
Flere positive til flerkultur
49,1 prosent svarer at de ikke har endret syn på det flerkulturelle Norge etter terrorangrepene, mens 9,3 prosent sier de er blitt mer negative, kommer det fram i målingen.
Resultatene gleder Islamsk Råd:
– Den varmen alle har vist de siste dagene, uansett kulturell og religiøs bakgrunn, er sterkere enn skepsisen til medmennesker, sier generalsekretær Mehtab Afsar i Islamsk Råd til VG.
Han mener at det typisk gode norske kommer tilbake:
– Nordmenn er flotte, hjelpsomme og hensynsfulle mennesker. Men det har ikke vært så tydelig de siste årene, hvor muslimer og islam har hatt et negativt fokus, sier han.
Valgforsker Anders Todal Jenssen tror imidlertid at den gamle retorikken vil vende tilbake, og at folk flest neppe har endret syn på det flerkulturelle Norge.
– Veien til de grove stereotypene og generaliseringene er ganske kort. De som bruker disse grepene er veldig forsiktige med å bli assosiert med Breivik nå. Om et halvt års tid vil vi være tilbake til der vi var før 22. juli, sier Jenssen.
Flere vil gå på muslimsk tebesøk
Interessen for Antirasistisk senters prosjekt «Teatime» har økt etter terroraksjonene i Oslo og på Utøya.
Prosjektet går ut på at ikke-muslimer skal komme på tebesøk til muslimske familier. Planen var å avslutte besøkene i disse dager, men nå er pågangen og behovet så stort at prosjektet vil fortsette.
Antirasistisk senter har drevet «Teatime» siden januar og vil utvide prosjektet med flere familier.
– Vi har snakket om å videreføre dette. Kanskje fortsetter vi ett år til. Vi merker at folk har lyst til å møtes, og folk setter pris på den «low key-tonen» som dette prosjektet har, sier leder Kari Helene Partapuoli til NRK.
Tanken bak kampanjen er at norske muslimer inviterer ikke-muslimer hjem på te, rett og slett for å bli litt bedre kjent.

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Frank Martin Skogan
1. august 2011 - 8:04
Min mening
Vel, undertegnede er imot innvandring og flerkultur- ikke fordi jeg har imot dem, jeg tror bare fullt og fast at sammenblanding av kulturer fører til problemer på sikt. Jeg tror det er en årsak til at mennesker gjennom alle tider har dannet egne nasjoner, basert på etnisk tilhørighet, religøs tro, kultur, osv.
Denne årsaken tror jeg bunner i ønsket om å leve i fred.
Alle mennesker er like mye verd, og like gode( eller dårlige, om en vil), men historien har lært oss at vi desverre ikke er så gode på å leve sammen.
Bjørn Solberg
1. august 2011 - 8:20
Flerkulturelt samfunn
Kenneth Hovestøl
1. august 2011 - 8:42
Som en fisk...
Det er vel en smule disstanse fra å være imot denne innvandringspolitikken og å HATE??
La også merke til at på dirrekten på TV der de viste en Volvo som var på vei til retslokalet. Den ble angrepet og en ikke etnisk nordmann utalte seg sterkt om sitt hat mot abb. Eller var det Volvo`n han hatet tro?
Jeg mener at vi i Norge den siste tiden har vist at vi IKKE HATER.... BASTA!!
Isak Shengen
1. august 2011 - 8:29
Paradoks
Integrasjon er vist et håp om at den fremmede kulturen skal bli som oss.
Flerkulturell betyr at kulturen skal ikke bli som oss.
Som sagt så soler vi oss i det flerkulturelle Norge i dag for det det kun utgjør vel rundt 12% og vi har ikke funnet plass til en eneste av de i regjeringen, da er det stas med det flerkulturelle.
Spørsmålet er om det blir det da mange av de er med å styre, og tallet tredobler seg.
Det er jo dette innvandrerdebatten bør dreie seg om.
Niri Baklid
1. august 2011 - 9:02
Grunnen til motstand
Vi må bruke større ressursar for at det fleirkulturelle Norge skal lykkast betre. Ein del innvandrarguttar fell utanfor i samfunnet. Her må vi gjera ein innsats for at dei skal f.eks. lykkast like bra i skulen som jentene. Med ei meir vellykka integrering vil fleire nordmenn sjå det positive i multikultur.
John Arnesen
1. august 2011 - 10:09
det nye og gamle testamentet
Per Olav Husum
1. august 2011 - 10:03
Da er det lov
Det er ved å tenke nye tanker om verden at det er mulig å forandre den.
