Jensen avviser felles tankegods med Breivik
– Nei, jeg ser ikke slike berøringspunkter. Vi tar avstand fra alt han sier og står for, sier Jensen til NTB:
Hun legger til at det er mye hun etter hvert kan ha lyst til å si om hele denne debatten, men påpeker at det nå er det tid for sorg.
– Norge er rammet av en nasjonal tragedie, det er ikke tid for et politisk ordskifte. Jeg synes bare det er trist å registrere alle de utspillene og påstandene som nå kommer, enten fra norsk eller utenlandsk hold. Nå skal vi stå sammen i sorgen, ikke angripe hverandre, sier Jensen.
Hun sier det var ubehagelig å få i fanget at Breivik en kort periode var medlem av Frps ungdomsorganisasjonen, men at han den gang ikke gjorde seg bemerket på noen måte.
– Men jeg har også merket meg hans haterklæringer mot Frp. Det gleder meg, for å si det slik, at han ikke følte seg hjemme hos oss, sier Jensen.




De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
G Gram
26. juli 2011 - 12:54
Skammelig
Niri Baklid
26. juli 2011 - 15:40
Frp har ikkje ansvar for Breiviks handlingar
Ulf Dahl
26. juli 2011 - 17:45
Niri, hvorfor moderator,
Jan F
29. juli 2011 - 18:27
Skal vi ha en konstruktiv
Erlend Hammern
3. august 2011 - 16:57
Du tar feil Niri Baklid!
Odd Korsnes
7. august 2011 - 11:07
Innavndringspolitikk
Ulf Dahl
26. juli 2011 - 17:06
Gregers, du
Niri Baklid
26. juli 2011 - 17:41
Riktig glup påstand
Ulf Dahl
26. juli 2011 - 17:42
Hvis du
Odd Johannessen
21. august 2011 - 21:50
Selvfølgelig
Jeg treffer ofte seriøse innvandrere som går på jobb hver dag og tjener til eget brød, man jammen er det mange av den andre sorten også. Jeg forlanger å få mene noe om den saken.
Torbjørn Mæsel
29. juli 2011 - 12:50
Helt enig, men jeg føler en
Dag Remen
26. juli 2011 - 13:06
Skammelig
Skam deg!
Daniel Nergaard
26. juli 2011 - 13:16
Re: Skammelig
Atle K
26. juli 2011 - 14:18
VARSEL!!!
Frp sin politikk handler for n`te gang ikke om rase og hudfarge. Innvandringen dreier seg ikke om vi liker hvit, brun, gul eller blå. Det dreier seg om en forsvarlig integrering. Med den sterkt økende kostnaden, kriminaliteten og fattigdommen så ser vi at norsk innvandringspolitikk er i ferd med å få uopprettelige følger.
Det er hva Frp ønsker fokus på og intet annet. Jeg blir dårlig av enkelte journalisters trang til å koble Frp til denne tragedien. Det er intet annet enn sjofelt og man burde virkelig skamme seg. Er det noen som tror at en enda mer aktiv innvandring ville gjort situasjonen bedre eller utryggheten mindre for mange.
Geir Rune Larsen
26. juli 2011 - 15:28
Helt enig
Ellers klarer du få frem akkurat det FRP politkk handler om dvs. POLITIKK ikke hvilken hudfarge en person har.
Det må være LOV å peke på dette selv om venstreradikale ikke liker at deres innvandringspolitikk kritiseres..
Men som deg er også jeg beskymret at venstreradikale jornalister etterhvert skal slå politisk mynt på denne tragedie..
T. A. G
26. juli 2011 - 17:34
Det handler om å møte seg i døren.
Problemet som oppstår, er den sammenfallende trusselvurdering rettet mot muslimer fra FRP og ABB. En ensidig fokus på hvor den potensielle terrorfare lå. Norske borger med muslimsk bakgrunn, skulle overvåkes spesielt og slik skulle Norge fremstå som trygt.
Til landsstyremøte, kom hun med følgende retoriske innspill.
