Hagen vil ansette spanjoler i tolvtimersskift
Det var under et besøk i Gågata i Fredrikstad lørdag at Hagen la fram sitt forslag. Han mener at Norge bør bruke mer av oljeformuen til investeringer innenlands. Han sa at det bør settes av 50 milliarder kroner mer av oljeformuen hvert år fram til år 2020, skriver Fredriksstad Blad.
– Vi kunne bygge ny firefelts veitunnel mellom Østfold og Vestfold og firefelts motorvei videre til Stavanger, sa Hagen.
Les også: Hagen skulket Oslo bystyre et helt år
Han forutsetter at norske anleggsarbeidere settes i sving først, men foreslår at utenlandske arbeidere deretter kan settes inn.
– For ikke å skape press i økonomien kunne vi fly inn arbeidere fra Spania, der det er 20 prosent arbeidsledighet, til brakkebyer ved Rygge. De kunne arbeide lange skift på sitt hjemlands tarifflønn før de ble sendt tilbake. Slik bygget vi ut Nordsjøen dere, sa Hagen til stor applaus.
Men LO som hadde valgkampstand lenger nede i gaten jublet ikke.
– Vi tar fullstendig avstand fra den arbeidslivspolitikk Hagen står for. Dette er ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven, sa LO-leder i Fredrikstad, Tore Leif Gundersen.
Gundersen kaller en slik løsning for «sosial dumping av verste sort».
– Vi har allerede en stor arbeidsinnvandring til Norge og de skal ha like lønns og arbeidsvilkår som norsk arbeidskraft, sa Gundersen.


Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Willy Wiksaas
21. august 2011 - 16:32
...LO vet og få dette landet opp og stå...
Johan Ytternes
21. august 2011 - 17:51
Well
Ulf Dahl
21. august 2011 - 19:23
Du må
Ben Økland
21. august 2011 - 16:35
Taktisk provokasjon
Jon Mikalsen
21. august 2011 - 17:22
Arbeidsmiljøloven
Tommy Ellingsen
21. august 2011 - 18:22
Joda det gjør den
Det er da ikke arbeidgiver som bryter reglene men deg, ikke sant?
T. A. G
22. august 2011 - 8:59
Kanskje han driver spansk valgkamp?
Tydligvis vil han begynne vikarbyrå?
Slike store kontrakter, det her er snakk om, skal ut på anbud i Eurosonen og det er merkelig at Hagen, vil gå ut å overstyre arbeidsgiveransvaret og lønns/arbeidsforhold, som den enkelte bedrift baserer sine anbud på.
En mer "ubegavet" og splittende ordfører, kan vel ikke Oslo kunne komme opp med! ;-)
Tor-Eirik Antonsen
21. august 2011 - 16:36
sosial dumping.
Det står litt i kontrast til at det ikke er sosial dumping når vi flytter vår aluminiums produksjon til midtøsten og betaler tilsvarende lønn til de som bor og jobber på verket der.
Ben Økland
21. august 2011 - 16:46
Landets lovverk regulerer
Tommy Ellingsen
21. august 2011 - 16:57
Du blander sammen litt der
Willy Hauge
21. august 2011 - 17:47
Tja..
Tor-Eirik Antonsen
21. august 2011 - 19:28
til Tommy og Ben
Landets lover regulerer og bestemmer. Dermed er det av hensyn til landets lov at vi med god samvittighet kan underbetale arbeiderne i langtvekkistan for den jobb de gjør der. Og ikke av sosiale, eller menneskelige hensyn.
Peter Nylund
21. august 2011 - 16:37
Hold nå munn - Hagen!
Han sier så meget dumt for tiden, er så totalt umusikalsk og har så mange rabiate forslag at han fremstår som den berømte FrP-bygdetullingen selv! Han innbiller seg at han skal "redde" partiet, men ender opp med å latterliggjøre både seg selv og å skade partiet. Gå inn i permanent pensjon - Hagen - og bli der, du har gjort nok.
Per Beverfjord
21. august 2011 - 17:16
ja
Harald Haha
21. august 2011 - 16:38
Du Hagen du Hagen.
Skal de bygge veier og tunneler så må de arbeide og det er ikke spanjoler kjent for.Så her er nok et slag i luften for gamlingen Hagen.
Dag Remen
21. august 2011 - 17:21
Du er på bærtur.
Harald Haha
21. august 2011 - 20:58
heheeh har bodd mange år i Spania.
Trond Løkken
21. august 2011 - 17:51
Portugal har et av Europas største selskap
Link: http://www.tu.no/bygg/article256613.ece
Et besøk i Spania, både langs vei og med jernbane, forteller ikke rent lite om norsk samferdselspolitikk; i vår disfavør, til det skammelige.
Spania regnes forresten som Europas mest fjellete land, etter Sveits.
Yngve Larsen
21. august 2011 - 21:08
Skammelig dårlig sammenligning!
Spania er jo også kjent som det landet med de fleste fjorder i verden, med alle bruer, tunneller, hurtigbåt og ferjeanløp,- som er betalt med samferdselsmidler???
Før du fortsetter ditt regnskap på hvor mange fjell Spania har,- kan du jo få ett og annet annet regnestykke fra meg:
Norge har ca 35000 km kystlinje(lengste lengde),- langs denne kysten bor de fleste mennesker i Norge... Australias kystlinje er ca 37000... langs ekvator er det ca 41000 km... Hvor lang kystlinje har Spania?