Og nå har vel alle sett at krig og hat ikke skaper den freden vi alle vil ha.
Den skapes kun ved nytenkning og at vi lever i 2011.....
Per Olav Husum
1. august 2011 - 10:24
Vi har da viselig
Ved å tenke alt det som er tenkt før så vil man egentlig ikke forholde seg til noe nytt, og i mitt hode betyr det stillstand....men mulig jeg tar feil
Likevel våger jeg å tenke nye tanker
J Halvorsen
1. august 2011 - 12:31
Det flerkulturelle problemet....
Vår religion, Kristendommen, som er basert på tekster som er omskrevet en rekke ganger for å tilpasse seg tiden den eksisterer i, har en like stor legitimitet for kristne, som Koranen har for muslimer.
Problemet er jo at Koranen aldri kan omskrives, omtolkes eller redigeres. Dermed er man bundet opp til å måtte tro på HELE innholdet. Man kan ikke sile ut det man synes er bra, for det fornekter selve essensen innen islam. Der er det helheten, og kun helheten som er akseptert.
Da sitter man igjen med en stadig større gruppe mennesker som har en religion og flere kulturelle skikker som ikke er forenelig med vår egen. Og ettersom de kulturelle og religiøse motsetningene øker, så vil også konfliktnivået øke. Dette er dessverre uunngåelig, og verdenshistorien har gitt oss eksempler på at dette faktisk stemmer.
Så lav er toleransen hos enkelte av dem at de krever at ting gjøres for å tilpasse vårt samfunn for å tekkes dem. Eller hva sies om at et veggmaleri på en barneavdeling på et sykehus i dette landet måtte fjernes/overmales, fordi muslimske foreldre ble støtt av at noe så skittent som Nasse Nøff, en GRIS(!!!), prydet veggen på lekerommet.
Forts.
J Halvorsen
1. august 2011 - 12:34
Forts.
Jo, hun skulle kjøpe en illustrert barnebibel. Ekspeditøren ville ikke ta i boka, fordi den var uren!
Et annet eksempel fra England er at alle offentlige kantiner i byen Birmingham ble tvunget av lokale myndigheter til kun å servere halal-mat. Som kjent er det langt fler muslimer i England enn i Norge, men de er ikke integrert der heller. Og ekstremismen og radikaliseringen øker i omfang. Hvilke garantier har vi for at slike holdninger og "løsninger" ikke blir oss til del i fremtiden. Mest sannsynlig ingen...
De har begreper som:
"Dar al-Islam" Det perfekte samfunn hvor islam råder.
"Dar al-Harb" Der den "hellige krigen" utkjempes for å nå Dar al-Islam.
"Dar al-Ahd" Paktens land hvor muslimer og vantro (foreløpig) lever fredelig side om side.
Vi bør kanskje venne oss til segregering, ettersom Koranen i klartekst kategoriserer oss som "Ildens folk". Og i ilden skal vi være og bli i all evighet. En skjebne de kristne deler med jødene.
Og i tillegg har vi "Sverdverset"
"Still de vantro i utsikt av en smertelig straff. Dog ikke de av avgudsdyrkerne dere har gjort avtaler med, eller de som ikke har forbrudt seg mot dere på noen måte. Men når de fredlyste måneder er kommet til ende, forfølg dem, beleire dem, legg bakhold for dem og drep dem overalt."
Ikke rart at enkelte av oss blir skremt og skeptiske av slikt...?
Per Olav Husum
1. august 2011 - 9:27
Ang. å invitere
Det er ved å snakke med mennesker at man lærer å kjenne mennesker, ikke ved å sitte på begge sider av et kunstig skille og tro en masse rare saker.
Selv har jeg mange venner på nettet, men det er de få jeg har møtt jeg kjenner, og alle andre kan jeg ha masse rare forestillinger om, men jeg vet ikke om de forestillingene stemmer. Slik er det med de nye som kommer til landet også, er vi ikke villige til å snakke med hverandre så har vi heller ikke så stor forutsetning for å uttale oss.....
Kanskje er vi ikke så forskjellige som vi tror....ett land, ett folk, en verden, ett folk....samarbeide er nøkkelen til at et land og en verden vil utvikle seg i positiv retning.....
Se bare på USA ang. økonomien, der måtte begge parter gi bort noe for å få noe, og det samme tror jeg vi alle vil måtte gjøre fremover....hat og kriger vil aldri skape fred, men samarbeide og forståelse for hverandre.......
Jan Olaf per knutsen
1. august 2011 - 9:41
Forsettes.
Erik H
1. august 2011 - 11:00
Du har..
