Frp-politikere vil ha tiggeforbud, moskénei og asylstopp
– Vi frykter at Tromsø skal bli et mini-Oslo, med oversvømmelse av tiggere, asylsøkere og gateprostituerte, sier Frps byrådskandidater Kristoffer Kanestrøm og Bjørn-Gunnar Jørgensen til Nordlys.
De mener det er viktig å handle nå. Jørgensen frykter at Tromsø vil få en økning i kriminelle ikke-vestlige asylsøkere. Derfor argumenterer han med full asylstopp.
Men Utlendingsdirektoratet slår fast at kommuner ikke kan si nei til å bosette asylsøkere.
– Hvis en asylsøker vil flytte til Tromsø, har de like stor rett som deg og meg til å flytte hvor de vil i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Åsmund Eide i UDI.
Kommuner kan derimot bestemme hvor mange flyktninger de vil ta imot. Men Kanestrøm sier at det ikke er flyktninger han og Jørgensen vil stoppe, men asylsøkere.
De to frykter at Tromsø blir en by hvor det er farlig å ferdes gatelangs.
– Når en går gjennom gågata en lørdag, er det lett å se Oslo-tilstander, med både tigging og nå også gateprostituerte, sier Kanestrøm.
Men de har statistikken mot seg. Ifølge Tromsø-politiet har kriminaliteten i byen falt de siste ti årene.
Arbeiderpartiets byrådslederkandidat i Tromsø, Magnar Nilssen, mener at utspillet viser Frp på sitt mest ekstreme.
(©NTB)
Les flere nyheter her


De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Frank Overå
20. juli 2011 - 10:33
LØGN!
Kjell Tangen
20. juli 2011 - 11:01
Du store all verden.
Å ha egne meninger i en sak er greit, selv om andre er uenige, men å oppheve seg til talsmann for hele det norske folk viser både arroganse og selvusikkerhet.
Diktaturpresse og diktaturregjering?
Sett deg inn i hva begrepene samfunnsmessig og politisk betyr før du slår på stortromma. Du har ikke forfalt, du har ikke begynt på klatringen engang.
Arnfinn Utgård
5. april 2012 - 13:04
Utenlandske kriminelle m.v.
Mye av kriminaliteten skyldes Schengenavtalen-men også mye p.g.a. at her er mange kriminelle som får opphold/eller burde vært utvist forlengst ! Heldigvis ser det nå ut til at det ikke bare er FRP som kritiserer dette - men AP tar også tak i alle fall dette med oppholdstillatelse m.v.
Tarras Bulba
5. april 2012 - 16:24
Ikke tvil -
Nordmenn elsker sitt land - fra Spania og andre ferieparadiser !
Å passe på landet her og nå - ingen gider. Så dritt, blir mer mer av.
Job
20. juli 2011 - 13:29
pressen er i politikernes grep
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110720/eksplosjon-i-ulovlig-avlytting
Kansje det skjer i Norge. men hvem skal avdekke det
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 14:32
,,,,,,,
Jon Martin
20. juli 2011 - 10:35
Frykter at Tromsø skal bli et mini-Oslo,
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 11:01
Nord Norge
Atle K
20. juli 2011 - 11:13
Flere steder er det allerede
Å bruke argumenter som at det er mindre kriminalitet er bare latterlig. Storberget sier at det norske folk aldri har vært tryggere. Mannen skulle vært fengslet!
Det voldtas over en lav sko og selv om man har det på tape så slipper den skyldige unna. 1 av 1000 voldtekter fører til straff. Det stjeles som aldri før, men folk har gitt opp å kontakte politiet for lenge siden. Enten så må man vente seg ihjel eller så blir det bare henlagt uten videre.
På vannet så er det nå 12 politibåter. For noen tiår siden så var antallet mangedoblet. Da fantes det knapt båter. I dag så er de mange, store og går styggfort. Med lite politi å se så gjør folk som de vil.
Slik kan jeg fortsette. Og folk sier at Frp er skremmende med sitt syn. Det som er skremmende er å se folk som tydeligvis synes dette er greit. Frp er de eneste som vil ta i bruk sterke virkemidler og det raskt. Gudene skal vite at Tromsø og landet ellers trenger det nå.
Om folket ved neste stortingsvalg igjen gir sosialistene tillit så kan de skylde seg selv for at landet forsøples til det ugjenkjennelige. Ghetto, kriminalitet, voldtekter, drap og mye mer kommer til å bli en vanlig del av hverdagen. Det vil bli for sent å snu utviklingen fordi disse menneskene har krav. Hva med det norske folk og deres krav?
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 12:32
Alle andre
Inger Vibeke Haugen
5. april 2012 - 10:18
Tor!
Arnfinn Utgård
5. april 2012 - 13:07
Helt enig Atle K. !!!
1397Steinar
5. april 2012 - 16:43
Politibåt??
Dette pakket her, er ikke på fjorden. Og takk for det!!
Armann Solheim
20. juli 2011 - 11:41
innvandring
for 12 fiktive barnebarn.
Willy Hauge
20. juli 2011 - 11:46
Disse Frp politikerne må jo være fullstendig sprø.
1 Det er faktisk religionsfrihet i Norge.
2 Åsmund Eide gjorde greit rede for asylpolitikken og asylanters rettigheter.
3 Gateprostitusjon har selvsagt ingenting med de øvrige sakene å gjøre.
4 Tigging har vel heller ikke noe med de øvrige sakene å gjøre?
Og til sist, Tromsø politiets statistikk viser med all tydelighet at de ikke en gang har brydd seg med å sette seg inn i saken før de kom med dette tullete utspillet.
