Aps beste målinger på tolv år
På den ene målingen, laget av Sentio for Dagens Næringsliv, får Ap den største oppslutningen på mer enn tolv år, med 39,1 prosent.
Målingen er basert på et utvalg på 1.000 personer og er gjennomført mellom 9. og 15. august. De har blitt spurt hvilket parti de ville ha stemt på hvis det hadde vært stortingsvalg i dag.
Aps oppslutning på 39,1 prosent innebærer en fremgang på hele 10,8 prosentpoeng fra forrige måling i juli.
Blant de andre partiene er det Høyre og Fremskrittspartiet som utmerker seg. Høyre faller 5,7 prosent til 22,2 prosent. Frp faller 5,1 prosentpoeng til 17,5 prosent.
Sosialistisk Venstreparti går tilbake 0,8 prosentpoeng til 6,2 prosent og Senterpartiet øker sin oppslutning med 0,4 prosentpoeng til 4,8 prosent.
Kristelig Folkeparti går fram 1,6 prosentpoeng til 5,8 prosent. Venstre faller 1,4 prosentpoeng til 3 prosent og blir pustet i nakken av Rødt, som går fram 0,7 prosentpoeng til 1,7 prosent.
Mer tilbake
I en annen måling, gjort av Opinion for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB), går Ap fram 7 prosentpoeng, til 38,5 prosent. Også i denne målingen er folk spurt om hva de ville stemt i et tenkt stortingsvalg.
Også her taper Høyre. Partiet går tilbake 2,6 prosentpoeng og får en oppslutning på 22,5 prosent.
Frp ender på 16,9 prosent, som er en tilbakegang på 3 prosentpoeng fra forrige måling.
Senterpartiet får 4,6 prosent, en nedgang på 1,4 prosentpoeng. Sosialistisk Venstreparti går fram 1,1 prosentpoeng til 6,4 prosent.
Kristelig Folkeparti går fram 0,1 prosentpoeng til 5 prosent. Venstre faller 1,5 prosentpoeng til 3,8 prosent. Venstre er dermed under sperregrensen for utjevningsmandater.
Rødt går fram 0,4 prosentpoeng til 2 prosent.
Sympati og sofa
Professor i statsvitenskap, valgforsker Bernt Aardal, tror økningen skyldes at Ap henter velgere blant hjemmesittere som har stemt på partiet før. Valgforskeren tror utslagene kanskje ville ha vært annerledes hvis spørsmålet gjaldt kommunevalg.
– Det ser ut til at sympatieffekten er betydelig, men det er et åpent spørsmål hvor sterkt dette vil slå ut ved det kommende valget. Kanskje vil vi få mindre utslag fordi det er kommunevalg, sier Aardal.
Han viser til at det i mange kommuner er bygdelister og andre partier enn de store partiene som dominerer. Men han tror sympatieffektens varighet blir forsterket fordi tilstrømningen til Ap først og fremst kommer fra partiets tidligere velgere. Det er likevel usikkert hvor lenge sympatibølgen vil vare, mener valgforskeren.
– Sympatien har åpenbart en politisk retning. Men det kan dukke opp ting som gjør at man blir minnet om de tingene som gjorde at man var misfornøyd. Det er ingen garantier for at dette vil vare, sier Aardal.
Saker på dagsorden
Nettopp det påpeker også Høyre-leder Erna Solberg og Fremskrittspartiets leder Siv Jensen. Jensen tolker målingene som et utslag av den spesielle situasjonen landet er inne i.
– Misnøyen med landets helsepolitikk er ikke plutselig blitt borte. Statsminister Jens Stoltenberg har vært flink til å lede landet i sorg. Han er ikke like god til å lede andre prosesser, sier Jensen.Solberg tror folk er bevisste på at det er kommunevalg neste måned og at jobben da blir å snakke om saker som er viktige i kommunevalgkampen.
(©NTB)
Les flere nyheter her


De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Ulf Dahl
18. august 2011 - 7:36
Ja, og
Wenche øverlier
18. august 2011 - 10:38
Helt enig med deg!
