
Hagen: – Politiet bør begrense terroretterforskning
– Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være hundre politifolk som jobber med dette her i flere måneder, sier Fremskrittspartiets ordførerkandidat i Oslo til VG.
Han peker på at saken allerede er så godt som oppklart og frykter at en omfattende etterforskning skal legge beslag på for store ressurser. I tillegg er Hagen kritisk til detaljnivået i politiets undersøkelser.
–69 personer har han drept på Utøya. Om han, da han begynte å skyte, gikk til venstre og skjøt den unge jenta, eller til høyre og skjøt den unge gutten; at noen av foreldrene skal vite om rekkefølgen og nøyaktig sted og alt sånt noe, det begriper ikke jeg.
Hagen legger til at han mener det er riktig at de pårørende bør ha en innflytelse over politiets prioriteringer. Advokat Mette Yvonne Larsen, som bistår etterlatte etter massakren, reagerer likevel sterkt på uttalelsene.
– Jeg har nesten ikke ord. Han har null forståelse for de etterlatte og fornærmede. Han burde holde munn, sier Larsen.
Hun betegner utspillet som «stusselig» og mener Hagen bør være glad det ikke er han selv om er rammet.
– Hvis det var hans datter som hadde blitt skutt, hadde ikke han da hatt behov for å vite om hun var alene bak en busk eller ble tatt vare på av venner? Ville ikke han likt å vite om hun døde raskt, eller om hun led i sine siste minutter, spør bistandsadvokaten.
(©NTB)



De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Jon Johansen
14. august 2011 - 8:55
Kutt ut Hagen
Ronny Pettersen
14. august 2011 - 10:50
Noen..
Enkelte vet ikke hvem som betaler for denne saken, det går daglig med liv i Norge grunnet et økende narkotikaproblem, sett inn ressurser der det trengs, og ikke bruk opp ressursene på oppklarte saker.
K E
14. august 2011 - 11:10
sett inn ressurser der det trengs
Da ser jeg intet problem.
Om han klarer å sette opp massakren mot at det trengs ressurser andre steder, så har Hagen satt igang valgkampen og bruker Utøya allerede i valget.
Roy Belseth
14. august 2011 - 13:42
Og, å bruke Utøya...
Niri Baklid
14. august 2011 - 11:59
"Noen er interesserte her,
Roy Belseth
14. august 2011 - 13:43
Helt enig, Niri
Selvsagt er det kun en mann som er skyld i selve handlingen, men FRP´s fremmedfientlige holdning gjennom mange år, har uten tvil vært med å legalisere ekstreme holdninger og meninger blant folk, ved ensidig å demonisere Islam. Dette henviser også "han vi ikke skal nevne ved navn" til, ved flere anledninger.
Og, i denne saken burde Carl I. Hagen tie.
Det er nok mange pårørende som vil vite hele sannheten, om dette. Det må være opptil de pårørende og politiet selv som bestemmer hvor langt de skal gå i etterforskningen, ikke Carl I. Hagen.
Lars H Arnesen
16. august 2011 - 13:52
Går det ikke an?
K E
15. august 2011 - 11:28
sett inn ressurser der det trengs
Dette vil da gå under drapsforsøk og legges inn i påtalen.
Dette er viktige ting.
Sett i ett historisk perspektiv, så vil alt være viktig.
Hvem er vi til å gi etterlatte dårlig samvittighet for at de ønsker informasjonen om sin(e) avdøde?
Skam dere.
Johan Ytternes
14. august 2011 - 12:14
Det er lov å ha meninger
Helge Larsen
14. august 2011 - 12:32
Karl I Hagen har helt rett!
Man bruker utidig mye resurser, i det å finne ut om Brevik skjøt til høyre eller til venstre. For hva ellers er det å finne på den øya. AP burde heller døpe om Utøya til Utskudd øya, eller Helvetets bakgård skjær.
Det navn hadde passet bedre på øya. for Ut kom skuddet - øya.
Ja i alle fall vil ikke jeg komme til å feriere der.
Solfrid Charlotte Vale
14. august 2011 - 12:36
Kunne ikke sagt det bedre
Bjørn Solberg
14. august 2011 - 20:40
Charlotte
Terje Edmund Mathiassen
15. august 2011 - 11:47
Javel?
Og da har jeg bare én kommentar til det du skriver, Helge Larsen, og det er at dette var "møkkete". Ikke noe annet.
Det du står for og mener, er "møkkete". Selv om du formulerte deg litt snedig, for kanskje å unngå "sensuren", så syns jeg du iallfall viste deg godt. Hva du står for.
Jørgen Sollie
27. august 2011 - 14:37
Selvsagt ikke...
Hvorfor er du så ond? Utskudd øya? Hva faen feiler det deg?! Skal vi kalle Afghanistan for Terrorstan? Eller Helge Larsen for En Ond, Trangsynt, Usympatisk Og Narrsesistisk Drittsekk?
T. A. G
14. august 2011 - 16:00
Ja men da får du stå for meningene dine!
