
Krig mot øl-bilder
Både Bryggeri- og drikkevareforeningen og Aass Bryggeri viser bilder av øl, har omtale av ulike øltyper og bilder av øl sammen med mat på sine nettsider. Det mener Helsedirektoratet er et brudd på forbudet mot alkoholreklame.
Dersom disse sidene ikke er fjernet fra nettstedene www.drikkeglede.no og www.aass.no innen 1. august, ilegges det kraftige bøter. Petter Nome i Bryggeriforeningen vil få 25 000 kroner i dagbøter, mens Terje Aass i Aass Bryggeri ilegges bøter på 10 000 kroner om dagen.
LES OGSÅ: Ølguide for nybegynnere
Rammer øl-informasjon
Helsedirektoratet krever blant annet at Nome fjerner alle bilder av alkoholholdig drikk, enten den er avbildet for seg selv, sammen med mat eller i forbindelse med en drikkesituasjon.
Vedtaket rammer også forbrukerinformasjon om øl. Nyhetssaker om designpriser og ølstevner må fjernes, i likhet med lenker til nyhetssaker om øl på hjemmesidene til TV 2 og Telemark Arbeiderblad.
Aass Bryggeri må også fjerne en artikkel om øl i og til mat, samt bakgrunnsbildet på hjemmesiden, som kan minne om en skummende halvliter øl, heter det i vedtaket.
"Ønsket lovbrudd"
I skjerpende retning legger Helsedirektoratet vekt på at nettstedet Drikkeglede ’’fremstår som et bevisst og ønsket lovbrudd, begått for å fremprovosere en regelendring og /eller rettslig prøving av reklameforbudets grenser.
Petter Nome peker på at Vinmonopolet har fyldig presentasjon av sine produkter på nettet.
– Dessuten er hundrevis av nye TV-kanaler og magasiner tilgjengelige i Norge, mange med alkoholreklame. Resultatet er at nordmenn drikker stadig mer importert vin og brennevin, og mindre øl. Det vi ønsker er et konstruktivt samarbeid med norske helsemyndigheter om å skape et lovverk som gir mening i 2011, sier Nome.
LES OGSÅ: Ølbyen
Forbudt i 36 år
Han peker på at reklameforbudet ble innført for 36 år siden.
– Vi har fått internett, der all verdens alkohol er kun et tastetrykk unna, med ett unntak: norsk øl. Vi har fremmet en rekke konkrete forslag for Helse- og omsorgsministeren og flere ganger bedt om møter, men får ikke en gang svar på henvendelsene. Det mangler åpenbart politisk vilje til å tenke helhetlig i alkoholpolitikken. I stedet brukes store ressurser på å håndheve regler som for lengst har gått ut på dato, sier drikke-generalen.
Han fremholder at han ønsker å følge lovens intensjon, som er å begrense alkoholmisbruk og få ned totalkonsumet av alkohol i Norge.
LES OGSÅ: Øl blir alkohol i Russland
Drikker sterkere
Totalkonsumet av alkohol i Norge øker, men det er de sterkere drikkevarene som øker, ikke de svake som øl.
– Bryggeriforeningen støtter forbudet mot alkoholreklame, men Helsedirektoratet opptrer som om verden har stått stille siden 1975. Vedtaket er bare trist, og rammer arbeidet for å skape en sunn og ansvarlig ølkultur, sier Petter Nome.
Bryggeri- og drikkevareforeningen vil anke Helsedirektoratets vedtak til Markedsrådet.
Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå.

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Morten Ellingsen
11. juli 2011 - 10:39
Helsedirektoratet
Ove Todal
11. juli 2011 - 11:19
haha den var fin :)
JILL FANEBUST
11. juli 2011 - 13:41
LOVBRUDD
JILL
Harald Olsen
11. juli 2011 - 15:13
Tillatt
???????
Ole Å. Langeland
13. juli 2011 - 11:13
Som Einar Rose
Daniel Nergaard
11. juli 2011 - 10:44
"Krig mot øl-bilder"
Helsedirektoratet har tydeligvis for mange ansatte når de holder på med sånt latterlig tull!
Terje Johannessen
11. juli 2011 - 12:00
Har du noen gang bodd i gamle
Forøvrig så vil nok Helsedirektoratet få et enormt problem med å sensurere alle filmene som går på TV og kino , der det svinges begere med all vederstyggelighet, og man pimper det gylne øl fra klare glass. Rett og slett bortkastet tid og energi på slike bagateller. Selv om vi ikke liker veps i sommervarmen klarer vi da ikke greie å knakken på alle.
Eivind Carlsen
11. juli 2011 - 12:04
Krig mot ølbilder
Og så har vi den norske hjertesaksmentaliteten.
Ikke alltid vettug, om enn velment.
Brustad i nytt format.
Jack Haugland
11. juli 2011 - 21:04
Der er tydeligvis en ny sjef
Dag Remen
11. juli 2011 - 11:17
drikkeglede. no
Dette blir jo for dumt, ja rett og slett latterlig.