Daniel Nergaard
18. august 2011 - 8:14
"Aps beste måling på tolv år"
Ingar Nilsen
18. august 2011 - 7:46
Stemme av sympati?
Er dette virkelig nivået på nordmenn? Ja, da fortjener vi vel ikke bedre.
Wenche øverlier
18. august 2011 - 10:38
Enig!
Jan Erik nicolaysen swann
18. august 2011 - 7:59
sympati?
Vi får håpe det norske folks mentale tåke snart letter ,og at man igjen begynner og tenke selv.
Geir Ove Eide
18. august 2011 - 8:14
bra!
Daniel Nergaard
18. august 2011 - 8:17
Re: bra!
Roy Belseth
18. august 2011 - 9:21
Ikke noe mer...
Og sånn som FRP roter, tør jeg ikke engang å tenke på.
Kjell Inge bjørntvedt
18. august 2011 - 8:39
Hurra vi lever i et såkalt demokrati
jens står frem som den gode mannen etter utøya, men han bare gjore sin plikt som statsminister + at han fikk sikkert overtids betalt.
han får dekket alle utgifter, bil/hus/telefon/mange reiser.!
for et samfunn, la noen med liverrfaring fra hver komune styre landet ikke en hauge som ikke har levd et normalt liv
Terje Johannessen
18. august 2011 - 8:56
Hva er et " ap- kommenist
Bjørn Johansen
18. august 2011 - 8:47
Frp og Høyre tenker mere på
Morten Haugen
18. august 2011 - 8:47
??????????
Frode
18. august 2011 - 8:50
22.juli...
Terje Johannessen
18. august 2011 - 8:55
Man kan jo kalle det sympati.
I skuffelse, befippelse og ren frustrasjon glemmer de på ytterste høyre flanke å drive politikk. De bruker heller den korte tiden til kommunevalget på å anklage og kritisere. Det sanker man ikke stemmer på. Før terroranslaget brukte de ihvertfall noe av tiden til å LOVE noe av det de ønsker å gjøre.
Men Siv Jensen skal ha ros for måten hun har tatt tingene på Når hun milder seg noe og taler sak kan hun sanke stemmer tror jeg. Men gneldre , anklage og være sur tjener ingen noe som helst på.
Erik Molstad
18. august 2011 - 10:18
Sammenligne
Hadde vi hatt en statsminister fra et annet parti ved en slik hendelse som på 22.7. måtte vedkommende gjort nøyaktig det samme som Stoltenberg.
Hadde pressen hatt en partisammenstning motsatt av det den har i dag ville også meningsmålingene vært motsatt.
Terje Johannessen
18. august 2011 - 11:06
Fullstendig feil. Det er
På samme tid ble dessverre mange solide bedrifter omstilt\nedlagt for å delta i eventyret. Det er en av årsakene til at vi etterhvert har mistet titusener av arbeidsplasser i industrien. Oljeeventyret har ikke fanget opp disse. I stedet har det utviklet seg arbeidsplasser i andre bransjer takket være nytenkende sjeler. Du skriver i hypotetisk form:) Vi lever ikke hypotetisk. For alt det vi da vet rent hypotetisk sett, så kunne alt være ille med en borgerlig regjering. Men faktisk tror jeg en borgerlig regjering også ikke ville drevet med sjansespill, om de hadde sittet i posisjon. De norske partiene har stort sett vist seg sitt ansvar bevisst, når det kommer såpass langt at man må yte i stedet for å skryte.
Atle K
18. august 2011 - 12:00
Solid økonomi?
Hvordan forklarer du at norske sykehus råtner bort? Mugg, råte og gammelt utstyr. Pasienter i korridorene og flere hundre tusen mennesker konstant i helsekø. Kreftsyke med kuler i kroppen må se de vokse i måneder før de får behandling. Ikke har vi det beste utstyret heller.
Norsk skole har vært i konstant forfall i tiår nå. Vi har alltid hatt gamle bøker og lite penger til skolemateriell. Det har i tiår vært få lærere på mange elever.
Vi er dårlige på fornybar energi og forurenser mer enn de fleste land.
