980 551

Journalist Kjetil Stormark skriver en bok om forberedelsene til den terrorsiktede Anders Behring Breivik. Her fra anslaget mot Oslo sentrum 22. juli i år. (Foto: Scanpix)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,bok,Kagge forlag,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Bok skal avsløre terror-forberedelsene

Før jul kommer Kagge Forlag med en bok som skal avsløre terrorforberedelsene til Anders Behring Breivik.

Journalist Kjetil Stormark skal skrive boken om da terroren kom til Norge.

- Boka skal handle om det dramatiske døgnet 22. juli. Hva som egentlig skjedde. I tillegg skal den handle om gjerningsmannens planer og forberedelser i forkant av udåden, sier Stormark til ABC Nyheter.

Hacker-kontakt

To av mailkontoene til den terrorsiktede massedrapsmannen Anders Behring Breivik har de siste uken blitt hacket av den norske hackergruppa Noria.

- Jeg fikk tilfeldigvis god kontakt med denne gruppen i april i år. Etter det har jeg fulgt dem på nært hold, noe som har resultert i en stor artikkel i denne ukens utgave av bladet Plot, sier Stormark.

Kjetil Stormark skriver om terrorforberedelsene til Anders Behring Breivik. (Foto: ABC Nyheter/Stein Ove Korneliussen)Kjetil Stormark skriver om terrorforberedelsene til Anders Behring Breivik. (Foto: ABC Nyheter/Stein Ove Korneliussen)

Nylig fikk Stormark overlevert innholdet fra mailkontoene fra hackergruppa Noria.

 

Lørdag klokken 14 overleverte han alt materialet til politiet, etter avtale med hacker-grupen.

Les også: Hackere hjelper politiet

Unik mulighet

- Jeg ønsker foreløpig å holde kortene tett til brystet når det gjelder innholdet i boken. Men det er klart at det omfattende mailmaterialet, gir meg en god mulighet til å krysspeile og dobbeltsjekke gjerningsmannens forberedelser på en unik måte, sier Stormark.

Han tviler på at materialet han besitter er komplett.

- Det er det neppe, men det er likevel svært omfattende og vil ta litt tid å analysere. Mailene jeg har fått tilgang til går noe tilbake i tid, sier Stormark.

Breiviks tanker

Etter det ABC Nyheter kjenner til kan innholdet i mailkontoene være med på å kaste nytt lys over gjerningsmannens bevegelser og kontaktpunkter i forkant av bomben i Oslo og massakren på Utøya. De vil også kunne gi et innblikk i Breiviks tanker og si noe om hvem han har hatt kontakt med i tiden forut for anslaget i Oslo.

- Boken vil inneholde nye avsløringer, sier Kjetil Stormark.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2011-08-09T10:14:02

Bjørn Blokhus Bjørn Blokhus

9. august 2011 - 9:14

Er bøkene om Treholt glemt ?

Alle vi som venter spent på Stanghelles bok og andre nye bøker om Treholt må vente lenge slik det ser ut i dag
2011-08-09T10:16:05

Magne Krekling Magne Krekling

9. august 2011 - 9:16

Ikke overraskende

Vi fornekter oss ikke. Noens død, andres brød.
2011-08-09T10:51:38

Per Olav Husum Per Olav Husum

9. august 2011 - 9:51

En smule usmakelig

synes jeg. Dette virker da nesten som det skal bli en "lærebok" I "hvordan planlegge og utføre et terrorangrep i Norge".
Å tjene penger på denne mannen synes for meg søkt, og gir han akkurat den PR han ikke fortjener. Er dette det lureste du kunne komme opp med etter denne tragedien Stormark? Å tjene penger på denne galskapen??????
Men som sagt over her, "de manges død skaffer andre brød".
Håper dette ikke støter de som sitter igjen med sorgen over sine kjære..
2011-08-09T11:13:43

Bjørn Blokhus Bjørn Blokhus

9. august 2011 - 10:13

Neppe usmakelig

Nå har pressen og media forøvrig holdt på med saken helt siden det smalt. Slik som de skal og må. Og nå trenger de ikke å kjøpe rådyre sportsnyheter. Det er bare å ringe eller gå omkring i de nærmeste kvartalene til avisene og lage historier.