I Norge bor det ca 12 personer pr km2... I Spania bor det ca 80...
Om vi får spanske tilstander på alle våre veier, med de ekstrakostnader det vil medføre,- så tipper jeg de samme som syter høyest over veistandarden nå,- er de samme som er først ute å syter over de økte veiavgiftene over skattesedddelen eller på private bompengefinansierte veiløsninger!
Trond Løkken
21. august 2011 - 21:53
Nei, det ville være nokså tåpelig å forvente
For å komme på normalt nivå, etter egne behov, må vi først få politikere som viser synlig interesse for å bygge sammenhengende infrastruktur. Vi mangler slike så langt.
Spania var ment som eksempel på land der man tydelig er opptatt av helhet og behov.
Landet er meget kupert, med tunneller og viadukter i fleng; for vei som hurtiggående jernbane.
Så å si alle mennesker i Norge bor i den sørlige delen, og det er her veibyggingen (av hovedveier) behøver et kjempeløft.
"Spanske tilstander på alle våre veier" er det nok ingen som forlanger.
Derimot normal veistandard der trafikken er stor. At dette landet bruker 40 år på å bygge 10 mil hovedvei Oslo - Svinesund, på flatmark, sier ikke rent lite om prioritering.
Yngve Larsen
22. august 2011 - 14:57
Jeg skal ikke si du ikke har et ørlite poeng
Det er ikke på det sentrale østland våre eksportverdier blir skapt!
Inntektene som gir tusenvis av offentlige arbeidsplasser,- samt gir arbeidsplasser til tusenvis av papir og pengeflyttere i privat sektor rundt børsen og regjeringsbygget,- blir skapt i distriktene!
Kan jo bare nevne 0lje, fisk, fornybar energi, og landbruket,- som eksempler på de største pengemaskinene vi har i Norge...
For at noen rundt om i distriktene skal komme seg på arbeid, eller for å etablere slike pengemaskiner, trenger vi også infrastruktur utenfor bomaskinene i sentrale strøk, ellers hadde det vært enda dårligere fatt med både veier og annet velferdstilbud vi er vant til her på berget!
Så helhet og behov er to nøkkelord, men det forutsetter at man har blikket sitt vendt litt lenger enn til sentrale østland!
Trond Løkken
24. august 2011 - 17:10
Ja, der er vi nokså enige.
Slik det er nå; at alle skal ha hver sin forbindelse til Oslo, er med å svekke denne regionens potensiale.
I dag kom meldingen at NSB slutter med mye godstrafikk pga jernbanenett som ikke er bygget for dette. Dermed blir belastningen større på allerede overbelastede smale hovedveier.
Men - så lenge det er kun politikere som har makt og middel til å bygge infrastrukturen, er det store behov for de som tenker nytt.
Eller tenker normalt, som det heter i andre land.
Geir Holst
22. august 2011 - 8:20
Spikern på hodet...
Å helle olje på grus over hele landet er både dårskap og miljø-svineri. Hvis veien ødelegger støtdemperne på bilen din og dette ikke er løsbart ved å skifte støtdemperne, er det naturlig å ta beina fatt. Det er dessuten sunt.
Vei er ikke et velferdsgode vi kan slenge rundt oss med, så lenge det finnes andre trengende i samfunnet vårt. Det er også det godet det er lettest å klare seg uten. Jeg pendler 12 mil hver dag, og det skal jeg klare de neste 20 åra om veien ikke blir vedlikeholdt over hode, jeg må bare kjøre litt saktere.
Jeg påstår ikke at det ville vært fornuftig, men det er et eksempel på at det er fult mulig å kjøre på en dårlig vei, og det er lite å sutre for på det sentrale Østlandet. Her er det tross tele-hiv, nedbør og piggdekk,- et ganske snilt klima.
Mange som uttaler seg glemmer å tenke på hva slags land vi bor i, og hvilken risikosport det alltid har vært å ferdes i Norge og Norskehavet.
Har nordmenn blitt noen bortskjemte sutre-unger ?
Willy Hauge
21. august 2011 - 17:51
Og italienere..
Ragnar Bakken
21. august 2011 - 18:13
Spanjoler
Harald Haha
21. august 2011 - 21:54
Jeg har jobbet i statens vegvesen.
JILL FANEBUST
21. august 2011 - 16:46
ARBEIDSKRAFT
JILL
Dag Remen
21. august 2011 - 16:52
Hva i alle dager?
Det er faktisk slik det er der nede. Kan Hagen Spansk?
Ben Økland
21. august 2011 - 16:53
Bidrar gjerne
Svenn arne Hansen
21. august 2011 - 17:16
re
Så, hvorfor skal Hagen måtte lære seg spansk for å ha sommerhus i Spania?
Hva gjelder innvandrere til Norge- Du hevder de er meget flinke i Norsk.- kan du underbygge dette, eller var det bare et surt oppstøt?
Meg vitende sitter det en stor majoritet av innvandrerkvinner som ikke kan et ord norsk, og mange av disse er meg bekjent undertrykket av sine ektemenn som vil ha det nettopp slik.
Og meg bekjent så går dette i neste rekke ut over barna deres, som ikke lærer Norsk før de begynner på skolen, evt bhg. for de som velger dette.
Jeg kan underbygge mine påstander!
Kan du?