
Frp nede på 12,7 prosent i ny måling
– Dette forteller meg hvor viktig det er fortelle velgerne at vår politikk ligger fast og at det betyr noe for velgerne hva de stemmer, sier Frp-leder Siv Jensen om TNS Gallups måling for TV 2.
Partiet går tilbake 0,9 prosentpoeng fra forrige måling.
De får bare fem prosents oppslutning blant kvinner og er femte største parti blant ungdom, slått av blant andre KrF. Bakgrunnstallene i målingen viser at partiet har tapt 20.000 velgere til Ap fra forrige lokalvalg.
Men Arbeiderpartiet går også tilbake. Partiet faller 1,6 prosentpoeng til 33,8 prosents oppslutning. Høyre går tilsvarende opp til 24,9 prosent.
Dette er oppslutningen for de andre partiene: SV 6,8 (+ 0,8), KrF 6,0 (+1,3), Senterpartiet 4,9 (-1,3), Venstre 6,2 (+0,3), Rødt 2,4 (+0,2). De mindre partiene får samlet 2,2 prosents oppslutning, en tilbakegang på 0,5 prosentpoeng.
985 personer er intervjuet i perioden 8.–12. august i TNS Gallups måling.

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Geir Rune Larsen
15. august 2011 - 20:12
Nå håper jeg
Om de nærmer seg de andre partier her så kan fallet bli betydelig større..
Inntil 22. juli var FRP det eneste seriøse parti som frontet en restriktiv innvandrings og asylpolitikk..
Dvs en stemme til høgre i dette spørsmålet utgjør ikke nevneverdig forskjell fra AP.
Uansett var ikke det statiske utvalget spesielt stort her...det kan være betydelige feilmarginer..
Ole Å. Langeland
15. august 2011 - 21:36
Innvandringspolitikken
Hvis vi ser på asylpolitikken, d.v.s. de som kommer fra land utenfor Shengen med søknad om asyl, så har regjeringa strammet inn. Men vi kan ikke isolere oss fra det som skjer sør og øst for Middelhavet. Det vil måtte føre til føre til flyktningstrømmer. De andre europeiske landene vil sikkert ikke finne seg i at Norge melder seg ut av problemet.
Regjeringen fører en balansert politikk, og det kan enkelte ganger være tøft og måtte sende folk ut av landet. Det er vanskelige avveininger som må taes, og Stoltenberg er nok den rette akkurat her til å finne en riktig balanse som tjener oss alle.
Gunnar Sembsmoen
16. august 2011 - 9:47
Om FRP-politikk og innvandring
Tja, det som sies er hvis FRP begynner å følge de internasjonale avtalene Norge (med FRP) har forplitet seg til, ryker FRP`s grunnmur.
Vel, dere har jo fortsatt Demokratene til Vidar Kleppe å stemme på. Der er det også mange vidsynte, tolerante og liberale politikere. Og der kan en få terrorismen satt i en partipolitisk sammenheng. Enkelte av de lokale toppene ville jo bruke molotovcocktail på regjeringa.
Jeg håper for all del at FRPs tilhengere fortsetter med sine glimrende politiske analyser.
Mange nok av disse analysene, og alle vil vite hvem de ikke skal gi sin stemme.
Gunnar Sembsmoen
Geir Rune Larsen
16. august 2011 - 10:15
Dette sier Gunnar Sembsmoen
_________________________________
hvor står det at Norge er forpliktet å ta imot 97% av de som søker asyl på "hummanitært grunnlag"??
Meg bekjent er det eøs avtalen som regulere den frie flyt av arbeidskraft i EU, men dette er ikke innvandring i vanlig forstand, dvs, at de som kommer hit ikke må frasi sitt statsborgerskap for å oppholde seg og ha rettigheter i Norge..
Når det gjelder den skjulte innvandringen gjennom asylinstituttet så er det en villet politikk, presset frem fra en venstreside som bevisst omgår innvandringstoppen innført 1975..
