
Tatt for lovbrudd
I fjor brøt Carl I. Hagen aksjeloven. I revisors beretning for 2010, heter det om selskapet han eier sammen med sin kone, Carleli AS:
«Selskapet har gitt lån på kr 430.598 til aksjonær. Lånet er i strid med aksjeloven § 8-7», slås det fast overfor Brønnøysundsregistrene.
– Dette ble tilbakebetalt med en gang jeg ble gjort oppmerksom på dette av revisor. Jeg kunne ikke reglene godt nok, sier Carl I. Hagen til ABC Nyheter.
– Vi tok ut utbytte av selskapet. Jeg var ikke kjent med reglene som begrenser hvor mye man kan ta i utbytte i forhold til regnskaper, egenkapital og sånt noe.
– Men revisor omtaler dette som et lån?
– Ja, men han måtte omgjøre det til et lån fordi vi hadde tatt ut mer utbytte enn vi hadde anledning til.
– Det er penger i selskapet og vi er bare to aksjonærer, men det er begrensninger på hvor mye en kan ta ut i utbytte. Den begrensningen slo til og han sa at det var et ulovlig høyt utbytte, så det må omdannes til et lån. Jeg skjønner det ikke, og sa til revisor at han måtte finne ut hva jeg skulle gjøre, sier Hagen.
Tilsvarer bankinnskuddet
I årsberetningen heter det at selskapet Carleli AS er et investerings- og konsulentselskap med Carl I. Hagen som enestyre. Det hadde i 2010 et overskudd på 317.907 kroner, omsetningen var på 443.812 kroner mens kostnadene bare var på minimale 7.304 kroner.
Les også: Hagen skulket Oslo bystyre i et helt år
Egenkapitalen var ved årsskiftet 231.753 kroner, noe som er en reduksjon på 135.000 kroner fra året før. I samme periode sank egenkapitalandelen fra 34,7 prosent til 25,7.
Selskapets samlede bankinnskudd beløper seg til 459.487 kroner, noe som såvidt overskrider den summen som Hagen lovstridig tok ut.
For tiden er Carl I. Hagen travelt opptatt med valgkamp i Oslo. Den tidligere Frp-lederen stiller som kandidat til vervet som ordfører i hovedstaden for lov-og-orden-partiet.
– Jeg har fått så mye kjeft
At det nå viser seg at han selv har vært lovbryter i flere måneder av sitt liv, tar Hagen med stor ro.
– Jeg har fått så mye kjeft for så mye rart at det lever jeg godt med når det er rettet opp og jeg har gjort det jeg skulle gjøre.
Les også: Oslo kan få rødt flertall
Politikeren tror heller ikke lovbruddet vil slå ut negativt i forhold til valget.
– Nei, når jeg nå sier at jeg har gjort opp for meg så tror jeg ikke jeg får så veldig mye straff fra velgerne, sier han.
Les flere nyheter her

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Per Jan Langerud
7. september 2011 - 14:01
ABC nyheter grafser
Jon Martin
7. september 2011 - 14:31
ABC nyheter grafser
Roy Belseth
7. september 2011 - 14:35
Så når en far FRP
Men når FRP henger ut andre for lignende forhold, så er det "lov og orden"-partiet som trår til?
Hagen har selv sagt: "Kalle en spade for en spade". Ja Carl Ivar, kanskje du også skulle begynne med det?
Terje Johannessen
7. september 2011 - 15:40
FrP burde ihvertfall holde
Skal media ikke plukke på FrP når DE legger ei ruke midt i stien? Er det bare de forhatte såkalte sosialistene som skal bures inne, og deretter skal nøkkelen kastes?? Det er jo ufattelig at noen gidder å stemme på dette partiet i det hele tatt. Men jeg våger da likevel den påstanden at ikke mange fra FrP dumper så uti med både armer og bein som Karl Ivar Gjør gang på gang. Rett og slett en klovn. Det mener nå JEG Roy:;) Karl Ivar gjør ødelegger rett og slett for FrP.
Pål Vedeld Djupvik
7. september 2011 - 17:00
Sånne bagateller er GRAFSING
Johnny Johansen
7. september 2011 - 17:09
Jeg kan jo minne deg på hvor
Ronny Pettersen
7. september 2011 - 17:27
Stakkars deg....
Terje Johannessen
7. september 2011 - 18:06
Du skjønner vel at Karl Ivar
Men du er visst så blåøyd at du tror også det vil virke?
Johnny Johansen
7. september 2011 - 18:17
Ronny P
Harald Vilster
7. september 2011 - 19:27
Uthengt av røde journalister
Knut Amundsen
7. september 2011 - 19:52
Jonny Johansen
Karl I Hagen har tross alt bare gjort en feil med egne penger , en regnskapsfeil som ikke har kostet samfunnet ett øre.
Ulf Dahl
7. september 2011 - 16:44
Per, slutt
Odd Johannessen
7. september 2011 - 19:44
Enig i det, Per Jan.