Det siste i en serie utspill om terror er partileder Siv Jensens tale til landsstyret i helgen 22.2.2011. Der tok hun til orde for en massiv opprustning av PST, og en spesiell oppmerksomhet mot muslimske andregenerasjons innvandrere. De som har vokst opp i et vestlig samfunn, og likevel blitt indoktrinert til å hate vestlige verdier, som hun sa i talen.
Hva så med de med "kristneverdier", som har tatt til seg islamofobien, diverse i FRP har forkynnet?
De ble tydligvis glemt eller ikke tillagt noe slik potensiale.
Vi som har snakket om forsoning og dialog, har blitt latterliggjort som naive.
Faktisk så føler jeg at Siv Jensen møter seg selv i døren, når terroristen faktisk er en - Høyreradikal - Etnisk Norsk - Fra Oslo Vest.
Ute på Utøya kjempet folk av ulik tro og bakgrunn, sammen for å berge livet til hverandre.
Manifestasjonen og samholdet på minnemarkeringene, bør derfor være en vekker og oppfordring til å slutte med stigmatisere mennesker.
Derfor ser jeg frem til den dagen Siv Jensen, mener tiden er inn til å beklage stigmatisering, ettersom hun nå har møtt seg selv i døren.
Roy Belseth
27. juli 2011 - 13:58
Svar til T. A. Greni
Ketil Jansen
27. juli 2011 - 14:57
Hmm!
T. A. G
28. juli 2011 - 11:42
Norsk virkelighet!
Men det er en trussel vi står overfor samlet, som nasjon og rammer således også muslimer i Norge.
I Norge har Høyreorienterte gjennomført en rekke terroraksjoner.
1977: Oktober bokhandel i Tromsø blir sprent av høyreekstremister. Det ble sprengt hull i veggen, vinduene blåst ut og bokhandelen ødelagt. Bare tilfeldigheter gjorde at ikke liv gikk tapt: To nattevakter hadde forlatt lokalet kort tid før det smalt, og det bodde folk i huset. To gjerningsmenn ble pågrepet en ukes tid etter sprengningen.
1979: Den kjente nynazisten Petter Kristian Kyvik kaster en bombe mot Faglig 1. mai fronts 1. mai-tog i Oslo. En person ble skadd.
1982: En hjemmelaget bombe detonerte i en oppbevaringsboks på Oslo S (da Østbanestasjonen) i juli dette året. Den 19 år gamle Elin Stoltenberg Dahl ble drept av attentatet, og 11 andre ble skadet, derav en eldre mann svært alvorlig. Glass og splinter haglet rundt mennesker som oppholdt seg i Østbanehallen.
Knapt to uker tidligere hadde han plassert en dynamittladning under ei bru på Ekebergbanen, men den gjorde ingen skade fordi trikken var forsinket. Tre uker etter attentatet på Østbanen plasserte han en ny bombe samme sted. Den ble ikke utløst.
1985: Ahmaddyya-muslimenes Nor-moské på Frogner i Oslo blir sprengt med dynamitt. En kvinne på 38 år får sjokk- og røykskader under terrorattentatet, som ble utført av det høyreekstreme Nasjonalt Folkeparti.
Nazister har også senere forsøkt å kaste en bombe mot Blitzhuset og ved flere tilfeller fysisk angrepet mer eller mindre prominente antirasister og venstreaktivister.
I tillegg kommer det interne oppgjøret på Hadeland, hvor 2 ungdommer ble henrettet i Nazimiljøet.
Når så politikkere velger å se bort fra dette faktum og ensidig beskriver terrorfaren, som ett muslimsk problem, ja da ligger det politiske føringer bak.
Tom Larsen
14. august 2011 - 9:52
Virkelighet
Odd Korsnes
7. august 2011 - 11:13
Hmm?
Lars Welle
30. juli 2011 - 11:40
Kort oppsumering fra media.
Hvorfor skal islamkritikk sidestilles med rasisme, og bli sensurert, mens krekar fritt kan oppfordre til halshugging og drap på sine undervisningssider på internett uten sensur? Vi hadde en demonstrasjon utenfor universitetspalssen for et par år siden, der ekstreme islamister truet Norge med 11 september på Norsk jord på grunn av en tegning. Er ikke dette en trussel mot demokratiet?
