980 550

Dette så vaktstyrkene i regjeringskvartalet på overvåkingskjermene sine, rett etter at bombebilen var parkert, men ingen slo alarm. Foto: ABC Nyheter.
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Anders Behring Breivik,krim,regjeringskvartalet,terror,Utøya,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
EKSKLUSIVT: Den terrorsiktede ble fulgt på videoskjerm

Hvorfor slår ingen alarm?

Her går Anders Behring Breivik på åpen gate og vifter med en pistol. Han har nettopp parkert bombebilen. Ingen av vaktmannskapene i regjeringskvartalet slår alarm.

Seks minutter etter at vaktstyrken i regjeringskvartalet så dette bildet på skjermene sine, eksploderer bomben.

ABC Nyheter kan i dag som eneste avis offentligjøre bildet av Anders Behring Breivik i Oslo sentrum. Bildet dokumenterer en total svikt i sikkerhetsrutinene i regjeringskvartalet.

Da den terrorsiktede Breivik forlot den hvite varebilen fylt med hjemmelagd sprengstoff midt i regjeringskvartalet 22. juli, kunne han uhindret spasere derfra med våpen i hånd.

ABC Nyheter fikk ikke torsdag kontakt med sikkerhetssjef Jon Ivar Mehus ved Departementenes servicesentral (DSS), for en kommentar før publisering.

Ukjent bilde

Dette til nå ukjente overvåkingsbildet fra et videokamera viser den terrormistenkte med våpen i hånd - på åpen gate i Oslo sentrum denne fredagen i sommerferien.

Men det vekker åpenbart ikke sterk nok mistanke hos sikkerhetspersonalet at han går og vifter med et våpen, som også blir observert.

Her går Anders Behring Breivik med en pistol i høyre hånd, seks minutter før bomben smeller.Her går Anders Behring Breivik med en pistol i høyre hånd, seks minutter før bomben smeller.

I sin selvlagde politiuniform kan han derfor forlate den dødelige lasten uhindret, selv om han altså denne stille sommerdagen bærer pistolen fullt synlig og i tillegg blir observert av sikkerhetspersonell.

Tre timer senere har bomben tatt livet av åtte mennesker i Oslo sentrum, og Behring Breivik har selv henrettet 68 uskyldige på AUFs sommerleir - trolig med det våpenet han bærer på gata i Oslo tidligere på dagen.

Avslører svakheter

Videobildet med Behring Breivik avslører dermed alvorlige svakheter ved sikkerhetsopplegget rundt Norges maktsenter.

ABC Nyheter har fått bekreftet at videobildet er autentisk, og at det viser Behring Breivik på vei bort fra bomben gjemt i en varebil.

Pistolen som Breivik holder i sin høyre hånd er med andre ord synlig på vaktmannskapenes skjermer allerede når han forlater varebilen. 

Bildet som ABC Nyheter har fått se viser den terrorsiktede mannen i Grubbegata, på vei bort fra Einar Gerhardsens plass og departementene. Breivik kaster et blikk tilbake mot varebilen og går mot Hammersborg torg hvor han har parkert bilen som han så kjører til Utøya.

Varebilen av merket VW Crafter har han da nettopp parkert. Med den kraftige hjemmelagde bomben står bilen urørt i nesten åtte minutter utenfor høyblokka hvor både Statsministerens kontor og Justisdepartementet holder til.

Den blir som kjent ikke sjekket av sikkerhetsmannskapene.

Hjelm og visir

På videobildet er den terrorsiktede avbildet med både hjelm og visir. Han har på seg mørke klær og det som oppfattes som politiets beredskapsutstyr.

Men i høyre hånd har han en pistol helt synlig. Og etter attentatene på Utøya beslagla politiet en Glock, et håndvåpen som ligner pistolen han holder på bildet.

Når bilen så eksploderer klokken 15.24 skjer det nesten åtte minutter etter at den bevæpnede mannen har forlatt bilen.

Les også:

Politiet gjenskapte Breiviks terroreksplosjon

Informasjonssvik avdekket under øvelse i 2006

Hele første etasje i den såkalte H-blokka blir blåst ut av den voldsomme eksplosjonen. Det bryter også ut brann både i Statsministerens kontor og i Olje- og energidepartementet som ligger på andre siden av Grubbegata.

Trykkbølgen pulveriserte vinduer oppover i alle etasjene og knuste også vinduer i flere andre bygg rundt plassen som omkranser H-blokka.

Øyenvitne

Klokken 15.26 skal politiet ha gjort sin første registrering av eksplosjonen. To minutter senere melder første politipatrulje om at den er på stedet, og kort tid senere er det masseutrykning i Oslo sentrum.

