BBC kalte Frp for «Breivik-partiet»
I den oppdaterte artikkelen til den anerkjente statskringkasteren heter det i overskriften at Behring Breiviks gamle parti mister oppslutning.
Tidligere refererte BBC til Frp som «Breivik party».
I artikkelen viser BBC til at partiet, som de beskriver som innvandringsfiendtlig, har mistet en tredjedel av stemmene sine.
Overskriften har blitt endret etter at artikkelen ble publisert.
- Vi valgte å forandre tittelen fordi vi mente den ble klarere og mer nøyaktig da, opplyser en talsmann i BBC som ikke ønsker å oppgi navnet sitt, til ABC Nyheter.
Partileder i Frp Siv Jensen, mener det britiske kringkasteren ikke har fulgt godt nok med i timen.
- Det synes jeg er trist og dette vitner om at man har satt seg veldig lite inn i norsk politikk, sier Jensen til Dagbladet.
Frp vil nå se nærmere på om de vil ta kontakt med BBC.
- Jeg synes det er alvorlig når en så stor aktør holder på sånn, og hadde forventet at de som en så stor kringkaster hadde gjort en mer grundig undersøkelse, sier Siv Jensen videre til Dagbladet.
Understreker avstand
BBC henviser i artikkelen til at Siv Jensen har gitt terrorangrepet 22. juli en del av skylden for det dårlige valgresultatet.
I samme artikkel påpekes det også at Fremskrittspartiet har tatt avstand fra Behring Breiviks handlinger og holdninger.
- Trist
Nestleder i Frp, Per Arne Olsen, sier til tv2.no at partiet vil følge opp saken.
– Det er veldig trist at et ellers seriøst nyhetsmedium skriver slikt. 270.000 nordmenn som har stemt på Frp har grunn til å føle seg hengt ut av BBC, og jeg er lei meg på dere vegne, sier han.
– Vi er dessverre vant med at enkelte utenlandske medier tar seg frihet til å skrive ting om Frp som ingen norske medier engang ville vurdert å ha på trykk.
BBCs talsperson opplyser til ABC Nyheter at mediehuset ikke ønsker å kommentere Olsens utsagn.


Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Tom Eivind Koveland
13. september 2011 - 21:31
BBC er ikke hva den var.
Johan Ytternes
13. september 2011 - 21:53
Det er vel
Tor Kristensen
14. september 2011 - 17:47
Hvilket parti
Morten Fjellheim
15. september 2011 - 14:58
Nei altså....
Trond Løkken
14. september 2011 - 8:27
Du er slett ikke alene
At det samme er tendensen i NRK, forteller oss at det er kommet nye koster på banen.
Manglende distanse til makta,når den er "den rette", er ofte åpenbar.
Synd man ikke kan legge inn lydspor her i kommentarfeltet, for å vise dette.
FRP-Siv klinger like dårlig i mine ører som AP-Jens, uten at jeg har sett siste eksempel i bruk. I dette landet vet alle hvem "Siv" og "Jens" er, så hvorfor denne ordbruken?
Jeg formoder mange ser at teknikken bidrar til å avgrense personens mulighet til positiv reaksjon fra folk.
Olai marton Jacobsen
13. september 2011 - 21:32
Verden vil bedras
Einar Ofsteng
13. september 2011 - 21:32
Jeg ser ikke helt det store
Olai marton Jacobsen
13. september 2011 - 21:37
Selv i frelsesarmeen
Einar Ofsteng
13. september 2011 - 21:52
Er det noen som dømmer noen
Jarl Waage
13. september 2011 - 21:48
Faktisk
Ulf Finnes
14. september 2011 - 7:59
Hva med Felleskjøpet?
Åge Fred Gram
14. september 2011 - 8:54
Jeg ser ikke helt det store.
Pål Vedeld Djupvik
14. september 2011 - 11:24
Selv jeg ser ikke noe problem i det hele tatt ----
Kurt Grytten
13. september 2011 - 21:39
Frp har
Olai marton Jacobsen
13. september 2011 - 21:50
Gryten
Tom Eivind Koveland
14. september 2011 - 7:36
Bygdetulling.
Åge Fred Gram
14. september 2011 - 8:58
FRP har.
Kurt Grytten
14. september 2011 - 16:46
Enig
Pål Vedeld Djupvik
14. september 2011 - 11:32
Selv Kurt Grytten ser klart og tydelig ----
Tor Kristensen
14. september 2011 - 16:44
Tredje størst.
Kurt Grytten
14. september 2011 - 15:24
Bygdatullinger
Israel ettete Daniel
13. september 2011 - 21:44
Helt riktig, forstår ikke
Daniel Nergaard
13. september 2011 - 21:47
BBC kalte Frp for «Breivik-partiet»
http://www.dagbladet.no/2011/09/13/nyheter/innenriks/frp/valg11/18115919/
Laila Petersen
13. september 2011 - 21:47
Ofseng? ABB
Einar Ofsteng
13. september 2011 - 21:54
"Den terrormistenkte Anders
Jeg vil da visselig kalle dette tilitsverv.........vil ikke du?
Bård Finckelsen
14. september 2011 - 8:19
Hvordan oppførte han seg
Derfor skjønner jeg ikke relevansen i at han var medlem av FRP
han er oppvokst i en vanlig familie på beste vestkant og har framstått som en vanlig sympatisk borger helt til det smalt. Hvordan maner du at et parti eller et samfunn skal kunne fange opp slike.
At Breivik var medlem i FRP betyr jo ikke at FRP har samme meninger som ham.
Vi kan godt diskutere FRP`s invandringspolitikk og kalle den hva vi vil
men vi må da også kunne diskutere AP`s politikk som ABB tross alt sier at er årsaken til hans gjerning. Jeg er ikke enig med ham men det er hevet over tvil at så lenge de alle fleste lovbrudd her i landet har en gjerningsmann med utenlandsk opprinnelse så er jo ikke AP`s
multikulturelle eksperiment vellykket. derfor må det være lov å ha en diskusjon. og den er det faktisk bare FRP som tør å ta.
alle ander sitter stilkle for ikke å sære ofre. men hvor er da demokratiet som vi skulle få så mye mer av.
Olav Heggum
14. september 2011 - 12:06
Ofsteng, du henviser til
Einar Ofsteng
14. september 2011 - 16:39
"3. august bekreftet
Disse verifiserbare folkevalgte vervene var forøvrig også ting som partiledelsen ikke hadde tatt med i sin redegjørelse om Anders Behring Breiviks aktivitet i FrP."
Det er ikke her snakk om hvem som er den verste forbryteren av disse, men kanskje heller hvordan Frp skyver ting under teppet, som de ikke vil att almenheten skal få vite om........ Dette er noe Frp er eksperter i, og så klager de over at de blir forfulgt osv da sakene kommer ut i lyset.....dette har skjedd gang på gang, og vil fortsette v skje så lenge Frp eksisterer, for det virker som om de aldri lerer!!
Olav Heggum
15. september 2011 - 9:16
Jeg er faktisk VELDIG uenig
Einar Ofsteng
15. september 2011 - 12:31
Forskjellen er åpenhet og
Det at partiets tilhengere, IKKE tar skikkelig avstand fra Breviks handlinger, men kommer med slengpåstander som "det er AP's egen skyld, pga av politikken de har" Dette er med på å mistenkelig gjøre partiet enda mer. Det viser også at partiets populistiske invandringspolitikk tiltrekker seg ekstremister, og folk flest lurer på hvor mange andre Breviker som er medlemmer....