ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter fjordman,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Fjordman raser mot politiet - Jeg ble behandlet som en drapsmistenkt, skriver Fjordman, eller Peder Jensen, som han virkelig heter. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-31/fjordman980.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-31/fjordman980.jpg

680 387

Skjermdump fra en av bloggene der Fjordman-innlegget dukket opp.

Fjordman raser mot politiet

- Jeg ble behandlet som en drapsmistenkt, skriver Fjordman, eller Peder Jensen, som han virkelig heter.

Peder Jensen sto fredag fram som bloggeren Fjordman. Han var inne til avhør hos politiet om hans tilknytning til terrorsiktet Anders Behring Breivik torsdag.

Les alt om dette:

Politiet har avhørt Fjordman

Fjordman står fram

Han sa da i et intervju med VG at han ikke kom til å blogge mer.

– Det kan hende jeg blogger igjen, men ikke i overskuelig fremtid, og ikke som «Fjordman».

Men han har tydeligvis ombestemt seg. Fredag dukket det opp et innlegg på flere islamkritiske nettsteder som er signert Fjordman. Her raser han mot behandlingen han fikk av politiet.

- Jeg er sjokkert over den fiendtlige behandlingen jeg fikk av politiet, skriver han.

Fjordman beskriver hvordan politimenn ransaket leiligheten hans i timevis, de gikk gjennom filmene hans, fotografier, bøkene, kjøkkenutstyret og klærne. De konfiskerte både elektronisk utstyr, men også klær og bilder.

- Det er ganske klart at de ville ha informasjon om ikke-voldelige islamkritiske nettverk i Europa som de mistenker de kan finne på min PC, selv om de benektet det overfor meg, skriver han.

- En lettvint syndebukk

36 år gamle Peder Nøstvold Jensen har blant annet en mastergrad fra Universitetet i Oslo (UiO) i kultur og teknologi. Han har også studert arabisk ved Universitetet i Bergen (UiB) og ved American University i Kairo.

ABC Nyheter er også kjent med at han i 2004 fikk stipend ved Nordic Institute of Asian Studies på bakgrunn av sitt arbeid om den iranske demokratibevegelsens bruk av internett.

– Jeg skjønner at folk trenger en syndebukk, og nå som Breivik er bak lås og slå, kan jeg bli en lettvint syndebukk, særlig fordi jeg er den eneste nordmannen han siterer. Jeg forstår at jeg blir et hatobjekt, sier han til VG.

Les mer:

«Fjordman» overbevist om borgerkrig i Europa

Fjordman fordømmer terrorangrepene

«Anti-islamist»

- Ideologisk inspirator

Fjordman er Behring Breiviks ideologiske inspirator, men bloggeren selv sier han tar sterk avstand fra terrorhandlingene. Likevel ser politiet på mannen som et viktig vitne i saken.

– Når han oppgis i dette såkalte manifestet er det klart at han blir sentral for oss. Han blir særlig sentral når han tillegges den vekten han blir av siktede, og vi vil undersøke hvilken påvirkning personen kan ha hatt på siktede, sa politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby, etter at Jensen hadde vært inne til avhør.

Han understreket også at Jensen har status som vitne i saken.

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2011-08-07T09:09:42

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

7. august 2011 - 9:09

Så du sier at det er svert

Så du sier at det er svert utbredt på grasrota i EUropa å vere virkelighetsfjern og paranoid?

Den dagen en eneste av dere kommer med noen tall som kan bevises, der muslimsk innvandring til Norge kan virke aldri så lite faretruende, skal jeg støtte dere fult ut. Som det er nå må du og dine meningsfeller overbevise meg om at ca 80 000 muslimer i Norge utgjør noen fare........... Dette er "sannheten" som den store "Helten" Fjordmann prøver å indoktrinere folk med, dette er tallene som dere nekter å oppgi.
2011-08-07T17:56:45

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

7. august 2011 - 17:56

Hvem er det som "inndoktinerer"i Norge?