1. AP er ikke stort sett ateistiske, de er sekulære.
2. AP har ikke fjernet noe fra skriftene, det er det andre som har gjort.
3. Staten forkynner ikke bibelen. (de har ikke lov.)
4. Det moralske forfallet har ingen ting med ateister å gjøre. (Det viser seg at ateister faktisk har mere moral enn troende har.)
5. Når det gjelder katolisme, er det vel ikke akkurat de som bør brukes som ett eksempel på moral i disse dager.
6. Breivik sier selv at han er kristen. Hvor var hans moral.???
Kenneth Hovestøl
1. august 2011 - 12:00
Moral.
-Vel, vet du hva en kristen eller en som er kristelig er da?
Min forståelse er den at en som er kristelig. Vil være lik Jesus Kristus. Og ta med hele frelsespakken også. Kan du med hånden på hjerte si at abb er en slik person??
J Halvorsen
1. august 2011 - 12:54
Kanskje i hans hode....
Kanskje han mente at han skulle "frelse oss fra det onde"?
Skvær gærne folk, gjør som regel til slutt skvær gærne ting.
Kenneth Hovestøl
1. august 2011 - 13:29
Tro.
Erik H
1. august 2011 - 15:52
Nei..
(Beklager det tok litt tid å svare deg, men måtte ut å handle litt.)
Kenneth Hovestøl
1. august 2011 - 17:33
Enig.
Jan Olaf per knutsen
1. august 2011 - 20:15
Jeg har i all ydmykhet litt peiling.
Jan Olaf per knutsen
1. august 2011 - 20:07
Igjen har jeg fodt mitt innlegg slettet
Knut Bråtane
3. august 2011 - 11:22
"Vannet stiger alltid i vesten"
Dette var etter 1968 med ungdomsopprør, blomsterpiker, fri sex, ny og opprørsk musikk osv. I det store hele en utvikling som Solzhenitsyn og mange etablerte opplevde som begynnelsen på en oppløsning av hele samfunnet.
Opp mot dette sto det kraftfulle solide Sovjetunionen, med en sterk ideologi, et effektivt hemmelig politi som holdt "ugresset" i sjakk. Med en militær slagkraft som beskyttet unionen og stoppet effektivt alle tilløp til opprør.
Solzhenitsyn og svært mange med ham tok altså feil. Det var i Sovjetunionen av "vannet steg", og bare 17 år senere brast demningen som vi vet.
Vestens måte å håndtere motsetninger og ulikheter på har vist seg effektive så langt. Demokrati og inkludering har vist seg overlegent overfor diktatur og undertrykkelse.
Mange som er redde for kulturell påvirkning og "islamisering" ser tilsynelatende ikke demokratiets styrke. Det er de autoritære, dogmatiske og diktatoriske trendene som kjemper på vikende front for å overleve idag.
De må til og med ty til vold for å overleve.
Geir Ove Eide
1. august 2011 - 10:01
Det er ikke alle muslimer det
Jeg tror Norge har mye å lære av andre lands kulutrer, det er ikke galt, se f.eks på India. Det er mye bra i Indisk kultur og fillosifi, som f.eks Veda skriftene og Ayurveda som fremmer meditasjon osv, det er i tiden og blir bare mer og mer populært i vesten.
"Mens skyteepisoden i Norge har sjokkert verden, har den brakt en alvorlig sak til overflaten av menneskehetens eksistens, dvs. fordommer, mangel på toleranse og psykose forårsaket av frykt. Selv noen få ungdommer med feil oppfatning kan vise seg å være farlige for samfunnet. Derfor er det svært viktig med flerkulturell og multireligiøs utdanning, og feiringer og sammenkomster bør skje oftere i alle deler av verden. Jeg sender mine dype kondolanser til ofrenes familier og jeg ber om at Gud gir styrke til oss alle slik at vi kan komme over dette traumet."
- Sri Sri Ravi Shankar
Oversatt av Ingrid Byrt
Isak Shengen
1. august 2011 - 10:11
Politikk og business
En veldig kjent mening er at Islam skal overta Europa, noe som er svært lite trolig.
I oljefondet har vi handlingsreglen, som var enkel og udiskutabel,
Det politikerne kunne ha gjort var å ha en handlingsregel også på innvandring, max 15% av befolkingen, og være stabil, og inneholde alle religioner, ikke bare Islam.
MEN: Politikk er business, der er jobben til titusener av mennesker, og det skal være litt action i politikk, derfor holder politikerne oss på pinebenken, så vi ikke vet om vi skal bli en norsk, eller muslimsk stat om 50 år. Så litt skyld må de selv ta også.