Helsedirektoratet MÅ bruke ressursene sine på tilstanden til norske helseinstutisjoner og ikke piss som dette. FLAUT.
Gå inn på sidene til Vinmonopolet. Der finnes det bilder av vin og spritflasker samt prislister og de navngir hvilke viner som passer til hva. REN SKJÆR REKLAME?
Roger Sten Snarli
11. juli 2011 - 13:14
Ja, Dag Remen. - Dette er tåpelig !!!
Dette strider mot all fornuft !!!
Roger
Øyvind Darup
11. juli 2011 - 13:23
@ D. Remmen
Hvem vet, inte jag...
Alfred Karlsen
11. juli 2011 - 11:08
kultur
God sommer.
Roy-Ove Olsen
11. juli 2011 - 11:25
er det mulig. Må være noen
Bjørn Sørensen
11. juli 2011 - 11:52
Det er DDR-schvung over dette
Ironisk nok reklamerte daværende journalist Petter Nome ganske flittig og ensidig for sine meningsfeller i SV, både i tide og utide lot han sine holdninger og meninger klart skinne igjennom.
ØL-direktøren Petter Nome møter seg selv i døra. Det er samme politiske miljø som mener at folk ikke tåler å se et ølglass på trykk uten å ta skade av det. Den samme Nome opplever nå at å snakke fornuft med disse opphøyde DDR-spirene er umulig. De gidder ikke engang å snakke med ham. Han stanger hodet i byråkrati-veggen.
Når han nå som øl-direktør forfekter det jeg vil kalle sunn fornuft han i sitt tidligere virke ville kalt FrP holdninger, er det bare smilende å gratulere.
Selvsagt tar vi ikke skade av slike bilder, som vi ser over alt allikevel. Så Nome har helt rett.
Bare at noen prøver seg med slik sensur er uhørt og vitner om en ynkelig, overkontrollerende tankegang. Som klippet ut av gamle DDR, SVs våte drøm av et system.
Hva blir det neste, skjermbrett på puber og uterestauranter?
I et samfunn må man godta regler man ikke alltid er enig i. Således kan jeg godt godta forbud mot alkoholreklame. Men det må gå en grense i regeltolkning og regelrytteri. Det Petter Nome og bryggeriene her står ovenfor er rigid millimeterkontroll og byråkratisk maktmisbruk. Det har vi ikke bruk for, eller råd til.
Så Nome skal ha lykke til med kampen mot parti og meningsfellenes meningsløse overformynderholdninger.
Allminnelig fornuft er ikke så galt likevel?
Kårebråten Bråkåten
11. juli 2011 - 11:56
øl
Og hvis du ikke gjør som dem sier , så tar dem loven i bruk , fordi dem har greid å snu den også til sitt syn .
Fotdi noen mennsker blir alkoholikere , så må alle slutte å drikke .
Det blir jo sånn at hvis noen dør i trafikken , så må alle slutte å kjøre bil .
Jeg er nesten avholdsmann . tar meg EN kall halliter om sommern , men jeg tåler fint at andre drikker eller ser reklame .
Jeg liker ikke homoer , men jeg kan ikke forby dem eller reklame om dem .
Kurt Arve Liabø
11. juli 2011 - 12:50
Folk både røyker og drikker i filmer og på bilder
Jostein Rusten
11. juli 2011 - 14:06
BLIR IKKJE LENGE FOR DET BLIR
Finn Kaarby
11. juli 2011 - 12:55
Fri oss alle fra tullete lover!
Når skal det gå opp for disse folkene at det eneste de oppnår med en slik juridisk stivbeinthet er å rasere folks respekt for det generelle lovverket her i landet?
Når det er sagt må det jo understrekes at Helsediriktoratet kun forholder seg til lover som de ikke har laget, men er satt til å styre etter. Dette betyr at det er lovsnekkerne på løvebakken som både må ta skylda for tingenes tilstand, og ta tak i saken på en måte som gjør at vi unngår saker som dette.
At styrende myndigheter må ha hånda på rattet i mange saker, også når det gjelder alkohol og folkehelse er selvsagt. Men da bør de gå frem på måter som folk kan se fornuften i. En god start kan være å oppdatere lovverket å gi rom for folks sunne fornuft. Å akseptere norske lover bør ikke bare være basert på tvang, men også på fornuft og rettferdighet.
At bilder av alkohol både som vare og nytelsesmiddel fører til øket bruk av alkohol var akseptabel retorikk for 36 år siden, men verden har forandret seg i løpet av denne tiden, noe flere av de andre kommentarene her påpeker. Derfor er det kanskje på tide å modernisere lovene?