Husk at i Frankrike har det hvert store dedemonstrasjoner og opptøyer av den muslimske innvandrings befolkningmed krav om særrettigheter.Det har hvert noen episoder her også. husk hun ungjenta som ville inn på politiskolen og forlankte å få bruke rmuslinsk hodeplagg istedet for uniform .Frekt spør du meg. ikke uforståelig at noen er kritiske , ikke alle stoler på Stoltenberg s forsikringer om at dette går bra bare vi er åpene og demokratiske nokk. er vel ikke så galt i å passe på litt? detter er tros alt det Landet vi har arvet av våre forfedre , skal vi bare gi det bort?.Se på Samene de har holt på sitt og sin kultur , tror ikke de er intresert i å forandre den? Kansje vi kan ta bittelitt lærdom av Samene?
2011-08-08T09:15:36

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

8. august 2011 - 9:15

Så det at vi har 80 000

Så det at vi har 80 000 muslimer i landet, er å "gi det bort"?
Ellers så vil jeg bare si at kulturen vår er borte, allerede, og det skjedde for lenge siden, så du kan ikke skylde på Islam for det. Lurer blandt annet på hvor mange i byene som fortsatt spiser god norsk mat, og ikke italienske pizzaer, eller pasta fra de samme områder, Kinesisk mat, take aways, Kurry, eller for den del, det mest urnorske, som jo er poteter......eller er det urnorsk? Det ble jo importert fra Amerika for noen hundre år siden. Så kan vi nevne kles stiler.....der mesteparten er importerte moter...... Angående bekledning, så er det ikke så veldig lenge siden kvinner i Norge skulle dekke håret sitt når de var ute blandt folk......dette finner du fortsatt i endel bunader, angående bunader, som jo var hverdagsantrekk for noen år siden, da man hadde hverdagsbunader OG festbunader. Denne kulturen er også borte......

Angående samene, så var vel ikke deres kultur å rase rundt på vidda med snøscooter, å shippe reinsdyra ut på holmer og skjer med militer båter, og å ha så mange dyr at man selger reinsdyr i de fleste butikker i Norge.....

Dette kalles ikke å miste sin kultur.......det kalles utvikling, noe vi har gjennomgått siden tidenes morgen, og om vi ikke hadde gjort det, så hadde vi ikke kranglet her med pc, men med en steinøks!!
2011-08-07T20:29:29

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

7. august 2011 - 20:29

Bare synd at det dere

Bare synd at det dere "varsler" om er løgn og bedrag snakker om at vi blir "over rent", at vi får en annen kultur "tredd ned over hodene våre"
Det er utrolig hvor mye dere mener at 80 000 muslimer kan få til.
2011-08-09T09:25:59

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

9. august 2011 - 9:25

Regne selv

Nor hvær muslins familie får 5 6 onger kansje mere ,og de norske opererer med ca 1,6 unge pr par, hvor mye vil 80 000 desemere seg opp på 50 år?en trenger ikke være matematikker for å rekne ut det.
2011-08-06T14:06:29

Harry Andreassen Harry Andreassen

6. august 2011 - 14:06

Ja, men varslere blir oftest

uten unntak straffet/utfrosset, tiet ihjel i dette samfunnet, til tross for at det fra politisk hold oppfordres til det. Det er et gap mellom liv og lære. Det har vi etterhvert fått mange eksempler på. Makta rår....også på dette punktet. Arrogansen vil ingen ende ta.
2011-08-06T14:12:06

Ben Økland Ben Økland

6. august 2011 - 14:12

"Varslere"? - sprøyt.

Den mest adekvate reaksjonen er forakt. Men "Fjordman" og menigheten hans er så pinlig for folk at de fleste vil nok helst vegre seg for å snakke om dem.
2011-08-06T14:34:54

Harry Andreassen Harry Andreassen

6. august 2011 - 14:34

Sånn ja,

under teppet......
2011-08-09T09:29:33

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

9. august 2011 - 9:29

Husker dere teaterstykket En folkefiende av Ibsen?