I følge NRK skal et øyenvitne  - Andreas Olsen - ha ringt til politiet allerede klokken 15.40 og gjort dem oppmerksom på en person i politiuniform som forsvant fra Hammerborg torg i en grå varebil i feil kjøreretning ned Møllergata.

Olsen opplyser også politiet om den aktuelle bilens registreringsnummer.

Mandag skal Anders Behring Breivik i fengslingsmøte. Torsdag ble det bestemt at dette møtet ikke skal være åpent.

Les også: Fengslingsmøtet blir likevel lukket


Les flere nyheter her

 

Lesernes kommentarer

2011-09-15T14:12:43

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 14:12

Hvorfor ingen slo alarm????

Det er fordi vi driver i sivet og tror at her kan INGENTING skje. Vi er så rike og alle har det så bra med seg og sitt. Så hva kan skje? Annet enn.............
2011-09-15T14:16:12

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 14:16

Og når vi ser en politimann

som "er i jobb", skal vi stanse han og spørre hva han driver med?
2011-09-15T14:25:47

Kathy R Kathy R

15. september 2011 - 14:25

ABB er en mann som ikke

ABB er en mann som ikke overlot noenting til tilfeldighetene,ja hvorfor skullle noen stoppe en politimann på jobb. På den annen side ville nok jeg reagert på å ha sett en politimann i denne typen kostyme,den vitner liksom om noe mer en en vanlig aksjon,men det er lett å være etterpå klok......
2011-09-15T14:24:29

Bjørn Johansen Bjørn Johansen

15. september 2011 - 14:24

Den "Politiuniformen " var

Den "Politiuniformen " var fransk etter det jeg har lest,men det er ikke så lett å legge merke til.Og så spørs det jo hvor sant det er da for det er jo media som har skrevet det.Vi tror nå på alt også da som media skriver om.Har en svigers som har jobbet som journalist i en av de 3 store og vell..........
2011-09-15T14:51:18

Eivind Andersen Eivind Andersen

15. september 2011 - 14:51

Vakter??

Lurer på hva slags folk som jobber som vakter i regjeringsbygget?? Selvsagt bør det vekke mistanke at en "politimann" setter fra seg en sivil varebil rett utenfor bygget uten at de har blitt informert, og som forlater bilen med hevet våpen!!
2011-09-15T14:57:40

Ingvar Rogne Ingvar Rogne

15. september 2011 - 14:57

Brevik

Det er jo lett og vere etterpå klok ,men det er vel noen såm har registrert en mann med svarte kler og jelm ,det er vel ikke akurat det poletiet stiller i ,Men det er jo sett at han kjører i feil retning også ,Håper at karen aldri kåmmer ut etter det såm har sjedd ,selv om han har krav på Advokat ,må tru at Gud sparer oss for det ..
2011-09-15T15:42:45

Jørn G Kristensen Jørn G Kristensen

15. september 2011 - 15:42

Vaktmenn/kvinner...

bør vel være litt mer våkne for den slags fremtoning som denne uniformerte skikkelsen er. Ser man BARE 1 sådan, er det vel mer enn nok grunn til at det bør ringe en bjelle eller to????
2011-09-15T16:31:20

Monica Stendal Monica Stendal

15. september 2011 - 16:31

det er lett

Det er lett for oss som sitter helt på utsiden å si hva som burde vekke oppsikt eller ikke.
Det er ingen som har vært såpass på vakt rundt der heller at de har ringt politi eller noe sånt, så hva får dere til å opphøye dere selv så høyt, at dere kan si at dere hadde hvertfall ringt.
Det er ingen som tenke i de gater engang, at det var en terrorist...
Lett å sitte å kritisere vaktselskaper å andre innstanser etterpå for dårlig jobb... Men dette er ikke noen sin feil, ingen andre enn ABB....
Alle andre har gjort det de kunne i ettertid, mer får en ikke forlangt.
Hvis noen tror de kunne gjort en bedre jobb, får resten av norge virkelig håpe dere er på pletten nestegang noe skjer.
2011-09-15T19:12:25

Olaf Halsnes Olaf Halsnes

15. september 2011 - 19:12

Helt enig Monica....

... egentlig utrolig bra oppsummert. Men vi har en merkelig trang til og i etterkant desperet måtte peke ut syndebukker, i alle retninger. Breivik og overraskelses-momentet var de skyldige her.

Skal spørsmål stilles, bør det gå på nasjonens ledelse og deres prioritering vedrørende terrorberedskap. Den kan ha vært noe naiv.

Men på nett kritiseres allfor mange av de som "slet i felten."

Først de som konkret måtte takle Utøya,,,, og nå de stakkarne som tilfeldigvis var på "kameravakt" akkuret den dagen.
De burde ha sjønt osv.. Hvem er de?
De er mennesker på jobb, som alle andre.
Men bak pc'n blir vi tøffe,, til og med jeg.