I England finnes det alt mange opprettede sharia-dostoler i landet, er det noe vi ønsker i Norge?
Hvilken etnisk gruppe står for hoveddelen av kriminaliteten i Oslo?
Dette er bare noa av det vi leser om i avisa. Er det ikke islam som skaper mesteparten av sitt eget ry og bilde om hvordan de vil bli oppfattet i samfunnet vårt?
Personer med islamsk bakgrunn i Norge, bekrefter at Norge i fremtiden skal bøye nakken under Islam. Tidligere muslimer bekrefter at Islam ikke er forenelig med Norsk demokrati, og er grunnen til at de har flyktet fra hjemland med islamsk ideologi. Skal ikke slike flyktninger få leve i et samfunn der de kan føle seg trygge for jerngrepet fra Islam? Er vi normenn islamofobe uten grunn? Er det bare i Oslo, de ikke skjønner hva Islam er? Islam er ikke muslimer. Muslimer er mennesker som du og jeg. Islam er åket de lever under.
Kan det være at regjeringen ikke vet hva ideologien islam egentlig inneholder, og heller ikke ser politikken i koranen?
Det er stor forskjell på Islam og muslimer. Men det virker som om venstresiden prøver å knytte dette samen, og slik argumentere det som rasisme når islam kritiseres.
J Halvorsen
1. august 2011 - 10:42
Siv's retoriske innspill.....
At PST og Forsvarets E&S tjeneste har avdekket at det stadig kommer "gjesteforelesere" fra ekstreme islamske miljøer ute i den store verden og inn i lokale moskeer her til lands for å spre sitt budskap om verdenskalifatet og hellig krig, er en reell problemstilling.
Till og med vår riks-mulla, Krekar sa i et intervju i A-Magasinet at: "Ingen muslim kan noen gang bli lykkelig i et land som Norge".
Med dette mente han et samfunn som det vi elsker, og som i hans øyne er gjennomsyret av vestlige verdier, er ikke et sted for en ekte muslim. Da gjenstår bare forvandlingen som må til. En kjapp omlegging til et Sharia-styrt teokrati, som inngår i verdenskalifatet, og lever i harmoni med resten av det muslimske verdenssamfunnet.
Oslo skal omdøpes til Medina samme dag som Sharialoven innføres i vårt land. Og det skal vi se på som en ære, visstnok....(?)
Jeg er fortsatt skeptisk.....
Odd Korsnes
7. august 2011 - 11:14
Bra
Tor Kristensen
27. juli 2011 - 11:04
Fremmedfrykt
J Halvorsen
31. juli 2011 - 19:55
En "halv" sannhet... igjen...
Det riktige, slik jeg ser det, er snarere at de og alle som er enige i ressonementene til partiet blir stigmatisert av meningsmotstanderene for å være fremmedfiendtlige.
Jeg kan ikke huske at slagordene "Norge for Nordmenn" og "Ut med de fremmede" har vært en del av Frp's paroler i tidligere valgkamper. Men de har alltid vært tilhengere av å begrense innvandring for å beskytte norsk kultur.
Så det skal bli spennende og se hvor stor oppslutning de konservative partiene får i høstens valg, og i Stortingsvalget 2 år senere. Ingen skal fortelle meg at terror-saken ikke kommer til å påvirke disse valgene i en eller annen retning.
Einar Ofsteng
3. august 2011 - 9:50
Jeg kan huske at tidlig på 80
Frp har altid vert populistiske, og har angrepet de svakesete i samfunnet.
" Ingen skal fortelle meg at terror-saken ikke kommer til å påvirke disse valgene i en eller annen retning."
Det skulle da bare mangle om ikke denne saken skulle ha innvirkning på valget. Det han gjorde har skadet AP personlig, og styrket dem. Han har også gjort ubotelig skade, politisk, for høyresiden......
Trond Røed
26. juli 2011 - 14:36
Ekstremisme
Robert Pettersen
26. juli 2011 - 13:31
smålig
Frank robert Hagen
26. juli 2011 - 13:33
Frp
BOIKOTT!