EN mann som varslet om forurensing av drikke vannet ,han fikk folket i mot seg og ble kalt for en FOLKEFIENDE . Han var vel en varsler??
2011-08-09T09:34:15

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

9. august 2011 - 9:34

Ben Økland

Du må lære deg å snakke for deg selv , dine meninger er ikke sannheten for alle, Du minner meg om en sketsj framført av Karsten Byring hadde på teateret i oslo og lød som følger: ER DU IKKE ENIG?? ER DU IKKE ENIG??? ER DU IDIOT DU A? Kjenner du deg igjen??
2011-08-07T20:33:15

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

7. august 2011 - 20:33

Ja det virker som om dere

Ja det virker som om dere "varslere" (latterlig forsøk på å virke legitime), blir tiet ihjel, eller "kneblet" som noen av dere sier. Virkelig synd på dere..... På meg virker det mer som om det er deres meningsmotstandere som blir tiet ihjel. 90% av det som er skrevet her kommer fra dine meningsfeller.
2011-08-09T09:37:34

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

9. august 2011 - 9:37

Hvis vi går noen år til bake i politikken

Det må vel sies at Karl I.Hagen fra FRP var en varsler??Dritt har han altid fodt, men slik går det nor du taler AP mitt i mot.
2011-08-06T14:05:56

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

6. august 2011 - 14:05

Anmeld politiet

Jeg håper "Fjordman" anmelder og saksøker politiet med krav om en klekkelig erstatning!
Politiet har helt åpenbart foretatt en ulovlig og straffbar ransaking rettet mot "Fjordman". For at politiet skal kunne foreta ransaking eller beslag må vedkommende dette retter seg mot være sterkt mistenkt for en eventuell straffbar handling. Det er rimelig åpenbart at "Fjordman" ikke er det minste mistenkt for noe som helst og ransaking og beslag i hans eiendeler er grovt straffbart.
Håper for all del at de ansvarlige i politiet blir stilt til ansvar og fengslet i lang tid.
2011-08-06T20:11:29

K e K E

6. august 2011 - 20:11

foretatt en ulovlig og straffbar ransaking

I avisene står det at han godkjente ransakingen...
Hva er dine kilder til å påstå at politiet handler ulovlig?
At du deler noen av de samme meningene som Fjordmann?
2011-08-07T18:22:41

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

7. august 2011 - 18:22

Ransaking skal ha et

Ransaking skal ha et objektivt grunnlag. Det er ikke tilstrekkelig at politiet har et vagt håp om å finne et slags bevis. Om den ransakingen retter seg mot har samtykket("godkjent") til ransaking er helt uten relevans når ikke vilkårene - som beskrevet i loven - ellers er tilstede.

Hvilke meninger hevder du at jeg deler med "Fjordman"?
2011-08-08T11:37:05

Odd Korsnes Odd Korsnes

8. august 2011 - 11:37

Tilstede?

Det må nå være masse grunnlag tilstede for å ransake denne mannen og hans elektronisk hjelpemidler etter all info og gode råd ABB har fått fra denne mannen.Forstår ikke hvorfor dere er så imot å hjelpe politiet i denne tragtedien.At noen føler seg tråkket på tærne etter å bli innkallt til politiet,so what,med de ytringer og råd han har gitt skulle det vel heller være utrolig merkelig hvis han ikke ble innkallt
Og du deler sikkert samme tanker om innvandring og løsningen på dette som fjordmann og ABB siden du står på barrikadene og forsvarer dem på dt sterkeste
2011-08-08T15:32:16

K e K E

8. august 2011 - 15:32

Ransaking skal ha et objektivt grunnlag

Helt feil.
Skjellig grunn til mistanke... er holdepunkt.
2011-08-08T19:53:28

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

8. august 2011 - 19:53

Å du å du... "Skjellig grunn

Å du å du...

