
Skuffet over valgdeltakelsen
Over 1,4 millioner av stemmeberettige nordmenn ble værende hjemme ved årets valg. Etter at rundt 530.000 velgere hadde lagt sine stemmer i valgurnene allerede før helgen, spådde analytikere og eksperter et rekordvalg.
Men slik gikk det ikke.
Med 99,9 prosent av stemmene talt opp i kommunevalget er fasiten at valgdeltagelsen endte på 62,9 prosent. Det er bare 1,7 prosentpoeng bedre enn i 2007. Dermed ble det ingen bred, folkelig mobilisering etter terrorangrepene 22. juli.
Les også: Valgforsker hadde forventet høyere valgdeltakelse
Statsminister Jens Stoltenberg appell om «mer demokrati» som svar på 22. juli, ser dermed ut til å ha hatt liten effekt. AUF-leder Eskil Pedersen er blant dem som har brukt mye tid og krefter på å forsøke å få folk til å møte opp på valgdagen.
- Jeg er skuffet over at valgdeltakelsen ikke er høyere. Jeg er glad for at den går opp noe, men skulle ønske at det var mye høyere. Det er klart at når fire av ti ikke gidder å gå og stemme, så er jeg skuffet.
- Vi veit at valgdeltakelsen i lokalvalg alltid er lavere enn ved stortingsvalg. Men med 22. juli som bakteppe, skulle jeg ønske at mange flere hadde kjent sin besøkelsestid på valgdagen, sier Pedersen til ABC Nyheter.
Annet engasjement
Han sier samtidig at han har sett mange andre tegn på at ungdom er mer engasjerte i politikk enn før. Han viser blant annet til at valgdeltakelsen ved skolevalgene gikk betydelig opp.
- Det er mange måter å måle engasjement på. AUF har fått over 3000 nye medlemmer, og mange av de andre ungdomsorganisasjonene har også hatt en stor vekst. Jeg har møtt ungdom som er mer engasjert enn på veldig lang tid.
Til NRK.no har valgforsker og professor i statsvitenskap ved NTNU, Anders Todal Jenssen, uttalt at en kjedelig valgkamp må ta noe av skylden.
– En av grunnene til at valgdeltakelsen ikke gikk nevneverdig opp, er at valgkampen har vært litt for snill, sier valgforskeren.
Det er Pedersen uenig i.
- Jeg tror velgerne har satt pris på at nesten alle partier har snakket mer om egen politikk fremfor å rakke ned på andre. Det håper jeg vil fortsette fremover, sier Pedersen, som slett ikke har tatt ferie etter avsluttet valgkamp.
Vanskelig hverdag
Tirsdag er han i København og driver valgkamp for sosialdemokratene. Flere AUF-ere har gitt uttrykk for at det har vært meningsfullt å drive valgkamp etter 22. juli. Nå skal de unge politikerne vende tilbake til hverdagen.
Les også: - En meningsfull valgkamp
- Hverdagen må komme tilbake, selv om det er vanskelig. Det er rart når mediefokuset skifter og man ikke kan være sammen hele tiden lenger, slik man er i en valgkamp. Men vi har en enorm oppgave fremfor oss, men vi har et godt utgangspunkt med nye medlemmer som inspirer oss til å ta hverdagen tilbake. I tillegghar vi sett AUF-ere som var på Utøya drive valgkamp som bare det.

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Laila Petersen
13. september 2011 - 20:35
Ikke bli skuffet Eskil
Tommy Ellingsen
13. september 2011 - 20:42
Hele politikken
Har det noe med "feil "politikk å gjøre at folk ikke møter opp for å stemme?
Hilde Granum
14. september 2011 - 8:11
Ja, hvorfor ikke?
Jeg gjorde det ikke - men har full forståelse for at mange ikke "gidder".....
Knut Amundsen
14. september 2011 - 8:39
Tommy Ellingsen
Daniel Nergaard
13. september 2011 - 20:40
AUF-leder Eskil Pedersen
En "kaptein" forlater aldri et synkende skip først..
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7727697
Daniel Nergaard
13. september 2011 - 21:00
Realitetene
Og valgresultatet viser jo sitt!