Får bare håpe at de som "ser dette klart" er på pletten neste gang det trengs.
2011-09-21T08:25:45

Jim kvitfjell Jim Kvitfjell

21. september 2011 - 8:25

Vår beredskap i krig og krise.

Det norske folk skal ikke beskyldes for å være av det mest årvåkne slaget. Slagordet på 50-tallet var "aldri mer 9.april", og med det mente man at det skulle aldri skje igjen at vi blir tatt på senga. Men da som nå var det folk som hadde sett og hørt noe som ikke ble tatt på alvor. Vår beredskap i krig og nød har blitt satt på en alvorlig prøve, og for meg ser ikke dette særlig oppløftende ut. Om mobiliseringen ikke sviktet denne gangen, så er det noe med ageringstid og koordinering av ressurser som skurrer en del. Vi har en jobb og gjøre med å få på plass beredskapsplaner, evakueringssteder og endelig også gjenoppbygge kornlagrene. I en verden som ikke har forlatt troen på bombene og granatene kan vi ikke lenger tillate oss å sitte her på berget og halvslumre.
2011-09-15T16:58:40

Frode Frode

15. september 2011 - 16:58

Pfft...

...det der er ikke Breivik. Antageligvis er ikke bildet fra det aktuelle tidspunktet engang. Dette "geniet" har ettersigende på egenhånd planlagt og utført en aksjon som ingen har klart før ham, uten hjelp av CIA, og så skal vi tro at han allerede ved regjeringsbygget var dum nok til å surre rundt i fullt opprørspolitiutstyr og vifte med pistol...?

Som en skriver ovenfor her: "Vi tror nå på alt også da som media skriver om"...
2011-09-15T18:42:56

Thore Stoveland Thore Stoveland

15. september 2011 - 18:42

Burde varslet uansett.

Men jeg antar vaktmannskapene var mer opptatt av å diskutere siste fotballkamp eventuelt bytte strikke-oppskrifter enn å holde øyene på skjermen. Og hvis det er slik at man blir så sløv på slurten av en vakt at man ikke klarer å holde konsentrasjonen er jo det en risikosituasjon i seg selv.

Om det var Breivik eller ei er uinteressant. Ser man dette på skjermen skal man varsle. Her tror jeg nok jobben til en eller annen sitter ganske løst.
2011-09-15T21:45:53

Tore karlsen Tore Karlsen

15. september 2011 - 21:45

Burde varslet uansett.

Sevfølgelig burde de varslet!
Men det primære var nok at dette var jo en av dem selv?
2011-09-16T11:21:01

Even Gustafson Even Gustafson

16. september 2011 - 11:21

På tv2nyheter sies det fra

På tv2nyheter sies det fra vaktselskapet att det ble varslet etter gitte instrukser.
Så lurer på om det er derfor politiet absolutt ikke ville att dette skulle komme ut.
Bomben kunne di neppe gjort noe med men det som skjedde i etterkant hadde di klart å stoppe ved å reagere(så sant det som opplyses på nyhetene stemmer)
2011-09-15T17:10:23

Beate Dahl Beate Dahl

15. september 2011 - 17:10

Hmm

Jeg tror heller ikke at dette er Breivik
2011-09-15T17:12:36

Beate Dahl Beate Dahl

15. september 2011 - 17:12

men..

er det ham så må jeg bare slutte meg til de som sier at det er så lett å være etterpå klok
2011-09-15T17:16:38

Jørn G Kristensen Jørn G Kristensen

15. september 2011 - 17:16

Utrolig.....

at noen kan forsvare vaktselskap på denne måten som jeg nettopp leste. Skulle nesten tro at vedkommende jobber i vaktselskap selv. Hvis man IKKE kan forlange ekstra årvåkenhet fra sånne folk, hva skal vi da med vakt, jeg bare spør. Nei, ingen kunne se eller vite at det var en galning som gikk der. Men hvis den påkledning og med væpen i hånden ikke vekker nysgjerrigheten til vakt folk, da skjønner jeg ingenting. Det da IKKE vanlig å se den type bevege seg i OSLO, for svingene. Selvfølgelig er det lov å kritiserer den slags svikt, det vil forhåpentlig være en lærepenge for livet.
2011-09-15T17:30:31

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 17:30

La oss se det slik

Det var sommer, det var fint vær, klokken var over 16..... det er ikke sikkert at oppmerksomheten var på topp. Pluss at når man sitter der dag etter dag etter dag, uten at noe skjer, så blir man kanskje litt sløv. Dere kan jo prøve sjøl
2011-09-15T18:33:16

Jørn G Kristensen Jørn G Kristensen

15. september 2011 - 18:33

Utrolig.....