Og har ikke Jens og AP tjent på dette, selv om de har ofret mer ?

Taperene, om enn så små, er alle vi som er fjernt fra terroren og sorgen, både fysisk og mentalt. Og som får terroren og alle lidelsene veltet inn over oss i media uten mulighet til å unnslippe.

Bokforfatteren kan tjene mye på terroren, men hvor mye han har tapt vet ikke jeg

Hele Norges befolkning er snart modne for krisepsykiatri, spesielt barn og de som ikke klarer å fri seg fra TVén og media.
Hvem betaler ?
2011-08-09T18:32:47

Per Olav Husum Per Olav Husum

9. august 2011 - 17:32

En liten komentar

Jeg kastet ut TVn for ett år siden for å slippe å bli tvangsforet med "nyheter" og "søppelprogram"
Og når det gjelder denne boken så står man fritt i å kjøpe den også, og jeg skal ikke ha den i boksamlingen.
2011-08-09T13:39:41

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

9. august 2011 - 12:39

Ikke bare en smule usmakelig!!!

Å tene penger på andres død og tragedie er direkte flaut, også alle dem som sier "de håper de greier å holde tragedien varm over valget".
2011-08-09T10:47:42

Morgan Sanner Morgan Sanner

9. august 2011 - 9:47

Usmakelig......

Enda et exempel på extremt dårlig timing...den boka blir ikke å finne i våre hyller.
2011-08-09T11:51:26

Kyrre Storli Kyrre Storli

9. august 2011 - 10:51

Usmakelig er for tamt ord !!

Men som det er sakt "den enes død er en annens brød".

Avisene, hvem dem går eren for, med å kjøre denne saken fortsatt uten antydning til å stoppe, jeg tenker på de som var mitt oppi masskeren, hva godt gjør det for dem ??
Det får Psykologene prøve å finne ut av.
2011-08-09T12:23:59

Hugo hallum Hugo Hallum

9. august 2011 - 11:23

Utøya, bok og film

Ja, mange ser sitt snitt til å kunne tjene penger på tragedien. Det kommer nok mange bøker. Jeg blir ikke forundret om Vibeke Løkkeberg får offentlig støtte til å lage en film om tragedien på Utøya.
2011-08-09T14:24:10

Dag Langerud Dag Langerud

9. august 2011 - 13:24

Anmeld politiet!

Det var i middelalderen at mennesker ble lyst fredløse. Fredløse hadde intet rettsvern og hvem som helst kunne drepe de uten å få straff. Det er på sin plass å minne om at denne ordningen er avskaffet, selv om det i denne saken ikke virker sånn. Breivik har fortsatt sine menneskerettigheter i verden og sine borgerrettigheter i Norge. En av rettighetene er rettsvernet. Som psykisk syk har Breivik et særskilt rettsvern. At politiet samarbeider med kriminelle hackere for å bryte seg inn på Breiviks epost er et lovbrudd og Lippestad bør snarest sørge for at dette blir anmeldt.
2011-08-09T14:51:36

Dag Langerud Dag Langerud

9. august 2011 - 13:51

Bøker kommer. Filmer kommer.

Nå kommer den første boka. Flere kommer. Snart kommer filmene. Dokumentarer. Dramatiseringer. Samfunnskritiske. Snart kommer forskningen. Det er vel bra hvis denne saken kan belyses fra flere sider. Vi blir nok ikke ferdig med den på en stund.
2011-08-09T20:11:21

Per Olav Husum Per Olav Husum

9. august 2011 - 19:11

Og i tillegg

får denne massemorderen den PR han forventet når han utførte udåden.
Selv håper jeg salget av denne boken ikke får den responsen som er ventet, skjønt folk liker å grafse i andres liv og tragedier. Synd det er slik.
2011-08-09T21:23:34

Laila Petersen Laila Petersen

9. august 2011 - 20:23

Lise Andersen?

Du har mye rett i det du skriver. Men ABB er ennå ikke erklært psykisk syk eller strafferttslig utilregnelig. Vi får vente å se. Forøvrig minner jeg om at han har rett til lik behandling som alle andre fanger i Norge, når han blir dømt.