Morten Fjellheim
13. september 2011 - 21:03
Det var realiteten jeg snakka
Og valgresultatet...."realiteten" som du så pent nevner.... er vel at Ap gikk opp med over 2%!
Daniel Nergaard
13. september 2011 - 21:05
Realitetene
Høyre gikk opp med ca. 9 %.
Kjetil Tonning
13. september 2011 - 21:08
Og Frp gikk ned hvor mye?
Bjørn Sørensen
13. september 2011 - 21:15
En realitèt
Høyres fremgang er større enn Fremskrittspartiets tilbakegang. De to samlet har således netto fremgang.
Velgerne har med andre ord styrket borgerlig side.
Dèt er en realitèt.
Morten Fjellheim
13. september 2011 - 21:21
Mener du at når velgere fra
Kjetil Tonning
13. september 2011 - 21:34
Netto fremgang, Bjørn Sørensen? Og hva så?
Uansett har velgerne talt sin klare tale. De vil ha mer av Høyre og mindre av Frp, og de vil ha mer av Ap og mindre av SV. Fløypartier som Frp og SV er det altså færre som vil ha. I Oslo er det bare 7 prosent av velgerne som ønsker Frp - en nedgang fra ni til fire mandater. Det er meget klar tale.
Når det gjelder valgdeltakelsen som artikkelen handler om, så er den lavere enn forventet. Men sånn er det. Lav valgdeltakelse skyldes neppe at det er så fælt her i landet. Hadde det vært det, så hadde flere stemt på fløypartiene, og da særlig de populistiske. Det skjedde altså ikke.
Bjørn Sørensen
13. september 2011 - 21:52
Nettopp!
I Trondheim gikk Arbeiderpartiet og SV tilbake ca. åtte prosent. SP husker jeg ikke i farten. Det var ikke nok til et skifte, men reflekterer betydelig misnøye med Arbeiderpartiet og Rita Ottervik.
Men du har helt rett i din analyse i den forstand at velgernes signal er klart. Slik skal og må det være.
Tendensen peker allikevel i borgerlig retning. Og den er forsterket siden forrige kommunevalg.
Job
14. september 2011 - 15:51
Hei du!
Bjørn Sørensen
14. september 2011 - 16:49
Hei selv.
Formalisert blokkdannelse er en forholdsvis ny oppfinnelse, i hvert fall på venstresiden. Blokkdannelsen er der kommet i stand i takt med den langsiktige svekkelsen av Arbeiderpartiet.
Dersom du har en mattebok å anbefale som dekker dette, ser jeg gjerne i den.
Job
14. september 2011 - 19:21
Du kan ikke
Kjetil Tonning
14. september 2011 - 19:48
Forskjell på prosentpoeng og prosent av noe
Bjørn Sørensen
14. september 2011 - 21:39
Prosentpoeng
Det du påpeker er helt rett, og var i sin tid en dagligdags tabbe blant journalister, inntil Trygve Hegnar gjentatte ganger påpekte dette.
Og nå altså du.
Kjetil Tonning
15. september 2011 - 8:26
Jeg skjønte du mente prosentpoeng, Sørensen
Bjørn Sørensen
14. september 2011 - 21:43
Rett, Jostein B.
Job
15. september 2011 - 15:15
Beklager likevel
Morten Fjellheim
13. september 2011 - 21:09
Skulle det bety så mye for
Ole Å. Langeland
13. september 2011 - 21:26
Upassende kommentar
Morten Fjellheim
13. september 2011 - 21:54
ABC fjerner.....
Bjørn Sørensen
13. september 2011 - 21:59
Motinnlegg
Morten Fjellheim
14. september 2011 - 10:52
Det var jo et motinlegg det
Knut Amundsen
14. september 2011 - 8:41
Daniel Nergaard
Jeg stemmer Frp men jeg holder meg for god til å slenge med kjeften om de som opplevde Utøya.
Vanja
13. september 2011 - 20:41
politikken
Jan Larsen
13. september 2011 - 20:42
Han burde være glad. Det er
Kjetil Tonning
13. september 2011 - 21:06
Hvordan vet du det?