Det er bare å se på statistikken så ser man tydelig hva som er sterkest økende , det er ikke arbeidsinnvandringen fra europa..
http://www.ssb.no/innvandring/
bevisene ligger der klart som dagen..også for slike som Gunnar Sembsmoen
Paul Oskar Rosenquist
15. august 2011 - 20:19
Det er motgang som skaper folk :)
Hvordan de folkevalgte forvalter innbyggernes ønsker og behov i hver enkelt kommune, er utslagsgivende for markedsandelen!
Stortingsvalget er det to år til og da kan media og andre legge fokus på våre sentrale frontfigurer og meningsmålinger :)
Arnfinn Utgård
15. august 2011 - 20:27
FRP
Her er det mye følelser og sympati med i bildet.Dette vil endre seg betydelig frem til stortingsvalget.En restriktiv innvandringspolitikk bl.a.- er og blir tvingende nødvendig !
FRP har mye fornuftig i sitt program som MANGE er enig i.Desverre er det ikke alle som tør innrømme dette - men bare vent ! FRP vil gjøre et godt stortingsvalg !
Ole Å. Langeland
15. august 2011 - 21:59
Spill med følelser
Tor Berg
15. august 2011 - 20:27
tja
K E
15. august 2011 - 21:00
Tor
Frpere har muligens også hatt noen innspill i media som ikke har falt i god jord... blandt befolkningen.
Jeg vil si at debatten tidvis er gjort...
Men, det gjenstår å se om dette holder seg til valget er avholdt.
Oppfordring: Gå å stem uansett parti, bruk demokratiet, fremfor vold.
Dag Remen
15. august 2011 - 20:30
Stemmekveg.
Liten sannsynlighet for at jeg stemmer på FRP, men at de skal lide for bombeattentatet og Utøyamassakren er for meg en gåte.
Pressen har hvertfall vært med på å smøre opp negativitet rundt Breivik og hans tidligere tilknytning til partiet.
Nei folkens, les hva partiene står for i partiprogrammet. Du kan også finne ut f.eks hva AP har lovet og hvor forbannet lite de har gjennomført.
Er sjeleglad for at Fabian uansett kommer til å fortsette som ordfører i Oslo.
Ole Å. Langeland
15. august 2011 - 21:58
Realiteter
Tull å synes synd på Fr.p i denne sammenheng!
Gunnar Sembsmoen
16. august 2011 - 9:58
Til Dag Remen, og litt om sauen
Det er godt vi har rakryggete folk som Dag Remen, som i tillegg til å mene, har rett. Og som ikke føler noe i sin politiske overbesvisning. Og som vet at andre ikke følger sin politiske overbevisning.
Gratulerer, Dag Remen.
I Norge bor det ca. 5 mill, hvorav ca 3.7 mill har stemmerett. Og du vet at disse ikke stemmer etter overbevisning.
Jeg vet med sikkerhet at folk med dine evner er ønsket i statistiske bedrifter. Da slapp de å sende ut gallupper som det koster masse å bearbeide. Spør Dag Remen! Han vet, ikke bare hva folk mener, men også hvorfor.
Tankeoverføring er en kjekk idrett. Spesielt når man tolker de som følger bjellesauen.
Gunnar Sembsmoen
Ingar Nilsen
15. august 2011 - 20:32
Det er ikke helt riktig
De fleste skjønner nå etterhvert at den styringsformen som er om dagen i Norge bærer rett vest.
Valgmålinger er statistikk. Husk det er tre graderinger av løgn:
Løgn, forbannt løgn og statistikk.
Gudskjelov er det to år til stortingsvalget, hvor vi høyst sansynlig får et skifte. Bort fra rødgrønn.
Ingvar Johansen
15. august 2011 - 20:43
Endelig, få bort det elendige Fremskrittspartiet!
:-)
Da Ville
15. august 2011 - 21:03
Smarting du :-)
Ole Å. Langeland
15. august 2011 - 21:55
Tja
Så har vi treghetens lov: Når en ting er i bevegelse, vil den fortsette å være i bevegelse og vil ikke stoppe med en gang. Men ny energi må til for aksellerasjonen. I dette tilfelle kanskje nye argumenter.
Men dersom en mangler nye og gode argumenter, slik Fr.p. gjør, bare har det gamle trøtte svada, må trekke fram senior Hagen, som ikke har noe positivt nytt, så går det nedover og nedover....