J Halvorsen
1. august 2011 - 13:49
Til Isak...
Stabil befolkning, demografisk sett, ... alle religioner,
ikke bare islam...(??)
Her er du på vei rett mot fjellveggen...
Det er ikke bare kristne og muslimer i Norge. Det finnes Bhuddister, Hinduister, Jøder og Katolikker, sånn for å nevne noen religioner....
Hadde det ikke vært for "Oslo-Intifadaen" i regi av sinte V-ekstremister og Palestinske/Arabiske muslimer, samt at Bhatti skjøt mot det Mossaiske trossamfunn i Oslo, så hadde vi nesten ikke visst at det fantes jøder i dette landet. Hinduistene og Bhuddistene hører vi svært lite fra/om. Katolikkene har vært litt i mediene i forb. med overgrepsskandaler mot Altergutter, men ellers er det stille også her.
Det er selvsagt synd at mediene preges så mye av negativitetene rundt de ikke-vestlige. Men det er ikke VÅR skyld, og heller ikke VÅRT ansvar. Det er et produkt av retniningen samfunnet dreier mot.
Integrering er ikke noe man kan sette et prosent tak på. Det må gjelde alle. Assimilering hadde sånn sett vært enklere, men er totalt uaktuelt nettopp på grunn av religiøse og kulturelle motsetninger.
Så utviklingen fortsetter.....
Solfrid Charlotte Vale
1. august 2011 - 10:31
Jeg vil ALDRI akseptere
Per Olav Husum
1. august 2011 - 19:37
Det er vel sånn omtrent
Er selv så vidt over 60 og husker godt at lam ble slått i hue med en øks og tappet blod av med kniv. Og jeg vøkste opp i et kristent hjem, men det var slik det ble gjort.
Vi må huske vår egen historie for å forstå andres...
Olav Brekhus
1. august 2011 - 10:37
Multikulturimprealisme?
Jeg jobber med mennesker som i utgangspunktet er "utenfor" av en eller flere grunner. Dette har jeg gjort i snart 20 år og før det jobbet jeg noen år i det private næringslivet. Jeg har jobbet og bodd flere steder her i landet, nå i Oslo.
Nordmenn er ikke et homogent folkeslag, og er veldig lite inkluderende. Nordmenn er veldig flinke til å inkludere sine egne, først de med samme geografiske tilhørighet, dernest de som tenker noenlunde likt som en selv. Mange har en bastant oppfatning av hvordan de "på den andre haugen" er, og disse fordommene gir jo en identitet, men denne identiteten er ofte basert på følelser og minimalt med informasjon. Jeg mener dette er fremtredende ingrediensene i det som kan kalles Norsk Kultur.
Så har vi i også ett av verdens mest kompliserte og omfattende lovverk, samt et detaljstyrende regelverk å forholde oss til. Mange føler seg umyndiggjort fordi rammene for "utfoldelse og deltakelse" er trange og små. Politikerne er langt på vei styrte av pressgrupper og media. Sannhet, ærlighet og fakta har dårlige vilkår i Norge, som i verden forøvrig, for tiden. Meninger blir kneblet og foraktet.
Håpet er at grasrota skal våkne og at folket begynner å få egne visjoner og se seg litt rundt og finne ut hva man vil ha, uten å få ferdigsnakkede løsninger tredd nedover ørene. Eller, for å bruke et "mantra" fra jobben: La oss få Brukermedvirkning i hele samfunnet.
Niri Baklid
1. august 2011 - 16:54
Det er så lett
Geir Ove Eide
1. august 2011 - 10:50
Svar til Marin Skogan.
Nå er tiden kommet til å gjøre noe annerledes. Åpne oss opp og se at vi alle har blod og er mennesker selv om en er muslim eller norsk eller kroat. Vi er alle like innerst inne, med de samme frykt og problemer, la oss dele, la oss jobbe sammen på tvers av kulurelle skillelinjer. Da kan vi bygge en bedre historie. Tiden er kommet, etter dette. Ellers viser jeg til mitt første innlegg.
Frank Martin Skogan
1. august 2011 - 13:43
?
Så må en gjerne tro at vi mennesker kan leve ifred på tvers av rase, kultur og religion.
Jeg tror det ikke. Jeg tror desverre at innvandring på sikt vil føre til mer og mer segresjon, mer og mer forskjeller, og til sist at Norge vil bli delt.
Vi mennesker er slett ikke så fredselskende som enkelte tror, vi er tvert imot en krigersk rase.