"Skjellig grunn til mistanke er holdepunkt"

Gud bedre!
2011-08-09T09:43:08

Jan olaf per knutsen Jan Olaf per knutsen

9. august 2011 - 9:43

Går ut fra

AT Politiet ville finne ut om det var noen tekniske spor på pc som kunne avsløre om det hadde hver kontakt med ABB og Fjordmann, Ikke gjem at det er Norges verste teror sak i fredstid gjenom tidene, Da snur Politiet"hvær stein" som de sier for å finne ut om han hadde medhjelpere, antar det er vanlig prosodyre i alle alvorlige straffesaker. Uskyldige får som regel oppreisning
2011-08-06T14:09:35

Harry Andreassen Harry Andreassen

6. august 2011 - 14:09

Er det nå ekstraordinær

bevilgning til tankepoliti?
2011-08-06T14:15:19

Dag Langerud Dag Langerud

6. august 2011 - 14:15

Brudd på menneskerettigheter

Har Jensen kun status som VITNE har politiet ikke lovhjemmel til å foreta ransaking og beslag. Dette er en NY SKANDALE. Vi har fra før sett Lippestads mange overtramp som forsvarer. Hele denne saken minner mer og mer på DDR. Jensen bør klage behandlingen politiet har gitt ham inn for Den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Jensen er mannen til å ta opp en slik sak. Da vil også andre sider ved sakskomplekset komme opp.
2011-08-06T14:40:59

K e K E

6. august 2011 - 14:40

ikke lovhjemmel til å foreta ransaking

Politiet kan få utvidede fullmakter i forskjellige saker...
Jeg vil tro at her følger man boken, og har de rette fullmaktene før man gjør noe som helst.
Hele verden følger med på prosessen.
2011-08-06T14:54:35

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

6. august 2011 - 14:54

Du vil tro. Jasså, da er

Du vil tro. Jasså, da er sikkert alt i skjønneste orden...
2011-08-06T15:19:24

K e K E

6. august 2011 - 15:19

Du vil tro.

Om enkelte mener at politiet er den store stygge ulven etter omstendighetene, så bør man ta en realitets sjekk.
2011-08-07T18:25:49

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

7. august 2011 - 18:25

Om ikke du klarer å skille

Om ikke du klarer å skille mellom massedrap og det å utrykke kontroversielle meninger på Internet, så burde du foreta en realitetssjekk(ett ord!).
2011-08-08T15:40:22

K e K E

8. august 2011 - 15:40

Gud bedre.

At politiet sjekker alle mulige spor... er feil?
2011-08-06T15:35:16

Ole Å Langeland Ole Å Langeland

6. august 2011 - 15:35

Om det har skjedd overgrep i

Om det har skjedd overgrep i DDR, så er det bare bagateller mot de overgrep som "Fjordman" fantaserer om. Ingen skal dømmes for sine fantasier, men likevel....
2011-08-06T19:09:25

K e K E

6. august 2011 - 19:09

Ingen skal dømmes for sine fantasier

Alle her er vel enige i dette.
Men det er politiets jobb å se etter mulige linker.
2011-08-06T14:11:08

Lena Hansen Lena Hansen

6. august 2011 - 14:11

Politiet er "tøft" der det ikke trengs...typisk...

Jeg synes at politiets handlinger, utførte mot Fjordmannen, er uakseptable! Hva slags opplegg er dette? Når det gjelder å gi en skikkelig gjennomgang til massemorderen - er politiet veldig snill og humanistisk. Men når det gjelder Fjordmannens ytringsfrihet (uten noen avvik!) - der er Politiet tøft ?!!!! Skam for politiet...
2011-08-06T15:48:35

Ole Å Langeland Ole Å Langeland

6. august 2011 - 15:48

Ytringsfriheten har sine grenser

og det ser ut som denne Fjordmannen har vært langt på utsiden av det akseptable. Et virtuelt massemord på gutterommet er ikke det samme som et fysisk massemord. En tankelek om å kopiere Heinrich Himmelers endelige løsning og bruke den på muslimene, selvsagt ikke det samme som å gjøre det i praksis.
Men nå synes jeg vi skal la politiet få lov til å gjøre jobben sin og foreta de undersøkelser de med sikker god grunn finner å måtte gjøre.