentatspersonen, så representerer dette nok et eksempel på politiets ignorerende holdninger. Interessert i hvor Ænørås har sine opplysninger fra.
Dessuten håper jeg at vaktmannskapet som hadde ansvaret 22. juli
i regjeringskvartalet, blir omplassert til annet arbeide.
Virkelig synd at politiet mister ansikt på denne måten.
2012-07-02T13:34:45

Blondi75 Blondi75

2. juli 2012 - 13:34

Hvordan?

Hei du Aleksander.

Har lest noen av innleggene dine. Hvordan kunne du vite om hva Breivik skulle gjøre når han var alene om dette, og det var ingen andre som visste det???