Da Ville
16. august 2011 - 12:03
Ole A. Langeland
Agent Provokativ
15. august 2011 - 21:03
Hvor?
Runar Wiik
15. august 2011 - 21:06
Ingvar Johansen
Åge Martinussen
15. august 2011 - 21:07
Frp.
Jonas Sivertsen
15. august 2011 - 21:47
1. Valg - innvandring, islamisering.
Flere, bl.a. politikere har tatt til ordet for at innvandringspolitikken bør holdes helt eller delvis utenom nevnte valg. Jeg har andre tanker og meninger om dette idet jeg vil hevde at innvandringspolitikken er langt viktigere i kommunalpolitikken. Det vil danne grunnlaget for rikspolitikken og kandidater til stortingsvalgene.
Alle partier har gjennom sin nominasjonsprosess satt innvandrere/muslimer på sine valglister, og har dermed gjort seg selv en bjørnetjeneste. Muslimske velgere med sin religion Islam, vil selvsagt at deres kandidater skal oppnå et godt valg. Er det da utenkelig at muslimene kan være i flertall på valglistene i løpet av 20-40 år? De muslimske velgerne vil nok benytte seg av å endre valglistene slik at deres kandidater skyves frem og kommer foran enkelt av partienes etniske nordmenn, og øke i antall. De vil også benytte seg av ”slengstemmer” til muslimer i andre partier.
Jonas Sivertsen
15. august 2011 - 21:49
2. Valg - innvandring, islamisering.
Hva blir vedtatt når nye forslag om bygging av moskèer og bønneropstårn framfor bygging og vedlikehold av kirker skal debatteres? Hva med opprettelse og drift av asylmottak på det lokale plan – etc?
Innvandringen er selvsagt også viktig innenfor rikspolitikken, men når stortingets flertall består av muslimer med Islam som religion. Hva vil skje neste gang det kommer opp et forslag om å sløyfe korset i det norske flagg? Hva vil skje med de sosiale forskjeller mellom muslimer på den ene siden, i forhold til etniske nordmenn og innvandrere som bekjenner seg til den kristne tro på den andre side?
I dette valget er det meget viktig å ikke stemme ut fra følelser og hjertet, men å stemme med hodet på den politikken som er ført i de senere årene og vender tilbake etter tragedien som en gal manns verk påførte oss den 22. juli.
Godt valg!
Edvard Johan Larsen
15. august 2011 - 21:50
FRP er på vei nedover.
Odd Johannessen
15. august 2011 - 21:53
Maken
Geir Rune Larsen
16. august 2011 - 10:38
Du Edvard Johan Larsen
Selv har jeg lest AP's program, og jeg vil ikke utbasunere at alt de skriver der er tull, faktisk er det utrolig mye av det de sier som de har felles med bla. FRP..
Men det er ett stort unntak i motsettning til AP som vil ha størst mulig stat, så vil FRP minke staten og byråkratiet og satse kun på det som burde være statens hovedoppgaver, nemlig helse, politi, skole..
Paul Oskar Rosenquist
15. august 2011 - 21:59
Tok ikke kommentarene helt av nå?
Desuten er det ytringsfrihet i vårt helt spesielle demokratiske land, så å kalle medmennesker som legger ut kommentarer som en er uenig i , for ett eller annet, styrker ikke den som legger ut kommentaren! Kan vi ikke prøve å være snille og respektfulle med hverandre her ute, da? Da orker kanskje fler å frekventere her, slik at det blir "bredde" på våre meningyttringer!
Tror INGEN er tjent med å leve i en verden hvor alle er like og mener det samme!!?
Harald Haha
16. august 2011 - 8:57
Fremskritts partiet skal kansje hete.
Geir Rune Larsen
16. august 2011 - 10:29
kanskje Harald H
og hva grunnlag underbygger du at de har en egoistisk politikk?
er det slik at de som vil ha mindre sugerør inn i folks lommebøker er egoister?
Er det en menneskerett at staten skal ha nærmere 80 øre av hver krone du tjener?
Hva skjer når det ikke er nok med disse nær 80% ?
I mine øyne er det betydelig mer alvorlig med den utømmelige statlige griskhet, enn egoismen