Det er da en uhyggelig holdning. Lurer på om du i det hele tatt har skjønt hva som har skjedd, alle berørte tror jeg skjønner det, de har sår som kanskje ALDRI leges.
2011-09-15T17:40:46

Geir Vikn Geir Vikn

15. september 2011 - 17:40

Tviler

Jeg også tviler sterkt på at dette er Breivik.
2011-09-15T17:54:22

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 17:54

Det er verifisert da Vikn.

Hvor mange tror du flyr rundt i Oslo på en fredags ettermiddag slik?
2011-09-15T18:05:17

Tor Strand/ABC Nyheter Tor Strand/ABC Nyheter

15. september 2011 - 18:05

Det er selvfølgelig Breivik

Til tross for alle skeptikerene her har programmert seg selv til å tro det motsatte, ville vi i ABC Nyheter aldri finne på å publisere et fake-bilde, enn si bruke et bilde og påstå at det er noen andre enn det er.
I ettertid har da også politiet bekreftet for Aftenposten at det er et autentisk bilde:

Politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby bekrefter til Aftenposten.no at det er Behring Breivik på bildet, og at det er tatt i regjeringskvartalet. Bildet er en del av politiets materiale.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4228248.ece
2011-09-15T18:22:24

Frode Frode

15. september 2011 - 18:22

Skeptikere...?

Jeg trodde det het "konspirasjonsteoretikere"...?

Og jeg skjønner godt at du synes det er kjipt når folk programmerer seg selv - det er jo tross alt din jobb...
2011-09-15T18:44:55

Harald Olsen Harald Olsen

15. september 2011 - 18:44

Ikke lært ?

Før denne ufyslige terrorhandlingen var det også en episode utenfor stortinget hvor en jente ble voldtatt mens vaktene på stortinget satt og så på hendelsen på overvåkningskameranene. Ingen reaksjon den gang heller. Hadde de ikke lært nå ? Ingen politiansatt løper rundt alene viftene med en pistol som han gjør. Ringte ingen varselklokke hos de "proffene" i overvåkning eller er det dagligdags i regjeringskvartalet ?

Er det sånn ennå ?
2011-09-15T18:46:06

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 18:46

Jeg håper inderlig Olsen

at du har belegg for det du skrev om voldtektshendelsen utenfor Stortinget. Så til saken her. Det jeg prøver å si er at ingen kan klandres her. Det å fange opp en kar på kamera, skjønne at noe var galt og deretter avverge en bombe som gikk av 6 minutter etterpå, kunne ingen gjort.
2011-09-15T19:05:06

Harald Olsen Harald Olsen

15. september 2011 - 19:05

Laila..

Det er ikke lenge siden dette med stortingshendelsen var i media med påfølgende oppstyr.
2011-09-15T19:18:01

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 19:18

Da beklager jeg Olsen

som ikke har fått med meg kritikken og ståheien av vakter som har sett ,men ikke meldt!! Men det ble ingen sak av det? Jeg hører nyheter hver dag, radio og tv, men har ikke hørt et pip om den episoden. Men hvis det er slik at vakter på Stortinget, har sittet og sett på dette , er det klandringsverdig, selvfølgelig.
2011-09-15T19:20:59

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 19:20

Det kan hende at

jeg har hørt, men ikke lyttet, fordi voldtekter i Oslo er hyppige, og man tenker:" Igjen ja".................
2011-09-15T20:51:37

Dag Langerud Dag Langerud

15. september 2011 - 20:51

Justisministeren må gå!

Terrorsaken er et bevis på at AP ikke er egnet til å styre Norge. Beredskapen var skandaløst dårlig og bør føre til regjeringens avgang. Det er nødvendig at det nå blir reist mistillitsforslag i Stortinget mot justisminister Storberget. Som øverste leder for ordensmakten og for landets sikkerhet har han bevist sin udugelighet og manglende evne til å styre. Evalueringsrapporten som kommer, peker på en lang rekke sentrale mangler. Justisministeren er dermed ansvarlig for at det gikk så galt som det gjorde 22/7. Det store omfanget katastrofen fikk, kunne vært hindret dersom beredskapen hadde fungert slik alle forventer den skal. Og med ansvar for flere politiske skandaleansettelser (bl.a. av politidirektør Meland og PST-sjef Kristiansen) har Storberget vist manglende dømmekraft og gjort disse etatene sårbare og svekket. Storberget må gå som en følge av dette. Nå må opposisjonen aksjonere!
2011-09-15T20:47:37

Laila Petersen Laila Petersen

15. september 2011 - 20:47

Lise Andersen?

Det var jenta si det. Bra!