Erik Kristiansen
20. juli 2011 - 13:31
FRP eller ikke FRP
1. Religionsfrihet. Joda vi sier det, men da følger det også frihet. Når det gjelder moskeer som skal bygges eller ikke, så må vel dette baseres på en eller annen finansiering. Skal man følge ønskene man har for moskeer må man også gjøre dette når det gjelder kirker. Dette blir bygd på våre skattepenger, hvor er da friheten til å velge religion, vi har også statskirke, det betyr en stats religion, hvor og hva er vår frihet i dette??. Det finnes ikke en mer detaljstyrt religion enn Islam, den er også svært dominerende i politikken.
2. Asylpolitikken skal jeg ikke gå inn på, da jeg føler dette apparat kaster mennesker rundt unødvendig uten mål og mening.
3. Enig
4. Det er på tide og FORBY tigging igjen. Men det har ikke noe med de øvrige sakene å gjøre.
Arnstein Hammerseth
20. juli 2011 - 11:53
Frivillighet kan kanskje løse dette problemet?
På denne måten kan de bli ordentlig integrert i familier som EGENTLIG ønsker å gjøre en innsats for disse gruppene, og har et brennende engasjement for dette. Mener at dette kunne vært et realt bidrag til de svake i samfunnet, fra de av oss som roper høyest om vår plikt til å ta oss av de som kommer til vårt land, for å høste av vår velstand. Da kan resten av befolkningen fortsatt bevege seg rundt omkring som før, uten å bli antastet flere ganger, om en beveger seg langs gatene i våre byer.
Etter en tid kan det lages "Hjemme hos"-reportasjer fra alle disse vellykkede og integrerende hjemmene for å vise andre land hvordan ting skal gjøres. Kanskje en også kan komme på TV?
Hmmm, kunne dette vært en løsning...?
Per Olav Husum
20. juli 2011 - 12:36
Enig
Arnstein Hammerseth
20. juli 2011 - 13:34
Poenget, Herr Husum
Har aldri oppdaget at noen av disse tiggerne eller asylsøkere (-med broket fortid) så ofte blir invitert hjem til de som skriker høyest om at de må integreres og hjelpes av "fellesskapet".
Veldig greit å legge byrdene på andre enn seg selv, og sole seg i humanismens glans..
Frykter ikke så veldig mye selv, bortsett fra resultatet av en endeløs rekke av supernaive nordmenn, i roller de aldri skulle hatt.
Norge er i sannhet et merkelig land, med en forestilling om at vi er en supermakt som alle bør lære av. Du slette tid, så lite vi egentlig har å skryte av, bortsett fra at vi var så heldige å finne olje på kontinentalsokkelen.
Men en kan jo ikke gi opp håpet om en "vekkelse", selv om det til tider virker håpløst.
Inger Vibeke Haugen
5. april 2012 - 10:32
Helt enig Arnstein!
Arnstein Hammerseth
20. juli 2011 - 11:59
Glemte noen viktige bieffekter...
Fellesskapet, -vet dere.
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 12:40
Vi har
Kjell Arne Jensen
20. juli 2011 - 13:07
Helt enig!!
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 14:28
Kirker
Forresten. Hvem skal vaske, kjøre buss, drosje etc. FRP velgerne.
Arnstein Hammerseth
20. juli 2011 - 15:23
Hvem skal vaske....
Er vel ikke noe problem det? Tidligere var vel disse yrkesgruppene typiske AP-velgere, men her er jo de fleste nå akademikere og funksjonærer og mottar sin lønn fra "fellesskapet".
Mange kunne kanskje tatt over både ratt og mopp, etter litt intensiv opplæring, -spart samfunnet for utgifter og skapt inntekter...
Men kanskje for mye forlangt for enkelte i vårt "rike" land?
Tor Kristensen
20. juli 2011 - 15:35
FRP byråkrati
Arnstein Hammerseth
20. juli 2011 - 21:47
FRP-byråkrati?
Om du tenker tilbake til -70 tallet, -før oljeinntektene begynte å gå oss til hodet, ble det i de fleste kommuner bygd ungdomsskoler, veier, byggefelt, industriområder etc. Kommuneadministrasjonen var minimal, og enkelte kommuner hadde under ti stykker på kommunehuset. Disse var i tillegg ofte ute i felten også.
Idag sitter det folk tett som burhøns på de samme kommunehusene, der de ikke har bygd nye og større bygg. Det bygges ikke skoler eller veier, vedlikeholdet er nesten lik null og en ser knapt disse personene, hvis en da ikke møter dem på kantina i lunchen.
I tillegg er det utstrakt bruk av konsulenter for utredninger og planlegging av potensielle nye arbeider.
Er dette et resultat av FRP-byråkrati, eller er det andre som har ansvaret for det?
Har du noen fornuftige meninger om dette, Tor?
Tor Kristensen
21. juli 2011 - 9:12
Byråkrati
Arnstein Hammerseth
21. juli 2011 - 12:09
Re..
Tror derfor at noen av FrP's spenstige utspill kan være verdt å lytte til.
Høyre og FrP sammen med like stor tyngde i regjering i to-tre perioder kunne kanskje rettet opp skuta. Er forøvrig ikke medlem av noe parti, men interessert og engasjert :-)
Tor Kristensen
21. juli 2011 - 15:00
Re