Vi har mange penger på bok, men hva hjelper det når forfallet er stort og gjelden likeså. Norske kommuners gjeld vil bare vokse inn i himmelen. Det vil ikke oljefondet for om noen år er det slutt.
Norske kommuner sparer stadig inn og avgiftene økes uten at det er nok.
Litt innvandringspolitikk som knapt noen tør prate om i disse tider.
De direkte kostnadene til innvandringen er i 2011 14 milliarder per år. I 2007 var de 7 milliarder. Det er en dobling på 4 år, og siden de fleste innvandrerne har kommet de siste årene kan vi forvente oss minst en dobling de 4 neste årene også.
I tillegg så har vi de indirekte kostnadene som ikke er like lette å beregne. Det er kostnader til sosialhjelp, trygd, helse, kriminalitet med mer. Det finnes grove beregninger på det, men vi kan trygt slå fast at vi snakker om flere titalls milliarder. Dessverre så bidrar svært få av de ikke-vestlige innvandrerne med noe positivt økonomisk. Jeg mener vi hadde "reddet" en langt større del av den fattige verden om mange av milliardene ble brukt der nøden er størst. Nå virrer sosialistene rundt i dette landet og gir inntrykk av at de er med på å redde verden. Så helt feil, og på veien så ødelegger de både økonomien og kulturen i dette tidligere fredelige landet.
Terje Johannessen
18. august 2011 - 12:18
Man vet jo at folkelig sett
Kanskje vi bør vite litt mer om vi HAR i stedet for å rope om det vi IKKE har, sammenliknet med de fleste andre. Hadde vi levd som de fleste andre landene i Europa, noe du tydeligvis ønsker, da hadde vi antakelig vært raka fant, og vel så det.Og ikke hatt fem øre i bakhånda. Hagen ønsket jo i sin tid å dele ut oljefondet til innbyggerne. Den gangen ca 2500kr. pr person. Jaja.
Roy Belseth
18. august 2011 - 14:27
Endelig
Det trengtes.
Tommy
18. august 2011 - 9:00
Scorer på tragedien
Robert Pettersen
18. august 2011 - 9:02
ap
Ulf Dahl
18. august 2011 - 9:20
Eiendomsskatt,
Bjørn Johansen
18. august 2011 - 10:33
Ulf Dahl nå holder Både Høyre
Ronny Pettersen
18. august 2011 - 10:59
Du må kunne noe...
Terje Johannessen
18. august 2011 - 11:08
Hvor skulle kommunene fått
Man kan ikke spikke talg av en trekalv gjelder fortsatt:)
Atle K
18. august 2011 - 12:11
Jøje meg?
Kommunen får penger fra skatter og avgifter ja. Problemet med sosialistene er at de skyver stadig flere oppgaver over på kommunene. Viktige oppgaver som staten burde ha ansvaret for. Der er sosialistene og de borgerlige uenige. Utrolig nok så sikrer offentlig ansatte, innvandrerne og mindre bevisste velgere at denne galskapen fortsetter.
Kommunene tynges ned av stadig større gjeld og innsparinger. Det kommer nye skatter lik eiendomsskatten som skal suge stadig mer ut av befolkningen.
Den dagen vi går tom for olje må vi begynne å skape noe selv. Det vil ikke være lett og antallet offentlig ansatte vil reduseres drastisk. Da vil vi få enda lenger helsekøer, mer kriminalitet og mye mye mer elendighet...
Terje Johannessen
18. august 2011 - 12:26
Jeg skjønner at du ikke kan
Og....ble de ikke " skapt noe " i oljetiden??
Roy Belseth
18. august 2011 - 14:33
Heia Terje.
"Det er fantastisk å sjå, kor mykji rart folk trur på."
og:
"Og blant alle sauan og fåran, er det fantastisk å sjå,
en del som trur at det går an, at det blir stadig meire å få."
Stå på Terje - du har fine og saklige innlegg. Fortsett med det!
NB! Nå var ikke dette, mitt innlegg like saklig som dine innlegg, men skitt au! For en gangs skyld.
Ulf Dahl
18. august 2011 - 11:54
Bjørn, helt