Er det liksom foreldrenes skyld at en Høyreekstreme går rundt å skyter ungdommer , for at de provoseres av meninger?
Alvorlig talt så bør du skjerpe deg.
Bistandsavdokater er viktig for de etterlatte og deres behov for rettferdighet.
Ingen hindrer Hagen i å ha meninger. Problemet er at han fremstår som kald og ufølsom. Hvor ofrene denne gangen ikke deler hans politiske syn og slikt sett ikke er verd de pengene som skal til får å få klarhet i hva som gikk galt, slik at ungdommene ikke døde forgjeves og vi kan spare nye liv hvis en ny Politisk motivert drapsmann setter igang.
K E
14. august 2011 - 21:42
bistandsadvokater
Hvor mange bistandsadvokater jobber med saken?
Tor Løken
14. august 2011 - 20:59
Kutt ut Hagen?
1) Vil det virkelig gavne de pårørende å få vite detaljert hvordan deres avkom ble henrettet? Vet de ikke nok om hvordan drapsmannen utførte grusomhetene sine slik at de slipper videre selvplaging?
2) Er det ikke en vanvittig bruk av resursene når over 100 (ett hundre!) politifolk skal settes inn på slik detaljgransking? Det gir inntrykk av mani, panikk samt redsel for å bli kritisert.
For min egen del vil jeg tilføye:
1) Kutt mannskapene ned til 50 (i første omgang), fordi de siste 50 arbeider med oppgaver som vil gi marginalt utbytte.
2) Bistandsadvokatenes protester er jeg svært skeptisk til: De er inhabile fordi mer etterforskning vil gi dem (enda) mer penger lommene. Spar oss for advokatenes krokodille-tårer. Sløsingen i rettssystemet er allerede horribelt som det er.
3) Mer etterforskning vil ikke øke Breiviks tid i fengsel. Han vil få 21 år. Med norsk rettssystem vil han derfor slippe ut etter 14 år; 46 år gammel!
Det er den type system retts-sosilologene med stort hell har promovert i Norge etter krigen.
Hans Martin Øvre
14. august 2011 - 9:06
Delvis enig.
Torun Strømberg
14. august 2011 - 12:34
Delvis enig
Roy Belseth
14. august 2011 - 13:46
Og du Torun og Hans Martin Øvre...
Torun Strømberg
14. august 2011 - 13:58
Og du Torun og Hans Martin Øvre
Roy Belseth
14. august 2011 - 14:14
Er du en av de pårørende?
Uansett må du mene hva du vil. Men, om du ikke er en av de pårørende så raker det ikke deg, meg eller Carl I. hvor lenge denne etterforskningen pågår. Det er det opptil påtalemyndighetene og tildels også de etterlatte, å avgjøre.
Torun Strømberg
14. august 2011 - 14:35
Er du en av de pårørende
K E
14. august 2011 - 21:47
han har tilstått!
Roy Belseth
15. august 2011 - 9:17
Jeg sier bare...
Ja, du har rett til å vite hva skattepengene går til, men det er opp til myndighetene å fordele dem.
Og, hadde det vært du som mistet et av dine barn (om du har noen. Det vet jeg ikke), så kan det vel hende du også ville at politiet skulle ha dekket alle sider av saken?
Den med folkeskikk forsto jeg ikke? Jeg prøver bare å fremheve noen poenger av og til, jeg prøver ikke å fornærme noen. Det behøver jeg ikke!
Steinar Larsen
18. august 2011 - 9:37
Saklig og etterettelighet + klokskap
1. rettsprinsippet og rettssikkerheten ifht. både ofre og tiltalte MÅ overholdes skal vi fungere som rettstat. derfor: Påtalemyndighetene SKAL gjøre de tekniske - også rekonstruere m.m. på f.eks. Utøya Fordi: dersom tiltalte trekker tilbake sine tilståelser (og det gjøres i mange saker) MÅ påtalemyndighetene "starte på nytt" - med innhenting/rekonstruksjon m.m. før de kan fremlegge sak til statsadvokat/rettsapparatet. dette med hvorfor bruk av ressurser o.l.
"få han dømt " osv.osv. er mer et uttrykk for mangel på kunnskap om hvordan rettssystemet faktisk er og skal være i Norge.
Noe helt annet er det moralske i dette - som er mye mer ullent og vanskelig å diskutere. sannsynligvis er refleksjon og klokskap begreper en kan starte med. et ordtak sier noe om dette: "Når tanken leter etter ordet, tier vismann still- da er det tid for dåren til å tale"...
JILL FANEBUST
14. august 2011 - 9:09
VITE
JILL
Morten Haugen
14. august 2011 - 9:23
Er enig med Hagen
Men da raser folk mot han....
Gleder meg til sanheten kommer frem ..
Da skal jeg sitte og si...
Hva var det jeg sa..........
Kjartan Bjørklund
14. august 2011 - 10:40
Er enig-
Ole Å. Langeland
14. august 2011 - 13:24
Morten Haugens innstilling
Håper og tror at Hagen velger bort det å spinne rundt på slike holdninger...