Svein Helgerud
8. september 2011 - 12:33
Enig med Per Jan Langerud
Det er uklokt og upassende. At denne saken ble trukket fram nå rett føre
valget, tror jeg ikke er noen tilfeldighet. Redaksjonsmedlemmene i ABC
har selvsagt sin fulle rett til å ha sine personlige politiske holdninger, men den bør de holde for seg selv.
Pål Vedeld Djupvik
9. september 2011 - 11:04
JEG KJENNER IKKE OLA KARLSEN ---
Bjørn Johansen
7. september 2011 - 14:05
Ja,ja ,ja siden CIH sier det
Roy Belseth
7. september 2011 - 14:37
Ja enig, Bjørn.
Paul Oskar Rosenquist
7. september 2011 - 14:09
Kan nok være litt uklare regler.
Forøverig noe som skjer i alle småbedrifter!:)
Gunnar Sembsmoen
7. september 2011 - 14:13
Til Per Jan Langerud
Det er forståelig at en FRP-velger misliker at FRP i det hele tatt nevnes når det er noe negativt om dem. Men FRP kaller seg selv lov og orden-partiet framfor noen. Langerud liker selvsagt ikke at FRP`eres lovbrudd blir omtalt.
Men igjen, kan Langerud dokumentere at det er ubalanse? Eller er dette bare en ny bekreftelse på at FRP-velgere elsker å plassere seg i offerrollen?
Hvis han leser litt lengre ned, vil han se at en partileder i Rødt er tiltalt for lovbrudd.
Gunnar Sembsmoen
Walter Langøen
7. september 2011 - 14:33
Ta deg en
Da Birkedalssaken gikk som en farsott i media, ble en SV politiker dømt for kjøp av seksuelle tjenester. Dømt, hr. Sembsmoen. Har du hørt om den saken? Gikk den som en farsott i media?
Stemmer det eller stemmer det ikke at hvis journalister fikk bestemme, hadde Frp ikke fått en eneste representant på Stortinget? Tror du disse holdningene gjenspeiler seg i deres omtale av Frp og deres politikere?
At du deler medias fordommer og fiendebilder, er ingen unnskyldning for å trekke demokratiet ned i sørpen og gjøre det til noe skittent og avskyelig.
Hr. Sembsmoen; har Frp har fått sine stortingsrepresentanter av seg selv? Uten folkelig mandat?
Jon Johansen
7. september 2011 - 15:03
Tøv Langøen
Jeg har dessuten aldri hørt Frp med et pip av ydmyk innrømmelse, verken når det dreier seg om rekken av skandaleprosjekter i Oslo, mislykkede investeringer eller hårreisende uttalelser. Frp er offere og all skylds ligger utenfor partiet. De blir alltid misforstått stakkars.
Pål Vedeld Djupvik
7. september 2011 - 17:05
Den som misfortsår vil misforstå dette.
Roy Belseth
7. september 2011 - 15:07
Walter du tar feil
Dette vet jeg, jeg kjenner media-Norge meget godt fra innsiden til utsiden. Noen journalistvenner av meg stemmer faktisk FRP.
Er dypt uenig med dem, men vi er venner for det.
Er ikke journalist selv, men som sagt jeg er vel bevandret i medie-verdenen.
Svend-E Berntzen
7. september 2011 - 15:28
Men du er uansett en fanatisk
Yngve Larsen
8. september 2011 - 11:07
Fanatisk gangsyn i Frp?
Så kan man jo spørre Svend E Berntzen, etter denne og andre artikler om folk flest kan stole på en Frp politiker?
Roy Belseth
8. september 2011 - 8:24
Til Svend-E.
Det er stor forskjell. Ikke er jeg fanatiker heller, jeg gjør bare som Carl I. vil jeg skal gjøre. Jeg kaller en spade for en spade, som jo er Carl I. sitt favorittuttrykk..
Men, det enkleste er vel å avfeie alle andres argumenter med "deg går det ikke an å stole på".
Du kan velge å tro hva du vil, det er en menneskerett.
Harald Haha
7. september 2011 - 16:17
Det er nok ikke helt rett det selv om jeg stemmer AP.
Marie Amalie saken var et klart bevis venstre siden på det.Hele media Norge stod bak henne.
Roy Belseth
8. september 2011 - 8:39
Til Harald H.
Men det er ikke helt poenget. Poenget er at Norge ikke består av en venstrevridd sammensvergelse mellom de rødgrønne og norsk presse, for å innføre islam og for å ville ta rotta på Carl I. og FRP. Slik mange i debatten, prøver å fremstille det som.
Inger Vibeke Haugen
7. september 2011 - 16:40
FrP venner?
Roy Belseth
8. september 2011 - 8:57
FrP venner?
En dyktig journalists oppgave er å påpeke ALLE "FEIL" i samfunnet. Deretter skal han eller hun la begge sider i en sak uttale seg, og overlate til leserne å bedømme saken. Det er god journalistikk. Men som en annen her i debatten sa, selvsagt skinner det av og til igjennom - hvem journalisten sympatiserer med. Det er menneskelig.
Det jeg savner mest i medieverdenen, er noen flere gladnyheter av og til. Nyheter der ikke folk nødvendigvis krangler så busta fyker.