Dette vedtaket fra Helsedirektoratet vil, tror jeg, ikke føre til noen bedret drikkekultur blant nordmenn. De som drikker vil fortsette med det. De som ikke drikker vil fortsatt la være. Folket har fått enda noen statlig pålagte skylapper mot verden der ute. Skylapper de aller fleste med største letthet ser rundt, om ikke annet så for å se hva staten vil spare oss for.
Hva har vi så oppnådd?
Ingar Nilsen
11. juli 2011 - 16:04
Vi må ikke fristes!
Alt som kan være skadelig bør - på linje med tobakk - oppbevares i skap. så vi ikke kan si hva det inneholder.
For eks.:
Sukker
Salt
Fet mat
Sjokolade
+ en del ting til som er - eller kan være - skadelig for oss som ikke kan ta vare på oss selv.
Helt naturlig dette skulle jeg mene. Ikke sant?
Sven Haslerud
11. juli 2011 - 13:00
Men i alle dager.
Adriana Valenti
11. juli 2011 - 13:25
for meg virket forbudt, nå drikker jeg mer
I mitt land, der du kjøper vin og øl på supermarket helt til den stenger, jeg var en sånn som drakk øl kanskje en gang i måned, og vin kanskje bare i selskaper.
Nå kjøper jeg øl i sekspakker (hva hvis jeg får lyst i morra kveld, og da er ølsalget stengt?) og på kjøpesenter, hvis jeg går forbi polet og ser at det står åpent, stopper jeg for en flaske vin (kanksje får jeg lyst for et glass i løpet av kvelden, eller lager noe spesielt god mat som trenger som trenger litt vin ved siden?)
Den enenste forbudet har gjort for meg, er at nå har jeg alltid øl i kjøleskapet, og siden det er alltid tilgjengelig, jeg drikker det mye oftere. Og vin, kjøper jeg to, tre ganger i måned, og siden den er der.....jeg drikker den og.
Jeg er sikker at de som er "alkis" kan stengetider utenatt, og passer for å kjøpe seg alkohol i god tid. Og de trenger ikke bilder for å bli fristet. De andre, som er eller blir helt vanlig drikkere, blir det ikke påvirket av reklame, men av venner eller foreldrene sine.
Nå skal jeg ut for å klippe plena litt. Ølet ligger i kjøleskapet allerede, jeg har lært leksa mi!
Jon Mikalsen
11. juli 2011 - 20:42
Du har helt rett
Jostein Rusten
11. juli 2011 - 14:02
Duste Norge !!!!!!!!!!!
DUSTE NORGE !!!!!!!!!!!!
Hans Martin Øvre
11. juli 2011 - 14:39
Solstikk?
Peter Nylund
11. juli 2011 - 15:25
Sørgelig.
Steinar F
11. juli 2011 - 15:25
Kjedelig på jobb..
Åke Tidemann
11. juli 2011 - 15:41
Fanatikere
byråkrater som har for lite å gjøre.Begynner
snart å like Mao som sendte sådanne ut på
jordene til tungt fysisk arbeid.
Arnstein Hammerseth
11. juli 2011 - 16:47
Krig?
Det er mange år siden jeg sluttet med å fortelle i utlandet at jeg er norsk, uten at jeg er tvingende nødt til det. For de som ikke kjenner landet, kan det virke spennende, og de fleste tar lett på de skandinaviske grensene og våre interne særegenheter.
Det vi er mest kjent for blant de som vet at Norge ikke er en by i Sverige, der det bor dansker, -er at vi er rike, har olje, fisk, fin natur, elendige veier og at her er kaldt, veldig dyrt og at vi har mange rare lover og regler.
På -70 tallet var jeg en periode i Kuwait og Saudi Arabia, som også var rike land grunnet oljefunn. En kan dra visse paraleller til Norge.
Her har de også mange rare lover og begrensninger for innbyggerne. Et "mindretall" av disse bestemmer hva folk skal ha lov til. De kjøper det meste av arbeidskraft og varer fra utlandet.
Nå hevdes det jo at vi har det så godt her i landet, og at vi er bortskjemte og utakknemmelige som klager på vårt styresett og våre oppnevnte bedrevitere.
Jeg tør hevde at den velstanden vi har idag, har vi på tross av, -ikke på grunn av, de som forvalter den enorme strømmen av oljepenger vi er så HELDIGE å få tilført.
Vi er knapt 5 millioner innbyggere i dette landet, og færre og færre av oss er en del av den gruppen som produserer varer som styrker handelsbalansen. Hva skal neste generasjon nordmenn leve av? Tviler på at vi får så godt betalt for det vi nå ser ut til å ha mest av, bortsett fra olje.
Nemlig udugelige og åndsfraværende byråkrater og politikere.
Kanskje det til og med hadde vært lønnsomt å betale for å bli kvitt dem, hvis noen er naive nok til å ta imot dem?
En besnærende tanke, men kanskje det ville blitt oppfattet som terrorisme, når de oppdaget hva de hadde fått?
Ole Kristian Dahlen
11. juli 2011 - 17:04
Krig mot øl-bilder???